PUBLICISTIKA Mgr. Michal Oblouk.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název DUM: Žurnalistika – základní pojmy
Advertisements

Návod na postup k neuměleckým textům u ústní maturitní zkoušky z ČJL
Publicistický styl a jeho charakteristika
Žánry a formáty Žánr (druh, rod, způsob, styl, sloh) je obecné pojmenování pro všechny materiály (díla) se společnými znaky žánrové oblasti např. v literatuře.
ANALYTICKÉ ÚTVARY PUBLICISTICKÉHO STYLU
PUBLICISTICKÝ STYL = NOVINÁŘSKÝ.
Slohové postupy.
Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu:
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
INFORMAČNÍ ÚTVARY PUBLICISTICKÉHO STYLU
PUBLICISTICKÝ STYL PaedDr
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Mgr. Michal Oblouk. nejjednodušší podává fakta (co se kdy a kde stalo nebo stane) údaje jsou řazeny v místních či časových sledech nebo abecedním způsobem.
Slohové postupy a útvary
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_362_Slohové postupy AUTOR: Mgr. Markéta Lyková ROČNÍK, DATUM:
Reportáž žánr, metody, typologie.
Pořadové číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:VY_32_INOVACE_DUM51_06 Sada:VY_32_INOVACE_DUM51 Autor: Mgr. Jaroslav HASIL Ročník/předmět:6. – 9.ročník,
Funkční styly, slohové postupy a útvary
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49
PROSTĚ SDĚLOVACÍ STYL:
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Funkční styly.
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov
Funkční styly.
Styl publicistický Marcela Jurková.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Sloupek.
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
BELETRISTICKÉ ÚTVARY PUBLICISTICKÉHO STYLU
Zařazení, charakteristika a znaky fejetonu
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_2.2.4.
PUBLICISTIKA Mgr. Michal Oblouk
V Ě CNÁ LITERATURA FORMY V Ě CNÉ LITERATURY Mgr. Michal Oblouk.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
PUBLICISTICKÝ STYL = NOVINÁŘSKÝ.
Publicistický styl Znaky a útvary.
Slohové postupy.
Funkční styly I. Styl prostěsdělovací - výměna informací neodborného rázu, funkce neodborně zpravovací a) mluvené úvary: představování, omluva, blahopřání,
Publicistický styl ? OB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-L
Publicistický styl ? OB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-M
Publicistické útvary ČÍSLO DUM VY_32_INOVACE_CJL_3,4_70 Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Název projektu: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na SUŠ,
Analýza neuměleckého textu (5-7 minut) I. porozumění textu; charakter komunikační situace určit, kde je možné daný text najít určit předpokládaného adresáta.
PUBLICISTIKA Mgr. Michal Oblouk. ŽURNALISTIKA  popisuje novinářské povolání i produkty této činnosti, které přinášejí informace o aktuálním společenském.
F EJETON Ivana Samcová. F EJETON z franc. feuilleton respektive feuille [fœj] = lístek, či též poznámka pod čarou, v češtině také tzv. podčárník specifický.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Zdeněk Kóňa PUBLICISTICKÝ STYL S publicistickým stylem se nejčastěji setkáváme v … (viz.
V Ě CNÁ LITERATURA FORMY V Ě CNÉ LITERATURY MGR. MICHAL OBLOUK.
BELETRISTICKÉ ÚTVARY PUBLICISTICKÉHO STYLU
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Zdeněk Dorazil, Veronika Fojtů, Nela Schmidtová, Tereza Pospíšilová
FUNKČNÍ STYLY Mgr. Michal Oblouk.
O útvarech, žánrech a textech
SLOHOVÉ POSTUPY A ÚTVARY
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
SLOHOVÉ POSTUPY a ÚTVARY
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Radka Škulaviková
ZPRÁVA Z NĚKOLIKA ZDROJŮ
ÚVAHA Mgr. Michal Oblouk.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
9. ročník Michaela Hantková
ANALYTICKÉ ÚTVARY PUBLICISTICKÉHO STYLU
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Název: Publicistický styl Autor: Mgr.Andrea Jílková
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
O útvarech, žánrech a textech
Publicistický styl - úvod
Esej Definice druh úvahy na odborné téma. Nebývá rozsáhlá, je psána většinou s estetickým záměrem. Od úvahy se liší tím, že zobecňuje a syntetizuje poznatky.
Publicistický styl Reportáž. Publicistický styl Reportáž.
1.
SLOHOVÉ ÚTVARY očekávané pro zadání maturitní písemné práce
Transkript prezentace:

PUBLICISTIKA Mgr. Michal Oblouk

PUBLICISTICKÝ STYL styl médií vyznačuje se spisovným jazykem je proměnlivý a dynamický podává aktuální informace má také agitační funkci, tj. chce ovlivnit nebo přesvědčit adresáta jazyk: nejvíce využívá podstatných jmen, přídavných jmen, sloves a příslovcí Automatizované výrazy = běžně používané výrazy, pokud se používá příliš často, stává se z něj klišé Aktualizované výrazy = nová, neobvyklá spojení (např. dát něčemu zelenou), když se ujme, stává se z něj spojení automatizované PUBLICISTIKA = typ žurnalistické tvorby, kromě informací obsahuje také autorův subjektivní názor na některé aktuální téma

