Název školy: Základní škola a Mateřská škola Nymburk,

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
UMĚNÍ ŘÍMA.
Advertisements

Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Římská kultura. Římská kultura Osnova hodiny Osnova zápisu : 1.) Římská vzdělanost – soukromé školy Jak a kde se staří Římané vzdělávali ? 2.) Římské.
ŘÍMSKÁ KULTURA Mgr. Jitka Moskvová.
Řím.
Charakteristika umělecké památky
Antický Řím Architektura 2. část.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Antický ŘÍM.
Název školyZákladní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektuCZ Název šablony klíčové aktivity Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT.
SZŠ a VOŠZ Zlín Zdravotnický asistent, první ročník Kapitoly z českých a světových dějin Dědictví antiky Autor: Mgr. Jan Slovák Vytvořeno: 2012 ZA, 2.
Antika I Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Římská vzdělanost a kultura
6. ročník Starověk ZŠ Rajhrad Autor: Bc. Pavla Procházková
VY_32_Inovace_ICT2.4_3-51 Anotace
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Antický Řím sochařství.
Název školyZákladní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektuCZ Název šablony klíčové aktivityInovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT.
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Příjemce: Doporučeno pro: 6. ročník ZŠ Předmět: Dějepis Autor: Mgr. Tomáš Bicek Základní.
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Příjemce: Doporučeno pro: 6. ročník ZŠ Předmět: Dějepis Autor: Mgr. Tomáš Bicek Základní.
ZŠ TGM Rajhrad Autor: M. Kocmanová
Starověký Řím.
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Příjemce: Doporučeno pro: 6. ročník ZŠ Předmět: Dějepis Autor: Mgr. Tomáš Bicek Základní.
Kultura Říma Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Etruskové a založení Říma
Od římského císařství do středověku.
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Příjemce: Doporučeno pro: 6. ročník ZŠ Předmět: Dějepis Autor: Mgr. Tomáš Bicek Základní.
Název SŠ: SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu): Antická literatura: Římská literatura Tematická oblast: Český jazyk a literatura.
Výtvarné umění starověkého Říma Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_HANA_MERVARTOVA_VYTVARNE_UMENI_STAROVEKEHO_RIMA_PR EZENTACE_18.
Starověký Řím Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastAntika Datum vytvoření RočníkPrvní ročník gymnázia.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_ Poleis. Athény a Sparta Název sady: Staroorientální.
 Název školy: Základní škola a Mateřská škola Nymburk, Komenského 589- příspěvková organizace  Autor: Mgr. Ludmila Šimonová  Datum:  Název:
DUM Č.1 DUM Č.1 VÝTVARNÉ VYJADŘOVÁNÍ OD NEJSTARŠÍCH DOB VÝTVARNÉ VYJADŘOVÁNÍ OD NEJSTARŠÍCH DOB Název školy: ZŠ Salvátor, Valašské Meziříčí Název školy:
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Č í slo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Č í slo materi á lu VY_32_INOVACE_DE15 N á zev š koly C í rkevn í středn í odborn á š.
Kultura ve starověkém Římě Vzdělanost, architektura.
Kultura ve starověkém Římě Náboženství O polyteisté O některé bohy přejali od Etrusků, Řeků O s rozšiřováním území i přejímání bohů egyptských, maloasijských…
Základní škola Frýdlant nad Ostravicí, Komenského 420, příspěvková organizace Název projektu:Učíme obrazem Šablona:III/2 Název výstupu:Starověk (EUPŠD11),
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Nymburk,
Autor: Mgr. Ludmila Šimonová Datum:
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Nymburk,
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
dějiny výtvarného umění
Od přelomu 2. a 1. tisíciletí př.n.l.
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
AUTOR: Mgr. Hana Műllerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_5A_05
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Autor: Mgr. Ludmila Šimonová Datum:
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Název a číslo materiálu:
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Římské antické umění Název školy: Základní škola Karla Klíče
Starověký Řím – Římská kultura a umění DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
STAROVĚKÝ ŘÍM - SOCHAŘSTVÍ
Římské výtvarné umění. Římské výtvarné umění Sochařství - jezdecká socha Marca Aurelia.
Název SŠ: VOŠ, SPŠ automobilní a technická
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
ZAMYŠLENÍ - DISKUSE Člověk žije ve společnosti druhých lidí. V životě se můžeme dostat do situace, kdy na umění domluvit se a spolupracovat bude závislé.
Výtvarné umění starověkého Říma - architektura
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Autor: Mgr. Gabriela Hagarová
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
zpracovaný v rámci projektu
Dostupné z Metodického portálu ISSN:
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Umění starověkého Říma
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Výtvarné umění starověkého Říma - test
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Transkript prezentace:

