Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0245 Číslo DUM: VY_32_INOVACE_12_A_18 Tematická oblast: Konstrukce podvozku Téma: Pasivní bezpečnost Autor: Mgr. Jaroslav Hrůza Datum vytvoření: září 2012
Anotace Metodický pokyn Materiál je určen pro výuku předmětu Motorová vozidla u studijního oboru Autotronik a příbuzných učebních a studijních autooborů. Inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek – prezentace s názornými obrázky a schématy doplněných textem podporujícím výklad učitele. Metodický pokyn Materiál používá učitel při výkladu – pro větší názornost a atraktivnost výuky a zároveň jej mohou využívat žáci pro domácí přípravu na výuku.
Pasivní bezpečnost Význam Maximálně snížit následky dopravní nehody. Dosáhnout takového bezpečí, aby eventuelní následky byli co nejmenší a ochránit posádku. Po kolizní situaci spustit výstražné zařízení.
Pasivní bezpečnost Jednotlivá zařízení ve vozidle 1. Airbag zařízení se schopností se v krátkém čase aktivovat a zajistit posádce bezpečí v prostoru hlavy, boku a v prostoru kolen. Upozornění: Na druhou stranu může AIRBAG škodit pokud řidič nepoužije bezpečnostní pás. AIRBAG se může aktivovat i při boční kolizi nemusí se jednat vždy o čelní náraz.
Pasivní bezpečnost Rozmístění ve vozidle AIRBAG
Pasivní bezpečnost Jednotlivá zařízení ve vozidle 2. Ochrana chodců Vlastnost: Zabránit smrtelným úrazům chodců při střetu s automobilem. Zajistit jejich ochranu a minimální zdravotní komplikace. Toto zabezpečení se začíná stávat standardem. Je několik možností.
Pasivní bezpečnost A) Airbag pro chodce vyrobené firmou VOLVO Využívá snímačů v nárazníku ve výšce kolen, které airbag po střetu s chodcem aktivují. Aktivují se mezi rychlostmi od 20 do 50km/h. Činnost spočívá v tom, že se po aktivaci nejdříve nadzvedne zadní část kapoty a následně dojde k naplnění vlastních vaků.
Pasivní bezpečnost
Pasivní bezpečnost B) Aktivní kapota od fa. ŠKODA: Nadzvednutí kapoty prostřednictvím pyrotechnických modulů umístěných pod závěsy P kapoty. Kapota je vyrobena z velmi slabého plechu a zajištuje možnou deformaci při kolizi s chodcem.
Pasivní bezpečnost Umístění snímačů senzory zrychlení
Pasivní bezpečnost Pyromodul Klidová poloha Aktivní poloha
Pasivní bezpečnost Použitá literatura: http://auto.idnes.cz/volvo-v40-ma-airbag-pro-chodce-dgo-/automoto.aspx?c=A120601_111545_automoto_fdv Školení pro pedagogiky ŠKODA, BOSCH a SCANIA Některé obrázky vlastní Jan Z., Ždánský B., Čupera J., Automobily 1 Podvozky, ISBN:978-8087143-11-7, 2.Vyd., Brno 2009 Gscheidle a kol., Tabulky pro automechanika, ISBN 978-80-86706-21-4, vyd. Europa-Sobotales, Praha 2009, vyd.16, 496 s.