Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Mgr. Svatava Juhászová Datum: 28.3.2012 Název: VY_52_INOVACE_21_FYZIKA Téma: Opakování učiva fyziky- Optika II Ročník: 7. Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.2979
Opakování pojmů odraz světla, zrcadla Optika II Opakování pojmů odraz světla, zrcadla
klidná hladina rybníka, kaluže, studánky,… Doplň věty: Plocha, kde se dobře odráží světlo se nazývá ___________. Přírodním zrcadlem je například _____________. Úhel odrazu se ____________úhlu dopadu. Odražený paprsek _________v rovině ____________. zrcadlo klidná hladina rybníka, kaluže, studánky,… rovná leží dopadu
Dokresli odražené paprsky: α = α´ -
Jak velký je úhel odrazu v následujících úlohách? α=120º β=30º α ´=60º β ´=15º γ ´=45º γ=90º δ=0º δ ´=0º
Jak se nazývá přístroj, jehož schéma vidíte na obrázku? zrcadlo zrcadlo PERISKOP
Doplň vzdálenost. Jak daleko je dívka od svého obrazu v zrcadle, jestliže víme, že její vzdálenost od zrcadla je 1m? Obraz je 2m od vzoru. obraz vzor
obraz v ______ kulovém zrcadle závisí na vzdálenosti od předmětu. Doplň věty. obraz v ______ kulovém zrcadle závisí na vzdálenosti od předmětu. Může být zvětšený, vzpřímený, zdánlivý. Může být zmenšený, převrácený skutečný. dutém
Doplň věty. vypuklém Obraz ve ___________ zrcadle je ________ na vzdálenosti předmětu od zrcadla zdánlivý, zmenšený, vzpřímený. nezávisle
Přiřaď k typům kulových zrcadel jejich použití v praxi: vypuklá zrcadla dutá zrcadla na křižovatkách reflektory aut u zubaře zpětné zrcátko u aut kosmetika optika
Domácí úkol: Jak se využívají zrcadla v lékařství? Najdi na internetu, nebo v literatuře. Kde v Praze najdeme místnost se zrcadly? Ve svém okolí najdi zrcadla na silnicích, proč je vhodné je používat právě v místech, kde se nacházejí u Vás? Kde používá periskop?
Anotace Cíl hodiny: Opakování pojmu odraz světla, zrcadla, využití různých zrcadel v praxi. Práce s prezentací: Možnost společného opakování učiva, použít jako test, opakování je možné využít pro 7. 8. ročník při fyzice. Průřezová témata: Zejména v domácím úkolu – lze využít i jako samostatnou práci v hodině , souvislost tématu s úlohami v M, Z, Př, D
Zdroj citace Vlastní tvorba www.microsoft.com Fyzika 2. Praha: SPN a.s., 2008. ISBN 978-80-7235-381-1. JIŘÍ BOHUNĚK, EVA HEJNOVÁ. Tematické prověrky z učiva fyziky základní školy. Praha: Prometheus, 2005. ISBN 80-7196-290-2. JAN ŠEDIVÝ, JAN PURKAR, STANISLAV PFEFRČEK. Úlohy z fyziky. Praha: Fortuna, 1996. ISBN 80-7168-315-9. JIŘÍ BOHUNĚK. Sbírka úloh z fyziky pro ZŠ 2. díl. Praha: SPN , 1992. BOHUNĚK, Jiří; KOLÁŘOVÁ, Růžena. Fyzika pro 7. ročník základní školy. Olomouc: Prometheus, 2000, ISBN 80-7196-119-1.