Úvod do teologického myšlení

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základy pomohla položit lživá východiska Sexuální Revoluce : • Lidé jsou v podstatě dobří a sílu sexuality nezneužijí. • Nejdůležitější, a pro nás na prvním.
Advertisements

Týden modliteb za duchovní povolání, od 8.do 15.května 2011, ukončen 48. světovým dnem modliteb za povolání o 4. neděli velikonoční – neděli Dobrého pastýře.
Podle Motu Prorio Benedikta XVI. PORTA FIDEI
Centrum pro katechezi Olomouc, 2013
Hodnotová orientace svobodné generace
Základní pojmy a souvislosti
DĚJINY a etika. Dějiny nejsou  prostým sledem událostí  řetězcem důsledků v sobě uzavřených kauzalit  objektivní daností  změnou.
PŘIJĎ KRÁLOVSTVÍ TVÉ CENTRUM PRO KATECHEZI OLOMOUC, 2014.
„EU peníze středním školám“ Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Morální teologie – etika následování. víra – hermeneutický klíč Bůh je zakoušen nikoliv v jevech mimo nás, nýbrž v událostech, tj. v porozumění a interpretaci.
…základy pastorace Jirka Pospíšil, EBED,
Fundament a jeho strukturace Fundamentální teologie, Denisa Červenková.
5.2 Zjevení interpretační moment Fundamentální teologie,
Rozjímání Vyrobilo Centrum pro katechezi Olomouc 2014.
21. října A.D. 2006P. Mgr. Martin Šmíd1 Formace trvalých jáhnů Diecéze ostravsko opavská Zpracováno podle dokumentu: ZÁKLADNÍ NORMY PRO FORMACI STÁLÝCH.
OTČE Centrum pro katechezi Olomouc, Modlitba Páně při mši svaté „Když jsme byli pokřtěni, nepřijali jsme ducha otroctví, abychom se znovu báli,
ÚSTNÍ MODLITBA Centrum pro katechezi Olomouc, 2014.
z pohledu pedagogiky a katechetiky
Metody zaměřené na autory a jejich svět Historicko-kritická metoda Textová kritika Literární kritika Dějiny podání Kritika redakce sociologie Dějiny formy.
Následuj zbožnost 1. Timoteovi 6, 3 – 12 ….Ty však se tomu jako Boží člověk vyhýbej? Následuj spravedlnost, zbožnost, víru, lásku, trpělivost, mírnost………
Jak zvěstovat evangelium Obrněné Boží vojsko
Cíle při výuce etiky/náboženství Zuzana Svobodová.
FILOZOFIE VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.11/Md CZ.1.07/1.5.00/
Osvícenství.
Teologický rozměr majetkového vyrovnání. Co je církev Existuje mnoho pohledů na církev.  Instituce s hierarchickými i demokratickými prvky  Kristovo.
Vyrobilo Centrum pro katechezi v Olomouci,  Je plné radosti = jásavý chvalozpěv. Vyrobilo Centrum pro katechezi v Olomouci, 2013.
Copyright, 2005 Exodus Global Alliance Základy pomohla položit lživá východiska Sexuální Revoluce : Lidé jsou v podstatě dobří a sílu sexuality nezneužijí.
Kniha JOB Podněty k meditaci. Charakter knihy Job  Hebrejský TENACH:  Spisy (Ketubím)  Křesťanská BIBLE:  Naučné (sapienciální) knihy: moudrost ocitající.
Systematická teologie II: christologie
FUNDAMENTÁLNÍ TEOLOGIE
12. října  z řeckého filein – milovat / sofia – moudrost  touhu po vědění, které by obsáhlo celou skutečnost a vyjevilo člověku smysl jeho života,
Filosofie úvod do problému....
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
VY_32_INOVACE_51_10 ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/
POVOLÁNÍ K MODLITBĚ Centrum pro katechezi Olomouc, 2013.
Kniha JOB Podněty k meditaci 2. část. Úvod  Co se vám vybaví při slově „nářek“?  Z jakých důvodů naříkají často lidé, s nimiž se setkáváte nebo pravidelně.
ÚVOD DO KŘESŤANSTVÍ Ježíš Kristus Jabok / ETF UK ZS 2008/09 Petr Jandejsek.
EBED, Jirka Pospíšil, ) Proč exegeze?...každý čtenář Bible je současně i vykladač 2) Má zkušenost Lukáš 16:8-9 A jeho pán ocenil, že si ten.
1 Křesťanská sociální etika. M. Martinek Křesťanská sociální etika Jabok 2008.
Krása Jen skrze Krásu si člověk hledá cestu ke Svobodě.
Filosofie křesťanského středověku
Centrum pro katechezi, Olomouc 2013
Pán prstenů: Symbolika Ježíšova příběhu?
© Elena Cristino Hlavní představený P. Pascual Chávez Villanueva.
Spirituální teologie 2. KDO JSME?. Stvořeni k obrazu a podobě Boží  Gn 1,27  Naší podstatou je prvotní požehnání  Bible se snaží ukázat jednotu mezi.
_____________________________________ FUNDAMENTÁLNÍ TEOLOGIE Teologické nauky 2009/2010 ThLic. Mgr. Denisa Červenková.
Spirituální teologie 5. DOBRÁ A ŠPATNÁ MOC. Úvodem  Celou Biblí prochází kritika moci  Dobrá moc je jen ta, která chrání slabé  Násilní lidé potřebují.
Příprava k přijetí svátosti biřmování
Srdečně vás vítáme Kdo jsme a co nabízíme? Jsme křesťanský sbor církve adventistů sedmého dne v Karlových Varech Chceme naplnit potřeby lidí žijících v.
BIBLE = KNIHY STARÝ ZÁKON NOVÝ ZÁKON
Význam bible OB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-M ) úkol: Vytvoř myšlenkovou mapu (co si vybavíš, když se řekne bible):
Křesťanství Adámková. Co křesťanská víra není? Velmi často se setkávám s představou, že křesťanská víra znamená dělat určité věci za účelem naklonění.
ZŠ Brno, Řehořova 3 Občan, žák a společnost Výchova k občanství ročník III
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
5.1.2 Zjevení Boha v Ježíši Kristu
ÚVOD DO KŘESŤANSTVÍ Ježíš Kristus Jabok / ETF UK ZS 200/10
FUNDAMENTÁLNÍ TEOLOGIE
Fundamentální teologie
Ježíš.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Fundament a jeho strukturace
PATRISTIKA II Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Označení materiálu
FUNDAMENTÁLNÍ TEOLOGIE
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Masarova 11, Brno - Líšeň. Masarova 11, Brno - Líšeň.
Základní filozofické otázky
Benediktbeuern Hochschule
Vzdělání jako součást hodnotového zakotvení české společnosti
Transkript prezentace:

Úvod do teologického myšlení Jabok, PSP ETF 1. ročník, LS 2016 Petr Jandejsek Úvod do teologického myšlení

Anotace Úvod do teologie představí křesťanské teologické myšlení jako specifický typ přístupu k Bohu, člověku a světu. Pracuje s předpokladem, že orientace v křesťanském myšlení může pomoci člověku k lepší životní a profesní praxi. Témata teologické části: 1. Bůh jako ústřední zájem teologie 2. Víra a pojem zjevení 3. Zdroje teologie v Písmu a tradici 4. Symbolický jazyk teologie 5. Teologie a církev 6. Kultura a umění jako cesty k teologii

1) Bůh je první a poslední zájem teologie Otázka po Bohu je náročná, snad i nepříjemná, ale nelze ji redukovat. Jak bývá redukována? Tázat se po Bohu je nutné s určitou pokorou, Bůh je tajemstvím.

2) Náboženská otázka: teologie začíná u „hledání Boha“ Protože se toto kladení otázek týká věcí nejzazších, můžeme hovořit o náboženských otázkách. Náboženská otázka je v posledu otázkou po záchraně, po „spáse“. Náboženská otázka se v lidské zkušenosti projevuje rozmanitými způsoby, někdy ve formě údivu, výkřiku, nářku, pohoršení.

3) Podoby náboženské otázky podle Geralda O´Collinse Člověk trpící (homo dolens) Člověk kladoucí si otázky (homo interrogans) Člověk zasazený v dějinách (homo historicus) Člověk symbolický (homo symbolicus)

4) Charakter náboženského poznání Roger Haight: engaged participatory knowledge (zúčastněné angažované poznání) Paul Tillich: Kdo se Bible na nic neptá, tomu nic neřekne. Ivana Noble: Teologie jako nauka o Božích stopách.

5) Náboženská odpověď Boží tajemství se poodkrývá ze skrytosti dosvědčují to různé dějinné tradice víry dosvědčují to životní příběhy lidí, zvlášť v koncentrovaných hraničních momentech Gerald O´Collins: Božské zjevení koreluje s našimi nejzávažnějšími otázkami.

