Ošetřovatelství jako věda

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
P ODPORA TRANSFORMACE SOCIÁLNÍCH SLUŽEB Ivana Příhonská Praha /
Advertisements

Aplikovaná psychologie Disciplíny psychologie. Obsah 1. Opakování - založení psychologie 2. Předmět psychologie 3. Hlavní znaky psychologie 4. Rozdělení.
Vypracováno kolektivem autorů České společnosti pro technickou normalizaci Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví
Podpora plánování rozvoje sociálních služeb formou založení odborných partnerství CZ.1.04/3.1.03/
Vykazování ošetřovatelské péče v pobytových zařízeních sociálních služeb 25. února 2015 Ing. Iva Merhautová, MBA.
2. část Zařízení zajišťuje praní prádla, úklid společných i bytových prostor. Zejména uživatelé pobočky jsou podporováni v nácviku péče o domácnost.
Strategické řízení školy s využitím sebehodnocení školy dle modelu CAF RNDr. Hana Žufanová.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Kostelec nad Černými lesy příspěvková organizace zřízena Městem Kostelec nad Černými lesy Kontakty: tel: webové.
Důležitost propojování sociální a zdravotní péče pro duševně nemocné- jak by měl vypadat úspěšný systém začleňování osob s psychiatrickou diagnózou MUDr.Lenka.
1. Úvod do profesního poradenství Dagmar Svobodová.
Hodnocení kvality vzdělávání škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem Zvyšování kompetencí vedoucích pracovníků Liberec 20. srpna 2012 Hodnocení.
Fokus Praha o.s. Nová struktura vedení Fokusu Praha – rok 2005.
Podpora odborných partnerství v sociálních službách, existuje ano či ne?
Didaktika TV jako součást kinantropologie Kinantropologie = vědní obor, jehož předmětem zkoumání je lidská pohybová činnost ve všech souvislostech. Má.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Vize propojení zdravotního a sociálního pojištění RNDr. Jiří Schlanger náměstek pro informatiku a mezinárodní věci.
Trh, ekonomika. ekonomická činnost výroba spotřeba obchod, směna.
Pedagogická psychologie. Názory na vymezení předmětu pedagogické psychologie Předmětem pedagogické psychologie je aplikace poznatků z obecné psychologie.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu : CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_12.
Kvalifikace pracovníka v sociálních službách a sociálního pracovníka.
Problematika výchovy Formy, metody výchovy a výchovné utváření jednotlivých aspektů osobnosti Prezentace , KPG/RPEPS, Bc. Daniel Kantor.
Změny v požadavku na proces edukace vojenských profesionálů Radomír Saliger,Vratislav Pokorný Katedra řízení lidských zdrojů Fakulta ekonomiky a managementu.
Sociální zabezpečení Sociální služby Mirka Wildmannová Katedra veřejné ekonomie Ekonomicko-správní fakulta MU BRNO.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Životospráva rodiny.
KVALITA VZDĚLÁVACÍCH SLUŽEB KVALITA VZDĚLÁVACÍCH SLUŽEB JIHLAVA Mgr. Naděžda Vrbatová, PhD.
1. WORKSHOP.
Provázanost zdravotních a sociálních služeb v péči o umírající
PROJEKT OP LZZ „IMPLEMENTACE AGE MANAGEMENTU V ČR“ CZ /5. 1
Hodnocení kvality vzdělávání škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem EDUCA 2011 MY JOBS Porada ředitelů Liberec
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
SLABIKÁŘ DĚTSKÝCH PRÁV VY_32_INOVACE_01_10
Správa sociálního zabezpečení
Analýza kvality života aneb proč, jak a pro koho …
Obsah výchovy a vzdělávání, kurikulum
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Mgr. Radek Pospíšil Katedra pedagogiky
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Společenská odpovědnost ve školství
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Techniky práce s mentálně postiženými
Náměty pro činnost Národního fóra
Základní informace o poskytovateli
Právo životního prostředí pojem, vývoj, prameny, postavení v systému práva, principy Ivana Průchová.
CÍLE ŠKOLNÍ TĚLESNÉ VÝCHOVY
Evaluace a hodnocení Evaluace Autoevaluace ©.
Charakteristika primární péče
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Směrnice OECD pro nadnárodní podniky – význam a role
Diagnostika Zimní semestr 2015/2016.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Jana Novotná Název materiálu:
Psychologie zdraví.
Prostředí k UČENÍ v Začít spolu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Ošetřovatelský proces v primární péči
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Role sociální práce ve vztahu k výkonu veřejného opatrovnictví Hradec Králové Workshop je pořádán v rámci projektu Systémová podpora sociální.
11. Program podpory zdraví v mateřské škole (Havlínová):
Digitální gramotnost Informatické myšlení
Základní rámec, DEFINICE, cíle, principy, oblasti působení
OSOBNOST.
FORMY PRÁCE S TALENTOVANÝMI ŽÁKY
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu
Centra kolegiální podpory
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Život bez střeva , Praha.
Profesionalita v sociální práci
v kontextu změn a potřeb moderního trhu práce
„Postup města Chrudim k udržitelnému rozvoji pomocí MA 21“
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Ošetřovatelství jako věda (Charakteristika oboru ošetřovatelství)

