Fórum Hospodářských novin Řešení pro boj s korupcí Praha, 1. dubna 2010
Řešení pro boj s korupcí V současné době je situace v České republice velice špatná. Jak ostatně můžeme vidět na datech Transparency International. Nicméně přesto lepší než za vlád ČSSD. Za Topolánkovy vlády došlo na poli korupce ke značnému zlepšení. S pádem vlády se však situace opět zhoršila. Řešení pro boj s korupcí
3P Prevence Průhlednost Postih Řešení ODS pro boj s korupcí: Dlouhodobě hájíme a prosazujeme zásadu 3P. Prevence, průhlednost a postih. Každé P však musí mít svůj konkrétní obsah. Řešení pro boj s korupcí
Co se nám podařilo: Zmenšení prostoru pro korupci (CzechPOINT, eGovernment, zavedení hodnocení regulace do legislativního procesu - RIA, snížení administrativní zátěže) Zavedení protikorupčního agenta Zpřísnění sazeb za trestný čin úplatkářství ODS ne naopak, za dva a půl roku ve vládě podařilo výrazně zmenšit prostor pro korupci. Elektronizace veřejné správy, projekty jako CzechPOINT, přinesly omezení přímého styku mezi občanem a úředníkem a tím zásadním způsobem omezily prostor pro korupční jednání. Zároveň byl zaveden institut protikorupčního agenta a to v maximální možné míře, jakou umožňuje ústavní pořádek naší země. Řešení pro boj s korupcí
Co se nám podařilo: Zákaz činnosti osobám odsouzeným za korupci Specializované týmy na státních zastupitelstvích Linka 199 Informační systém datových schránek (ISDS) Zásadní novela zákona o soudech a soudcích (časově omezené mandáty, zpřísnění kárné odp.) A v neposlední řadě získaly soudy možnost udělit trest zákazu činnosti osobám odsouzeným za korupční jednání spáchané v souvislosti s veřejnými zakázkami, veřejnými soutěžemi, dražbami, insolvenčním řízením a koncesním řízením. Taktéž došlo (a to už nevidíte na slidu) ke zpřísnění trestu za trestný čin zkreslování údajů o stavu hospodaření a jmění, a k zavedení nezávislé protikorupční linky 199 provozované Transparency International. Řešení pro boj s korupcí
Prevence I Snižování byrokracie (další elektronizace veřejné správy, více agend pro CzechPOINT) Zmenšování regulace (zrušení, či modernizace 30 nejhorších regulací ročně) Namísto arbitráží využívat standardní soudy Na poli prevence je pro účinný boj s korupcí klíčové snižování byrokracie, zmenšování regulace. Protože každé razítko a každý formulář představují prostor pro korupci. Čím méně prostoru pro korupci bude, tím méně bude i korupce. Konkrétními nástroji snižování byrokracie je pokračování v námi nastartované elektronizaci veřejné správy, zvětšování možností využití CzechPOINTů. Ve věci zmenšování regulace zrušíme každým rokem 30 nejhorších regulací. (Třetinu z těchto regulací se stanoví na základě největšího rozdílu mezi náklady, které jsou s nimi spojené a výnosy, které přináší. Třetina bude nominována veřejností a třetinu nominují podnikové a spotřebitelské nevládní instituce.) Namísto arbitráží bude upřednostňovat využívání standardních soudů, protože arbitráže se v minulosti příliš neosvědčily a stály daňové poplatníky příliš mnoho peněz. Řešení pro boj s korupcí
Prevence II Méně přerozdělování a dotací – „Každá koruna, která jde z veřejných peněz představuje potenciál pro korupci.“ Méně veřejných zakázek = centrální nákupy (např. počítače, automobily atd.) Obecně platí teze, že každá koruna, která jde z veřejných peněz představuje potenciál pro korupci. Chceme proto omezovat počet různých dotačních titulů. Nechceme Vám tahat peníze z Vašich kapes a potom Vám možná něco vrátit. Takové jednání je nemorální, administrativně a finančně náročné a navíc představuje prostor pro korupci. Na místo toho Vám chceme v peněženkách nechat, co možná nejvíce z Vašich peněz. Zároveň platí, že centrální nákupy, například počítačů, automobilů, další techniky, ale i spotřebního zboží, omezí prostor pro korupci a zároveň povedou k úsporám ve státním rozpočtu. Řešení pro boj s korupcí
