Model zdraví a nemoci.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Aplikovaná psychologie Disciplíny psychologie. Obsah 1. Opakování - založení psychologie 2. Předmět psychologie 3. Hlavní znaky psychologie 4. Rozdělení.
Advertisements

Podpora plánování rozvoje sociálních služeb formou založení odborných partnerství CZ.1.04/3.1.03/
Strategické řízení školy s využitím sebehodnocení školy dle modelu CAF RNDr. Hana Žufanová.
Důležitost propojování sociální a zdravotní péče pro duševně nemocné- jak by měl vypadat úspěšný systém začleňování osob s psychiatrickou diagnózou MUDr.Lenka.
CANISTERAPIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Fokus Praha o.s. Nová struktura vedení Fokusu Praha – rok 2005.
Didaktika TV jako součást kinantropologie Kinantropologie = vědní obor, jehož předmětem zkoumání je lidská pohybová činnost ve všech souvislostech. Má.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Trh, ekonomika. ekonomická činnost výroba spotřeba obchod, směna.
Psychologie osobnosti 1. Psychika, stavy, procesy a funkce 2. Osobnost a vývoj osobnosti.
Právo sociálního zabezpečení Důchodové pojištění.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu : CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_12.
Základy duševní hygieny. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport, zdraví, svět.
Komise pro podmíněné propuštění (KPP) Společný projekt PMS CR, VS ČR a Českého helsinského výboru.
Volba budoucího povolání Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Irena Nemetová. Dostupné z Metodického portálu
VY_32_INOVACE_08_20_alkohol. Alkohol se vyznačuje různě vysokým obsahem ethanolu. Požití alkoholického nápoje způsobuje v menších dávkách (v závislosti.
O SOBNOST ČLOVĚKA. Člověk se všemi jeho psychickými, biologickými a sociálními znaky společensky významná osoba Individuální jednota biologických, psychologických.
Proces rozhodování kupujícího Fáze procesu rozhodování 1. poznání problému 2. hledání informací 3. zhodnocení alternativ 4. rozhodnutí o nákupu 5. vyhodnocení.
ARTETERAPIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Sociální zabezpečení Sociální služby Mirka Wildmannová Katedra veřejné ekonomie Ekonomicko-správní fakulta MU BRNO.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Životospráva rodiny.
Chráněné bydlení. pobytová služba poskytovaná osobám, které mají sníženou soběstačnost z důvodu zdravotního postižení nebo chronického onemocnění, včetně.
KVALITA VZDĚLÁVACÍCH SLUŽEB KVALITA VZDĚLÁVACÍCH SLUŽEB JIHLAVA Mgr. Naděžda Vrbatová, PhD.
Ochrana zdraví Bc. Balonová Soňa. Co je to zdraví? Co si představuješ pod tímto pojmem? Co pro Tebe znamená být zdráv?
OD PŘEDŠKOLNÍ VÝCHOVY K PŘEDŠKOLNÍMU VZDĚLÁVÁNÍ A ZPÁTKY K PŘEDŠKOLNÍ VÝCHOVĚ Doc. PhDr. Eva Opravilová, CSc., PhDr. Jana Kropáčková,
Potřeby a pudy - aktivačně motivační vlastnosti
PROJEKT OP LZZ „IMPLEMENTACE AGE MANAGEMENTU V ČR“ CZ /5. 1
Filip Luňák Zš a Mš Stonava 9tř.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Správa sociálního zabezpečení
Analýza kvality života aneb proč, jak a pro koho …
Krajina, krajinné složky, krajinotvorné procesy
Obsah výchovy a vzdělávání, kurikulum
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Název vzdělávacího materiálu
Společenská odpovědnost ve školství
DEKRET ROZVOJE A STABILITY ČESKÉHO ZDRAVOTNICTVÍ Dvacet zdravých vět
P2 MARKETINGOVÉ PROSTŘEDÍ
Právo životního prostředí pojem, vývoj, prameny, postavení v systému práva, principy Ivana Průchová.
PSYCHICKÉ STAVY OSOBNOSTI POZORNOST - VĚDOMÍ.
CÍLE ŠKOLNÍ TĚLESNÉ VÝCHOVY
Terapeutické komunity
Stylistika Příruční mluvnice češtiny. Kolektiv autorů ÚČJ FF MU v Brně, 1996, s
Chování zákazníka Zahrnuje všechny činnosti, které zákazník uskutečňuje v souvislosti s nákupem a užitím zboží nebo služby.
Charakteristika primární péče
Stimulace tvořivosti – tvůrčí řízení a vedení lidí,
Psychologie zdraví.
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
PROTIDROGOVÁ PREVENCE Alkohol
Andragogika Vzdělávání.
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 9_09
Speciální psychiatrie – MKN 10
Správa sociálního zabezpečení
Sociologické aspekty ochrany spotřebitele
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Digitální gramotnost Informatické myšlení
Mgr. Kateřina Lojdová Teorie a metodika výchovy Lekce 6: Dítě v procesu socializace výchovy a vzdělávání Mgr. Kateřina Lojdová
VY_32_INOVACE_VO.9.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_VO.9.A.01_PRÁVNÍ ZÁKLADY STÁTU-ZNAKY.
OSOBNOST.
Rozdělení citů z hlediska intenzity a délky trvání
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu
Bezpečnost a ochrana zdraví při práci, pracovní stres
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
Centra kolegiální podpory
Návykové látky Alkohol
Když vás potká vyhoření
Život bez střeva , Praha.
Rizikové skupiny 2 Pojetí normality, deviace a deviantní chování
Podpora samostatného bydlení
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Model zdraví a nemoci

