Fórum Hospodářských novin Řešení pro boj s korupcí

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
OD KORUPCE K INTEGRITĚ Protikorupční opatření v oblasti vzdělávání dle
Advertisements

Zákon o sociálních službách č. 108/2006 Sb.,. Vznik zákona •Na tento zákon jsme všichni čekali víc jak 10 let •Přináší veliké změny do sociální práce.
Veřejné zakázky a projekty PPP 23. února Martin Vacek advokát PETERKA & PARTNERS v.o.s. Praha, Bratislava.
KDU-ČSL 1 Financování politických stran a regulace politických kampaní Pavel Bělobrádek předseda KDU-ČSL.
POLICIE ČESKÉ REPUBLIKY
NS-LEV 21 proti korupci JUDr. Mgr. Karel Horák http://
Boj proti korupci a lichvě
S bojem proti korupci to myslím vážně! Ing. Martin Pecina, MBA ministr vnitra.
Vnímání označení CE ze strany Hospodářské komory ČR František Holec viceprezident Hospodářské komory České republiky Seminář Označení CE vám otevře evropský.
Rozšíření kompetencí NKÚ jako nástroj boje proti korupci CELOSTÁTNÍ FINANČNÍ KONFERENCE SMO ČR Dopady reforem na hospodaření obcí a měst Stanislav.
Ochrana práv ve veřejné správě
Veřejnost proti korupci
Programová konference ČSSD Michal Hašek Předseda Asociace krajů ČR a hejtman Jihomoravského kraje , Hradec Králové Silné, samostatné a spravedlivé.
Rady vlády pro koordinaci boje s korupcí
Hospodářská politika státu
Společně pro Vaši bezpečnost a spravedlnost. Společný bezpečný.
registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
TÉMA: SPRAVEDLIVÁ REFORMA HOSPODÁŘSKÉ POLITIKY AUTOŘI: JAN MLÁDEK, JIŘÍ HAVEL HOSPODÁŘSKÁ POLITIKA.
Boj s korupcí Ivo Strejček Poslanec Evropského parlamentu Člen VR ODS Předseda RS ODS Vysočina
Bojím se organizovaného zločinu… Seminář v Evropském domě Doc., PhDr., Judr. Ivo Šlosarčík LL.M., PhD. Policejní a soudní spolupráce v post-lisabonské.
Odbor veřejné správy a eGovernmentu v roce 2013
Soustava veřejných rozpočtů II.
Mgr. Ing. Drago Sukalovský, starosta města Kuřimi
Svaz měst a obcí České republiky a zákon o rozpočtovém určení daní Ing. Oldřich Vlasák předseda.
KORUPCE PROBLÉM, KTERÝ UMÍME ŘEŠIT. KORUPCE-PROBLÉM, KTERÝ UMÍME ŘEŠIT K=M+D-VK K- korupce M- mocenský monopol D- nekontrolovaná diskrece VK- veřejná.
Boj proti fotbalovému násilí filosofie, právní rámec a role jednotlivých subjektů Ivan Langer ministr vnitra.
Kontrola veřejné správy
ELEKTRONICKÉ PŘESTUPKOVÉ ŘÍZENÍ REJSTŘÍK PRESTUPCŮ PRAHA
Východiska Klíčové téma - problematika podvodů obecně a korupce.
Krizové řízení Krizovým řízením se rozumí souhrn řídících činností věcně příslušných orgánů zaměřených na: - analýzu a vyhodnocení bezpečnostních.
Návrh zákona o elektronických úkonech, osobních číslech a autorizované konverzi dokumentů Zdeněk Zajíček náměstek ministra vnitra Vladimír Smejkal Legislativní.
Radek John ministr vnitra. Boj o rozpočet 2010 a 2011 Rozpočet na rok 2011: - 3,8 mld. Kč na platy - 4,5 mld. Kč na provoz a investice Snížení na rok.