Průhlednost I Pevná a jednotná pravidla veřejných zakázek Transparentní vlastnická struktura firem žádající o veřejnou zakázku – „chceš-li státní peníze, svlíkni se do naha“ Pevná a jednotná pravidla veřejných zakázek Internetové aukce Zasílání faktur za veřejné zakázky prostřednictvím ISDS Věříme v zásadu, že kdokoli, kdo žádá po státu peníze je povinen se „svléknout do naha“. Konkrétní vyjádřením tohoto přesvědčení je pak náš návrh, aby firmy, které žádají o veřejnou zakázku, musely jasně prokázat svou vlastnickou strukturu. Firmy s akciemi na doručitele tak budou zcela vyloučeny z výběrových řízení na veřejné zakázky. K posílení transparentnosti je také nezbytné, aby pro zadávání veřejných zakázek platila pevná a jednotná pravidla, kdy vše bude muset být zvěřejněno. Do budoucna nemůže být možné využívat odkazu na obchodní tajemství. „Chceš-li obchodní tajemství, nemáš nárok na veřejné zakázky.“ Dále v této věci prosazujeme zasílání faktur za veřejné zakázky prostřednictvím ISDS. Toto řešení je transparentní a umožní jasně a jednoznačně sledovat finanční toky. Řešení pro boj s korupcí
Průhlednost II Životopis veřejných zakázek Novela jednacího řádu PS PČR – každý pozměňovací návrh nutno odůvodnit (včetně dopadů na veřejné finance) Novela zákona o obcích, krajích a Hl. m. Praze (větší průhlednost při nakládání s majetkem) Všechny tyto kroky spolu s dalším námi navrhovaným opatření – životopisem veřejných zakázek – zajistí, že si kdokoli bude moci na internetu na centrální adrese zjistit podrobnosti, o kterékoli veřejné zakázce a v těchto podrobnostech se díky jednotným pravidlům zadávání i vyzná. Díky životopisu veřejných zakázek tak bude snadno zjistitelné, kdo o veřejné zakázce rozhodoval, kdo se přihlásil do výběrového řízení, jaké byly jednotlivé nabídky a další podrobnosti. Na poli průhlednosti budeme v neposlední řadě prosazovat novelu jednacího řádu Poslanecké sněmovny tak, aby bylo nutné každý pozměňovací návrh odůvodnit a to včetně dopadů na veřejné finance. A dále pak budeme prosazovat novelu zákona o obcích, krajích a hl. m. Praze, která přinese větší průhlednost při nakládání s majetkem. Dojde tak k odstranění nerovnováhy mezi nákupem zboží a služeb, které se řídí zákonem o veřejných zakázkách a prodejem, či pronájmem které se řídí jen zákonem o obcích. POZNÁMKA: Novelu zákona o obcích, krajích a hl. m. Praze připravovalo ministerstvo vnitra během Topolánkovy vlády. Opatření se nestihlo prosadit. Silná opozice ze strany krajů a obcí. Řešení pro boj s korupcí
Postih Generální inspekce bezpečnostních sborů NKÚ může kontrolovat i obce, kraje a veřejnoprávní média, správní odpovědnost právnických osob vyvození konkrétní odpovědnost za škodu při správě veřejného majetku Na poli postihu je důležité oddělení složek, které se korupce potenciálně mohou dopouštět od osob, které mají korupci vyšetřovat. Tím mám na mysli zřízení Generální inspekce bezpečnostních sborů, které na ministerstvo vnitra nastartovalo za vlády ODS. Do budoucna tak nebude existovat personální propojení vyšetřovatelů a vyšetřovaných z řad Policie. Zároveň navrhujeme, aby Nejvyšší kontrolní úřad mohl kontrolovat nejenom hospodaření státu na nejvyšší úrovni, ale i hospodaření krajů a obcí. Protože i na těchto úrovních může docházet ke korupci, která je navíc méně viditelná, protože na těchto úrovních neexistuje dostatečné množství médií a ani zkušených žurnalistů. Dále pak budeme prosazovat zavedení institutu správní odpovědnosti právnických osob a vyvozování konkrétní odpovědnosti za škodu při správě veřejného majetku. Řešení pro boj s korupcí