ÚTVARY recenze – posouzení uměleckého díla nebo kulturní události článek – delší příspěvek publicistického stylu, někdy má povahu kritické úvahy komentář – autor vyjadřuje názor, zaujímá stanovisko k nějakému problému kurziva – aktualizující nebo zábavná stať tištěná obvykle kurzivou glosa – kritická poznámka k událostem a názorům sloupek – vtipná časová úvaha v jednom sloupci referát - zpráva, hodnotící písemný dokument interview – řízený rozhovor, tazatel X dotazovaná osoba (otázky X odpovědi) inzerát – krátké placené oznámení odborná diskuse úvodník – obsahuje nejdůležitější aktuální informaci recenze – posouzení uměleckého díla nebo kulturní události medailon – charakterizuje určitou osobnost (stručná biografie, charakteristické vlastnosti, dílo nebo významné počiny) – výraz ocenění dané osobnosti (nekrolog)

ZPRAVODAJSTVÍ jedna ze základních novinářských činností mělo by být rychlé, přesné, vyvážené, nepředpojaté, poctivé při výběru a objektivní jednou z klasických zásad zpravodajství je „5 W“ – z anglického Who? What? When? Where? and Why? – Kdo? Co? Kdy? Kde? a Proč? přísné dělení na zprávu a komentář - oproti publicistice nesmí obsahovat novinářův názor

ZPRÁVA základní žánr zpravodajství informuje o události nebo jevu, který přináší alespoň jeden dosud neznámý fakt (a nebo známý, ale vystupující v nových souvislostech), přičemž daný jev se stal nebo nestal, popřípadě stane nebo nestane vlastnosti: aktuálnost, časová a místní (provinčnost × globálnost) relevantnost, věcnost (zpráva většinou oproštěna o všechna „zbytečná“ slova), objektivita (novinář/reportér nikomu nestraní, a u zpráv, kde je nějaký spor, se snaží získat vyjádření obou stran), přesnost (např. u čísel, peněžních částek nebo dat se přílišně nezaokrouhluje), úplnost (úmyslně se nezatajuje žádná relevantní souvislost nebo skutečnost), spolehlivost (zpráva většinou musí být ověřena z vícero nezávislých zdrojů), citová neutralita (zpráva např. postrádá slova jako „naštěstí“ nebo „bohužel“, apod.), délka (krátká × rozvinutá) přiměřená relevanci a celku, jehož je součástí, odpovídá na základní otázky „kdo/co, kdy, kde“ (se něco stalo)

REPORTÁŽ literární útvar používaný především v žurnalistice popisuje a zobrazuje skutečnost na základě konkrétních faktů, většinou získaných přímou účastí nebo pozorováním - očité svědectví autora reportér či reportérka se pohybuje na hranici zpravodajství a publicistiky: událost popisuje a zároveň ji i hodnotí, jeho postoj je často zřetelný a ovlivňuje kompozici znaky - věcnost, důraz na detail, přesnost, objektivnost může být psaná + obrazová (noviny), rozhlasová či televizní základní metody tvorby reportáže – pozorování, přímá účast, sběr faktů, konfrontace pohledů základem je popisný postup chce vyvolat názornou představu prostředí, usiluje o zajímavost užívá expresivních obrazných a aktualizovaných prostředků

FEJETON specifický publicistický žánr, obvykle používaný v tisku jako protějšek k hlavním článkům vtipná a zajímavá úvaha nad nějakým aktuálním problémem vtipně zpracovává zdánlivě nevýznamné, ale zajímavé téma a ukazuje všední věci v novém světle, přičemž je autor hodně subjektivní a vychází z vlastních zážitků napsán je lehkým zábavným slohem, mnohdy satiricky komentující či ironizující trefně vybrané dobové události častá je nadsázka, humorné postřehy nebo hyperbola, obsahuje i užívání prostředků komiky, jazykové hry a hry se slovy či užití knižních tvarů autor se většinou soustředí na jeden fakt, využívá sarkasmu, fejeton by měl být gradován do pointy a obsahovat nové, nečekané pohledy na věc a vést čtenáře k zamyšlení nad tématem (proto často obsahuje nezodpovězené otázky), snaží se věci napravit, výchovný závěr (pointa)

ZDROJE https://cs.wikipedia.org/wiki/Publicistick%C3%BD_styl https://cs.wikipedia.org/wiki/Publicistika https://cs.wikipedia.org/wiki/Zpr%C3%A1va https://cs.wikipedia.org/wiki/Zpravodajstv%C3%AD https://cs.wikipedia.org/wiki/Report%C3%A1%C5%BE https://cs.wikipedia.org/wiki/Fejeton