Libor Štěpánek lstep@fss.muni.cz Flexibilní učení a u-learning: kombinace mnohotvaré a individualizované formy multimediální výuky jazyků Libor.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Flexibilní jazyková výuka: případová studie využití multimédií na CJV MU Libor Štěpánek
Advertisements

When Virtual Becomes Real: The Use of Videoconferencing in Language Teaching Barbora Budíková, Alena Hradilová, Hana Katrňáková, Libor Štěpánek Masarykova.
Organizační legitimita: aplikace institucionální teorie a teorie závislosti na zdrojích v rámci výzkumu NNO Magdaléna Šťovíčková SOS FHS UK, 2013/2014.
Asistenti pedagoga pro žáky se sociálním znevýhodněním a jejich role ve škole.
Spolupráce OSPOD se školami a školskými zařízeními TENTO PROJEKT JE FINANCOVÁN Z EVROPSKÉHO SOCIÁLNÍHO FONDU PROSTŘEDNICTVÍM OPERAČNÍHO PROGRAMU LIDSKÉ.
PROJEKTY ZAMĚŘENÉ NA VZDĚLÁVÁNÍ DOSPĚLÝCH Dříve realizované projekty PALMIF – 3 projekty (Fond aktivních opatření trhu práce) PALMIF – 3 projekty (Fond.
Zahradnická fakulta v Lednici 23. – 25. dubna 2007 S4U – Seminář o Univerzitním informačním systému Novinky eLearningového subsystému UIS sekce ELIS.
Projekt: Cesta rozvoje středních škol v JmK CZ.1.07/1.3.10/ název operačního programu: OP VK číslo prioritní osy: 7.1 název prioritní osy: Počáteční.
Klíčová aktivita 2 Systém vzdělávání Mgr.Regina Jonášová Praha
1. Setkání (nejen) křesťanských pedagogů litoměřické diecéze Myšlenka a smysl setkávání pedagogů „Naši učitelé nesmějí být podobni sloupům u cest, jež.
Dotazníkové šetření Analýza poptávky po dalším profesním vzdělávání v Jihomoravském kraji Brno.
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiáluVY_32_INOVACE_OdP_S2_07.
Představení výzkumného projektu Lenka Hloušková Ústav pedagogických věd Filozofická fakulta MU Brno.
Didaktická analýza dějepisného učiva Přednáška č. 6 AR 2014/2015.
SEEL - Partnership SEEL - Zvuk v evropském e-learningu ( DE02-KA ) Školení učitelů – Modul 1: krátký pohled do SEEL projektu SEEL Teacher.
KVALITA VZDĚLÁVACÍCH SLUŽEB KVALITA VZDĚLÁVACÍCH SLUŽEB JIHLAVA Mgr. Naděžda Vrbatová, PhD.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Jiří Kolář NÁZEV:VY_32_INOVACE_08B_15_Sítě_internet2 TEMA:HARDWARE A SOFTWARE.
Školství na Novém Zélandu
Jsou venkovské školy horší než městské?
Individuálně, ale společně a jinak
Poziční analýza školy Mgr. Miloslav Hubatka.
Analýza pracovního výkonu zaměstnanců
Ing. Kateřina Lichtenberková
Zlepšení metodologických kompetencí učitelů anglického jazyka
Mentoring, co a jak? Václav Šneberger
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Učitel s rozhledem – žák se šancí
Biologie - pokyny ke zkoušce
Zkušenost zřizovatele a rodiče
Společenská odpovědnost ve školství
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
KCH/SWMOS.
Problémy a specifika pedagogiky
Výklad jako jedna z metod výuky
Organizační formy výuky
KAP, 25. září 2017, Krajský úřad SK
Obvody a obsahy rovinných obrazců 3.
Pedagogická komunikace 4. lekce: Verbální komunikace: kladení otázek
JUDr. Věra Honusková, Ph. D., KMP, PPP
Problematika studentů se sluchovým postižením na VŠ
Didaktika sportovních činností
Stylistika Příruční mluvnice češtiny. Kolektiv autorů ÚČJ FF MU v Brně, 1996, s
PODPORA ŽÁKŮ S OMJ V PRAXI: MOŽNOSTI, PŘEKÁŽKY A INSPIRACE
Informační systém MU z pohledu e-learningových nástrojů
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
karel oliva Akademie věd ČR
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Týden CJV Štěpánka Bilová
Libor Štěpánek, Alena Hradilová, Hana Katrňáková, John Morgan,
Datum:   Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a praktická škola Arkadie o. p. s.
Vánoce VY_32_INOVACE_2B_08 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
METODICKÉ LISTY výstup projektu Vzdělávací středisko pro další vzdělávání pedagogických pracovníků v Sokolově reg. č. projektu: CZ.1.07/1.3.11/
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích ústav podnikové strategie Analýza komunikačních chyb řídících pracovníků ve vybrané společnosti.
Korporátní identita Zpracovala: Mgr. Jitka Hotařová
MODERNIZACE ODBORNÉHO VZDĚLÁVÁNÍ
Synergie manažerského týmu
Příspěvek k metodické podpoře škol – didaktický potenciál úloh z TIMSS
Odhalení příčin studijních neúspěchů u studentů EF TUL a jejich řešení
Využití Deutsche Welle v hodinách němčiny
Autoevaluace z pohledu
VIKBA32 Informační vzdělávání
Dobré jméno otevírá dveře budoucnosti
Metoda VTI Intenzivní forma pomoci v domácím prostředí rodiny, přímo tam, kde problém vzniká (80.léta 20. stol. v Holandsku) Rodiny, které mají obtíže.
PRAKTICKÉ ZKUŠENOSTI ŠKOLY ZAPOJENÉ DO PROJEKTU MOV
Schůzka fakultních provázejících učitelů a metodiků praxe Katedra primární pedagogiky PdF MU (Galerie RUV)
Vzdělávání jako hlavní složka řízení lidských zdrojů
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Datum:   Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
NABÍDKA ŠKOLENÍ CE 2017 / 18 Q2.
Transkript prezentace:

