Meteority, komety Vojtěch Grossmann Třída: 2L, Technické lyceum

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
SLUNEČNÍ SOUSTAVA
Advertisements

Planetky, měsíce planet
VY_32_INOVACE_19 - SLUNEČNÍ SOUSTAVA
SLUNEČNÍ SOUSTAVA SOLAR SYSTEM Mgr Iva Lulayová.
Sluneční soustava.
Vesmír Vznik Vesmíru a Země: 15 miliard – vznik Vesmíru Velkým třeskem
Téma Předmět: BiologieTřída: 1L Obor: Technické lyceumŠkolní rok: 2013/14 Vyučující: Mgr. Ludvík KašparJméno: Robert Navrátil.
Země ve vesmíru.
Registrační číslo projektu
Předmět: BiologieTřída: 1L Obor: Technické lyceumŠkolní rok: 2013 Vyučující: Mgr. Ludvík KašparJméno: Martina Mohylová.
HISTORIE ZEMĚ.
VESMÍR A SLUNEČNÍ SOUSTAVA
Planetky, komety, meteoroidy
Zajímavosti na hvězdné obloze
Sluneční soustava Miroslava Maňásková.
Meteority, komety, planety
Zpracováno v rámci projektu FM – Education CZ.1.07/1.1.07/ Statutární město Frýdek-Místek Zpracovatel: Mgr. Lada Kročková Základní škola národního.
Pohyby těles v homogenním tíhovém poli a v centrálním gravitačním poli
SLUNEČNÍ SOUSTAVA.
VESMÍR Obrázek: A: Rawastrodata Zeměpis 6.třídy.
Informační technologie-prezentace
VESMÍR SLUNEČNÍ SOUSTAVA.
Planetky, měsíce, komety, meteory
Šablony GEOLOGIE 2. Vznik sluneční soustavy Vypracovala: Mgr. Eva Ratiborská ZŠ Trávník, Přerov ZŠ Trávník, Přerov.
Autor: Mgr. Miroslav Nešpořík
Název : Sluneční soustava Oblast : Zeměpis 6. . ročník
VESMÍR.
Meteory,meteority.
Meteor.
Základní škola Kladruby 2011  Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Modernizace výuky Autor:Petr.
Nela Bártová Opava,2010 Březen
Kateřina Bartůšková, Jakub Žďárský
Vesmír a hvězdy Vesmír Soubor všech kosmických těles
Slunce vzniklo asi před 4,6 miliardami let a bude svítit ještě přibližně 7 miliard let. Stejně jako všechny hvězdy hlavní posloupnosti i Slunce.
Planeta Země jako součást
VESMÍR Projekt pro výuku fyziky v 9.ročníku Vypracoval: Bc.P.Martínek.
Sluneční soustava.
RNDr. Zdeněk Moravec, Ph.D. katedra fyziky PřF UJEP
Neptun.
PŮVOD PLANET.
FYZIKÁLNÍ KUFR Téma: Země a vesmír (9. ročník) Zdroj: Wikimedia. Suitcase icon.jpg [online] [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain.
Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost VY_32_INOVACE_D3 – 19.
Vznik, kosmické objekty ve sluneční soustavě.  před 4,8 miliardami let společně se Sluncem  spojováním částeček hmoty  prachová zrna  krystalky zmrzlých.
NÁZEV ŠKOLY:Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR:Mgr. Jolana Navrátilová NÁZEV:VY_32_INOVACE_09_Sluneční soustava TÉMATICKÝ.
Sluneční soustava. Struktura prezentace úvod otázky na úvod výklad příklad/praktická aplikace otázky k zopakování shrnutí.
Sluneční soustava -Tvoři ji: Slunce, planety, měsíce, planetky, komety, meteoritická tělesa.
Sesterská planeta Země Zuzana Prášilová Lucie Ulehlová Matěj Plevák1.a.
Sluneční soustava. Sluneční soustava (podle Pravidel českého pravopisu psáno s malým s, tedy sluneční soustava) je planetární systém hvězdy známé pod.
Sluneční soustava Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Pavel Žižka. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Hv ě zdy a vesmírná t ě lesa Eliška Navrátilová, Lenka Dohnalová a Jana Březinová.
Pohyby těles v homogenním tíhovém poli a v centrálním gravitačním poli
VESMÍR SLUNEČNÍ SOUSTAVA.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Slunce a sluneční soustava
EU peníze školám Reg. číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor
Malá tělesa: Komety, Meteory/meteority, Planetky
Komety, meteority a jiná vesmírné tělesa
PLANETA ZEMĚ.
V E S M Í R ? Seznamte se, prosím!.
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Malá tělesa: Komety, Meteory/meteority, Planetky
KOMETY A METEORY -Prezentace do fyziky – Pracovali: Kryštof Klapal
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
VY_32_INOVACE_11_32_SLUNCE – DALŠÍ VESMÍRNÁ TĚLESA
Planety sluneční soustavy. Sluneční soustava Sluneční soustava je planetární systém hvězdy známé jako Slunce. Tvoří jej především 8 planet, 5 trpasličích.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Sluneční soustava.
ANNA SLAPNIČKOVÁ A JULIE LOLA KOREŠOVÁ
Vznik Sluneční soustavy, vznik života na Zemi
Transkript prezentace:

Meteority, komety Vojtěch Grossmann Třída: 2L, Technické lyceum Vyučující: Mgr. Ludvík Kašpar, MBA Školní rok: 2016/17

Meteorit Meteorit = kosmické těleso, které dopadlo na zemský povrch Meteor = v atmosféře, Meteoroid = ve vesmíru Většina nedopadne na Zemi a vypaří se v atmosféře (záleží na rychlosti, velikosti a složení meteoroidu) Dělí se podle složení: siderity – kovy (železo, nikl) - odolnější, často dopadnou na povrch chondrity – křemičitany - rychle se rozpadají v atmosféře Nespočet malých meteoritů (mm – cm) dopadá na Zemi každý den Ročně dopadají stovky meteoritů těžších než 1 kg Největší nalezené mají až 70 tun a velikost přes 2 metry

Kometa Malé těleso obíhající ve sluneční soustavě Složení: led, prach, oxid uhličitý, metan Často mají stabilní oběžnou dráhu kolem Slunce (Halleyova kometa) Jádro = pevná část Koma = oblak plynu okolo jádra Ohon = plyny a prach uvolněné směrem od slunce Při dopadu není tolik destruktivní jako meteorit (menší hustota)

Dopad Při velikosti 400 m, rychlosti 14 km/s a hustotě 8000 kg/m3 Při dopadu záleží na rychlosti, hmotnosti a velikosti kamene (u větších těles jsou některé hodnoty zanedbatelné) Příklady dopadu meteoritu na Zemi: Při velikosti 400 m, rychlosti 14 km/s a hustotě 8000 kg/m3 Lokální katastrofa Uvolněná energie by byla 6.23 x 103 megatun (největší jaderná bomba měla energii asi 75 megatun) Kráter o rozloze 7 km2 a hloubce 500 m Zemětřesení se silou 7,1 na Richterově stupnici Tlaková vlna by zničila vše v okolí desítek kilometrů, kromě nejpevnějších staveb (např.: vojenské bunkry)

10 km, 3000 kg/m3 Zemětřesení, tsunami, tlakové vlny Kráter o velikosti 10 km Prach po dopadu se rozptýlí atmosférou a způsobí impaktní zimu (pokles teploty až o 10°C, málo slunečního záření) 75% rostlin a živočichů vyhubeno Přežívají podzemní savci, hmyz, jen málo plazů a ryb (ryby nemají potravu ve formě planktonu) 230 km, 70 km/s Totální destrukce zemského povrchu Rozbití zemské kůry Kráter o velikosti 4000 km a výšce 7 km Oceány se vypaří a život na planetě shoří Program na výpočet dopadu: http://www.purdue.edu/impactearth/

