Dějepis a společenskovědní seminář Mgr. Milan Šimek

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
RANÝ STŘEDOVĚK.
Advertisements

Rozvitý středověk Život na vesnici.
Rozvitý středověk Život na venkově
Dějiny českých zemí a habsburské monarchie
Osvícenství Marie Terezie Josef II.
Registrační čísloCZ.1.07/1.4.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Šablona číslo: Název výukového materiálu: Tematický okruh:
Lenní systém Lenní systém Jan VACEK 2.E.
Vznik měst a jejich význam
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Příjemce: Doporučeno pro: 7. ročník Předmět: dějepis Autor: Jakub Komrska Základní škola.
Struktura středověké společnosti
České země za třicetileté války
Marie Terezie, Josef II. 4. ročník
VLÁDA MARIE TEREZIE A JOSEFA II.
Josef II. 8. ročník.
ZEMĚDĚLSTVÍ ve vrcholném středověku
Základní škola a Mateřská škola Mírová 81, Mimoň, příspěvková organizace Osvícenství.
CÍSAŘOVNA MARIE TEREZIE A CÍSAŘ JOSEF II.
Vrcholný středověk SPOLEČNOST.
* KOLONIZACE= osídlování nových území
RANÝ STŘEDOVĚK.
SZŠ a VOŠZ Zlín Zdravotnický asistent, první ročník Kapitoly z českých a světových dějin Rozvinutý středověk - města Autor: Mgr. Jan Slovák Vytvořeno:
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Dějepis Mgr. Milan Šimek
Feudální systém.
VENKOV VE VRCHOLNÉM A POZDNÍM STŘEDOVĚKU 7. ročník.
PRINCIP BURŽOAZNÍ REVOLUCE
Středověk Lenní systém Mgr. Jakub Němec VY_32_INOVACE_D1r0105.
MARIE TEREZIE domácí politika
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Blanka Žánová Název DUM: VY_32_Inovace_5.3.8 Život na vesnici a ve městě Téma: Člověk a jeho svět - Dějiny.
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Anotace: Seznámení se s životem tehdejšího obyvatelstva ve středověku.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Halže, příspěvková organizace AUTOR: Pavla Dokoupilová NÁZEV: VY_12_INOVACE_23_ČS TEMA: SPOLEČNOST PO TŘICETILETÉ.
Tematická oblast Diplomatika Datum vytvoření Ročník 6. ročník osmiletého nebo 1. ročník čtyřletého gymnázia Stručný obsah Student se seznámí.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Blanka Žánová Název DUM: VY_32_Inovace_5.3.3 Doba pobělohorská II. Téma: Vývoj v českých zemích Číslo projektu:
České země za Josefa II. Název sady materiálů: Dějepis pro 8. ročník Název materiálu: VY_32_INOVACE_D_8_3605_ České_ země_ za_ Josefa_II Autor: Mgr. Kočíř.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Halže, příspěvková organizace AUTOR: Pavla Dokoupilová NÁZEV: VY_12_INOVACE_30_ČS TEMA: Osvícenství ČÍSLO.
Vypracovala: Mgr. Jana Jelínková
Název školy:ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu:Lenka Lehká Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Název:VY_32_INOVACE_III.VL7 Vytvořeno:
OPAKOVÁNÍ DĚJEPIS 7. ROČNÍK.   JAK SE DĚLILA SPOLEČNOST? DĚLILA SE NA 3 VRSTVY: PANOVNÍK, DUCHOVENSTVO, PRACUJÍCÍ LIDÉ.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Dějepis Autor: Mgr. Zdeněk Kóňa Zemědělství, pole, louky, obilí, sklizeň. VENKOV VE STŘEDOVĚKU Co se nám vybaví,
Dějiny ČR Josef II. - osvícenÝ panovník
Druh učebního materiálu
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Jaklová
Občanská výchova – 6. ročník, Obec, kraj
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
ČESKÉ ZEMĚ PO TŘICETILETÉ VÁLCE
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká
Habsburská monarchie po třicetileté válce
Vypracovala: Mgr. Jana Jelínková
Marie Terezie a Josef II.
České země v 18. století Josef II..
NÁZEV ŠKOLY: Speciální základní škola,
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
STŘEDOVĚKÁ SPOLEČNOST
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
AUTOR: Bc. Leona Vejrostová
Základní škola a Mateřská škola Mlečice, příspěvková organizace Autor:
Nevolnictví x Poddanství
Marie Terezie a Josef II.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
NEVOLNICTVÍ Filip Nyiri-3.A.
Jak se žilo ve vrcholném středověku?
VY_32_INOVACE_Roz_III_12 Významní Habsburkové
České země ve 2. polovině 17. století
STŘEDOVĚKÁ SPOLEČNOST
Osvícenectví Název: VY_32_inovace_16 Vlastivěda-mladší české dějiny
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Milena Závišová Číslo
9.Vrcholný a pozdní středověk
Křesťanství a středověká Evropa
CÍSAŘOVNA MARIE TEREZIE A CÍSAŘ JOSEF II.
Transkript prezentace:

Dějepis a společenskovědní seminář Mgr. Milan Šimek ROBOTA - terminologie Dějepis a společenskovědní seminář Mgr. Milan Šimek

Poddanství Poddaní byli vázáni k určitému panství, které spravovala vrchnost. Vrchnost (šlechta) – moc soudní, administrativní, vybírání daní, robotní povinnosti Půdu spravovala vrchnost Panovník se nezajímal o život poddaných

Nevolnictví Závislá osoba nemůže měnit bydliště, ani povolání. Ke všemu potřebuje nevolník svolení od vrchnosti Ius primae noctis Povinnost respektovat pánovu vůli.

Nevolnictví Nevolník byl dědičným pronajímatelem půdy, byl právně vázán k jejímu majiteli. Bezpráví vůči nevolníkům.

Rychtář (hejtman, šulc, fojt, šoltys) Ve středověku starosta obce Dosazen vrchností (někdy i dědičně) Podíl na vybraných pokutách Mohl být živnostníkem Osvobozen od povinných berní (poplatků).

Šafář Pracovní funkce na hospodářství feudálního panství Dozíral na práci poddaných.

Čeledník, děvečka, podruh Čeledín – pracovník na zemědělském hospodářství (pacholek, slouha, chasník) Děvečka – práce všeho druhu na poli i v domácnosti Podruh – nádeník vykonávající nejhorší práce, neměl svoji chalupu

Výměnkář Bývalý hospodář, který ve stáří předal svoji chalupu a grunt dětem. Vymínil si, že na statku dožije např. v jedné z místností.

Ostatní termíny ROBOTA – těžká práce na panském v určité dny GRUNT – selská usedlost KONŠEL – městský radní BIŘIC – strážný, dohlížel na práci robotníků

Ostatní termíny Ponocný – noční hlásný

Ostatní termíny DRAGONÁDY – nucená péče o vojáky na vesnici nebo městě. Vesničané se museli o vojsko starat do té doby, dokud nepřestoupí na katolickou víru Jistý druh náboženského nátlaku.

Závěr Rychtář Robota na panském