Název školy: Základní škola a Mateřská škola Nymburk, Komenského 589 - příspěvková organizace Autor: Ludmila Šimonová Datum: 24. 5. 2012 Název: VY_12_INOVACE_36_D6 Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/21.2371 Téma: Římská kultura a vzdělanost Anotace: DUM; žáci se formou prezentace seznámí se základními informacemi o římském školství, římských číslicích, rétorice, římském právu a dějepisectví. Dále žáci poznají představitele římské literatury a nejvýznamnější římské stavby. Žáci se aktivně zapojují, odpovídají na otázky, diskutují a pracují s učebnicí.

Římská vzdělanost a kultura

Římská vzdělanost

Vzdělanost v římské republice Většina svobodných občanů uměla číst a psát Jazyk: latina (západ), řečtina (východ) Písmo: latinka 1)

Římská škola Navštěvovaly ji děti od 6 let Učily se číst, psát počítat a kreslit Při psaní používali voskové tabulky a rydla K počítání bylo počítadlo a knoflíky PŘÍSNÁ KÁZEŇ – i tělesné tresty! 12 – 16 let – četba významných děl římských a řeckých spisovatelů, hlavně o statečnosti starých Římanů

Římské vědy Čerpání z vědeckých děl Řeků Matematika Římané vytvořili vlastní soustavu číslic = ŘÍMSKÉ ČÍSLICE Znáte nějaké znaky římských číslic a jejich význam?

Římské číslice Základní symboly: Např. C – z latinského slova centum = STO M – mille – tisíc I – 1 V – 5 X – 10 L – 50 C – 100 D – 500 M - 1000

Římské číslice dnes: Používáme ještě dnes římské číslice? Kde se dnes setkáváme s římskými číslicemi?  Číslice na hodinovém ciferníku  Číslovaní kapitol, stran v knihách  Číslování pořadí panovníků (Karel IV.)  Letopočty na historických památkách…

2)

Jaký letopočet je na obrázku? NÁRODNÍ AKADMIE VĚD 3)

Jaký letopočet je na obrázku? 4)

Úkol: Podívejte se do učebnice. Najdete zde římské číslice? Co označují?

Rétorika = řečnictví, nauka o mluveném projevů měla velký význam CICERO – římský státník, řečník  ve svém díle se zamýšlí nad otázkou řečnictví – poskytoval návody, jak řeč sestavit, jak přesvědčivě přednášet, jaké mravní zásady by měl mít řečník… 5)

Zamyslete se:  Jakými zásadami by se měl dobrý řečník řídit? Jakým způsobem by měl přednášet? Pro koho ve starověkém Římě bylo důležité, aby byl dobrým řečníkem? Pro koho je důležité dnes, aby byl dobrým řečníkem?

Římské právo Soupis zákonů platných pro celou říši Stanoveny jednotné postupy při soudním řízení a vyměřování trestů… Zákony vydával: za republiky: senát za císařství: císař

Římská dějepisná díla Proč byla dějepisná díla tak důležitá?  Římané věděli, že pomocí dějepisných děl lze působit na myšlení občanů  poznávání slavné minulosti vzbuzuje v občanech hrdost, oddanost státu a vládě Dějepisectví podporoval např. císař AUGUSTUS 6)

sepsal dějiny Říma od jeho založení až po Augustovu vládu LIVIUS současník Augusta sepsal dějiny Říma od jeho založení až po Augustovu vládu ŘÍMSKÁ DĚJEPISNÁ DÍLA  nedosahovala úrovně řeckých děl, nepřesná, neodlišovala skutečnost od bájí, pověstí… 7)

Římské umění

Literatura Vergilius  Aeneida (énejida) – výpravná báseň Ovidius  Umění milovat 8) 9)

Římské stavitelství Silnice Vodovody Baziliky Veřejné lázně Památníky Sloupy Vítězné oblouky

Silnice Otevřete si učebnici na s. 87, prohlédněte si obrázek k textu č. 80 a poté si tento text přečtěte. Proč Římané budovali kvalitní silnice?  především z vojenských důvodů – aby se po nich mohlo římské vojsko co nejrychleji přesouvat

Římské vodovody Dokázaly zásobovat pitnou vodou i statisícová města Římský akvadukt ve Francii 10)

