Středověká literatura

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mistr Jan Hus Autorem práce, pokud není uvedeno jinak, je Mgr.Marie Toncrová.
Advertisements

Literatura do doby Karla IV.
Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace
 „EU peníze středním školám“ Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Téma: Středověká literatura
Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření:
ROMÁNSKÁ KULTURA.
VY_32_INOVACE_Čj-Li 6.,7.18 Anotace: Prezentace se zaměřuje na středověkou českou literatury a dobu husitskou. Vysvětluje jednotlivé pojmy a uvádí hlavní.
VY_32_INOVACE_Čj-Li 6.,7.16 Anotace: Prezentace se zaměřuje na období před vznikem česky psané literatury. Vysvětluje jednotlivé pojmy a uvádí hlavní představitele.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_CJL_HR_3_10.
Mistr Jan Hus Kateřina Kuncová.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_CJL_HR_3_12.
Předchůdci Husovi Mgr. Ludmila Růžičková
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Vladislav Michl
(kolem r Husinec – 6. č ervence 1415 Kostnice) Vypracoval : Richard Krej č i ř ík 8. T ř ída.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Evropská středověká literatura
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
Syropalestina.
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_11_D_I Ročník: I. Vzdělávací oblast: Dějepis Vzdělávací obor:
Název šablony:Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT zaměření VM:8. ročník - Člověk a společnost – Dějepis - Křesťanství autor VM:Ondřej Vojáček.
Bible = Písmo svaté, Boží slovo, Kniha knih
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny
Soubor testů 2 Mgr. Ludmila Růžičková
Mistr Jan Hus.
Nejstarší české literární památky Literární výchova - 7. ročník
Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství Rubico,
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ SOŠ a SOU Trhové Sviny, Školní 709.
Jan Hus a jeho předchůdci
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany - Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
Význam bible OB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-L ) úkol: Vytvoř myšlenkovou mapu (co si vybavíš, když se řekne bible):
Anotace: Text je určen pro žáky 1. ročníku střední odborné školy a žákům nástavbového studia. Prezentace je určena k opakování literárního období nejstarší.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR:Mgr. Vendulka.
Anotace: Materiál je určen pro žáky 1. ročníku střední odborné školy a žáky nástavbového studia. Text zpracovává druhou část většího celku - Bible. Věnuje.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Česká literatura 70. a 80. let 19. století
Pohádka, báje Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
Počátky písemnictví na našem území
JAN HUS.
Středověká literatura - úvod
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Literatura vlády Karla IV.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_04
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
Osvícenství Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
Mistr Jan Hus Michaela Tarabová.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
ČESKÁ LITERATURA 8 -9 LITERATURA HUSITSKÉHO OBDOBÍ
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_09
Česká literatura 80. a 90. let 19. století
Rytířská hrdinská epika
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Jaroslav Bartl Číslo
Klasicismus Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
Staroslověnská literatura
Husovi předchůdci Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jitka Matějková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN
VY_ 32 _INOVACE _06_10_husitství (Jan Hus)
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Česká literatura středověku
Realismus Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Literatura 2. poloviny 14. století Mgr. Ludmila Růžičková
ČESKÁ LITERATURA STŘEDOVĚKU
ČESKÁ LITERATURA 8 -9 VRCHOL ČESKÉ STŘEDOVĚKÉ LITERATURY
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Transkript prezentace:

Středověká literatura Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy Název a číslo projektu EU peníze pro ZŠ Libchavy CZ.1.07/1.4.00/21.3403 Číslo a název klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název materiálu: Středověká literatura Číslo materiálu:  VY_32_INOVACE_14_6 Autor: Mgr. Hana Pleváková Datum vytvoření: 10. 10. 2012 Vyučovací předmět: Český jazyk a literatura Ročník: 6. - 9. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor: Tematický okruh: Literatura Téma: Druh učebního materiálu: Prezentace Potřebný čas pro výuku DUM: 25 - 40 min Anotace / Metodický list: Prezentace žákům poskytuje informace o středověké literatuře. Je vhodná pro seznámení s učivem i pro opakování. V rámci prezentace jsou úkoly pro žáky, na které žáci odpovídají ústně. Na snímku (následujícím po zadání úkolu) je vždy odpověď. Prezentaci lze využít pro projekci na interaktivní tabuli, přes datový projektor ad. Potřebný čas pro výuku je závislý na rychlosti odpovědí žáků.

