Vedoucí práce: Ing. Lenka Ližbetinová, Ph.D. Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích ústav podnikové strategie Analýza vhodnosti používaných komunikačních nástrojů ve vybraném podniku Autor: Marek Hanus Vedoucí práce: Ing. Lenka Ližbetinová, Ph.D. Oponent: Ing. Lukáš Kučera červen 2016
Obsah Cíl práce E.ON Česká republika, s.r.o. Výzkumné otázky, metody sběru a zkoumání dat Výsledky šetření Zodpovězení výzkumných otázek Návrhy opatření Doplňující otázky Závěr
Cíl práce Cílem bakalářské práce je provést analýzu účinnosti stávající vnitropodnikové komunikace vybraného podniku a následný návrh pro zlepšení.
E.ON Česká republika, s.r.o. Založeno v Düsseldorfu (Německo) v roce 2000 Sídlo pro ČR: F. A. Gerstnera v Č. Budějovicích Předmět podnikání: výroba a distribuce elektrického proudu a distribuce zemního plynu V ČR vznik sloučením E.ON Bohemia, Jihomoravská energetika, Jihočeská energetika a Moravská elektroenergetická Cca 2500 zaměstnanců v ČR Holding rozdělen do několika společností– např. E.ON Energie, a.s., E.ON Distribuce, a.s., E.ON Trend, s.r.o., E.ON Servisní, s.r.o. Sales marketing, Bussines development, Prodej energie domácnostem
Výzkumné otázky, metody sběru a zkoumání dat Výzkumná otázka č. 1: Jaké jsou nejčastější používané komunikační nástroje a z jakých důvodů jsou preferovány? Výzkumná otázka č. 2: Je nastavená skladba komunikačních nástrojů účinná? Výzkumná otázka č. 3: Jaká jsou problematická místa komunikace ve společnosti? Metoda sběru dat – dotazníkové šetření Metoda zkoumání dat - analýza
Výsledky šetření
Výsledky šetření
Výsledky šetření
Kolegové na stejném oddělení Kolegové na jiných odděleních Výsledky šetření Frekvence užívání komunikačních nástrojů Přímí nadřízení Kolegové na stejném oddělení Kolegové na jiných odděleních Osobní komunikace 1,75 1,3 2,6 Pevná linka 3,35 2,5 2,15 Mobilní telefon 2,85 3 3,1 Email 1,45 1,35 1,25 Intranet 4,65 3,95 Písem. Dokumenty 4,15 4,05 3,8 Porady/videokonference 2,75 3,25 Oběžníky 4,8 4,7 4,75 Nástěnky 4,95 Vysílačky 5
Porady/videokonference Výsledky šetření Atributy komunikačních nástrojů Rychlost inf. Jasnost inf. Důvěryhodnost inf. Stručnost inf. Zpětná vazba Osobní kom. 1,3 1,8 1,5 2,3 1,9 Telefon 1,15 1,7 1,95 Email 1,55 1,65 1,4 Intranet 2,4 2,25 1,6 2,15 3,05 Písem. Dokumenty 3,7 2,75 2,95 3,2 Porady/videokonference 1,75 Oběžníky 4,8 Nástěnky 4,9 4,85 Vysílačky 5
Zodpovězení výzkumných otázek Výzkumná otázka č. 1: Jaké jsou nejčastější používané komunikační nástroje a z jakých důvodů jsou preferovány? Email, osobní komunikace, z důvodu rychlosti a dostupnosti Výzkumná otázka č. 2: Je nastavená skladba komunikačních nástrojů účinná? Široké spektrum, nevyužívané nástroje - neúčinná Výzkumná otázka č. 3: Jaká jsou problematická místa komunikace ve společnosti? Komunikace mezi odděleními, komunikace vedoucích, nejasné postupy
Návrhy opatření Zavedení indivuálních rozhovorů Výroční meeting, ocenění pracovníků Vize a plány uváděné ve vnitropodnikovém časopisu Úprava šíře spektra používaných komunikačních nástrojů Vyjasnění pracovních postupů pomocí směrnic Školení manažerů
Doplňující otázky – Vedoucí práce V návrzích doporučujete úpravu komunikačních nástrojů, přičemž zvažujete zrušení méně pou- žívaných komunikačních nástrojů (především nástěnek). Je zde i informace, že mezi málo pou- žívané patří i intranet. Doporučujete ho proto též zrušit? Uvažoval jste i o možných důvodech, proč jsou méně používané resp. neplní dostatečně svůj účel?
Doplňující otázky – oponent práce V návrzích opatření hovoříte o nutnosti zavést informační meetingy. Zkuste navrhnout strukturu takovéhoto meetingu.
Závěr Děkuji za pozornost.