UNIVEZITA SPOLUVYTVÁŘÍ SVOU ZEMI 5.12.2014 Anna Putnová Jak sledovat a měřit přínosy CSR
SPOLEČENSKÁ ODPOVĚDNOST Na společenskou odpovědnost je čas Je čas na společenskou odpovědnost ?
SPOLEČENSKÁ ODPOVĚDNOST Argumenty proti: Rétorika neznamená nutně akci Nedostatek personálních schopností Korporátní struktury zamezují sociální odpovědnosti Podniky nemají žádné právo sledovat sociální cíle
SPOLEČENSKÁ ODPOVĚDNOST Argumenty pro: Zkvalitnění vztahu se stakeholdery Dlouhodobá dobrá image podniku a s ní spojený profit Snaha vyhnout se vládním zásahům Vyvažovat rostoucí vliv byznysu jeho odpovědností Předejítí destrukci podnikatelského prostředí
JAK UPLATŇOVAT CSR 1. Plná dobrovolnost 2. Neziskové organizace naopak volají po striktním zavedení právně vymahatelných standardů 3. Jako střední cesta je nazýván systém chytré regulace „smart regulation“
PŘÍNOSY CSR Okamžité: zvýšení transparentnosti, ozdravení vztahů, zlepšení klimatu ve společnosti Střednědobé: snížení transakčních nákladů, posílení loajality zákazníků, zaměstnanců, snížení napětí mezi jednotlivými skupinami stakeholders Dlouhodobě se posilují neviditelná aktiva – důvěra a odpovědnost.
PŘEHLED HLAVNÍCH NOREM PRO MĚŘENÍ A REPORTOVÁNÍ CSR OECD Guidelines for Multinational Enterprises AA 1000 AccountAbility/Assurance Standard SA 8000 – Social Accountability International ISO 26000, ISO 8000, ISO 9000, ISO 14000 Global Reporting Iniciative (GRI)
ISO 26 000 poskytnout návod pro funkční společenskou odpovědnost mezinárodní norma, aplikovatelná pro všechny typy organizací identifikovat a zapojit do práce zainteresované strany zvýšit důvěryhodnost organizací a tím i jejich konkurenceschopnost zvýšit spokojenost a důvěru zákazníků podporovat jednotnou terminologii pro společenskou odpovědnost být v souladu s již existujícími dokumenty, kodexy a dalšími mezinárodními dohodami
Zhodnocení současného stavu CSR JAK POSTUPOVAT Zhodnocení současného stavu CSR Předmět činnosti Klientská orientace Očekávané přínosy Image organizace Organizační kultura
Řízení společenské odpovědnosti REPORTY – PRVKY CSR ZPRÁVY Řízení společenské odpovědnosti CSR jako součást obchodní strategie CSR priority Přínosy CSR Personální zabezpečení CSR Řízení CSR Klíčoví stakeholdeři
STANOVENÍ HLAVNÍCH TÉMAT A CÍLŮ
VÝZNAM REPORTOVÁNÍ 1. komunikační nástroj 2. manažerský nástroj
Děkuji za pozornost.