Ministerstvo obrany Inspekce ministra obrany
Vykonavatelé vlastnického práva státu
Nové volební období a očekávaní obcí a měst Nové volební období a očekávaní obcí a měst XIII. celostátní finanční konference – 2. – 3. prosince 2010 Ing.
Ministr financí ČR Vlastimil Tlustý 100 dnů na MF ČR.
Porada tajemníků obcí s rozšířenou působností Benešov, Brno Aktuální informace k legislativním návrhům zákonů o ÚSC a dalším.
Reforma daňového systému Cíle vlády Efektivní veřejná správa Přátelské veřejné služby.
Ministerstvo vnitra ČR Strategie vlády v boji proti korupci na období
Nejvyšší kontrolní úřad
Subjekty trestního řízení
Společnost Eurotel pro státní správu. 2 Silný partner pro veřejnou správu ›Společnost Eurotel poskytuje dlouhodobě všem zákazníkům profesionální servis.
Zákon roku 2014 Tomáš Babáček Ambruz & Dark Deloitte Legal Nejlepší (a nejhorší) legislativní počin pro podnikatelské prostředí v ČR.
„Nejsme ovlivněni politikou před rokem 1989 ani tou co tu je dalších 25 let.“
Působnost Ministerstva spravedlnosti a správa státního zastupitelství JUDr. Jaroslav Picha.
RNDr. Ivana Havlíková Ing. Jiří Štochel. STAVEBNÍ ZÁKON - STARÝ.
Protikorupční balíček legislativní část (zákon o protikorupčních opatřeních) Ing. Martin Pecina, MBA ministr vnitra.
Prof. JUDr. Jaroslav Fenyk, Ph.D., DSc
Prof. JUDr. Jaroslav Fenyk, Ph.D., DSc
Evidence přestupků Mgr. Radka Paulová ředitelka Rejstřík trestů Soudní Praha 4 Ing. Jan Ladin ředitel Odbor informatiky Ministerstvo spravedlnosti.
E-government - moderní podoba veřejné správy v České republice.
Vybraná problematika činnosti Svazu měst a obcí České republiky Vybraná problematika činnosti Svazu měst a obcí České republiky Mgr. Ludmila Němcová Ing.
Registr smluv JUDr. Vít Šťastný vedoucí oddělení civilně-správní legislativy; odbor legislativy a koordinace předpisů Ministerstva vnitra Plzeň 26. března.
Je to horší než si myslíme? Adriana Krnáčová Několik poznámek k míře korupce v ČR.
„Bagatelní trestná činnost“ z pohledu Policie ČR
Odpovědnost za disciplinární správní delikty. Pojem disciplinárního správního deliktu disciplinární (kázeňský delikt)=porušení disciplíny kázně disciplinární.
PRÁVNÍ ŘÁD ČESKÉ REPUBLIKY
Registr smluv v kontextu zákona o zadávání veřejných zakázek
Zákon o Generální inspekci bezpečnostních sborů
Nový zákon o ochraně ovzduší
rrgtoaerhgdghofhgahgarg
10 pilířů reformy Policie ČR
Ministerstvo obrany Inspekce ministra obrany
Ministerstvo obrany Inspekce ministra obrany
Vnější systémová charakteristika finančního práva
PRIORITY A NOVÁ STRUKTURA MINISTERSTVA VNITRA
Návrh zákona o univerzitních nemocnicích a jeho dopady na MU
soudci, advokáti, notáři, exekutoři, státní zastupitelství, Policie ČR
Priority Policie České republiky na rok 2012
Právní forma příspěvkových organizací v evropském kontextu
Transkript prezentace:

Fórum Hospodářských novin Řešení pro boj s korupcí Praha, 1. dubna 2010

Řešení pro boj s korupcí V současné době je situace v České republice velice špatná. Jak ostatně můžeme vidět na datech Transparency International. Nicméně přesto lepší než za vlád ČSSD. Za Topolánkovy vlády došlo na poli korupce ke značnému zlepšení. S pádem vlády se však situace opět zhoršila. Řešení pro boj s korupcí

3P Prevence Průhlednost Postih Řešení ODS pro boj s korupcí: Dlouhodobě hájíme a prosazujeme zásadu 3P. Prevence, průhlednost a postih. Každé P však musí mít svůj konkrétní obsah. Řešení pro boj s korupcí

Co se nám podařilo: Zmenšení prostoru pro korupci (CzechPOINT, eGovernment, zavedení hodnocení regulace do legislativního procesu - RIA, snížení administrativní zátěže) Zavedení protikorupčního agenta Zpřísnění sazeb za trestný čin úplatkářství ODS ne naopak, za dva a půl roku ve vládě podařilo výrazně zmenšit prostor pro korupci. Elektronizace veřejné správy, projekty jako CzechPOINT, přinesly omezení přímého styku mezi občanem a úředníkem a tím zásadním způsobem omezily prostor pro korupční jednání. Zároveň byl zaveden institut protikorupčního agenta a to v maximální možné míře, jakou umožňuje ústavní pořádek naší země. Řešení pro boj s korupcí

Co se nám podařilo: Zákaz činnosti osobám odsouzeným za korupci Specializované týmy na státních zastupitelstvích Linka 199 Informační systém datových schránek (ISDS) Zásadní novela zákona o soudech a soudcích (časově omezené mandáty, zpřísnění kárné odp.) A v neposlední řadě získaly soudy možnost udělit trest zákazu činnosti osobám odsouzeným za korupční jednání spáchané v souvislosti s veřejnými zakázkami, veřejnými soutěžemi, dražbami, insolvenčním řízením a koncesním řízením. Taktéž došlo (a to už nevidíte na slidu) ke zpřísnění trestu za trestný čin zkreslování údajů o stavu hospodaření a jmění, a k zavedení nezávislé protikorupční linky 199 provozované Transparency International. Řešení pro boj s korupcí

Prevence I Snižování byrokracie (další elektronizace veřejné správy, více agend pro CzechPOINT) Zmenšování regulace (zrušení, či modernizace 30 nejhorších regulací ročně) Namísto arbitráží využívat standardní soudy Na poli prevence je pro účinný boj s korupcí klíčové snižování byrokracie, zmenšování regulace. Protože každé razítko a každý formulář představují prostor pro korupci. Čím méně prostoru pro korupci bude, tím méně bude i korupce. Konkrétními nástroji snižování byrokracie je pokračování v námi nastartované elektronizaci veřejné správy, zvětšování možností využití CzechPOINTů. Ve věci zmenšování regulace zrušíme každým rokem 30 nejhorších regulací. (Třetinu z těchto regulací se stanoví na základě největšího rozdílu mezi náklady, které jsou s nimi spojené a výnosy, které přináší. Třetina bude nominována veřejností a třetinu nominují podnikové a spotřebitelské nevládní instituce.) Namísto arbitráží bude upřednostňovat využívání standardních soudů, protože arbitráže se v minulosti příliš neosvědčily a stály daňové poplatníky příliš mnoho peněz. Řešení pro boj s korupcí

Prevence II Méně přerozdělování a dotací – „Každá koruna, která jde z veřejných peněz představuje potenciál pro korupci.“ Méně veřejných zakázek = centrální nákupy (např. počítače, automobily atd.) Obecně platí teze, že každá koruna, která jde z veřejných peněz představuje potenciál pro korupci. Chceme proto omezovat počet různých dotačních titulů. Nechceme Vám tahat peníze z Vašich kapes a potom Vám možná něco vrátit. Takové jednání je nemorální, administrativně a finančně náročné a navíc představuje prostor pro korupci. Na místo toho Vám chceme v peněženkách nechat, co možná nejvíce z Vašich peněz. Zároveň platí, že centrální nákupy, například počítačů, automobilů, další techniky, ale i spotřebního zboží, omezí prostor pro korupci a zároveň povedou k úsporám ve státním rozpočtu. Řešení pro boj s korupcí