Baziliky Konaly se zde trhy, soudní procesy i jiná shromáždění Trosky Maxentiovy baziliky v Římě 11)

Rekonstrukce fasády baziliky Aemilia 12)

Veřejné lázně Sloužily jako kulturní a společenská střediska Vybaveny bazény, koupelnami, knihovnami a společenskými místnostmi 13) Zříceniny Caracallových lázní

Památníky, sloupy, vítězné oblouky Stavěli je římští císaři na oslavu svých válečných tažení

Titův vítězný oblouk v Římě 14)

Konstantinův vítězný oblouk v Římě 15)

Vítězný oblouk Septima Severa 16)

17) 18) Sloup Marka Aurelia v Římě Trajánův sloup v Římě

Další významné stavby:

Forum Romanum Obdélné náměstí o rozměrech asi 130x60 m Centrum veřejného dění v Římě i v celé říši Konaly se zde slavnosti, průvody, soudy, volby, politická shromáždění i trhy

19)

Koloseum 20)

Římský Pantheon 21)

Římské sochařství a malířství Portrétní umění – dokázali dokonale vystihnout skutečnou podobu Socha císaře Augusta 22)

Použité zdroje: 1) Robotex. [cit. 2012-05-14]. Dostupné pod licencí Public domain na www: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Roman_school.jpg 2) JuergenG. [cit. 2012-05-14]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:BiberachUlmerTor060408_P1040527.jpg 3) ŠJů. [cit. 2012-05-14]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:N%C3%A1rodn%C3%AD,_Akademie_v%C4%9Bd,_sochy_nad_prav%C3%BDm_port%C3%A1lem.jpg 4) ŠJů. [cit. 2012-05-14]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:N%C3%A1rodn%C3%AD,_Akademie_v%C4%9Bd,_sochy_nad_lev%C3%BDm_port%C3%A1lem.jpg 5) Perhelion. [cit. 2012-05-14]. Dostupné pod licencí Public domain na www: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Cicero.PNG 6) Bibi-Saint Pol. [cit. 2012-05-14]. Dostupné pod licencí Public domain na www: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Augustus_Bevilacqua_Glyptothek_Munich_317.jpg 7) Gabor. [cit. 2012-05-14]. Dostupné pod licencí Public domain na www: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Titus_Livius.png 8) Mattes. [cit. 2012-05-14]. Dostupné pod licencí Public domain na www: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/1b/Vergilius.jpg 9) Auréola. [cit. 2012-05-14]. Dostupné pod licencí Public domain na www: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Latin_Poet_Ovid.jpg 10) ChrisO. [cit. 2012-05-14]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Pont_du_gard.jpg 11) MM. [cit. 2012-05-14]. Dostupné pod licencí Public domain na www: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:RomaBasilicaMassenzioDaPalatino.JPG

12) Sito Lacus Curtius. [cit. 2012-05-14] 12) Sito Lacus Curtius. [cit. 2012-05-14]. Dostupné pod licencí Public domain na www: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:RomaForoRomanoBasilicaEmiliaDisegnoRicostruttivoFaseAugustea.gif 13) Chris 73. [cit. 2012-05-14]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Thermae_of_Caracalla_Panorama.jpg 14) Karelj. [cit. 2012-05-14]. Dostupné pod licencí Volné dílo na www: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:View_from_Palatine_Hill_2011_7.jpg?uselang=cs 15) Karelj. [cit. 2012-05-14]. Dostupné pod licencí Public domain na www: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Constantine_arch_Roma_2011_3.jpg 16) Alexander Z. [cit. 2012-05-14]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:RomeForumRomanumArchofSeptimiusSeverus01.jpg 17) Radomil. [cit. 2012-05-14]. Dostupné pod licencí Public domain na www: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Kolumna_Aureliusza.jpg 18) Rolf Süßbrich. [cit. 2012-05-14]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Italien_Rom_Trajansaeule_sb1.JPG 19) Carla Tavers. [cit. 2012-05-14]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Tavares.Forum.Romanum.redux.jpg 20) Scuba Beer. [cit. 2012-05-14]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Colosseo_-_panoramica_-_Scuba_Beer.jpg 21) Carlo Gossini. [cit. 2012-05-14]. Dostupný pod licencí Copyzero License na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Panteon.PNG 22) Andreas Wahra. [cit. 2012-05-14]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Statue-Augustus.jpg MICHOVSKÝ, Václav. Dějepis: Pravěk a starověk pro základní školy, 2. díl. Praha: SPN – Práce, 1991. 92 s., ISBN 80-04-25950-2.