Ošetřovatelství

Ošetřovatelství jako vědní obor Samostatná vědní disciplína s vlastní teoretickou základnou. Teorie umožňuje: třídit informace do logických systémů odhalovat mezery ve vědomostech poskytovat logický návod na sběr relevantních informací stanovit kritéria hodnocení koncipovat nový obsah a organizaci vzdělávání iniciovat a realizovat výzkum

Je oborem: multidisciplinárním (čerpá z řady oborů) interdisciplinárním (využívá vazby mezi obory)

Vztah ošetřovatelství k jiným vědním disciplínám Je oborem: multidisciplinárním (čerpá z řady oborů) interdisciplinárním (využívá vazby mezi obory)

Multi disciplína čerpá poznatky i z jiných věd (výchozí vědy): medicína, humanitní vědy

Integrovaná disciplína Využívá poznatky z mnoha dalších vědeckých disciplín Biologické vědy Medicínské vědy Psychologie Sociologie Pedagogika a další … Syntetizuje poznatky zabývající se studiem člověka, lidského zdraví, společnosti a prostředí

Ošetřovatelství vychází z filozofických teorií a uznává, že  lidé jsou součástí přírodního a společenského prostředí, s nímž jsou v neustálé interakci ošetřovatelství je samostatná vědní disciplína integrující poznatky z přírodních, humanitních a společenských vědních oborů

Definice ošetřovatelství je integrovaná vědní disciplína, jejímž hlavním posláním je vhodnými metodami systematicky a všestranně uspokojovat individuální potřeby člověka způsobené nemocí a pomáhat těm, co se sami o sebe nemohou, neumí nebo nechtějí postarat je samostatná vědecká disciplína zaměřená na aktivní vyhledávání a uspokojování biologických, psychických a sociálních potřeb nemocného a zdravého člověka v péči o jeho zdraví (Věstník MZ ČR částka 9/2004)

Rámcová definice „nauka o uspokojování potřeb jedinců a skupin vzhledem k jejich stavu zdraví a podmínkám prostředí“

Předmět ošetřovatelství je zkoumání ošetřovatelských aspektů péče o jedince a skupiny, tj. interakce a determinace mezi osobou, zdravím a prostředím vzniklé z požadavků uspokojování potřeb

Ošetřovatelství má systém typicky ošetřovatelských činností, týkajících se jednotlivce, rodin a skupin, který jim pomáhá, aby byli schopni pečovat o své zdraví a pohodu

Ošetřovatelství je zaměřeno zejména na 1) udržení a podporu zdraví 2) navrácení zdraví a rozvoj soběstačnosti 3) zmírňování utrpení nevyléčitelně nemocného člověka 4) zajištění klidného umírání a smrti

Ošetřovatelství je relativně velmi mladou disciplínou jedná se o obor velice rozmanitý žádný vědní obor, který se zabývá člověkem, jej neposuzuje tak komplexně, z tolika různých hledisek, jako ošetřovatelství

Obory ošetřovatelství Základní obory ošetřovatelství Aplikované obory v ošetřovatelství

Základní obory ošetřovatelství Všeobecné ošetřovatelství Dějiny ošetřovatelství Metodologie ošetřovatelství

Aplikované obory v ošetřovatelství ošetřovatelství v interní péči ošetřovatelství v chirurgii ošetřovatelství v gynekologii ošetřovatelství v porodnictví …

Hlavním cílem ošetřovatelství je systematicky a komplexně uspokojovat potřeby člověka s respektem k individuální kvalitě života, vedoucí k udržení nebo navrácení zdraví, zmírnění fyzické i psychické bolesti v průběhu umírání. Při dosahování těchto cílů ošetřovatelský personál úzce spolupracuje s nemocným, lékaři, dalšími zdravotnickými pracovníky a jinými odbornými pracovníky.