Korunní svědek Návrh ministra Martina Peciny Musí přispět k odhalení organizované skupiny Pouze podmíněné zastavení Nesmí spáchat závažnější trestný čin než ten, k jehož objasnění přispívá Nepřípustné v případě zavinění smrti nebo těžké újmy na zdraví Korunní svědek je pro nás přijatelný pouze za následujících podmínek: 1) Musí přispět k odhalení organizované skupiny 2) Pouze podmíněné zastavení trestního stíhání 3) Nesmí spáchat závažnější trestný čin než ten, k jehož objasnění přispívá Zároveň považujeme ze nepřípustné využití tohoto institutu v případě zavinění smrti nebo těžké újmy na zdraví. Není možné z vrahů dělat korunní svědky. Dle Pecinova návrhu by mohlo dojít k následující situaci a teď cituji Prof. Šámala: „Když státní zástupce označí trojnásobného vraha jako spolupracujícího obviněného, soud bude MUSET jít u něj pod dolní hranici trestní sazby, tedy pod 15 let!“ POZNÁMKA: Kritika Prof. Šámala Korunní svědek zakládá možnost vzniku korupčního prostředí Chybí pojistka ve formě spolurozhodování soudů Porušena zásada rovnosti občanů před zákonem, zásada rovnosti účastníků řízení, oběti nezískají satisfakci v podobě odsouzení obviněného. V Německu přijali v dob největšího ohrožení celé společnosti teroristickou skupinou Baader – Meinhofová na zkoušku na 10 let a pak ho zrušili. Řešení pro boj s korupcí
Zvýšení možnosti použití odposlechů Návrh ministra Martina Peciny Zvýšení možnosti použití odposlechů Co říká ODS: Není nutné, umožňuje stávající úprava (Prof. Šámal) Riziko dalšího rozšiřování odposlechů a bezdůvodného zasahování do soukromí lidí Není pravda, že současná úprava neumožňuje užití odposlechů v případech vyšetřování korupce (toto tvrdí i odborníci, jako Prof. Šámal . Pecinův návrh v tomto ohledu otevírá Pandořinu skřínku špiclování. Řešení pro boj s korupcí
Prolomení daňového tajemství Návrh ministra Martina Peciny Prolomení daňového tajemství Co říká ODS: Pouze se souhlasem státního zástupce Není možné, aby si policista jen pro podezření, na základě své úvahy, lustroval, daňová přiznání. Co se týče Pecinou navržené možnosti prolomení daňového tajemství. Něco takového si umíme představit jen a pouze se souhlasem státního zástupce. Není možné, aby si policista jen pro podezření, na základě své úvahy, lustroval, daňová přiznání. Řešení pro boj s korupcí
Agent provokatér Návrh ministra Martina Peciny Co říká ODS: V rozporu s ústavním pořádkem ČR Není možné, aby se stát podílel na páchání trestné činnosti Maximum možného prosazeno již ODS Agent provokatér je dle názoru právních autorit (opět Prof. Šámal, či Renáta Vesecká) v rozporu s Ústavním pořádkem ČR. Když jsme byli ve vládě podařilo se nám z tohoto institutu prosadit maximum možného. Protikorupční agent existuje, není však možné, aby se stát přímo podílel na páchání trestné činnosti. Řešení pro boj s korupcí
Nic! Srovnání Prevence Průhlednost Postih 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 Prevence Průhlednost Postih Řešení ODS 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 Martin Peciny Nic! V součtu, Pecinovy návrhy představují pouze represi. Neřeší prevenci a ani nijak nezvyšují průhlednost veřejných zakázek. Toto není jen názor ODS, ale i názor odborníků, například šéfa české pobočky Transparency International Davida Ondráčky. POZNÁMKA: Č. 1 u M. Peciny na poli prevence = bezpečnostní prověrky pro úředníky Řešení pro boj s korupcí
Navrženo v Poslanecké sněmovně: ODS podpořila protikorupční opatření navržená do novely zákona o zadávání veřejných zakázek (např. zavedení životopisu veřejných zakázek) ODS podpořila v rámci protikorupčních opatření novelu zákona o NKÚ (rozšíření kontroly i na obce a kraje) Řešení pro boj s korupcí
Navrhneme v Poslanecké sněmovně ODS bude trvat na opětovném projednání zákona o Generální inspekci bezpečnostních sborů Nezávislá kontrola bezpečnostních sborů je zárukou spravedlivého vyšetřování i ochranou před korupcí Řešení pro boj s korupcí
Děkujeme za pozornost Děkuji Vám za pozornost.