Expresionismus.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Advertisements

Potraviny pro léto a zimu ZDRAVÍ, BEZPEČÍ. PROJEKT CZ.1.07/1.3.00/ JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČESKÉ REPUBLIKY.2.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_17_18.
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV:VY_12_INOVACE_26_ČLOVĚK A JEHO SVĚT_RUDOLF II. ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Uherský Ostroh, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Ludmila Kašpárková NÁZEV: VY_52_INOVACE_04_VLA+PŘÍ_26.
VY_32_INOVACE_Šev_II_17 SLABIKÁŘ 17 – Ř, Š Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost.
Ruský realismus – Lev Nikolajevič Tolstoj
Poměr Co je poměr. Dělení v daném poměru..
Věta se skládá ze slov Název školy
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Jméno autora Mgr. Stanislava Junková Datum vytvoření březen 2012
SLOH – popis statický líčení
Základní škola a mateřská škola Bohdalov CZ.1.07/1.4.00/ III/2
AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV: VY_52_INOVACE_04_05_04_DÝCHACÍ SOUSTAVA
25.1 Druhy a vlastnosti rovnoběžníků II. OBSAH a OBVOD
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
56.1 Goniometrické funkce a jejich vlastnosti I.
Informatika 9. ročník (volitelný předmět)
FINANČNÍ GRAMOTNOST Hospodaření domácnosti.
DUM II. / 10. přírodní a lidské výtvory
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková
Člověk a jeho svět 2.ročník
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace
VY_32_INOVACE_Vac_I_01 Úvod do zeměpisu
Autor: Mgr. Vlasta Šujanová
AUTOR: Lenka Šilhánková NÁZEV: VY_32_INOVACE_77_ČESKÁ HYMNA
Josef Hora Život, dílo, citáty. Josef Hora Život, dílo, citáty.
Česká poválečná literatura I.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Milena Brádlová; datum:
Autor: Mgr. Dana Bednářová Datum: Název: VY_32_INOVACE_05_Český jazyk
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace O PERNÍKOVÉ CHALOUPCE Název : VY_32_inovace_13 - ČJ – O perníkové.
NÁZEV ŠKOLY: MŠ a ZŠ, Veselí nad Moravou
František Hrubín NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha
SŠ, ZŠ a MŠ, Karviná Člověk a společnost 2
Jméno autora Mgr. Stanislava Junková Datum vytvoření prosinec 2012
NÁZEV ŠKOLY BRÁNA, základní škola a mateřská škola  Kollárova 456, Nová Paka ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV PROJEKTU Rozvoj čtení a.
KOŘEN ROSTLINY - založen již v zárodku semene, při klíčení vyrůstá
Autor : Mgr. Venuše Nováková Název materiálu:
Co je to metafora? Ukázky metafory v poezii. Práce s textem básní.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
  Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Využití ICT, výtvarná výchova, Land art Autor: Mgr. Olga Pasovská Název.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Milena Brádlová; datum:
PRAVĚK.
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
ŠABLONA III/2 Literární test 8. ročník Mgr
¨-4-.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Milena Brádlová; datum:
PRAVĚK.
Konec 19. století ve světové literatuře
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Název školy: ZŠ a MŠ Unkovice, příspěvková organizace
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_17_06 Česká moderna
Poměr Co je poměr. Dělení v daném poměru..
TÉMA: RUCHOVCI – SVATOPLUK ČECH AUTOR: MGR. HANA GINTEROVÁ
PTÁCI (opakování) Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Střední škola obchodně technická s. r. o.
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_264_ČJ
Výukový materiál pro 9.ročník
VY_32_INOVACE_15_ Skladba – druhy vět
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Když jsem já sloužil… Jazyk a řeč.
ŠKOLA V PŘÍRODĚ ÚBORSKO
Co je jinak-čtení s porozuměním
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Výroba velikonočního košíčku
Každý den jsme trochu starší…
ZVUKY A TÓNY.
Transkript prezentace:

Expresionismus

Expresionismus Ve které zemi vznikl expresionismus? Proč právě tam? Jak rozumíme názvu tohoto uměleckého směru? Ke kterým směrům konce 19. století tvoří protiklad? Hlavní cíl autorů expresionismu. Jak zacházejí s realitou? Na jakou společnost poznamenanou 1. sv. válkou expresionismus reagoval?

Georg Trakl (1887 - 1914) Rakouský lyrický básník Vystudovaný farmaceut, tím se i živil Za 1 sv. války pracuje jako zdravotník - neunáší hrůzy války – velké deprese (neúspěšný pokus o sebevraždu) – úspěšný pokus o sebevraždu – předávkuje se kokainem Básnické sbírky: Šebestián ve snu Básně Do češtiny překládán V. Holanem, B Reynkem Vliv na Fr. Halase

Trakl – ukázky z tvorby Domov vnímáme většinou pozitivně. A Trakl? Vypište motivy navozující pocit zmaru a beznaděje. Jaký básnický útvar reprezentuje tato báseň?

Doma Rezedy voní. Šeré zdi se chví. Rezedy voní; vzduch je nemocný; na starém rynku kaštany, čerň lká. Střechou zlatý paprsek proniká na sourozenců pomatené sny. Náplava klasu, špíny; tiše zní föhn v zahrádce; a zlatem zalyká se slunečnice a pak zaniká. Jde stráž a modrem řinčí volání. Rezedy voní. Šeré zdi se chví. Těžký je sestřin spánek. Vichřice jí cuchá vlasy v svitu měsíce. Stín kočky klouže, štíhlý, modravý, se střechy, která kryje blízká zla, a plamen svíce vzpíná se a plá. překlad Ludvík Kundera

Gottfried Benn (1886 - 1956) Německý básník a lékař Sbírka: Básně Do češtiny překládán Ludvíkem Kunderou

Čeští představitelé expresionismu Richard Weiner Ladislav Klíma Karel Hugo Hillar