Středověká literatura

Počátky středověké literatury: začátek středověké literatury datujeme po pádu západořímské říše roku 476 konec středověké literatury datujeme přibližně na konec 15. století rozdělila se na dvě velké oblasti: a) Evropská lit. b) Orientální lit. EVROPSKÁ LITERATURA: velký vliv na literaturu v Evropě má křesťanství literatura se nejvíce šířila v centrech vzdělanosti: klášterech, chrámech, školách, univerzitách rozdělily se 2 velké větve této literatury: 1) Literatura náboženská 2) Literatura světská

1) Literatura náboženská - Evropa: křesťanství psána latinsky základní knihou: křesťanská bible Bible – 2 hlavní části: Starý a Nový zákon. Starý zákon – hebrejská literatura, o stvoření světa, člověka, … Nový zákon – o životě Ježíše Krista další žánry: legendy (o životech a skutcích světců, zázraky), náboženské modlitby a písně Úkol pro žáky: Jaké znáte další biblické příběhy ze Starého zákona? Co víte o Ježíši Kristu (např. co udělal, jak zemřel)?

Možné odpovědi: Biblické příběhy: Desatero Božích přikázání, Mojžíš a jeho výprava na horu pro Desatero, Kain a Ábel, ad. Ježíš Kristus – jeho narození – rok 0 (rozdělujeme letopočty před Kristem a po Kristu), uzdravil Lazara, proměnil vodu ve víno, chodil po vodě, byl ukřižován, vstal z mrtvých, Velikonoce - Velký pátek, Bílá sobota, Jidáš – zrádce Ježíše. Úkol pro žáky: (odůvodněte velká písmena) Jaký je rozdíl mezi Bůh X bůh? Jaký je rozdíl mezi Lazar X lazar? Odůvodněte pravopis slov bible X Bible.

Možné odpovědi: Bůh – s velkým počátečním písmenem označuje jednoho (jedinečného) křesťanského boha. bůh – s malým počátečním písmenem označuje obecný název (např. řečtí bohové) Lazar – jméno nemocného, kterého uzdravil Ježíš Kristus lazar – obecné, hovorové označení nemocného člověka bible – s malým počátečním písmenem – obecné označení křesťanských biblí (konkrétní bible je např. Kralická bible) Bible – název (používá se pro křesťanskou – katolickou bibli)

2) Literatura světská - Evropa: psala se v národních jazycích vznikly nové žánry: 1) hrdinský národní epos – psaný pro šlechtu, rytíře, hlavní postava: hrdina, který má ušlechtilé charakterové vlastnosti a který je statečný bojovník, např. Francie: Píseň o Rolandovi, Španělsko: Píseň o Cidovi 2) rytířský (dvorský) epos – hlavní postava je rytíř (odvážný, čestný, ochránce chudých a žen), objevují se známé postavy: král Artuš, makedonský Alexandr Veliký 3) dvorská lyrika – je to milostná poezie, ve které se objevuje velký cit a obdiv šlechtice k ženě, láska je často nešťastná, neopětovaná, tuto milostnou poezii přednášeli zpěváci – přednašeči: trubadúři (Francie), minnesängři (Německo) 4) zvířecí epos – žánr psaný pro měšťanstvo, spojení bajek 5) drama (divadelní hra) – hrálo se na tržištích žánry - zvířecí epos a drama – šířili především studenti Úkol pro žáky: Jaké znáte bajky? Jak se jmenuje nejznámější autor bajek?

Možné odpovědi: Bajky: např. O vlku a o beranu, O lišce a o čápu, O žábě a volu ad. O vlku a o beranu O lišce a o čápu O žábě a volu Nejznámější autor bajek: Ezop

Orientální středověká literatura: navazuje na starověkou orientální literaturu Arábie: základním náboženským textem – korán sbírka pohádek a povídek – Tisíc a jedna noc Jak se jmenovala hlavní postava sbírky pohádek Tisíc a jedna noc? Proč tato postava vyprávěla pohádky? Co bylo na tomto vyprávění zajímavé? Komu je tato postava vyprávěla?

