Hlasové potíže po papilomatóze hrtanu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Evropské politické strany - zárodek politické Evropy? Pavel Šaradín Praha,
Advertisements

PODOBNOST MATEMATIKA 9. ROČNÍK ZŠ výklad a cvičení.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Marie Havránková Název prezentace (DUMu): Prostě sdělovací styl – styl běžné každodenní komunikace Název sady:Funkční.
Propojení psychologie dopravy a klinické psychologie PhDr. et Mgr. Š tefan Medzihorský, předseda ČAPPO, rektor Vysoké školy aplikované psychologie Konference.
Vizuální podoba pěveckého formantu Havlík, R., Švec, J.G., Lejska, M., Bártková, E., Weberová, P., Krupa, P., Frostová, J., Samek, R., Herbst, Ch. (podpořeno.
Mapování potřeb regionů ve vztahu k činnosti středisek výchovné péče a zařízení ústavní a ochranné výchovy POHLEDEM PRACOVNÍKŮ ORGÁNŮ SOCIÁLNĚ PRÁVNÍ OCHRANY.
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
Připraveno s podporou programu Erasmus+ Evropské unie. Provázanost výsledků učení, vyučovacích a hodnoticích metod Zkušenosti ZČU Brno Praha.
PREZENTACE. INFORMAČNÍ A KOMUNIKAČNÍ TECHNOLOGIE 2 Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Označení materiálu VY_32_INOVACE_14_02 Šablona III/2 Inovace a.
Osnova pro pedagogy MŠ a ZŠ a studenty středních pedagogických škol Vypracovala: Mgr. Dominika Valešková.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nela Šulcová Název materiálu: VY_32_INOVACE_ CAJS.4.A.04_mapy Název: Mapy – 2. část Číslo operačního programu:
Inf Tabulkový procesor - funkce. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT.
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Zdravotně sociální fakulta, Jírovcova 24/1347, České Budějovice 1 Vzdělávání poskytovatelů sociálních.
Mgr. Bedřich Myšička vrchní ředitel sekce ekonomické Sekce ekonomická 10. dubna 2014.
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_21_01_složky potravy.
Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU 19 NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České.
Inf Vizualizace dat a tvorba grafů. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
1. WORKSHOP.
OD PŘEDŠKOLNÍ VÝCHOVY K PŘEDŠKOLNÍMU VZDĚLÁVÁNÍ A ZPÁTKY K PŘEDŠKOLNÍ VÝCHOVĚ Doc. PhDr. Eva Opravilová, CSc., PhDr. Jana Kropáčková,
Bezpečnost silniční a železniční dopravy
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Ing. Kateřina Lichtenberková
Dámský plastický střih
PROJEKT OP LZZ „IMPLEMENTACE AGE MANAGEMENTU V ČR“ CZ /5. 1
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
ZÁKLADY ÚČETNICTVÍ A PODVOJNÝ ZÁPIS
Název školy: Základní škola a mateřská škola,
Fyziatricko – rehabilitační oddělení Nemocnice Břeclav, p.o.
STŘEDNÍ ŠKOLA PEDAGOGICKÁ, HOTELNICTVÍ A SLUŽEB
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_04_01_ žlázy s vnitřní sekrecí.
Podpůrná opatření prvního stupně
Evaluace předmětů studenty (Anketky)
Další perspektiva prohloubení česko-polské přeshraniční spolupráce z pohledu regionů Výroční konference v rámci Operačního programu přeshraniční spolupráce.
Pásma požáru Požár a jeho rozvoj.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Jana Frostová AUDIO – Fon centr. Brno
Schůzka fakultních cvičných učitelů a metodiků praxe Katedra primární pedagogiky PdF MU (Galerie RUV)
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ. 1
Hodnocení poruch hlasu handicapovým testem
Zpracování drátu II Háček na tabuli
Český jazyk 2 . ročník PŘEHLEDY
Zlomky Složené zlomky..
Dlouhodobý záměr vzdělávací a vědecké, výzkumné, vývojové a inovační, umělecké a další tvůrčí činnosti pro oblast vysokých škol na období Petr.
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Zkušenosti s programem DNS v Lázeňské léčebně Mánes Karlovy Vary
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
SŠ-COPT Uherský Brod Mgr. Renáta Burdová
4.1 – 4.3 Lineární nerovnice i jednoduchý podílový tvar
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Vladimíra Houšková Název materiálu:
Název školy: Speciální základní škola, Louny,
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Zobrazení hlasotvorného aparátu moderními zobrazovacími metodami
4.8 Nerovnice s abs. hodnotami – Metoda nulových bodů
Kostra příspěvku: Historie sledování chemického složení srážek
Role sociální práce ve vztahu k výkonu veřejného opatrovnictví Hradec Králové Workshop je pořádán v rámci projektu Systémová podpora sociální.
Nesrovnalosti v měření imisí a rozptylových modelech
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Teorie chyb a vyrovnávací počet 1
Geometrie pro 9. ročník Autor: Mgr. Hana Vítková Datum:
Hodnotící zpráva k výsledkům kontrol výkonu přenesené a samostatné působnosti svěřené orgánům obcí, krajů a hlavního města Prahy za léta 2014–2016.
Geometrie pro 9. ročník Autor: Mgr. Hana Vítková Datum:
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_12_INOVACE 2_11
Početní operace se složenými zlomky
VY_52_INOVACE_19_01_trávicí soustava
VY_32_INOVACE_SA4A_9 DUM 9. realizace aktivity pro 2
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Hlasové potíže po papilomatóze hrtanu Doc. MgA. Jana Frostová, Ph. D. Doc. MUDr. Mojmír Lejska, CSc. MBA MUDr Eva Bártková Dobrý den dámy a pánové, dovolte mi přednést krátký příspěvek Hlasové potíže po papilomatóze hrtanu ve formě kazuistiky. 14. Česko-slovenský foniatrický kongres 2016 a XXVII. Celostátní foniatrické dni Evy Sedláčkové a Slovenský otologický deň 2016 Vysoké Tatry, Nový Smokovec, 1.12. - 3.12.2016

