Obsah výchovy a vzdělávání, kurikulum

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Strategické řízení školy s využitím sebehodnocení školy dle modelu CAF RNDr. Hana Žufanová.
Advertisements

Cíle dějepisné výuky, dějepisné kurikulum, RVP a výuka dějepisu Přednáška č. 4 AR 2014/2015.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR. Realizace projektu: –
Klíčová aktivita 2 Systém vzdělávání Mgr.Regina Jonášová Praha
Didaktika TV jako součást kinantropologie Kinantropologie = vědní obor, jehož předmětem zkoumání je lidská pohybová činnost ve všech souvislostech. Má.
Dotazníkové šetření Analýza poptávky po dalším profesním vzdělávání v Jihomoravském kraji Brno.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
1 Koordinátor S 1 Příprava vedoucích pracovníků a koordinátorů středních odborných škol na tvorbu a realizaci ŠVP.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu : CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_12.
Problematika výchovy Formy, metody výchovy a výchovné utváření jednotlivých aspektů osobnosti Prezentace , KPG/RPEPS, Bc. Daniel Kantor.
K ONSTRUKTIVISMUS Zora Syslová. T RANSMISE VERSUS KONSTRUKCE Transmisivní pedagogika klade důraz na fakta a jejich zapamatování. Konstruktivistická pedagogika.
Předškolní vzdělávání.  Rámcový vzdělávací program vymezuje hlavní požadavky, podmínky a pravidla.  Školní vzdělávací program vytváří každá mateřská.
Hodnocení pedagogických pracovníků manažerská dovednost = účinný nástroj manažerská dovednost = účinný nástroj řízení a kontroly pracovníků řízení a kontroly.
Předmět didaktiky chemie. Cíl: Seznámení s prostředky materiálními i immateriálními, kterými je možné mladého člověka vychovávat a vzdělávat Podstata.
Podnik ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední odborná.
Didaktická analýza dějepisného učiva Přednáška č. 6 AR 2014/2015.
Projekt „Diagnostika stavu znalostí a dovedností žáků v česko–slovenské příhraniční oblasti se zaměřením na jejich rozvoj“ Fyzika pro 3. stupeň Autor:
ASEBS, 4. sem..  Široké chápání profesní sebeobrany a jejího projektování  Samostatná práce  Schopnost integrovat znalosti  Pochopení problému v širších.
2012. Změny v koncepci a způsobech projektování kurikula Obsah: 1. Systém kurikulárních dokumentů 2. Pojetí RVP PV (východiska, společný rámec, principy,
Dokument KAP MSK - obsah
Ing. Kateřina Lichtenberková
Základní učební dokumenty
ZMĚNY V RVP ZV SOUVISEJÍCÍ S ODSTRANĚNÍM PŘÍLOHY 2 RVP ZV UPRAVUJÍCÍ VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKŮ S LEHKÝM MENTÁLNÍM POSTIŽENÍM MŠMT 21. října 2015.
Pedagogická diagnostika
Vlastní hodnocení školy Vítejte na dnešní přednášce RNDr. Jiří Kuhn,
Plánování ve školní tělesné výchově
Mgr. Radek Pospíšil Katedra pedagogiky
Název vzdělávacího materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Metodická podpora projektu P-KAP krajskému akčnímu plánování
Vyučovací a výchovné činnosti učitele tělesné výchovy
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Techniky práce s mentálně postiženými
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_09 sociální role
Podmínky výchovně vzdělávacího procesu ve školní TV
Mgr. Kateřina Korcová, Ph.D. UZB003 – jaro 2016
Název: VY_32_INOVACE_VVP_8A_14F Škola:
Kompetenční modely Mgr. Andrea Drdáková.
Příspěvek na konferenci
Evaluace a hodnocení Evaluace Autoevaluace ©.
Název projektu: Moderní škola
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Jana Novotná Název materiálu:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 7_09
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ B/ A/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
Andragogika Vzdělávání.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
MODERNIZACE ODBORNÉHO VZDĚLÁVÁNÍ
EQF a Národní soustava kvalifikací v České republice
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Tresty a ochranná opatření ( trestní sankce)
Kurikulum předškolního vzdělávání (plánování vzdělávací práce)
Globální problémy současného světa 3 – Populační vývoj, negramotnost
Digitální gramotnost Informatické myšlení
Kulatý stůl Rozvoj spolupráce SOŠ a členských firem HK
A jako ASISTENT PhDr. Jitka Kendíková
KURIKULUM PRO VŠECHNY R. Votavová /
Konference ke čtenářské gramotnosti Spolupracující partneři
FORMY PRÁCE S TALENTOVANÝMI ŽÁKY
PODPORA INKLUZIVNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKŮ SE SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI – PŘÍPRAVA A REALIZACE VZDĚLÁVÁNÍ PODLE IVP Mgr. Jiřina Bednářová.
Domy na půl cesty ve středočeském kraji
Centra kolegiální podpory
Strategické řízení a plánování
IPs APIV_B Podpora společného vzdělávání v pedagogické praxi
Ochrana spotřebitele v počátečním vzdělávání Praha
Revize kurikulárních dokumentů pro všeobecné a
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Obsah výchovy a vzdělávání, kurikulum Rámcový vzdělávací program, školní vzdělávací program, specifika středoškolského vzdělávání