Cíle současného ošetřovatelství pomáhat jednotlivci, rodině, skupinám dosáhnout tělesného, duševního a sociálního zdraví a pohody v souladu s jejich sociálním a ekologickým prostředím, podpořit jejich pozitivní zdraví, maximalizovat lidský potenciál v péči o sebe sama, provádět prevenci onemocnění, snižovat negativní vliv onemocnění na celkový stav člověka, nacházet a uspokojovat potřeby lidí s porušeným zdravím, lidí zdravotně postižených, lidí s nevyléčitelným onemocněním

Charakteristické rysy ošetřovatelství poskytování aktivní ošetřovatelské péče poskytování individualizované péče prostřednictvím ošetřovatelského procesu poskytování ošetřovatelské péče na základě vědeckých poznatků podložených výzkumem holistický přístup k nemocnému preventivní charakter péče poskytování péče ošetřovatelským týmem složeným z různě kvalifikovaných pracovníků

Aktivní ošetřovatelská péče Přímá péče → za účasti nemocného péče o tělesné pohodlí nemocného hygienická péče, péče o polohu, stravování, vyprazdňování, individuální péče vzhledem k symptomům a diagnóze, zvyšování tělesné aktivity a soběstačnosti péče o duševní pohodu Nepřímá péče → nemocný není přítomen informovanost o nemocném,znalost diagnózy, sledování výsledků vyšetření a terapie, aktivní předávání informací ve zdravotnickém týmu, aktivní spolupráce s rodinou nemocného

Vědeckost ošetřovatelské péče Typický znak vyspělého ošetřovatelství Teoretický vědecký základ z: ošetřovatelství lékařských oborů psychologie pedagogiky a sociologie Ošetřování na základě vědeckého poznání uvědomělejší přístup k práci poznání příčiny jevů předvídání následků změn stavu nemocného správná rozhodnutí pro způsob práce

Preventivní charakter poskytované péče Primární prevence Sekundární prevence Terciální prevence

Týmová práce Zdravotnický tým → všechny kategorie zdravotnických pracovníků, podílejících se přímo či nepřímo na zdravotní péči /lékaři, sestry, zdravotničtí asistenti,ošetřovatelky, sanitáři/ Každý člen týmu → své kompetence a odpovědnost Vzájemná spolupráce → urychluje terapeutický proces zkracuje hospitalizaci budí pocit důvěry nemocných Předpokladem je → schopnost spolupráce dovednost předávat informace

Individualizovaná ošetřovatelská péče a komplexní přístup k nemocnému Vychází z koncepce ošetřovatelského procesu (stanovení a systematické uspokojování základních životních potřeb) biologických + psychosociálních Komplexní – holistický - přístup (Nemocného chápeme jako biopsychosociální jednotu) bytost psycho bio sociální

Ošetřovatelství se významně podílí na: prevenci, diagnostice, terapii i rehabilitaci.

Jako každý obor má svoji FILOZOFII METAPARADIGMA PARADIGMA METODOLOGIE VÝZKUM SYSTÉM UNIVERZITNÍHO PRE- A POST-GRADUÁLNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ NÁRODNÍ A MEZINÁRODNÍ PROFESNÍ ORGANIZACE

Filozofie ošetřovatelství Je dána filosofií společnosti Zahrnuje představy o lidech → každý člověk je jiný, každý má svou vnitřní hodnotu → je individuum Představy o učení → učení je celoživotní proces Představy o zdraví a nemoci → zdraví, chápeme jako opak nemoci, kterou můžeme definovat jako dysfunkci kteréhokoliv biologického, psychického, sociálního nebo osobního systému jedince Tyto názory jsou pak východiskem pro koncepci ošetřovatelství

Filozofie vychází z humanismu, hnutí, které je orientováno na člověka, uznává jeho hodnotu, právo na svobodu a štěstí, na rozvoj jeho sil a schopností (humanismus se vyvíjel od starověku, zasahoval do oblasti společenské, literární, vědecké) základní principy humanismu tvoří vlastní podstatu ošetřovatelství

Filozofie další filozofický směr, ze kterého vychází dnešní ošetřovatelství, je holizmus Je charakterizováno celostním přístupem k lidské bytosti Biologickou Společenskou Kognitivní Emocionální Duchovní Behaviorální

Metaparadigma Předmět zkoumání tvoří:  člověk – jedinec či komunita  zdraví (popř. nemoc)  prostředí, ve kterém žije  ošetřovatelská péče reprezentovaná sestrou

Paradigma Teorie oboru je tvořeno: koncepčními modely teoriemi

Metodologie metoda ošetřovatelského procesu

Výzkum naprosto nezbytný pro rozvoj oboru, umožňuje poskytovat ošetřovatelskou péči založenou na důkazech sestra může sama zkoumat, může být objektem výzkumu, může se i podílet na klinickém výzkumu (práce s respondenty, odběry materiálu apod.)

Systém univerzitního pre- a postgraduálního vzdělávání respektuje mezinárodní doporučení, umožní sestrám pracovat v zemích EU jako plně kvalifikované sestry

Národní a mezinárodní profesní organizace národní - ČAS (Česká asociace sester) mezinárodní – ICN (Mezinárodní rada sester)

DĚKUJI ZA POZORNOST