Odpovědi: Šahrazád (Šeherezád) – vyznačuje se chytrostí vypráví pohádky každou noc, aby se zachránila před popravou vypráví vždy pouze kousek a pokračuje až další noc vypráví je králi

Počátky naší literatury: literaturu na našem území datujeme od 9. století do 15. století psalo se u nás třemi jazyky: staroslověnština latina čeština Úkol pro žáky: Co víte o vzniku staroslověnštiny? Kdo tento jazyk přinesl na naše území a jaké písmo k tomuto jazyku vytvořil? Jaký významný letopočet se vztahuje k Velké Moravě?

Možné odpovědi: Staroslověnština vznikla z bulharského nářečí v oblasti Soluně. Tento jazyk přinesli na naše území Konstantin a Metoděj a vytvořili písmo: hlaholici, z které se později vyvinula cyrilice. Významný letopočet, který se vztahuje k Velké Moravě je rok 863 – příchod Konstantina a Metoděje. Staroslověnské písemnictví: Proglas – předmluva k evangeliu, napsal Konstantin evangelium – je součástí Nového zákona (4 evangelia – Matouš, Marek, Lukáš, Jan) Život Konstantina; Život Metoděje – vyprávění historické, životopisné Zákon sudnyj ljudem – právní literatura Život knížete Václava – legenda legenda – o životě a skutcích světců, zázraky Hospodine, pomiluj ny – 1. česká duchovní píseň (zbytky stsl. slov) Latinská literatura: kronika- popis jednotlivých událostí v chronologickém sledu Kronika česká – autor Kosmas, psaná latinsky Dalimilova kronika – nejstarší česky psaná kronika, autor je neznámý, název je chybný ze 16. století

Česká literatura předhusitská, husitská, pokračovatelé husitství: přelom 14. a 15. století, snaha o reformu (nápravu) církve Předchůdci Jana Husa: Matěj z Janova, Tomáš Štítný ze Štítného Jan Hus (1370 – 1415) Soubor:Jan Vilímek - Mistr Jan Hus.jpg – Wikipedie narodil se v Husinci, chudá rodina studoval na pražské univerzitě, získal titul mistr, stal se knězem, byl rektorem univerzity, psal česky i latinsky kázal česky v Betlémské kapli v Praze, Betlémská kaple – Wikipedie za své výroky (chtěl reformu církve, kritizoval jiné kněží: „kážou vodu, pijí víno“) byl odsouzen a upálen Knížky o svatokupectví – kritika církve, prodávání odpustků O pravopise českém – je autorem diakritického pravopisu diakritický pravopis – rozlišování diakritických znamének (háček, čárka, tečka) Úkoly pro žáky: Kde a kdy byl Jan Hus upálen? Jak je datum upálení mistra Jana Husa označeno v kalendáři? Jaký je rozdíl mezi mistr X Mistr (odůvodněte pravopis počátečních písmen)?

Odpovědi: Jan Hus byl upálen 6. 7. 1415 na církevním koncilu (sněmu) v Kostnici Kostnice (město) – Wikipedie Datum 6. 7. je v kalendáři označeno jako státní svátek. mistr – malé počáteční písmeno označuje titul, který se v období středověku mohl získat na pražské univerzitě Mistr – titul vážené osoby, která je výjimečná ve svém jednání (např. Mistr Karel Gott)

Pokračovatel mistra Jana Husa: Petr Chelčický napsal dílo O trojím lidu – odsuzuje v něm středověké dělení společnosti na 3 stavy – kněžský, vojenský, robotný jednota bratrská – církev, která vznikla na základě myšlenek Petra Chelčického

Použité zdroje: SOCHROVÁ, Marie. Literatura v kostce. Havlíčkův Brod: Fragment, 2004, ISBN 80-7200-965-6. BAUER, Alois. Čeština na dlani - přehled světové a české literatury. Olomouc: Rubico, 2007, ISBN 80-7346-068-8. LEHÁR, Jan; STICH, Alexandr; JANÁČKOVÁ, Jaroslava; HOLÝ, Jiří. Česká literatura od počátků k dnešku. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2004, ISBN 80-7106-308-8.