Průhlednost I Pevná a jednotná pravidla veřejných zakázek Transparentní vlastnická struktura firem žádající o veřejnou zakázku – „chceš-li státní peníze, svlíkni se do naha“ Pevná a jednotná pravidla veřejných zakázek Internetové aukce Zasílání faktur za veřejné zakázky prostřednictvím ISDS Věříme v zásadu, že kdokoli, kdo žádá po státu peníze je povinen se „svléknout do naha“. Konkrétní vyjádřením tohoto přesvědčení je pak náš návrh, aby firmy, které žádají o veřejnou zakázku, musely jasně prokázat svou vlastnickou strukturu. Firmy s akciemi na doručitele tak budou zcela vyloučeny z výběrových řízení na veřejné zakázky. K posílení transparentnosti je také nezbytné, aby pro zadávání veřejných zakázek platila pevná a jednotná pravidla, kdy vše bude muset být zvěřejněno. Do budoucna nemůže být možné využívat odkazu na obchodní tajemství. „Chceš-li obchodní tajemství, nemáš nárok na veřejné zakázky.“ Dále v této věci prosazujeme zasílání faktur za veřejné zakázky prostřednictvím ISDS. Toto řešení je transparentní a umožní jasně a jednoznačně sledovat finanční toky. Řešení pro boj s korupcí

Průhlednost II Životopis veřejných zakázek Novela jednacího řádu PS PČR – každý pozměňovací návrh nutno odůvodnit (včetně dopadů na veřejné finance) Novela zákona o obcích, krajích a Hl. m. Praze (větší průhlednost při nakládání s majetkem) Všechny tyto kroky spolu s dalším námi navrhovaným opatření – životopisem veřejných zakázek – zajistí, že si kdokoli bude moci na internetu na centrální adrese zjistit podrobnosti, o kterékoli veřejné zakázce a v těchto podrobnostech se díky jednotným pravidlům zadávání i vyzná. Díky životopisu veřejných zakázek tak bude snadno zjistitelné, kdo o veřejné zakázce rozhodoval, kdo se přihlásil do výběrového řízení, jaké byly jednotlivé nabídky a další podrobnosti. Na poli průhlednosti budeme v neposlední řadě prosazovat novelu jednacího řádu Poslanecké sněmovny tak, aby bylo nutné každý pozměňovací návrh odůvodnit a to včetně dopadů na veřejné finance. A dále pak budeme prosazovat novelu zákona o obcích, krajích a hl. m. Praze, která přinese větší průhlednost při nakládání s majetkem. Dojde tak k odstranění nerovnováhy mezi nákupem zboží a služeb, které se řídí zákonem o veřejných zakázkách a prodejem, či pronájmem které se řídí jen zákonem o obcích. POZNÁMKA: Novelu zákona o obcích, krajích a hl. m. Praze připravovalo ministerstvo vnitra během Topolánkovy vlády. Opatření se nestihlo prosadit. Silná opozice ze strany krajů a obcí. Řešení pro boj s korupcí

Postih Generální inspekce bezpečnostních sborů NKÚ může kontrolovat i obce, kraje a veřejnoprávní média, správní odpovědnost právnických osob vyvození konkrétní odpovědnost za škodu při správě veřejného majetku Na poli postihu je důležité oddělení složek, které se korupce potenciálně mohou dopouštět od osob, které mají korupci vyšetřovat. Tím mám na mysli zřízení Generální inspekce bezpečnostních sborů, které na ministerstvo vnitra nastartovalo za vlády ODS. Do budoucna tak nebude existovat personální propojení vyšetřovatelů a vyšetřovaných z řad Policie. Zároveň navrhujeme, aby Nejvyšší kontrolní úřad mohl kontrolovat nejenom hospodaření státu na nejvyšší úrovni, ale i hospodaření krajů a obcí. Protože i na těchto úrovních může docházet ke korupci, která je navíc méně viditelná, protože na těchto úrovních neexistuje dostatečné množství médií a ani zkušených žurnalistů. Dále pak budeme prosazovat zavedení institutu správní odpovědnosti právnických osob a vyvozování konkrétní odpovědnosti za škodu při správě veřejného majetku. Řešení pro boj s korupcí