Zdraví SZO (WHO) definovalo zdraví jako: ,,Celkový stav tělesné, duševní a sociální pohody, a ne pouze nepřítomnost nemoci nebo slabosti". Dále (velmi zjednodušeně): - zdraví je nebýt nemocný - zdraví je nepřítomnost choroby

Zdraví Zákon o zdraví lidu č. 20 z roku 1966 definuje zdraví podobně (novelizován zákonem č. 372/2011 Sb. o zdravotních službách): ,,Zdraví je stav úplné tělesné, duševní a sociální pohody, nejen nepřítomnost choroby; je výsledkem vztahů mezi lidským organismem a sociálně - ekonomickými, fyzikálními, chemickými a biologickými faktory životního prostředí, pracovního prostředí a způsobu života".

Takto definované zdraví se opírá o známý model zdraví: Model zdraví = ABSTRAKTNÍ náčrty komplexnějších jevů, kterými definujeme zdraví, pohodu a nemoc

Modely zdraví a) klinický model = zdraví jako nepřítomnost znaků a symptomů choroby nebo úrazu b) ekologický model = vztah lidí a prostředí. Má 3 interaktivní prvky: hostitele - osoba či skupina která může být vystavěná riziku nemoci agens -faktory prostředí, které mohou svou přítomností či nedostatkem vyvolat nemoc prostředí - vnější nebo vnitřní může predisponovat osobu k vývoji choroby

Modely zdraví c) model hraní rolí = schopnost individua plnit své společenské úlohy (tj, vykonávat práci), podle tohoto modelu, jsou zdraví ti, kteří mohou plnit své úlohy d) adaptační model = založený na adaptaci, zdraví = tvořivý proces. Jedinci se aktivně a soustavně adaptují na své prostředí (choroba = selhání adaptace) e) eudemonistický model = stav uplatnění osobního potenciálu f) holistický model = zahrnuje celou osobnost člověka, jako celistvou bytost a všechny stránky jejího životního stylu tj. zvládnutí stresu, tělesnou zdatnost…

Medicína 19. a 20. století vytvořila postupně řadu modelů nemoci, které byly odrazem současného stavu a úrovně vědeckého poznání objektivního světa v daném čase. Názor, že „opravdová” nemoc musí mít své fyziologické nebo somatické koreláty, přetrvává v povědomí některých laiků ale i lékařů dodnes.