V historii… Před 4,5mld lety – náraz planetky a vznik měsíce Před 66mil lety – meteorit podezíraný z vyhubení dinosaurů 3000 př.n.l. - boží znamení (ve většině kultur po celém světě) - zničení Sodomy a Gomory (teorie) 0 n.l. – Betlémská hvězda (kometa) 1794 – první pojednání o meteoritu jako vesmírném tělesu Do roku 1803 – nejsou uznány oficiální vědou 1908 – meteorit zničil 2000 km2 lesa v Tunguzce (Rusko) 19. stol. – amatérská pozorování, malý vědecký zájem 20. stol. – rozmach astronomie a zkoumání vesmírných těles 2013 – výbuch meteoru v atmosféře nad Čeljabinskem (Rusko)

Současnost Amatérské pozorování meteorických rojů (Perseidy, Leonidy…) Vědecká pozorování pomocí satelitů Pomocí tzv. spektroskopie dokáží vědci zjistit jejich složení Na výpočtech rychlosti a trajektorie se podílí mnoho institucí (včetně Akademie věd České republiky nebo Univerzity Karlovy) I přes pokročilou úroveň vědy se některé meteoroidy těžko sledují Když letí kámen směrem od Slunce, není vidět kvůli vysokému jasu právě ze Slunce Když letí k Zemi v úhlu blízko 90°, není možné spočítat jeho rychlost ani přesnou velikost

Čeljabinský meteorit Poslední větší pozorovaný meteor (15. února 2013) Explodoval v atmosféře nad městem Čeljabinsk ve středním Rusku a dopadl do jezera Tlaková vlna způsobila rozbití oken v širokém okolí výbuchu, to mělo za následek přes 1000 zraněných Jeho rozměry před vstupem do atmosféry jsou odhadovány na 15 – 17 m a hmotnost 7 – 10 000 tun Meteoroid nebyl zpozorován dříve kvůli zastínění Sluncem (kdyby byl objeven dříve, město by bylo evakuováno)

Budoucnost V současnosti je známo 1 786 potencionálně nebezpečných těles, většina je však příliš daleko na to aby se daly vyvozovat katastrofické závěry Jediným současným “nebezpečím“ je planetka Apophis, která by mohla narazit do Země kolem roku 2036 (pravděpodobnost srážky 250 000:1) Nebezpečí nárazu vesmírných těles se měří na Turínské stupnici Pozorování těchto těles je jen pro případnou evakuaci menšího území V případě že k nám skutečně přiletí meteoroid představující hrozbu se lidstvo nemá jak bránit

Děkuji za pozornost

Zdroje: http://technet.idnes.cz/podivejte-se-jak-meteorit-vyhubi-zivot-na-zemi-flc- /tec_vesmir.aspx?c=A060627_153511_tec_checktech_kuz http://vesmir.stoplusjednicka.cz/pozor-pada-kosmicke-kameni-aneb-pady-meteoritu-v- historii http://komety.janmarek.net/met-historie.html http://www.astrovm.cz/cz/program/projekty/rozvoj-pozorovani-a-spektroskopie-meteoru-a- meteoritu.html https://cs.wikipedia.org/wiki/%C4%8Celjabinsk%C3%BD_meteor http://zpravy.idnes.cz/rusko-vystrasily-exploze-na-obloze-byl-to-meteoricky-roj-tvrdi-urady- 1eo-/zahranicni.aspx?c=A130215_073054_zahranicni_ipl http://www.rozhlas.cz/planetarium/astronomie/_zprava/nebezpecne-planetky--281578 https://www.novinky.cz/veda-skoly/225023-asteroid-apophis-muze-zasahnout-zemi-13- dubna-2036-varuji-vedci.html