Korunní svědek Návrh ministra Martina Peciny Musí přispět k odhalení organizované skupiny Pouze podmíněné zastavení Nesmí spáchat závažnější trestný čin než ten, k jehož objasnění přispívá Nepřípustné v případě zavinění smrti nebo těžké újmy na zdraví Korunní svědek je pro nás přijatelný pouze za následujících podmínek: 1) Musí přispět k odhalení organizované skupiny 2) Pouze podmíněné zastavení trestního stíhání 3) Nesmí spáchat závažnější trestný čin než ten, k jehož objasnění přispívá Zároveň považujeme ze nepřípustné využití tohoto institutu v případě zavinění smrti nebo těžké újmy na zdraví. Není možné z vrahů dělat korunní svědky. Dle Pecinova návrhu by mohlo dojít k následující situaci a teď cituji Prof. Šámala: „Když státní zástupce označí trojnásobného vraha jako spolupracujícího obviněného, soud bude MUSET jít u něj pod dolní hranici trestní sazby, tedy pod 15 let!“ POZNÁMKA: Kritika Prof. Šámala Korunní svědek zakládá možnost vzniku korupčního prostředí Chybí pojistka ve formě spolurozhodování soudů Porušena zásada rovnosti občanů před zákonem, zásada rovnosti účastníků řízení, oběti nezískají satisfakci v podobě odsouzení obviněného. V Německu přijali v dob největšího ohrožení celé společnosti teroristickou skupinou Baader – Meinhofová na zkoušku na 10 let a pak ho zrušili. Řešení pro boj s korupcí

Zvýšení možnosti použití odposlechů Návrh ministra Martina Peciny Zvýšení možnosti použití odposlechů Co říká ODS: Není nutné, umožňuje stávající úprava (Prof. Šámal) Riziko dalšího rozšiřování odposlechů a bezdůvodného zasahování do soukromí lidí Není pravda, že současná úprava neumožňuje užití odposlechů v případech vyšetřování korupce (toto tvrdí i odborníci, jako Prof. Šámal . Pecinův návrh v tomto ohledu otevírá Pandořinu skřínku špiclování. Řešení pro boj s korupcí

Prolomení daňového tajemství Návrh ministra Martina Peciny Prolomení daňového tajemství Co říká ODS: Pouze se souhlasem státního zástupce Není možné, aby si policista jen pro podezření, na základě své úvahy, lustroval, daňová přiznání. Co se týče Pecinou navržené možnosti prolomení daňového tajemství. Něco takového si umíme představit jen a pouze se souhlasem státního zástupce. Není možné, aby si policista jen pro podezření, na základě své úvahy, lustroval, daňová přiznání. Řešení pro boj s korupcí

Agent provokatér Návrh ministra Martina Peciny Co říká ODS: V rozporu s ústavním pořádkem ČR Není možné, aby se stát podílel na páchání trestné činnosti Maximum možného prosazeno již ODS Agent provokatér je dle názoru právních autorit (opět Prof. Šámal, či Renáta Vesecká) v rozporu s Ústavním pořádkem ČR. Když jsme byli ve vládě podařilo se nám z tohoto institutu prosadit maximum možného. Protikorupční agent existuje, není však možné, aby se stát přímo podílel na páchání trestné činnosti. Řešení pro boj s korupcí

Nic! Srovnání Prevence Průhlednost Postih 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12   Prevence Průhlednost Postih Řešení ODS 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 Martin Peciny Nic! V součtu, Pecinovy návrhy představují pouze represi. Neřeší prevenci a ani nijak nezvyšují průhlednost veřejných zakázek. Toto není jen názor ODS, ale i názor odborníků, například šéfa české pobočky Transparency International Davida Ondráčky. POZNÁMKA: Č. 1 u M. Peciny na poli prevence = bezpečnostní prověrky pro úředníky Řešení pro boj s korupcí

Navrženo v Poslanecké sněmovně: ODS podpořila protikorupční opatření navržená do novely zákona o zadávání veřejných zakázek (např. zavedení životopisu veřejných zakázek) ODS podpořila v rámci protikorupčních opatření novelu zákona o NKÚ (rozšíření kontroly i na obce a kraje) Řešení pro boj s korupcí

Navrhneme v Poslanecké sněmovně ODS bude trvat na opětovném projednání zákona o Generální inspekci bezpečnostních sborů Nezávislá kontrola bezpečnostních sborů je zárukou spravedlivého vyšetřování i ochranou před korupcí Řešení pro boj s korupcí

Děkujeme za pozornost Děkuji Vám za pozornost.