Zdraví a společnost úroveň zdraví je dána: - prosperitou společnosti - ekonomickou - politickou vyspělostí - humanitní determinována 3 faktory: - individuálními vlastnostmi - společenskými činiteli - životním prostředím

Zdravotní stav vyjadřuje stav zdraví individua v daném čase ovlivňující faktory: - genetická výbava - rasa - pohlaví - věk a vývoj - duševně-tělesné vztahy - životní styl - prostředí - životní úroveň ,…

Zdravotní stav determinanty: - způsob života - životního a pracovního prostředí - zdravotní péče - genetický základ

Zdravý způsob života jsou činnosti zaměřené na porozumění: - zdravotního stavu, - udržení optimální zdraví, - prevence nemocí a úrazů, - dosažení maximálního fyzického a psychického potencionálu chrání před chorobami a poskytuje možnost jejich včasného odhalení

Nemoc Nemoc lze chápat jako kontradikci vůči zdraví = alternativní model. Nebo jen kontrárnost vůči zdraví; mezi oběma póly (ideální zdraví a těžký klinický průběh nemoci) je pak přechodné pásmo. Ukázka definice nemoci (Buchborn): Nemoc je "necítění se dobře" v důsledku subjektivní případně objektivní tělesně duševní újmy, s nebo bez subjektivní, medicínské nebo sociální potřebnosti pomoci, v důsledku poruch v harmonické součinnosti jednotlivých funkčních součástí a subsystémů organizmu

Subjektivně se nemoc ("illness") pociťuje jako "být nemocný", tj Subjektivně se nemoc ("illness") pociťuje jako "být nemocný", tj. jako individuální zážitek poruchy "cítění se", jako "necítění se dobře", jako pocit churavosti, utrpení, ohrožení, strachu, starosti a bolesti, vratkosti a nevýkonnosti, selhání a "jinakosti". Všechno dohromady ústí do sociální a medicínské potřebnosti. Objektivně rozpoznává lékař nemoc ("disease") podle příznaků porušené struktury a funkce, nezávisle na tom, jsou-li subjektivně vnímány i pacientem. Představy a koncepty lékaře i nemocného jsou v úzké spojitosti s dobovými sociálními a ekonomickými podmínkami a světonázorovými proměnami. Pojem nemoci i zdraví je tak zároveň přírodním i kulturním fenoménem

Tradičně se rozlišují různé aspekty nemoci aspekt nemocného: churavost (aegritudo, illness) aspekt lékaře - objektivní nález: nemoc ve smyslu objektivní klasifikace (nosos, disease) aspekt sociálního okolí: stav nouze a potřebnosti nemocného (“role nemocného”) v lékařské praxi souběh všech tří aspektů nemoci ("morbus")

Choroba je medicínský pojem je ji možno popsat jako poruchu tělesných a duševních funkcí vyúsťující do snížené výkonnosti či zkrácení délky života

Příčiny choroby genetické nebo rodinné predispozice vlivy prostředí biologické agens fyzikální agens chemické agens látky vyvolávající tvorbu protilátek škodlivé chemické nebo metabolické procesy soustavný stres

RF choroby genetická výbava věk fyziologické faktory životní styl prostředí

Stadia chování a postoje v nemoci 1. stadium – setkání se s prvními zdravotními potížemi (bolest, nevolnost, nechutenství). 2. stadium – stanovení vlastní diagnózy na základě předchozích zkušeností, na základě přejímání zkušeností od okolí. 3. stadium – rozhodování se jak dál postupovat (spolehnout se na samoléčbu, využít domácí léčebné prostředky, vyhledat pomoc laickou, profesionální nebo paralékařskou).

Postoje nemocných k vlastnímu onemocnění Racionalizace Simulace Disimulace Agravace Bagatelizace

Alopatický a nonalopatický přístup k léčbě onemocnění Alopatický – tradiční přístup: Použití prostředků a způsobů charakteristických pro medicínu: chirurgické výkony, léky Pouze v rukách lékaře – paternalistický postoj k pacientovi, jistota Zisk farmakologickému i jiným odvětvím průmyslu Nonalopatický – alternativní postup u léčby nevypočitatelných příčin nemoci: Změna myšlení lékaře, omezení manipulace lékaře s pacientem, tradiční léčba je jedním z možných druhů léčby, na léčbě se podílí i jiné nelékařské profese

DĚKUJI ZA POZORNOST