Vzdělávací oblast: Člověk a společnost

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výukový materiál zpracovaný v rámci "EU peníze školám"
Advertisements

MAKROEKONOMIE – 2. část Autor: Ing. Vladimír Havlík.
 VY_32_INOVACE_16_10  Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Výchova k občanství.
Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Výchova k občanství
Soustava veřejných rozpočtů II.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Výchova k občanství II. stupeň Název a číslo učebního materiálu.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Stát a ekonomika Petr Machala. ekonomie je věda (teorie) ekonomika je praxe 1.Co vyrábět 2.Jak vyrábět 3.Pro koho vyrábět Víte jaký je rozdíl mezi ekonomií.
Zsv. Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec Název dokumentu: Ročník: Autor: Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Hospodaření, ekonomika. hospodaření ekonomická činnost : výroba spotřeba obchod, směna vlastnosti dobrého hospodaření hospodárnost – promýšlení všech.
VY_32_INOVACE_08/3/3 Náměty pro výuku výchovy k občanství v 6. – 9. ročníku Test z ekonomiky Mgr. Luboš Horký Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li.
Státní rozpočet I. Petr Machala.
Název projektu: ICT ve výuce Označení materiálu: VY_32_INOVACE_ZEK_715 Ročník: 2. Vzdělávací obor: M/01 Hotelnictví Téma: Písemná práce, tržní ekonomika,
Tržní hospodářství II. Petr Machala.
TRH (tržní mechanismus)
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary, Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_16_ZAKLADNI.
Autor:Mgr. Jitka Hříbková Číslo DUMu:VkO9 - 7 Datum ověření ve výuce: Téma: Daně Tématický okruh: Stát a národní hospodářství Vzdělávací obor:
Autor:Mgr. Jitka Hříbková Číslo DUMu:F Datum ověření ve výuce: Téma: Otáčivé účinky síly Tématický okruh: Účinky síly Vzdělávací obor:
Autor:Mgr. Jitka Hříbková Číslo DUMu:F7 - 7 Datum ověření ve výuce: Téma: Vzájemné silové působení Tématický okruh: Síla Vzdělávací obor: Fyzika.
Autor:Mgr. Jitka Hříbková Číslo DUMu:VkO9 - 6 Datum ověření ve výuce: Téma: Peněžní ústavy Tématický okruh: Hospodářství a stát Vzdělávací obor:
Seznámit žáky s pojmy ekonomie, ekonomika, konkurence, monopol. Vysvětlit odvětví a sektory NH, fungování výroby. Zopakovat význam peněz. Materiál slouží.
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ T.G. MASARYKA 4 Obecná ekonomie 2.
Určeno pro: žáky 4.ročníku středních škol Vzdělávací obor: Základy společenských věd, Občanská nauka Tematický okruh: Základy práva Téma: Finanční právo.
Autor:Mgr. Jitka Hříbková Číslo DUMu:VkO6 - 2 Datum ověření ve výuce: Téma: Cyklus přírody - kalendář Tématický okruh: Člověk v rytmu času Vzdělávací.
Autor:Mgr. Jitka Hříbková Číslo DUMu:F6 - 8 Datum ověření ve výuce: Téma: Elektrování při vzájemném dotyku Tématický okruh: Elektrické vlastnosti.
Autor:Mgr. Jitka Hříbková Číslo DUMu:VkO Datum ověření ve výuce: Téma: Evropská unie Tématický okruh: Nadnárodní společenství Vzdělávací.
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Martin Havlena
Vzdělávací oblast: Člověk a svět práce
Vzdělávací oblast: Člověk a příroda
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
Ekonomika – základní pojmy.
Ing. Veronika Dostálková MBA
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
Ekonomika– národní hospodářství
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
Vzdělávací oblast: Člověk a příroda
Vzdělávací oblast: Člověk a příroda
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
VY_32_INOVACE_56_Národní hospodářství
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
Vzdělávací oblast: Člověk a příroda
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
Vzdělávací oblast: Člověk a příroda
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace
Vzdělávací oblast: Člověk a příroda
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Vzdělávací oblast: Člověk a příroda
Státní rozpočet je plán finančního hospodaření státu, obvykle na jeden rok. Má formu zákona, který navrhuje vláda a schvaluje parlament.
Vzdělávací oblast: Člověk a příroda
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
Vzdělávací oblast: Člověk a svět práce
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
DUM - Digitální Učební Materiál
Selhání trhu: Monopoly TNH1 (S-6)
ÚLOHA STÁTU V TRŽNÍ EKONOMICE
Vzdělávací oblast: Člověk a příroda
Transkript prezentace:

Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Projekt: OP VK 1.4 709998205 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.0440 Autor: Mgr. Jitka Hříbková Číslo DUMu: VkO9 - 5 Datum ověření ve výuce: 15. 10. 2010 Ročník: devátý Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Vzdělávací obor: Výchova k občanství Tématický okruh: Hospodářství a stát Téma: Stát a národní hospodářství

ANOTACE Digitální výukový materiál STÁT A NÁRODNÍ HOSPODÁŘSTVÍ je součástí výkladové hodiny. Výklad je doplněn obrázky z internetu a vlastním grafem, který je pouze ilustrací. Výukový materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Práce je určena na interaktivní tabuli SMART Notebook.

Stát a národní hospodářství Stát hraje významnou roli v národním hospodářství Ekonomice státu Zpracovala: Mgr. Jitka Hříbková, ZŠ Dyjákovice

EKONOMIKA Je systém, ve kterém se uskutečňuje výroba statků a služeb, jejich rozdělování, směna a spotřeba. Využívá teoretické poznatky ekonomie. Jednání státu, které výrazně ovlivňuje ekono-mické procesy v celém NH, nazýváme hospodářská politika státu. Naše současná česká ekonomika je tržním hospodářstvím.

Užitečné činnosti, které jedni lidé vykonávají pro druhé. STATKY SLUŽBY MONOPOL KARTEL Prostředky záměrně využívané k uspokojování lidských potřeb, jsou výsledkem ekonomických nebo přírodních procesů. Člení se na věcné (hmotné) a duševní statky (např. patenty) Užitečné činnosti, které jedni lidé vykonávají pro druhé. Výhradní postavení firmy na trhu v rámci státu, regionu. Firma nemá konkurenci. Ekonomická dohoda mezi konkurenčními firmami zpravidla stejného odvětví o koordinaci postupů v prodejní politice. Nejčastěji se týká cen, úpravy výroby a odbytu, sazeb, obchodních podmínek.

Na každém z uvedených trhů se: PRODEJ A NÁKUP ZBOŽÍ NABÍDKA A POPTÁVKA SE STANOVENÍM CENY NABÍDKA A POPTÁVKA PO PRACOVNÍ SÍLE TRH ZBOŽÍ FINANČNÍ TRH TRH PRÁCE TRH JE VZÁJEMNÉ PŮSOBENÍ NABÍDKY A POPTÁVKY. TRŽNÍ VZTAHY JSOU VZTAHY MEZI NABÍDKOU, POPTÁVKOU A CENOU.

STÁTNÍ ROZPOČET Je finanční plán státu na určité období. Obsahuje příjmy a výdaje státu v rozpočtovém roce. Zahrnuje rozpočty organizačních složek státu. Návrh rozpočtu vypracovává ministerstvo financí. Schvaluje vláda, která ho předkládá poslanecké sněmovně k projednání a schválení. Stát z něj financuje: obranu země, kulturu, zdravotnictví, zemědělství, ochrnu životního prostředí, výdaje v sociální oblasti, náklady na státní správu atd. Nejvýznamnější složku příjmů do státní pokladny tvoří DANĚ.

ZDROJE Janošková D.,Občanská výchova s blokem Rodinná výchova, 9. ročník, FRAUS, 2003 Hrachovcová, M. a kol., Občanská výchova pro 9. ročník, OLOMOUC, 2004 http://www.vestec.cz/obrazky/Rozpocet.jpg http://www.nakupvakci.cz/userfiles/image/penize-2.jpg