WALDORFSKÉ ŠKOLSTVÍ - výchova ke svobodě a odpovědnosti

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VÝPOČET ČISTÉ MZDY VY_32_INOVACE_12_1_5 VÝPOČET ČISTÉ MZDY Autor: Ing. Jana Rauscherová Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace Gymnázium a Střední.
Advertisements

Základní vzdělávání. Opakování  vznik systému, zakladatel  základní myšlenky  koncepce práce v MŠ, důležité činnosti.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Marie Havránková Název prezentace (DUMu): Prostě sdělovací styl – styl běžné každodenní komunikace Název sady:Funkční.
Digitální učební materiál Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_ INOVACE_17-09 Název školy Střední průmyslová škola stavební, Resslova.
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
Chcete se něco dozvědět o naší škole? Potom …VstupteVstupte.
Učení ducha v praktickém životě. Učení ducha je praxe vlastních myšlenek, citů a činů Učení ducha znamená učit se správně utvářet své myšlenky a city.
HRUBÁ MZDA VČETNĚ PŘÍPLATKŮ VY_32_INOVACE_14_1_5 HRUBÁ MZDA VČETNĚ PŘÍPLATKŮ Autor: Ing. Jana Rauscherová CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná.
ZŠ Brno, Řehořova 3 Já a společnost Výchova k občanství ročník III
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu : CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_12.
Aktivity a projekty Lísky na podporu spolupráce v regionu Pomáháme lidem porozumět přírodě a být dobrými hospodáři přírodního i kulturního dědictví.
Problematika výchovy Formy, metody výchovy a výchovné utváření jednotlivých aspektů osobnosti Prezentace , KPG/RPEPS, Bc. Daniel Kantor.
Předškolní vzdělávání.  Rámcový vzdělávací program vymezuje hlavní požadavky, podmínky a pravidla.  Školní vzdělávací program vytváří každá mateřská.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Veronika Kubincová Název materiálu: VY_32_INOVACE_18_10_ Lidská práva Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ, T. G. MASARYKA 4 Pracovní právo.
Politologie Základní pojmy. Politologie Společenská věda politická věda, věda o politice, teorie politiky, věda o moci. „Je to vědecká disciplína zabývající.
HRUBÁ MZDA VČETNĚ NÁHRAD VY_32_INOVACE_15_1_5 HRUBÁ MZDA VČETNĚ NÁHRAD Autor: Ing. Jana Rauscherová CZ.1.07/1.5.00/ Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Radoslava Benová Název materiálu:
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Didaktická analýza dějepisného učiva Přednáška č. 6 AR 2014/2015.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Životospráva rodiny.
INDIVIDUALIZACE VZDĚLÁVÁNÍ A ŠVP Vzdělávání ředitelů středních škol Kraje Vysočina Téma: Prezentuje: Ing. Josef Crha, ředitel SŠT Žďár nad.
Celistvost lidského organismu. Šablona : V/2 Sada: 2/36 Ověření ve výuce: Třída: 5 Datum: Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové.
Jsou venkovské školy horší než městské?
OD PŘEDŠKOLNÍ VÝCHOVY K PŘEDŠKOLNÍMU VZDĚLÁVÁNÍ A ZPÁTKY K PŘEDŠKOLNÍ VÝCHOVĚ Doc. PhDr. Eva Opravilová, CSc., PhDr. Jana Kropáčková,
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Výchova ke svobodě a odpovědnosti
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
SLABIKÁŘ DĚTSKÝCH PRÁV VY_32_INOVACE_01_10
Plánování ve školní tělesné výchově
Obsah výchovy a vzdělávání, kurikulum
Inf Počítač a lidé s handicapem
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Společenská odpovědnost ve školství
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Metody psychologie IV.část – Pomocné metody
Lidská práva VY_32_INOVACE_3-50 Ročník: 7. Vzdělávací oblast:
Jednotné principy klasifikace na GJKT
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Příspěvek na konferenci
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Pedagogika II Lekce 2: Alternativní školství
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
karel oliva Akademie věd ČR
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Vzdělávání v Praze Hlavní město Praha podporuje řadu projektů s cílem zvýšit kvalitu vzdělávání zaměření na instituce zřizované Hlavním městem Praha pomoc.
Digitální gramotnost Informatické myšlení
Kulatý stůl Rozvoj spolupráce SOŠ a členských firem HK
VY_32_INOVACE_VO.9.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_VO.9.A.01_PRÁVNÍ ZÁKLADY STÁTU-ZNAKY.
2. setkání platformy: .d Tvorba Školské inkluzivní koncepce Libereckého kraje Manažer aktivit projektu: Bc. Jakub Lang
Centra kolegiální podpory
Neživá příroda - vzduch
Střední škola obchodně technická s. r. o.
PRAKTICKÉ ZKUŠENOSTI ŠKOLY ZAPOJENÉ DO PROJEKTU MOV
AUTOR: Mgr. Jitka Křížková, MBA NÁZEV: VY_32_INOVACE_1C_10
Schůzka fakultních provázejících učitelů a metodiků praxe Katedra primární pedagogiky PdF MU (Galerie RUV)
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lenka Marková Název materiálu:
Ochrana spotřebitele v počátečním vzdělávání Praha
Vztah k životnímu prostředí
Život bez střeva , Praha.
VY_32_INOVACE_SA4A_9 DUM 9. realizace aktivity pro 2
Revize kurikulárních dokumentů pro všeobecné a
Vzdělávání a příprava na digitální budoucnost z pohledu Statutárního města Liberec Mgr. Šárka Prachařová.
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

