Základy nabídky a poptávky, trh a tvorba ceny TNH 1 (S-2)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Trh, nabídka, poptávka, tržní rovnováha
Advertisements

Opakování Hranice Produkčních Možností Ekonomické statky „Scarsity“
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Chování spotřebitele a formování poptávky
Mikroekonomie I Chování spotřebitele: užitečnost a poptávka
Poptávka na trhu zboží a služeb
D) Užitek a optimální rozhodnutí
Mikroekonomie II Úvod Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Seminář 4. Racionální chování spotřebitele a výrobce
 V tržním systému se ekonomické subjekty (na jedné straně výrobci, prodávající, na druhé straně nakupující zákazníci (domácnosti, firmy, vláda a státní.
Mikroekonomie I Užitek spotřebitele a odvození poptávky Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Agregátní poptávka a nabídka
Agregátní poptávka a nabídka Martina Hedvičáková
Seminář 4. Trh a tržní mechanismus
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
Tržní mechanismus a jeho fungování, makroekonomické výstupy
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
Základy ekonomie Seminář 4. Trh a tržní mechanismus.
Elasticity poptávky a nabídky
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Ekonomika Ročník: 1.
Ekonomie kolem nás EKONOMIE Ekonomie kolem nás 1. přednáška Eva Tomášková Katedra národního hospodářství Eva Tomášková
Mikroekonomie I Nabídka dokonale konkurenční firmy
TRH. Definice: -je místo střetu nabídky a poptávky. Směňují se zde výrobky a služby. Prostředkem směny jsou peníze.
Chování spotřebitele, výrobci, efektivnost
Mikroekonomie I Rovnováha na dokonale konkurenčním trhu
Mikroekonomie I Tržní rovnováha a efektivnost
Doc. Ing. Pavel Janíčko,CSc.
Teorie poptávky a užitek, chování spotřebitele
Dokonalá konkurence předpoklady DoKo
Analýza chování spotřebitele Jak se chová racionální spotřebitel?
Analýza poptávky. Poptávka po produkci firmy jako významný parametr rozhodování firmy. Faktory determinující poptávku a odhady poptávkových funkcí. Alternativní.
Trh a tržní mechanizmus Ne chaos, ale ekonomický řád.
EKONOMIE Poptávka a její elasticita 2. přednáška
 Práce patří mezi výrobní faktory. Na trhu v roli poptávajícího vystupují firmy a v roli nabízejícího domácnosti. Pro většinu domácností představují.
Poptávka na trhu zboží a služeb Ing. Vojtěch Jindra
Seminář 2. Nabídka a poptávka
Druhy ekonomik, hospodářský proces, trh
Trh, práva spotřebitele – tržní mechanismus
2 JAK FUNGUJE TRH.
Ekonomie 1 Bakaláři Devátá přednáška Trh statků a jeho fungování.
Poptávka a poptávané množství
Trh práce a politika zaměstnanosti
Základy ekonomie Seminář 4. Racionální chování spotřebitele a výrobce.
Ing. Dagmar Palatová Poptávka Ing. Dagmar Palatová
TRH A TRŽNÍ MECHANISMUS Kolektiv žáků 4.I. Nabídka Nabídka je ekonomický pojem vyjadřující objem výstupu výroby, které chce vyrábějící subjekt na trhu.
2 JAK FUNGUJE TRH.
Ing. Martin Petříček, MBA
ZÁKLADY EKONOMIE I Poptávka a nabídka Tržní mechanismus 4
TRH (tržní mechanismus)
Základy ekonomie Seminář 6..
Nabídka a poptávka Nabídka množství zboží, které jsou prodávající ochotni dodat na trh při určité ceně, na určitém místě a v určitém čase tržní nabídka.
Trh a tržní mechanismus PREZENTACE. Trh Trh a tržní ekonomika cenový systém soukromé vlastnictví konkurence.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_12_09 Název materiáluNabídka.
Trh a tržní mechanismus Trh, rozdělení trhu. Trh  je základní prvek tržního hospodářství  je schopen za určitých podmínek koordinovat či přímo řídit.
Tržní mechanismus Tržní mechanismus Tržní rovnováha Nerovnovážná situace na trhu Změny tržní rovnováhy.
Základy nabídky a poptávky TNH 1 – 3. seminář Pavel Seknička.
nabídka, poptávka, trh, utváření ceny, základní pojmy Michal Janovec
5 FIRMA A SPOTŘEBITEL.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
POPTÁVKa A NABÍDKA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Linková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Co je ekonomie? 1. seminář TNH 1
Tržní mechanismus. Tržní mechanismus Tržní rovnováha.
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
5 FIRMA A SPOTŘEBITEL.
Trh a tržní mechanismus TNH 1 (S-2)
Úvodní seminář Národní hospodářství
Spotřebitelská volba a utváření poptávky
Základy nabídky a poptávky, trh a tvorba ceny TNH 1 (S-2)
Tržní síly nabídky a poptávky, elasticita a její aplikace TNH 1 (S-3)
Základy Ekonomie pro adiktology část Prof. Martin Dlouhý
Transkript prezentace:

