Didaktické zásady edukačního procesu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní škola, Slavkov u Brna, Malinovského 280
Advertisements

Cíle vzdělávání Význam zvažování a stanovení cílů vzdělávání
Každý může potřebovat pomoc aneb K čemu je sociální práce?
AV stručná prezentace.
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V MŠ
Pedagogické minimum – lektorské dovednosti
Motivace ve vzdělávání dospělých Lektor: Mgr. Šárka Prachařová
Gramotnost: definice pojmu
Taktická příprava Michal Lehnert.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
Kritická analýza různých přístupů k vyučování SH
Didaktické zásady výuky přírodopisu
(komentovaný přehled)
Zdravá škola.
Magisterské studium navazující I. ročník navazujícího studia – učitelství zdravotnických předmětů pro střední školy.
ANGAŽOVANÉ UČENÍ Hana Horká.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Zahradní terapie Jabok ZS 2014 VK.
Katedra didaktiky ekonomických předmětů VŠE v Praze DIDAKTICKÁ SLOŽKA STANDARDU UČITELE ODBORNÝCH PŘEDMĚTŮ Miloslav Rotport Kostelec nad Černými lesy 27.
PaedDr. Jana Škrabánková, Ph.D.
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
Teorie vzdělávání dospělých
Výživa v dětí do 2 let - úvod Mgr. Petra Sedlářová.
Androdidaktika Vzdělávání. Smyslem vzdělání je dosáhnout moudrosti, nejen prostého vědění J. A. Komenský.
Paměť, pozornost, zapomínání
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
UČENÍ EVA JEŘÁBKOVÁ.
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
SPLBP_ZSE Základy speciální pedagogiky Etopedie
DIDAKTIKA LYŽOVÁNÍ.
Pedagogická diagnostika
Kurikulum, metody výuky, didaktická technika
Bidrmanová, Rintelová Učitelství praktického vyučování
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Jana Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_PEDAGOGIKA_PSYCHOLOGIE_19.
Profese učitele z pohledu praxe střední školy (vážně i nevážně) Duben 2008.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 05 – Paměť a učení NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné.
Didaktické prostředky Předměty a jevy sloužící k dosažení vytýčených cílů, zahrnují vše, co vede ke splnění výchovně-vzdělávacích cílů (Maňák, Švec, 2003)
DRUHY PAMĚTI Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Co je to učení?. Učení je jeden ze základních vývojových procesů, jehož výsledkem je relativně trvalá změna vyvolaná zkušeností. (Denglerová, 2009)
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
PEDAGOGICKÁ PSYCHOLOGIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Pedagogické zásady. 1. Zásada cílevědomosti Znamená: - jasně stanovit cíle - cíle zdůvodnit a motivovat - přiměřeně cíle objasnit - důležitá je i aktivní.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
 Závazný dokument pro předškolní pedagogy (mateřské školy, přípravné třídy základních škol) a pro zřizovatele vzdělávacích institucí (od )
Markéta Stará  Cíle školní TV  Vzdělávací, výchovné, zdravotní, socializační  Cíle vzdělávací oblasti “Člověk a zdraví“  ZŠ, středoškolské.
Organizační formy práce v tělesné výchově
Didaktika odborných předmětů jako vědní disciplína
TYPY VÝUKY výuka produkční výuka regulativní výuka heuristická
Pedagogická diagnostika
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ A/ B/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 6 didaktických pojmů + zodpovědět 2 otázky.
Současné pojetí školní TV, inovace ve vzdělávání
MOTIVACE K UČENÍ Tereza Hammerová
Teorie vzdělávání dospělých
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Podmínky učení.
Standardy pro základní vzdělávání
DIDAKTICKÉ ZÁSADY obecné požadavky uplatňované v procesu výuky zajišťují kvalitu výchovně vzdělávacího procesu vztahují se na všechny stránky výuky, na.
Osobnost supervizora Jitka Navrátilová
Edukační standardy Beharková Natália.
ŠKOLNÍ PEDAGOGIKA ZÁKLADY PEDAGOGIKY DPS002 PS 2017
Sociální čtení.
NOVÉ FORMY VÝUKY VE ŠKOLÁCH JMK
Prvky edukačního procesu
Pedagog.
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Didaktické zásady edukačního procesu Beharková Natália