WALDORFSKÉ ŠKOLSTVÍ - výchova ke svobodě a odpovědnosti

Rudolf Steiner (1861 – 1925) „Ve škole nejde o to dostat veškeré vzdělání, ale připravit se tak, abychom je získali ze života “

Rudolf Steiner (1861 – 1925) - zakladatel waldorfské alternativní školy - rakouský filosof, pedagog, literární kritik, umělec, dramatik, sociální myslitel, esoterik - výrazně ovlivněn filozofií W. Goetha, jehož díla vydával - * 1861 Kraljevec (pomezí Rakouska a Uher) v rodině rakouského železničního úředníka, † 1925 Dornach (Švýcarsko) - maturita ve Vídni - matematika a přírodní vědy na VŠ + přednášky z filosofie, literatury, psychologie a medicíny

vedle studia také pedagogická činnost 1891 doktorát filozofie na univerzitě v Rostocku - 1899 – 1904 učitelem v Berlíně - životním úkolem najít nové metody zkoumání duše na vědeckém základě, výsledky svého zkoumání přednáší pro úzký okruh zájemců - osobní korespondence se známými osobnostmi kulturního života (Ernst Haeckl), oficiální představitelé německé kultury jej ale dlouho přecházeli mlčením - 1904 dílo Theosophie - autor anthroposofie

- 1913 Anthroposofická společnost, její základnou Goetheanum (Dornach)

Anthroposofie • z řec. anthropos = člověk, sofie = moudrost • věda o duchovní podstatě člověka • soustava filosoficko-pedagogických názorů na výchovu člověka • vychází z křesťanství, východní filosofie, egyptských a řeckých mystérií, přírodní mystiky, Goethova díla • středem pozornosti člověk, ve kterém se jako v mikrokosmu zrcadlí obraz celého vesmíru, člověk je klíčem k řešení záhad světa

Steinerovy pedagogické myšlenky vzdělávání chápe jako duchovně morální úkol výchova živým procesem mezi učitelem, rodiči a dítěte výchova není jednostranně zaměřena pouze na intelekt a paměť, ale na vývoj celého člověka a rozvoj jeho samostatného myšlení, estetického cítění a vědomého morálního postoje právo dorůstající generace na svobodné vzdělání svobodné školy mají být financovány nadacemi, dary a zákonem stanovenými příspěvky ze strany hospodářského světa