Základy nabídky a poptávky, trh a tvorba ceny TNH 1 (S-2) Pavel Seknička

Obsah Poptávková funkce Zákon klesající poptávky Faktory ovlivňující poptávkovou křivku Klesající trend poptávky Substituty a komplementy Nabídková funkce Faktory ovlivňující nabídkovou křivku Posuny křivek Rovnováha nabídky a poptávky Ekonomický koloběh, tržní ekonomický mechanismus Tržní ekonomický systém

Hranice produkčních možností (opakování z 1. semináře) Hranice produkčních možností (PPF) – zobrazuje největší množství statků, které mohou být v ekonomice při daném množství použitelných výstupů a daných znalostí technologií vyrobeny; znázorňuje dostupný soubor statků ve společnosti.

Poptávková funkce Za jinak stejných podmínek existuje mezi tržní cenou statku a jeho poptávaným množstvím konkrétní vztah. Tento vztah mezi cenou a množstvím se nazývá poptávková funkce nebo poptávková křivka.

Zákon klesající poptávky Pokud se cena určitého zboží zvýší ( za jinak stejných podmínek), mají kupující tendenci kupovat menší množství tohoto zboží a naopak.

Faktory ovlivňující poptávkovou křivku Průměrný (disponibilní) důchod, Populace, Ceny příbuzných statků, Vkus, Specifické faktory.

Klesající trend poptávky (křivky poptávky, funkce poptávky) ovlivňuje Zákon klesající poptávky, Zákon klesajícího mezního užitku – výraz nezní je klíčovým pojmem v ekonomii znamená „dodatečný“ nebo „navíc“. Mezní užitek označuje užitek, který vám přinese spotřeba dodatečné jednotka statku. Zákon klesajícího mezního užitku říká, že roste množství spotřebovaného statku, mezní užitek z tohoto statku obvykle klesá. Substituční efekt – k tomuto efektu dochází, když růst ceny jednoho statku vede k jeho substituci jinými statky Důchodový efekt – vyjadřuje změnu poptávaného množství statku, která je důsledkem změny reálného příjmu spotřebitele při změně ceny statku.

Substituty a komplementy Statky jsou substituty, jestliže růst ceny ptávky po druhém. Statky jsou komplementy, pokud zvýšení ceny jednoho způsobí pokles poptávky po druhém. Statky jsou nezávislé, pokud cenová změna jednoho nemá žádný vliv na poptávku druhého.

Nabídková funkce Nabídková funkce, resp. nabídková křivka určitého statku vyjadřuje vztah mezi tržní cenou a množstvím statku, které budou výrobci za jinak stejných podmínek ochotni vyrábět a prodávat.

Faktory ovlivňující nabídkovou křivku Technologie, Ceny vstupů (výrobní náklady), Ceny výrobních substitutů, Vládní politika, Specifické faktory.

Posuny křivek Posuny poptávky – pokud se mění jiné faktory než vlastní cena statku, které ovlivňují poptávané množství, dochází k posunům poptávky. Poptávka roste (klesá), jestliže poptávané množství pro každou cenu roste (klesá). Posuny nabídky – pokud nabízené množství ovlivňují změny jiných faktorů, než je vlastní cena statku. Nabídka roste (klesá) vzroste-li (klesne-li) nabízené množství pro každou cenu.