Didaktické zásady edukačního procesu názornosti spojení teorie s praxí vědeckosti přiměřenosti aktuálnosti zpětné vazby uvědomělosti a aktivity individuálního přístupu soustavnosti trvalosti kulturního kontextu

totiž věci viditelné zraku, Zásada názornosti   …“Proto budiž zlatým pravidlem, aby všechno bylo předváděno všem smyslům, kolika možno, totiž věci viditelné zraku, slyšitelné sluchu … a může-li být něco vnímáno více smysly, budiž předváděno více smyslům“. Propojení všech smyslů (zrakový, sluchový, čichový, chuťový, hmatový či pohybový) volba vhodných metod a forem výuky i didaktických pomůcek - usnadní edukantovi proces učení Co slyším, to zapomenu. Co vidím, si pamatuji. Co si vyzkouším, tomu rozumím.   Konfucius

Zásada spojení teorie s praxí (aplikability) edukant již má určité vědomosti, dovednosti, zkušenosti, postoje (edukátor na základě posouzení zná jejich úroveň) Prohloubit Upevnit Odbourat nesprávné Uplatnění v praxi je vhodný motivační prvek

Zásada vědeckosti respektovat nové poznatky, EBM/EBN/EBP – potřeba celoživotního vzdělávání ZP odborné poznatky sdělit srozumitelným způsobem pro laika Odborné poznatky sdělit srozumitelným způsobem, přičemž se neporuší zásada vědeckosti

Zásada přiměřenosti rozsah, obsah a obtížnost učiva + zvolené metody a formy edukace v souladu s vědomostmi, schopnostmi a zdravotním stavem edukanta individuální přístup, holistické pojetí od jednoduššího ke složitějšímu

Zásada aktuálnosti Identifikace edukačních potřeb Doplnění, korekce Posouzení sběr informací Identifikace edukačních potřeb Doplnění, korekce vědomosti, dovednosti, zkušenosti, návyků, postoje v prospěch zdraví a jeho upevnění, zlepšení Q života

Zásada zpětné vazby Edukátor získá: informace o postupu edukanta k stanovenému edukačnímu cíli, kvalitě výuky a její výsledcích, detekuje: chyby (přirozená část procesu učení), vysvětlí, kde se chyba stala dle potřeby znovu provede výklad nepochopeného učiva. Ověření zda předkládaná fakta chápe, rozumí jim, pamatuje si je a umí je uplatnit při praktických činnostech Edukátor získává potřebnou vazbu po celou dobu edukačního procesu

Zásada uvědomělosti a aktivity = požadavek, aby edukant cítil vlastní potřebu aktivně se zapojit do edukace Vychází z teorií motivace motivace edukanta (vnitřní a vnější) prostor a příležitost být aktivním (samostatní úkol, diskuse, rozhovor…) participace v edukačním procesu zpětná vazba – kontrola výsledků své práce

Zásada individuálního přístupu zdravotní stav (akutní/chronická nemoc; bolest; zdraví) psychický stav (emocionální stav, obava, strach, úzkost) individuální potřeby osobní zkušenosti osobnost zvláštnosti/specifika sociálního prostředí kulturní kontext (odlišnosti, specifika…) www.ceskatelevize.cz

Zásada soustavnosti uspořádání učiva do logických a na sebe navazujících celků rozlišení – hlavních (podstatných částí) a vedlejších (doplňkových) východisek učiva; znalost a pochopení vztahu mezi nimi Na úvod - obeznámit s cílem a obsahem učiva V průběhu a na konci Ed. - prostor pro dotazování; - ověření, zda bylo učivo pochopené Závěrečné shrnutí nejpodstatnějšího

Zásada trvalosti Uchování v dlouhodobé paměti, vybavení si osvojených poznatků s odstupem času Potřeba – motivace, aktivního přístupu, opakování a procvičování… Trvalé vědomosti jsou ty na které můžeme navázat nové.

Zásada emocionálnosti nejsme stroje edukátor a edukant = vzájemně se ovlivňují i v emocionální sféře vyučování probíhá lépe v pozitivní atmosféře Edukátor = nejen zdroj znalostí, ale také důvěrník a rádce vyučování probíhá lépe v pozitivní atmosféře = edukátor se má snažit o její navození. V edukačním procesu je vhodné pokud panuje dobrá nálada a ideálním stavem je situace, kdy se edukant na ed. proces teší

Zásada kulturního kontextu kulturní kompetence ZP respekt specifických zvláštností kultur, etnik, náboženství, komunit, skupin, pohlaví, věku

Literatura: Juřeníková, P., Zásady edukace v ošetřovatelské praxi Praha: Grada, 2010 ISBN 978-80-247-2171-2 Petlák, E., Všeobecná didaktika, Bratislava: Iris, 2004, s. 270 ISBN 8089018645 Průcha Jan Pedagogická encyklopedie, Praha: Portál, 2009, s. 936, ISBN 978-80- 7367-546-2. Průcha, J. Moderní pedagogika, 5. aktualiz. a doplněné vydání, Praha: Portál, 2013, ISBN 978-80-262-0456-5.