Struktura poradenského procesu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

ZLOBÍ DĚTI VÍC? DĚTI ZLOBÍ JINAK!
Kariérové poradenství
Diagnostika SPU.
Autoevaluace ZŠ Krčín Mgr. Monika Nováková. Úvod Autoevaluace vychází z vyhlášky č. 15/2005 Sb., kterou se stanoví náležitosti dlouhodobých záměrů, výročních.
Základní škola, Brno, Štolcova 16
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
AUTOEVALUACE neboli VLASTNÍ HODNOCENÍ MŠ Martina Kupcová.
Cesta ke kvalitě v praxi
Z praxe do dalšího vzdělávání: aneb potřeby VP identifikované v průběhu pilotního ověřování kompetencí kariérových poradců v rámci projektu IMPROVE Mgr.
Poradenství jako specifický druh psychologické pomoci
PhDr. Josef Duplinský, CSc. PhDr. Zuzana Hadj Moussová
Struktura poradenského procesu
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
Poradenský proces v programech všeobecné primární prevence rizikového chování Markéta Exnerová Vedoucí Centra primární prevence Semiramis o.s. PPRCH 2009.
Co by rodiče měli udělat před podáním žádosti o vyšetření v poradně. Několik rad rodičům.
DÍTĚ V OBTÍŽNÉ ŽIVOTNÍ SITUACI MOŽNOSTI ÚČINNÉ SPOLUPRÁCE
Školní poradenské pracoviště
Úvodní prezentace o poradenství (psychologický pohled)
Název projektu: Zajištění individuální podpory Reg. číslo: CZ.1.07/1.2.31/ Pedagogicko psychologická poradna Plzeň, Částkova 78, Plzeň Práce.
 Škola: St ř ední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitn ě ní výuky prost ř ednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Inkluzivní škola Předpoklad rovných příležitostí ve vzdělávání
Individuální výchovný plán
Kritická analýza různých přístupů k vyučování SH
Proces výchovy (etapy výchovy)
Sociální práce s rodinou 3
Jitka Navrátilová, PhD..  Přímá práce v rodině – home visiting (nástroj podpory rodiny.  Profesionální, či poloprofesionální pomoc rodině.
Kurz rodinného poradenství pro pracovníky pomáhajících profesí
Pedagogicko-psychologické poradenské služby
VY_32_INOVACE_EKO_06 MARKETINGOVÝ VÝZKUM I. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
(Katedra psychologie FF UK Praha)
Metody pedagogické diagnostiky
Zpracovala: Simona Hyková
Magisterské studium navazující I. ročník navazujícího studia – učitelství zdravotnických předmětů pro střední školy.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
Otázky a dilemata. Komu? Dítě, žák, pedagog, pracovníciDítě, rodiče, pečovatelé Kde? Škola, poradenská instituceDomácí prostředí Kdy? Chování je nefunkčníNastane.
OP3BK_PSPP Pedagogická psychologie
Systemický přístup v SP
Pokyny pro zpracování případové studie. V PRÁCI BYSTE MĚLI MANIFESTOVAT VAŠE NABYTÉ ZNALOSTI A DOVEDNOSTI VE VEDENÍ PŘÍPADU! Využijte znalosti z předmětů.
Metodika posouzení Metody, techniky, postupy. Klíčová otázka: n Jak provést posouzení, aby co nejlépe reflektovalo situaci uživatele služby?
Reintegrace žáků s chronickým onemocněním zpět do škol projekt TIMSIS Action Comenius 2.1 Action Comenius 2.1 Doba trvání projektu: 3 roky Doba trvání.
Pedagogická fakulta Masarykovy university v Brně Katedra pedagogiky
Metoda ohniskových skupin
Specifické metody SP LS 2014
Nutriční poradenství.
Pedagogická diagnostika
Kazuistiky Problém Nejslabší místo Prvotní Intervence.
Praxe ve školní psychologii
PORADENSKÁ PSYCHOLOGIE JAKO ODBORNÁ A PROFESNÍ ČINNOST:
Praxe ve školní psychologii Školní psychologie jako aplikovaná psychologická disciplína.
Informační a poradenské centrum VIOLA Pilotní projekt Centra sociálních služeb Praha pro muže a ženy, kteří chtějí řešit konfliktní vztahy se svými blízkými.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
PORADENSKÁ PSYCHOLOGIE JAKO ODBORNÁ A PROFESNÍ ČINNOST:
Název školyStřední zdravotnická škola a Vyšší odborná škola zdravotnická Nymburk, Soudní 20 IČO Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuModerní.
Středisko křesťanské pomoci v Praze Představení SOS centra Diakonie ČCE – SKP v Praze Mgr. Helena Šašková KONFERENCE STOP NÁSILÍ VE VZTAZÍCH.
R OZDÍLNOST INTERVENCÍ SOCIÁLNÍHO PRACOVNÍKA PŘI N ETSTREETWORKU A PŘI I NTERNETOVÉM PORADENSTVÍ Centrum Anabell, z. s. Mgr. Klára Gelnarová.
Projekt Rozvoj školských poradenských pracovišť v číslech Analýza měsíčních výkazů o činnosti školních psychologů/speciálních pedagogů a pracovníků Poradenské.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Jana Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_PEDAGOGIKA_PSYCHOLOGIE_18.
ŠKOLNÍ SPECIÁLNÍ PEDAGOG. Náplň práce nabízí možnost učitelům, žákům i jejich rodičům konzultovat některé problémy, které souvisí se speciálními vzdělávacími.
Metoda ohniskových skupin Princip: získání údajů a pohledů, které by bez interakce ve skupině byly obtížně přístupné.
Kariérové poradenství v českém středním školství
PSYCHOLOGIE ZÁTĚŽE Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu.
Sociální práce s rodinou 4
Psychologie výchovy a vzdělávání
Speciálně pedagogická diagnostika
Osobnost supervizora Jitka Navrátilová
Násilná osoba aneb co s ní
Metodika Adopčního centra Průvodce pro práci s osvojitelskou rodinou
Název plánované práce Student: Vedoucí práce: Třída: Školní rok:
Podpůrná opatření 1. – 3.stupně
Transkript prezentace:

Struktura poradenského procesu Lidmila Valentová

Čtyři fáze poradenského procesu 1. fáze - Navázání poradenského vztahu 2. fáze - Diagnóza klientova problému 3. fáze - Volba cíle, alternativy řešení problému 4. fáze - Podpora klienta poradcem

1. fáze - Navázání poradenského vztahu Vytvořit vztah důvěry mezi klientem a poradcem Zjistit skutečný důvod návštěvy často „sekundární důvody“ Získat informace o problému z různých úhlů pohledu osoba, které chce problém konzultovat (matka, učitel) klient – dítě

2. fáze - Diagnóza klientova problému Získat informace ve vztahu k obtížím klienta rozhovorem, pozorováním, sekundární analýzou anamnestických údajů Problém objasnit nejen v rovině objektivní, ale i v kontextu s klientovým prožíváním Práce s psychologickými testy zaměřené k danému problému klienta výsledky integrovány do celkové diagnózy (odlišnosti v názorech na potřebnost psych. testů )

3. fáze - Volba cíle, alternativy řešení problému Stav po 2. fázi (ideálně): byl identifikován problém i jeho intenzita klient získal informace lépe porozuměl problémové situaci i sobě samému => Lze už stanovit cíle poradenského procesu, (které by měl klient přijmout za vlastní) K stanovenému cíli lze jít variantními cestami ( = poradenské intervence) Podstata intervence: stanovení reálných změn v problémovém chování (společně s klientem, popř. s významnými sociálními partnery )

4. fáze – Podpora klienta poradcem Významnost klientova rozhodnutí souvisí s kognitivním zmapováním situace, ale často se silným citovým doprovodem Rozhodnutí změnit chování (např. nový režim domácí přípravy) provází osobní zátěž, ale i nejistota Klient potřebuje opakované povzbuzení (zpětnou vazbu o správnosti rozhodnutí) - jak od poradce, tak od sociálně blízkých osob (rodiče, učitel ap.) Ukončení poradenského procesu po dohodě s klientem s možností opětného setkání dle potřeby klienta

Literatura VALENTOVÁ L. a kol., Školní poradenství I a II, Praha: Pedagogická fakulta UK, 2013 (v tisku). Autorský kolektiv, Výchovné poradenství, Praha: Wolters Kluwer ČR, 2009 DRAPELA V., Teorie osobnosti, Praha: Portál 2011 MATĚJČEK Z., Praxe dětského psychologického poradenství, Praha: SPN 1992