První waldorfská škola - otevřena 7. září 1919 na přání Emila Molta v obci Waldorf u Stuttgartu - Molt chtěl zřízením školy podle Steinerových ideálů umožnit novou adekvátní výchovu především dětem svých zaměstnanců - první waldorfská škola začala s 8 učiteli a 175 žáky - způsob, jakým první waldorfská škola vedena, na tehdejší poměry velmi volný (např. dobrovolné úkoly sestavené tak, aby vzbuzovaly zájem; odmítána přísná, zvnějšku vynucovaná kázeň; veškerou činnost školy udržuje v podstatě pouze bezprostřední lidský kontakt mezi učiteli a žáky)

postupně vznik waldorfského typu škol na dalších místech v Německu i za jeho hranicemi (1923 Haag, poté Londýn, Basilej, Curych, atd.) - vedle základních škol vznikaly záhy i školy mateřské a zvláštní - nástup nacismu v Německu znamenal přerušení rozvoje většiny waldorfských škol - po kapitulaci Německa waldorfské školy znovu obnovovány - na území předválečného Čsl. zřízena pouze jediná mateřská škola waldorfského typu (Bratislava), naše širší veřejnost se začala s pedagogickou teorií waldorfských škol ale blíže seznamovat až po r. 1989

- první školou v Čsl., která začala pracovat na principech waldorfské pedagogiky – ZŠ Svobodná v Písku (od 1990/91)

Waldorfské školství v současnosti - v současnosti nejrozšířenější typ alternativní školy (přes 900 WŠ na celém světě, v ČR 35)

nejpočetněji waldorfská škola v Německu, Holandsku, Belgii, Dánsku, Švýcarsku - živá spolupráce mezi jednotlivými waldorfskými školami, federace waldorfských škol na národní i nadnárodní úrovni - jednotlivé federace vydávají řadu pedagog. časopisů (Člověk a výchova, Die Erziehungskunst, Die Menschenschule, atd.)

Waldorfská škola - obecně školy volné (svobodné), jednotné, koedukované, všeobecné a nestátní (rodiče žáků platí určité školné, ovšem část rozpočtu těchto škol je hrazena ze státních či jiných zdrojů) samospráva: učitelské kolegium, rodiče, žákovské fórum škola přístupná všem dětem (nezávislá na jejich sociálním ekonomickém, rasovém či jiném zázemí) 12letý všeobecně zaměřený učební plán kritika tradiční organizace školské výuky, hlavně rozdrobeného školního dne na mnoho 45 minut a přespříliš vysokého počtu učitelů pěstuje tvořivost, toleranci, společenskou zodpovědnost a otevřenost ke světu

Cíle waldorfských škol dle Američana Trostliho 1) rozvíjet schopnost jasně, logicky a tvořivě myslet, vést děti k sebepoznání 2) objevovat a rozvíjet schopnosti hlubokého cítění, senzitivity ke krásnu, k radostem i ke smutkům tohoto světa, k druhým lidem 3) kultivovat sílu a ochotu činit to, co má být učiněno, pracovat nejen pro sebe, ale pro užitek celého lidstva a Země

Další cíle podněcovat a rozvíjet aktivitu dítěte (probudit zvídavost), jeho zájmy a potřeby usilují o výchovu svobodných lidí stát se přirozenou součástí jeho rodiny a života koncipovány dle věku žáka

Obsah vzdělávání nejsou osnovy tradičního typu rozdělen časově do určitých bloků (epoch) tvořen ve spolupráci s žáky, částečně i s rodiči, se kterými úzce spolupracuje, kteří se také podílejí na vzniku, chodu a prezentaci školy na principech harmonické spolupráce a soc. partnerství nabízí různorodost (vedle tradičních hlavních předmětů též umělecké a řemeslné výchovy - práce se dřevem, kovem, keramikou, tkaní, pletení košíků, malování, hra na nástroj

Učební plán nemají přesné a jednotné učební osnovy, ale rámcové plány upravené podle potřeb dané školy antropocentrický snaha dosáhnout souladu mezi vědou, uměním a náboženstvím

