ELEKTRICKÉ STROJE - POHONY

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM NAPĚTÍ A ODPOR.
Advertisements

Jméno autora: Tomáš Utíkal Škola: ZŠ Náklo Datum vytvoření (období): září 2013 Ročník: devátý Tematická oblast: Elektrické a elektromagnetické jevy v 8.
Elektrické stroje a přístroje Elektrikář 3. ročník OB21-OP-EL-ESP-VAŠ-U Rozdělení asynchronních motorů.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Jordánová Marcela Název prezentace (DUMu): 12. Střídavý proud Název sady: Fyzika pro 3. a 4. ročník středních.
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Ing. Jan Weiser Název prezentace (DUMu): Alternátor – konstrukce Tematická oblast:Zdroje elektrické energie motorových.
Generátor střídavého proudu. K primárním zdrojům elektrické energie řadíme uhlí, ropu, zemní plyn, vodu v přehradách a také jaderné palivo. Přeměna energie.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Ing. Jan Weiser Název prezentace (DUMu): Dynamo – regulace Tematická oblast:Zdroje elektrické energie motorových vozidel.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
ELEKTROTECHNIKA Strojírenství – 2. ročník OB21-OP-EL-ELT-VAŠ-M Synchronní stroje – motor.
ELEKTROTECHNIKA Strojírenství – 2. ročník OB21-OP-EL-ELT-VAŠ-M Stejnosměrné motory.
Mechanika II Mgr. Antonín Procházka. Co nás dneska čeká?  Mechanická práce, výkon, energie, mechanika tuhého tělesa.  Mechanická práce a výkon, kinetická.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o Tato prezentace.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Popis principu elektromotoru, princip činnosti elektromotoru s komutátorem,
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Anotace Materiál je určen pro výuku předmětu Motorová vozidla u studijního oboru Autotronik a příbuzných učebních a studijních autooborů. Inovuje výuku.
Krokový motor.
Elektrické stroje a přístroje
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Teorie a základní pojmy IRP 2016
Senzory pro EZS.
Elektrické stroje – transformátory Ing. Milan Krasl, Ph.D.
Užití elektrických strojů ve výuce odborných předmětů
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Měření elektrického proudu a napětí Číslo DUM: III/2/FY/2/2/8 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast:
Základy automatického řízení 1
ELEKTRICKÉ STROJE - POHONY
Elektrické stroje točivé
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Název prezentace (DUMu): Elektromagnetická indukce
ELEKTRICKÉ STROJE - POHONY
Proudové chrániče.
Elektrické měřící přístroje
Elektrické měřící přístroje
Elektřina VY_32_INOVACE_05-25 Ročník: VIII. r. Vzdělávací oblast:
Vznik střídavého proudu
Elektromotor a jeho využití
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Název projektu: Moderní výuka s využitím ICT
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Základy elektrotechniky Výkony ve střídavém obvodu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Sériové řazení rezistorů
10. Elektromagnetické pole, střídavé obvody
Název prezentace (DUMu): Princip klasického zapalování
Krokový motor.
USMĚRŇOVAČE V NAPÁJECÍCH OBVODECH
Mechanika elektropohonu
NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_03_F9_Hanak TÉMA: Elektromagnetické jevy
Číslicové měřící přístroje
Magnetické ztráty.
Měření osciloskopem.
Normály elektrických veličin
Jak postupovat při měření?
Měření vlastností zdrojů elektrické energie
Rezistory a jejich řazení.
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
Světelné jevy -shrnutí
Digitální učební materiál
Elektrické měřící přístroje
Pohybové zákony Vyjmenuj Newtonovy pohybové zákony
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
Lineární funkce a její vlastnosti
Geometrie řízení a uložení kol.
Dvojosý stav napjatosti
Moment hybnosti Moment hybnosti L je stejně jako moment síly určen jako součin velikosti ramene d a příslušné veličiny (tj. v našem případě hybnosti p).
Tečné a normálové zrychlení
Transkript prezentace:

ELEKTRICKÉ STROJE - POHONY Ing. Petr VAVŘIŇÁK 2013 1.5.3 Sériový motor

1.5.3 Sériový motor Sériový motor (motor se sériovým buzením) = vinutí statoru je přes kartáče a komutátor propojeno do série s vinutím rotoru.