6) Křesťanská odpověď Křesťanskou odpovědí na náboženskou otázku je předložení Ježíšova příběhu jako interpretačního klíče Janovo evangelium 14,6: Ježíš jako cesta k Bohu, pravda o Bohu, život s Bohem. Roger Haight: [Teologie] je interpretací Ježíše, která má svůj základ ve zkušenosti spásy, jež je prostředkována v Ježíši a skrze něj. Papež František: Evangelium odpovídá na nejhlubší potřeby lidí, protože všichni jsme byli stvořeni k tomu, co nám nabízí evangelium: přátelství s Ježíšem a bratrskou lásku. Podaří-li se adekvátně a krásně vyjádřit podstatný obsah evangelia, zajisté toto poselství odpoví na nejhlubší otázky srdce.

7) Co je teologie? Ivana Noble: Teologie je reflexe víry, naděje a lásky, uchopení a pochopení vztahu člověka k Bohu a jím proměněného vztahu k lidem a celému stvoření.

8a) Členění teologie Podle disciplín (Wolfgang Beinert) biblická teologie (exegeze Starého a Nového Zákona) historická teologie (dějiny církve a dogmatu) systematická teologie (fundamentální, dogmatická, morální) praktická teologie (pedagogika, katechetika, liturgika) Logikou uspořádání je přijetí a předávání zvěsti víry.

8b) Členění teologie Podle adresátů / publik (David Tracy) Veřejný charakter veškeré dobré teologie sdělovaný smysl a pravda mohou v principu proměnit život každého člověka jistým rozpoznatelným způsobem (ve smyslu osobním, sociálním, politickém, etickém, kulturním či náboženském) vychází z H.-G. Gadamera: tradice je svět sdílené historie, jazyka a kultury, která předznamenává porozumění Typy teologie: fundamentální teologie – akademie, universita systematická teologie – církev praktická teologie – konkrétní sociální, politická, kulturní či pastorační hnutí nebo náboženská problematika

9) Teologie jako reflexe svobody víry Tomáš Halík: Věřit v jednoho Boha znamená především být svobodný, být osvobozen od vlády „bůžků“. Znamená to zmocnění (a zároveň dlouhodobý úkol) odpírat nárokům relativních hodnot hrát v našem životě roli Absolutna. […] Pretendentů na Boží trůn v našem životě je stále spousta, nejsou-li to už Strana, Vůdce, Vůle lidu, může to být veřejné mínění, konto v bance, kariéra, společenské uznání, „zdravíčko“ a „štěstíčko“, klid a pořádek, či naopak zábava a vzrušení všeho druhu – ano, nejčastěji je to vlastní nafukující se ego […]. Všechno, co mne činí závislým či co přispívá k inflaci mého já, je modloslužba […]. Ano, vzít vážně slova „věřím v jednoho Boha“ znamená převést je do života: trvale usilovat o vnitřní svobodu. Avšak dopovězme tu myšlenku, doveďme ji dál: Ten, kdo se o tuto svobodu poctivě snaží, ten žije, jako by Bůh byl, i když v otázce „boží existence“ má mnohem víc otazníků než jistot.

Literatura BEINERT, W., Slovník katolické dogmatiky. Olomouc: MCM, 1994. O´COLLINS, G., Rethinking Fundamental Theology. Oxford: Oxford University Press, 2011. FRANTIŠEK, Radost evangelia. Apoštolská exhortace o hlásání evangelia v současném světě. Praha: Paulínky, 2014. HAIGHT, R. Dynamics of Theology. Maryknoll, New York: Orbis Books, 2001. HALÍK, T., Divadlo pro anděly: život jako náboženský experiment. Praha: Lidové noviny 2010. JANDEJSEK, P., Diskuse o zkušenosti v současné římskokatolické teologii: jezuité Dupuis, Haight a Sobrino. ŠIRKA, Z.Š. - JANDEJSEK, P. – PANAITESCU, C. (eds.), Hermeneutika zkušenosti v křesťanské tradici. Praha. ETF UK, 2014, s. 149-166. NOBLE, I. Po Božích stopách. Teologie jako interpretace náboženské zkušenosti. Brno: CDK, 2005. TRACY, D. - COBB, J.B, Talking about God. New York: The Seabury Press,1983. WALDENFELS, H. Kontextuální fundamentální teologie. Praha: Vyšehrad, 2000.

Děkuji za pozornost!