Libor Štěpánek lstep@fss.muni.cz Flexibilní učení a u-learning: kombinace mnohotvaré a individualizované formy multimediální výuky jazyků Libor Štěpánek lstep@fss.muni.cz

Osnova Jazyky, média a společnost Multimédia na CJV MU U-learning a flexibilní učení Využití multimédií ve výuce jazyků

Pyramida učení (E. Dale) Po 2 týdnech si většinou pamatujeme: 10% 20% pasivní vnímání 30% 50% 70% aktivní vnímání 90%

1938 „savoir faire“= „savoir-vivre“ Drahý tatíčku a mamičko! „On ne dira pas M.le Comte, Mme la Duchesse, mais simplement Monsieur, Madame. … Les nobles se nomment entre eux sans employer le mot Monsieur: Compte, Marquis, etc… Quelque-fois, on fait précéder le titre de l´adjectif cher.“ (Le Francais de tout les jours, 1926) Drahý tatíčku a mamičko! Šťastně jsem dojela. Je tu zatím všecko docela pěkné. Německy se tu podivuhodně rychle domluvím, tak že doufám, že to bude mít žádaný účinek!“ (Soukromá korespondence;2.8.1937)

1988 TELEVIZE + KAZETA It is important to know the right way to address people. If you know people well, You just call them by their first names. The English get to the stage of being on first-name terms sooner than people on the Continent… (J.Peprník: Angličtina pro pokročilé, 1984) …Poslechněte si dialog a opakujte: …Podívejte se s námi, co Mr. Smith odpoví:

2008 David Cotterrell __________________________________________________________ Email: david@cotterrell.com Url: http://www.cotterrell.com Ftp: ftp://www.cotterrell.com Skype: davidcotterrell Adress: 11 Navarino Road, London E8 1AD, UK Mobile: +44 (0) 7958 656 884 UK: +44 (0) 208132 7289 Australia: +61 (02) 6003 7289 US: + 1 (347) 405-4954

Multimédia na CJV MU UČENÍ Multimédia nový technicko-pedagogický nástroj přirozené využití (Goodfellow et al., 1996, McAndrew et al. 1996) UČENÍ skutečnosti blízké otevřené intenzivní mnohotvaré individuální PRIORITA Jazyk pro akademické účely (B2/C1) „kultivovaný, vytříbený a komplexní jazykový styl důraz na přesnost, objektivitu a citově nezabarvený komentář“ kulturní a společenský fenomén neustálé změny různé komunikační roviny téměř neomezené možnosti podoba i kvalita odpovídá plně potřebám situace. (McArthur, 1992:8; 571-572)

U-learning & flexibilní učení kdykoli, kdekoli a v jakémkoli tempu kolaborativní způsob výuky neomezená dostupnost materiálů časová nezávislost nezávislost na schopnostech a vůli vyučujícího společná komunikace neomezovaná spolupráce vzájemná výměna reálných zkušeností studentů i vnějších aktérů různorodé + komplexní prostředí (Mair, 2007)