Rovnováha nabídky a poptávky K tržní rovnováze dochází při ceně, kdy se poptávané a nabízené množství rovnají. V této rovnováze nemá cena tendenci růst ani klesat. Rovnovážná cena se nazývá cena vyčišťující trh. Tím chceme říci, že nepřibývají už žádné objednávky ani nabídky a poptávající a nabízející jsou spokojeni. Rovnovážná cena a množství se ustálí na úrovni, kdy množství, které jsou výrobci ochotni nabízet se rovná množství, které spotřebitelé dobrovolně poptávají. Na konkurenčním trhu tuto rovnováhu nalezneme v průsečíku poptávkové a nabídkové křivky. Při rovnovážné ceně neexistují žádné nedostatky ani přebytky.

Trh Trh je mechanismus, jehož prostřednictvím se kupující a prodávající střetávají, aby určili cenu zboží a množství jež se nakoupí a prodá. Ceny koordinují rozhodování výrobců a spotřebitelů na trhu. Vyšší ceny vedou k omezení nákupů spotřebitelů, ale na druhou stranu motivují k větší výrobě. Při nižších cenách naopak dochází k růstu spotřeby, ale k poklesu produkce. Prostřednictvím cen se udržuje rovnováha na trhu.

Cena a cenový teorém Cena je hodnota vyjádřená v penězích. Tržní cena vychází z nákladové ceny, ochoty poptávajícího statek koupit a ze situace na trhu. Trh chápeme především jako cenový mechanismus, tj. mechanismus stanovení ceny. Cenový teorém může být dostředivého charakteru a směřuje k rovnovážné ceně (vychází se z toho, že tržní cenu stanovuje nabízející podle nákladů mírně nad rovnováhou), nebo odstředivého charakteru, kdy se cena záměrně oddaluje od rovnovážné ceny.

Ekonomický koloběh Ve vyspělých zemích funguje ekonomika na tržním principu, takže jsou to trhy, které zajišťují efektivní alokaci omezených zdrojů, které jsou ve vztahu k poptávce, která po nich existuje relativně vzácné. Trhy tak potřebují kanály, kterými se prodávající a kupující dostávají do vzájemných interakcí s cílem dosáhnout směny výrobních faktorů a zboží a služeb za odpovídající množství peněžních jednotek.

Ekonomický koloběh - zjednodušený Ze zjednodušeného modelu ekonomického koloběhu (tržního mechanismu NH) je zřejmá důležitá skutečnost, že toky zboží, služeb a výrobních faktorů mají fyzickou podobu, tak toky příjmů a výdajů mají peněžní podobu a jsou protisměrné a vzájemně závislé. Z toho vyplývá, že případné poruchy peněžních toků musí zákonitě vyvolat poruchy toků fyzických a tudíž způsobit poruchy v ekonomice. V ekonomickém koloběhu ve zjednodušeném pojetí jsou tyto toky: Tok zboží a služeb, Tok plateb spotřebitelských jednotek za zboží a služby, Tok výrobních faktorů, Tok plateb produkčních jednotek za výrobní faktory.

Ekonomický koloběh – úplný Zavádí do koloběhu finanční trh a stát; Zavádí zahraniční vztahy (tj. otvírá koloběh), především zahraničně obchodní vztahy.

Principy tržní ekonomiky (podle A. Smitha) Trh jako základní koordinační mechanismus celé ekonomiky, Konkurence, Vlastnictví, Podnikání (podnikavost), Tvorba (inovace).

Tržní ekonomický systém Tržní ekonomický systém obsahuje tržní mechanismus a regulační (mikroekonomické) mechanismy: Právní regulaci; Samoregulaci; Makroekonomickou regulaci reprezentuje: hospodářská politika.

Použitá literatura SAMUELSON, P. A. – NORDHAUS, W. D.: Ekonomie. Praha: Svoboda, 2007, str. 9 – 11; 25 – 62.