Průcha, J., Walterová, E., Mareš, J. 2003 Kurikulum Vzdělávací program, projekt, plán Průběh studia a jeho obsah Obsah veškeré zkušenosti, kterou žáci získávají ve škole a v činnostech ke škole se vztahujících, její plánování a hodnocení Průcha, J., Walterová, E., Mareš, J. 2003

Průcha, J., Walterová, E., Mareš, J. 2003 Význam pojmu Před rokem 1989 nebyl používán Jeho zavedení má význam pro komplexní řešení cílů, obsahu, metod, způsobů organizace a hodnocení školního vzdělávání Tyto problémy byly vztahovány ke konceptům učební osnovy, učební plán, obsah vzdělávání, učivo, které však nepokrývají komplexní význam pojmu kurikulum Průcha, J., Walterová, E., Mareš, J. 2003

Průcha, J., Walterová, E., Mareš, J. 2003 Formy kurikula 1/2 Formální kurikulum Komplexní projekt cílů, obsahu, prostředků a organizace vzdělávání, jeho realizace ve vzdělávacím procesu a předepsané způsoby kontroly a hodnocení výsledků (ŠVP) Neformální kurikulum Aktivity a zkušenosti vztahující se ke škole, mimotřídní a mimoškolní akce organizované školou Základní kurikulum Dokument stanovující obecné požadavky státu na jehož základě mohou jednotlivé školy vytvářet svá školní kurikula přizpůsobená specifikům školy a regionu (RVP) Průcha, J., Walterová, E., Mareš, J. 2003

Průcha, J., Walterová, E., Mareš, J. 2003 Formy kurikula 2/2 Skryté kurikulum Zkušenosti žáků v reálném životě školy, které nejsou postižitelné ve vzdělávacích programech Zamýšlené kurikulum plánované Realizované kurikulum probrané Dosažené kurikulum Učivo osvojené žáky Průcha, J., Walterová, E., Mareš, J. 2003

Vzdělávací program Dokument, který stanovuje podmínky vzdělávání, tj. cíle, obsah, vzdělávací plán, metody Dříve pouze státem vydávaný a schvalovaný dokument, dnes i školní vzdělávací programy

Podle stupně školy Základní školy Střední školy Základní škola Obecná škola Národní škola Střední školy Vzdělávací program pro gymnázia VP pro jednotlivé typy škol

Vzdělávací programy podle zákona 561/2004

Rámcový vzdělávací program pro gymnázia Vydán Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy dne 24. července 2007 Platný text je uveřejněn ve Věstníku MŠMT Tiskem vyšel ve Výzkumném ústavu pedagogickém v Praze pod ISBN 978-80-87000-11-3

RVP G – ŠVP Co obsahuje RVP G? http://www.rvp.cz/soubor/RVP_G.pdf Příklad ŠVP (Gymnázium Slovanské náměstí, Brno) http://www.gymnaslo.cz/archiv/SVP/SVP_GBSn_4V2_kveten06_bezosnov.doc Manuál tvorby ŠVP http://www.rvp.cz/soubor/Manual_G.pdf

RVP pro odborné vzdělávání Na tvorbě spolupracuje Výzkumný ústav pedagogický v Praze s Národním ústavem odborného vzdělávání Složité – 800 oborů, snaha snížit počet na cca 200 obecněji definovaných oborů

RVP OV Postupně se vydávají RVP pro jednotlivé obory Př. řezník - uzenář http://zpd.nuov.cz/RVP/H/RVP%202956H01%20Reznik%20uzenar.pdf Hotových je v 1. vlně 61 oborů, ve 2. vlně 82 oborů. http://www.nuov.cz/index.php?page=ramcove_vzdelavaci_programy_-_pripominkove_rizeni