MULTIMÉDIA UČITEL Dekorační prvek smysluplné začlenění STUDENT vyšší nároky na práci: nové technologie organizace struktura komunikace Dekorační prvek smysluplné začlenění STUDENT samozřejmá očekávání běžné technologie zábava kvalita dostupnost pracovní nasazení subjektivní dojmy míra naučeného

MULTIMÉDIA + kombinace nejvhodnějších prostředků ICT se standardní výukou + intenzivní působení na vícero smyslů - co největší počet nejnovějších technologií a nejvýkonnějších počítačů (Daunt, 2006) EFEKTIVNÍ VYUŽITÍ: variabilita aktivit = motivační faktor (Vejvodová, 2006) kombinace synchronní a asynchronní práce kombinace společné/týmové a individuální práce (Thily, 2006; Anastasiades, 2006) SÍŤ „informace prezentovaná jedním médiem musí doplňovat či rozšiřovat informaci poskytovanou médiem jiným“. (Baily, 2001)

PŘÍKLAD: struktura e-learningového kurzu v prostředí IS LMS EFFECTIVE PUBLIC SPEAKING COURSE VYUČUJÍCÍ hodnotitel hodnocení, reakce skupiny teorie, cvičení, ukázky, řešení výsledky cvičení, testů, reakce skupiny LMS IS ZÁVĚREČNÁ PREZENTACE konzultace seminář teorie, cvičení, ukázky, řešení reakce na skupinu student student student prezentující

shrnutí ICT = nedílná součást dnešní společnosti → přirozená forma jazykové výuky podpora CJV MU → co nejširší záběr akademického jazyka + co možná nejširší individualizace výhody neustálá, intenzivní, mnohotvará a poměrně pozitivní přítomnost cizojazyčného prostředí dynamika, aktuálnost, všestrannost i vysoká míra individualizace reálnost komunikačních situací nevýhody operační a organizační náročnost kurzů značná závislost na momentální dostupnosti i stavu techniky experimentální povaha nových metod odlišná technická zdatnost studentů nejasnosti v oblasti hodnocení

závěr kvalita a efektivita výuky! přímá a skutečná jazyková zkušenost!

Zdroje: 1) Anastasiades, P.S. (2006): Interactive Videoconferencing in Lifelong Learning Methodology and Implementation Policy at the University of Crete (E.DIA.M.ME), DIVERSE Conference, Glasgow, Velká Británie (VB) 2) Baily,B.(2001): Multimedia and Learning; http://www.webusability.com/article_multimedia _and_learning_11_2001.htm; (20.12.2007) 3) Dale, E. (1969): Audio-visual methods in teaching. New York: Dryden, in Young, C. (2006): Top Ten uses of Video Education, http://www.videoaktiv.org 4) Daunt, C.(2007): Choosing Learning Technologies, http://www.learntel.com.au/resources/ Choosing_Learning _Technologies.PDF; (20.12.2007) 5) Gates, I. (1997): http://iteslj.org/Techniques/Huang-CompLab.htm, (20.12.2007) 6) Mair, J. (2007): Are All Learning Communities Dependent on Telepresence Technologies?, http://203.111.104.101/mediasite/Catalog/Front.aspx?cid=74b578dc-4464-4401-a0ed-cb49bae6776f (20.12.2007) 7) McArthur, T. (1992): The Oxford Companion to the English Language, OUP, Oxford 8) Motteram, G., Armellini, A., McLachlan,A.(2006): Teaching and Learning with Desktop Video Conferencing Towards Effective Practice, DIVERSE Conference, Glasgow, VB 9) Najjar,O. (1998) v Baily,B.2001: Multimedia and Learning; http://www.webusability.com 10) Qvist, P.(2006): Videolectures and the Feeling of Learning, DIVERSE Conference, Glasgow, VB 11) Roberts, M.(2007): Promoting Active Learning in the Online Classroom through Innovative Course Design; http://www.ce.ucf.edu/asp/aln/cfp/presentations/1174840885679. doc; (20.12.2007) 12) Temple, B. (2006) Multi-Cultural Teaching Using Video Conference and Shared Workspace, DIVERSE Conference, Glasgow, VB 13) Thily,H. (2206): Telepresence (continued): Videoconferencing and Shared Application to Help Distant Trainees Complete Professional Paper and Presentation, DIVERSE Conference, Glasgow, VB 14) Vejvodová,J.(2006): Oponentní posudek on-line kurzu „Effective Public Speaking“; nepublikovaný materiál 15) Zwimpfer,L. (2007): Ten Years On- The Evolution of Learning Technologies – What Do Students Think?; http://203.111.104.101/mediasite/Catalog/Front.aspx?cid=74b578dc-4464-4401-a0ed-cb49bae6776f; (20.12.2007)