Anamnéza Žena D. R., 23 let * 2-5 let, prodělala 10 operací se snesením papilomů * od roku 2005 bez recidivy * Hlas je od dvou let chraptivý, se zhoršením po hlasové zátěži a po stresu. Rozsah a síla hlasu je menší, lehké dechové obtíže, mělký typ dýchání. Zevně na krku jsou známky fonačního tlaku, hlas má tvrdé začátky, dynamicky plochý, při prolongované fonaci je v popředí chraplavost s dyšnou příměsí a diplofoniemi. Při mluvení ji často bolí hlasivky, hlas vynechává, někdy při zátěži zcela ztratí hlas (afonie). V práci se uvádí kazuistika 23leté ženy, studentky pedagogické fakulty, která v raném dětství prodělala opakovaně chirurgické odstraňování papilomotových hmot z hlasivek. Kvalita hlasu je trvale zhoršena, hlas není v dostatečné kondici s ohledem na budoucí profesi. Byla prováděna hlasová reedukace V důsledku těchto zákroků došlo k vazivovému srůstu hlasivek – synechii přední komisury.

Organický stav hrtanu V současné době lze nitro hrtanu přehledně přehlédnout Vstup volný Vazy hlasové mírně asymetrické v hmotě Sliznice růžová nepohyblivá Drobná lieární štěrbina Synechie přední komisury

Stroboskopie 28s. Na stroboskopickém záznamu pozorujeme, že oblast hrtanu je nyní bez známek papilomatózy. Zmenšená kmitající část hlasivky, která odpovídá za zhoršenou kvalitu hlasu. Prostor mezi hlasivkami je zmenšen – dechové potíže Tlustá hlasivka (jedna), tvarová deformita je důsledkem omezení.

Srůst hlasivek přední komisura (reálný stav klientky) Pro srovnání uvádíme počítačový model optimálního stavu hlasivek. Současný organický stav nitra hrtanu - srůst přední komisury – byl konzultován s předními klinickými pracovišti a předními laryngology ČR. Ve všech případech byl doporučen konzervativní postup včetně hlasové reedukace.   Zmenšená kmitající část hlasivky, která odpovídá za zhoršenou kvalitu hlasu. Prostor mezi hlasivkami je zmenšen - dechové potíže. Tlustá hlasivka (jedna), tvarová deformita je důsledkem omezení. Srůst hlasivek přední komisura (reálný stav klientky) Hypoteticky optimální stav hlasivek 5

1.09s. Ráda bych prezentovala krátkou ukázku promluvy před započetím hl. terapie. 15. dubna 2016 6

Přehled nejdůležitějších aplikovaných technik a cvičení Držení těla, vedení dechu, zpevnění dechové opory - apoggio della voce, měkké hlasové začátky, relaxace zevních hrtanových svalů, relaxační glissanda, prodlužování fonační doby, nácvik rezonance hlasu, fonačně rezonanční cvičení, procvičování izolovaných slov (s důrazem na měkké hlasové začátky a dobrou rezonanci), propojení správně realizovaných slov do vět, hlasité čtení textu, nácvik promluvy. Nazalizační metoda - J. Pahn Chewing method - E. Froeschels Přehled nejdůležitějších aplikovaných technik a cvičení aplikovaných v průběhu 8 měs. terapie. Johannes Pahn, FROSTOVÁ, J. Péče o hlasovou kondici učitelů. 1.vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2010. 198 s. ISBN 978-80-210-5355-7. HAVLÍK, R. – FROSTOVÁ, J. Komplexní program reedukace hlasu v AFC. Otorinolaryngologie a foniatrie, s. 35-38, 2007. ISSN 1210-7867

VHI 84 35 Rozsah hlasu se zvětšil z čisté kvarty na čistou sextu. Rozšířilo se dynamické rozpětí. Zlepšila se dynamika hlasu. Síla křičeného hlasu vzrostla na 88 dB. Fonační doba se prodloužila z 12 s. na 21. VHI , ukazující subjektivní vnímání potíží klientky, klesl z 84 bodů na 35. VHI 84 35

43 s. Vedle prezentace objektivních dat vyslechněme v závěru také subjektivní náhled klientky zhruba po osmiměsíční spolupráci…. 16. listopadu 2016 9

Hlasová terapie pomáhá: Závěrem Hlasová terapie pomáhá: objektivně zlepšit hlasovou kondici (objekt. měření ), přispět i k subjektivní pohodě klienta (prožívání náročné životní situace), doceňovat význam prevence a péče o hlas, snížit tenzi v rozhodování o osobních perspektivách, zvažovat volbu profese v kontextu dispozic a zdravotního stavu hlasového aparátu. 29 s. 10

Děkujeme za pozornost frostova.afc@seznam.cz

Je třeba vést uchazeče o profese, v nichž hlasová kondice hraje podstatnou roli – v nichž je hlas skutečně pracovním nástrojem – k tomu, aby se při volbě profese odpovědně rozhodovali. Nejlépe na základě foniatr. vyšetření a nedostávali se do situace naší klientky…