Vnitropodniková komunikace ve vybraném subjektu Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Vnitropodniková komunikace ve vybraném subjektu Autor bakalářské práce: Karel Jedlička Vedoucí bakalářské práce: Ing. Petra Solarová, Ph.D. Oponent bakalářské práce: Ing. Petra Matoušková České Budějovice, únor 2017
Motivace a důvody k řešení daného problému Zájem o prohloubení znalostí v daném oboru Snadná dostupnost potřebných informací Možnost aplikace získaných poznatků v praxi
Cíl práce Cílem práce je nejprve analyzovat vnitropodnikovou komunikaci mezi zaměstnanci ve vybraném subjektu, poté zhodnotit tento současný stav a následně navrhnout konkrétní doporučení pro změny, které by vedly ke zlepšení současného stavu.
Jaké komunikační nástroje zaměstnanci nejvíce využívají? Výzkumné otázky Jaké komunikační nástroje zaměstnanci nejvíce využívají? Probíhá komunikace mezi zaměstnanci bez problémů a je účinná? Jaké jsou vztahy mezi zaměstnanci? Umějí nadřízení zaměstnanci se svými podřízenými účinně komunikovat? Mohou zaměstnanci bez obav vyjádřit své názory a postoje?
Analýza získaných dat, vypracování grafů Metodika práce Výzkumné šetření provedeno pomocí dotazníku – otázky uzavřené i otevřené Dotazník vytvořen v programu Microsoft Word a rozeslán všem zaměstnancům OSSZ Analýza získaných dat, vypracování grafů Návrhy opatření vedoucí ke zlepšení komunikace mezi zaměstnanci Vyhodnocení
Představení organizace Název organizace: Okresní správa sociálního zabezpečení České Budějovice Sídlo organizace: Antonína Barcala 1461, 370 05 České Budějovice Rozpočtová organizace Počet zaměstnanců: 102
Výzkumná otázka číslo 1: Jaké komunikační nástroje zaměstnanci nejvíce využívají? Zdroj: vlastní zpracování
Výzkumná otázka číslo 2: Probíhá komunikace mezi zaměstnanci bez problémů a je účinná? Zdroj: vlastní zpracování
Výzkumná otázka číslo 3: Jaké jsou vztahy mezi zaměstnanci? (Přesné znění otázky v dotazníku: Myslíte si, že na Vašem pracovišti panují přátelské vztahy mezi kolegy?) Zdroj: vlastní zpracování
Výzkumná otázka číslo 4: Umějí nadřízení zaměstnanci se svými podřízenými účinně komunikovat? Zdroj: vlastní zpracování
Výzkumná otázka číslo 5: Mohou zaměstnanci bez obav vyjádřit své názory a postoje? Obavy ze ztráty odměn: Zdroj: vlastní zpracování
Komunikace s nadřízenými – většinou přímá – diskuse o všech problémech Shrnutí výsledků Nejčastější bariéry v komunikaci – různé názory a postoje, různá úroveň znalostí, odlišný způsob interpretace obsahu komunikace, předsudky vůči partnerovi Komunikace s nadřízenými – většinou přímá – diskuse o všech problémech Komunikace mezi zaměstnanci – většinou probíhá bez problémů Zaměstnanci nejsou zahlcování velkým množstvím informací Zaměstnanci nejsou spokojeni s prostředím na pracovišti Nevhodná komunikace ze strany nadřízených negativně ovlivňuje pracovní výkon podřízených zaměstnanců
Návrhy opatření Vytvoření hypertextového odkazu či stránky pro připomínky zaměstnanců k prostředí na pracovišti Zlepšení komunikačních dovedností nadřízených zaměstnanců – trénink komunikačních schopností Zavedení pravidelných týdenních porad nadřízených zaměstnanců s podřízenými – zlepšení zpětné vazby Teambuilding – úniková hra – nalezení Petra Hlincovského, návštěva hradu Rožmberk nad Vltavou Kurz „Úspěšná komunikace, jak ji neznáte“ - ke zvýšení úrovně komunikace mezi nadřízenými a podřízenými zaměstnanci Zdroj: vlastní zpracování
Doplňující otázky Otázka vedoucí práce: Co všechno může způsobovat, že zaměstnanci nejsou spokojeni s prostředím na pracovišti? Kolegové, nadřízení, výkon pracovních činností, podmínky na pracovišti a pracovní doba, organizace práce a možnosti profesního růstu, mzdové či jiné sociální podmínky….
Děkuji Vám za pozornost.