Cíle vzdělávání v RVP G vybavit žáky klíčovými kompetencemi na úrovni, kterou předpokládá RVP G; vybavit žáky širokým vzdělanostním základem na úrovni, kterou popisuje RVP G; připravit žáky k celoživotnímu učení, profesnímu, občanskému i osobnímu uplatnění. RVP G

Klíčové kompetence soubor požadavků na vzdělávání, zahrnující podstatné vědomosti, dovednosti, a schopnosti univerzálně použitelné v běžných pracovních a životních situacích; jako cílová kategorie jsou kompetence podstatným východiskem pro stanovení vzdělávacího obsahu i podmínek vzdělávání v pedagogických dokumentech RVP G

Klíčové kompetence v gymnaziálním vzdělávání soubor vědomostí, dovedností, schopností, postojů a hodnot, které jsou důležité pro osobní rozvoj jedince, jeho aktivní zapojení do společnosti a budoucí uplatnění v životě patří k nim kompetence k učení, k řešení problémů, komunikativní, sociální a personální, občanská, k podnikavosti. RVP G

Úroveň klíčových kompetencí v RVP G představuje žádoucí stav, ke kterému se mají všichni žáci na základě svých individuálních předpokladů postupně přibližovat. Vzhledem k tomu, že schopnosti žáků a jejich osobní dispozice jsou velmi různé, by učitelé měli poměřovat dosaženou úroveň kompetencí osobním pokrokem každého žáka a jeho individuálními možnostmi. Další rozvíjení klíčových kompetencí by se mělo stát u každého jedince celoživotním procesem. RVP G

Soubor klíčových kompetencí nabízí pedagogům poměrně jasnou představu, kam směřovat, oč usilovat. Slouží především k vymezení odpovídajícího vzdělávacího obsahu jako prostředku k jejich vytváření (na úrovni rámcové, popř. i školní). RVP G

Průcha, J., Walterová, E., Mareš, J. 2003 Obsahem vzdělávání Ty výsledky lidského poznání, které odpovídají potřebám společnosti a možnostem a potřebám žáků. Při vyučování obsah vzdělávání vystupuje jako učivo nebo jinými slovy učební látka. Obsah vzdělávání se ve škole dělí na jednotlivé vyučovací předměty, jejichž základem jsou příslušné vědy. Průcha, J., Walterová, E., Mareš, J. 2003

Průcha, J., Walterová, E., Mareš, J. 2003 Učivo Didakticky uspořádaný věcný obsah vzdělávání vyjádřený souborem požadavků na učení žáků a jeho výsledky v podobě úloh, které mají žáci zvládnout, v podobě vědomostí, dovedností, hodnot, postojů a vztahů, které si při tom mají osvojit. Průcha, J., Walterová, E., Mareš, J. 2003

Průcha, J., Walterová, E., Mareš, J. 2003 Odpověď na otázku čemu učit dává směr a náplň vzdělávacímu procesu, konkretizuje obecné cíle pro učební aktivity žáků i vyučovací postupy učitele, je východiskem při hodnocení dosažených výsledků žáka, učitele i celé školy. V obsahu vzdělávání se konkretizuje pojetí vzdělávání, jak je chápáno, vytyčováno a formulováno v dané konkrétní společnosti. Průcha, J., Walterová, E., Mareš, J. 2003

Průcha, J., Walterová, E., Mareš, J. 2003 Závisí na vyspělosti společnosti – rychlý rozvoj, velké množství informací, které by si měli žáci osvojovat – nutná redukce. Materiální a formální vzdělávání materiální – důraz na vědomosti, formální – důraz na rozvoj osobnosti – snad dnešní české školství. Průcha, J., Walterová, E., Mareš, J. 2003

Obsah vzdělávání v RVP G Vymezení očekávaných výstupů a učiva na úrovni vzdělávacích oborů, který je dále rozpracováván na úrovni školních vzdělávacích programů

Vzdělávací obsah v RVP Očekávané výstupy Učivo jsou ověřitelné, prakticky zaměřené, mají činnostní povahu a jsou využitelné v běžném životě; vymezují úroveň, které mají všichni žáci prostřednictvím učiva dosáhnout; jsou stanoveny závazně Učivo je strukturováno do tematických okruhů (témat, činností); je chápáno jako prostředek pro dosažení očekávaných výstupů, tvoří nezbytnou součást vzdělávacího obsahu; je závazné pro tvorbu ŠVP RVP G

Z čeho studovat Rámcový vzdělávací program pro gymnázia PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 2003.