ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, 767 01 KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST ŠABLONA ČÍSLO: III/2 NÁZEV: INOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY PROSTŘEDNICTVÍM ICT PŘEDMĚT: ČESKÝ JAZYK ROČNÍK: 8. ROČNÍK TÉMA: TVAROSLOVÍ 3 – ZÁJMENA AUTOR: Mgr. Kateřina Mládková DATUM VYTVOŘENÍ: 13. 8. 2012 VY_32_INOVACE_23_KM
Anotace: Cílová skupina: Prezentace vytvořena jako doplněk učiva pro žáky 8. ročníku Téma: Tvarosloví 3 – zájmena (pronomina) Cíl: Prezentace slouží k opakování a procvičování učiva o zájmenech. Pomůcky: pracovní listy, psací potřeby Klíčová slova: zájmena druhy zájmen tvary zájmena jenž Pilotáž: Žáci si ověřili schopnost samostatně pracovat a aplikovat své vědomosti. Žáci ocenili přehled druhů zájmen a tvořivé činnostní učení.
● OSOBNÍ já, ty, on (ona, ono), my, vy, oni (ony, ona) + zvratné se ● PŘIVLASTŇOVACÍ můj, tvůj, jeho, její, náš, váš, jejich + zvratné svůj ● UKAZOVACÍ ten (ta, to), tento, tenhle, onen, takový, týž, tentýž + sám ● TÁZACÍ kdo, co, jaký, který, čí ● VZTAŽNÁ kdo, co, jaký, který, čí + jenž ● NEURČITÁ někdo, něco, některý, nějaký, něčí, leckdo, lecco, ledakterý, ledajaký, kdokoli, cokoli, kdosi, jakýsi + každý všechen ● ZÁPORNÁ nikdo, nic, nijaký, ničí + žádný
PRACOVNÍ LIST 1 – SOUHRNNÁ CVIČENÍ K ZÁJMENŮM Doplňte zájmenem my, vy, mi: Podej m…pero. M…se hlásíme první. V…se hlásíte také? V…jste m…dobře poradili. Ne m…, to spíš v…se mýlíte. Vysvětlíš m…příčinu smutku? M… vám pomůžeme. Pozvání m…nepřišlo. Nemáte to doma v… Zítra m…to povíš. Splňte m…to přání. 2. Doplňte tvarem zájmena já: přišel pro …, vzal …s sebou, mohl se na …spolehnout, ukázal …nové kolo, zavedl …domů, dovolil …odejít, seděl vedle …, stál přede …, tělo …bolelo, svaly …zesílily, nedělal …potíže, psal o …, velmi …chválil, divili se …., neposmívej se …, je …ho líto, je to pro …velká čest, slunce …opálilo 3. Doplňte sebou nebo s sebou: Vezměte si……….učebnice. Házel ……….celou noc. Neber nikoho ………. Lovci měli ……….psy. To se poddá samo ………. Hodil ……….na postel. Vzal jsem si ……….klíče. Mezi ……….si děláme schválnosti. Vojáci odvlekli ……….mnoho zajatců. Sám nad ……….se rozplakal. Nemám……….peníze.
PRACOVNÍ LIST 2 – SOUHRNNÁ CVIČENÍ K ZÁJMENŮM Doplňte správně koncovky: přinesla j…květiny, stála nad n…, slíbila j…navštívit, prosila j…o radu, zaplatím za n…, přišla tam s n…, půjdu k n…, potrestám j…, dobře j… znala, vyhovím j…, vyhodím j…, mluvíme s n…, na naš…zahradě, na naš …zahradu, pod naš…zahradou, s naš…m….přáteli, z vaš…knih, v naš…škole, za naš…školou, před naš…školou, na naš….školu 2. Určete druhy zájmen a užijte je ve větách: • já, • nás • žádný • se • váš • tobě • jenž • takový • jejich • komu • všechen • onoho • nikdo • kterýsi • my • každý • něco • který • mi • ho
√ zopakujeme si podle učebnice jednotlivé tvary zájmena jenž √ zájmeno jenž má stejný význam jako zájmeno který √ užívá se řidčeji √ některé tvary (již a jež) jsou knižní √ zájmeno jenž užíváme jen v psané projevu Autobus, který rozváží děti do školy, měl dnes ráno zpoždění. �nahraďte zájmenem jenž Růže, které kvetou na zahradě, krásně kvetou. �nahraďte zájmenem jenž
Činnostní učení ve dvojicích Vymyslete (podle předchozího vzoru) k obrázkům věty s příslušnými tvary zájmen který, jenž. C) A) B) E) D)
A na závěr ……. co vám možná uniklo při hodinách přírodopisu: √ Ke stáru už mají lidi srdce pomalejší, proto jim do něj doktor občas musí namontovat budík. √ Na prsou máme hrudní kost a k ní jsou přilepená žebra. √ Kůže je největší orgán, protože ji máme úplně všude. Je to vlastně povlak, ve kterém nosíme tělo.
Zdroje: Vlastní tvorba www.office.microsoft.com