Organizace výuky rozdělení předmětů na hlavní a odborné hlavní vyučování – didaktická forma EPOCHA (spojené dvě až tři vyučovací hodiny, probírá se jeden předmět po dobu tří až šesti týdnů, epochy se opakují asi za půl roku) odborné vyučování – probíhá v běžných vyučovacích jednotkách (45 min), orientuje se na předměty, které vyžadují stálé cvičení každodenní rozvrh hodin obsahuje teoretické, umělecké a praktické předměty během školního roku – měsíční slavnosti, svátky, třídní hry, exkurze, výlety

Epochy dvouhodinový monotematický vyučovací blok umisťovaná vždy na začátek rozvrhu dne učitel rozvíjí jedno dané téma (např. matematické operace, stavba domu, dějiny Řecka) důraz hlavně na estetickovýchovné a pracovní předměty a na cizí jazyky v jejím rámci se probírá vždy jeden z tzv. hlavních předmětů, obvykle po dobu 3-6 týdnů nepřetržitě. Poté nastupuje do epochy další hlavní předmět v epochách vyučuje obvykle všechny hlavní předměty třídní učitel

Ad epochy dělí se na část rytmickou, vyučovací a vyprávěcí výhodou epoch - nerozdělování pozornosti žáka na mnoho předmětů předmětem vyskytujícím se pouze na WŠ je eurytmie – umění vyjádřit pohybem myšlenku, hudbu či vlastní prožitek

Hodnocení žáci nejsou hodnoceni známkami oceňují se charakteristikami, které se vztahují vždy ke schopnostem dítěte nesrovnává s ostatními žáky doporučení pro další rozvoj žáka žák nepropadá, žáci spolu obvykle zůstávají jako skupina po celý průběh školní docházky výroční vysvědčení - učitelé výstižně a umělecky charakterizují své žáky

Metody používají obraz, rytmus a pohyb tří fází každého samostatného postupu – poznávání, porozumění a vytvoření dovednosti: 1. pozorování, prožívání, experimentování 2. vzpomínání, popisování, nakreslení, verbalizování 3. zpracování, analýza, abstrahování, generalizování, tvoření teorií součástí metod řada pohybových aktivit učební látku se žák učí sám zachytit, zaprotokolovat, popsat postupy a dokumentovat v epochálním sešitě

Pomůcky materiály, které si učitel sám, nebo je ve spolupráci s kolegy vybírá nebo vytváří knihy mohou být doplňkem (např. cvičebnice a atlasy), nikoli hlavním prostředkem výuky žákovské pracovní a epochové sešity

Waldorfská ZŠ Brno - Líšeň 1. – 9. třída průměrný počet žáků 24 celkem na ZŠ 216 dětí hlavní předměty v epochách, další klasicky v každém ročníku konkrétní téma zahájení vyučovacího dne hodnocení konkrétní žákovy práce samostatná práce hra na flétnu, zpěv

waldorfská třída - zvláštní barevné ladění (každé třídě jiné, odpovídající psychice daného věku), květiny, reprodukce uměleckých děl i množství žákovských obrazů a výrobků 25

učení prožitkem důraz na uměleckou a tvořivou stránku vyučování rukodělné činnosti výuka cizích jazyků

Průběh konkrétních hodin Matematika Český jazyk

Použitá literatura PRŮCHA, J.: Alternativní školy. Praha: Portál, 1996. ISBN 8071780723. CARLGREN, F.: Výchova ke svobodě. Praha: Baltazar, 1991. ISBN 8090030726. STEINER, R.: Výchova dítěte a metodika vyučování. Praha: Baltazar, 1993. ISBN 8090030793. POL, M.: Waldorfské školy: izolovaná alternativa nebo zajímavý podnět pro jiné školy. Brno: FF MU, 1995. ISBN 8021010975.

Internetové zdroje http://jiho.ceskyseznam.cz/vzdelavani/zakladni-skoly http://www.waldorf.cz/cz http://www.iwaldorf.cz http://www.zssvobodna.cz http://www.waldorfskaskolka.cz/stranka/skolka