1.5.3 Sériový motor SCHÉMA ZAPOJENÍ

1.5.3 Sériový motor PRINCIP ČINNOSTI Po připojení motoru ke zdroji napětí začne proud procházet vinutím rotoru (přes kartáče a komutátor) i vinutím hlavních pólů (budícím vinutím). Proud průchodem vinutí hlavních pólů vytvoří ve statoru statické magnetické pole.

1.5.3 Sériový motor PRINCIP ČINNOSTI Jelikož vodiči rotoru (nachází se v magnetickém poli hlavních pólů) prochází stejný proud, bude na vodiče rotoru působit síla, která rotorem pohne a pootočí jej do magnetické neutrály.

1.5.3 Sériový motor PRINCIP ČINNOSTI V neutrále jsou umístěny kartáče a dojde ke komutaci, tedy ke změně směru proudu ve vinutí rotoru. Tím na rotorové vodiče bude nadále působit síla stejným směrem a rotor se začne otáčet (komutátor s kartáči pracuje jako rotační střídač).

1.5.3 Sériový motor OTÁČKOVÁ CHARAKTERISTIKA Je závislost otáček motoru na momentu stroje.

1.5.3 Sériový motor OTÁČKOVÁ CHARAKTERISTIKA Jedná se o  rovnici hyperboly: ω= U C 1 ⋅ C 2 ⋅ M h − R ab C 1 ⋅ C 2

1.5.3 Sériový motor OTÁČKOVÁ CHARAKTERISTIKA Jednou asymptotou je osa úhlové rychlosti (otáček n= 60 2π ⋅ω) a druhou je rovnoběžka s osou momentu posunutá pod tuto osu o  R ab C 1 ⋅ C 2 .

1.5.3 Sériový motor SPOUŠTĚNÍ Spouštění motoru = jeho roztočení z klidového stavu. V tomto okamžiku nastává velký proudový odběr, který musíme často omezovat.

1.5.3 Sériový motor SPOUŠTĚNÍ Motory do výkonu cca 1 kW (omezeni dané velikostí záběrného proudu) spouštíme jen přímým připojením ke zdroji napětí (Ua). U motorů větších musíme omezit velikost záběrného proudu: Spouštěcím rezistorem zapojeným sériově k motoru. Snížením napětí zdroje.

1.5.3 Sériový motor Spouštění sériově řazeným rezistorem Rezistorem připojeným do série k rotorovému vinutí se oddálí asymptota dál pod osu momentu a zmenší se procházející proud. Používáme proměnný rezistor, který nejdříve nastavíme na nejvyšší hodnotu a poté skokově hodnotu odporu snižujeme a motor přechází postupně na odpovídající charakteristiky (otáčkovou a proudovou). Po roztočení na jmenovité otáčky rezistorový spouštěč odpojíme.

1.5.3 Sériový motor

1.5.3 Sériový motor Spouštění regulovatelným zdrojem napětí Nejdříve nastavíme velikost napětí na minimální hodnotu a poté napětí zvyšujeme. Máme-li zdroj s plynulou regulací napětí, pak po rozběhu zvyšujeme napětí a tím i otáčky při téměř konstantním momentu a proud narůstá přímo úměrně s napětím.

1.5.3 Sériový motor Spouštění regulovatelným zdrojem napětí Máme-li zdroj se „skokovou“ regulací napětí, budeme přepínat postupně na vyšší hodnoty napětí a motor bude přecházet na odpovídající otáčkovou a proudovou charakteristiku.

1.5.3 Sériový motor

1.5.3 Sériový motor REGULACE OTÁČEK Regulace otáček = úmyslná změna otáček rotoru (ne změna jiným vlivem například náhlou změnou zatížení).

1.5.3 Sériový motor REGULACE OTÁČEK Otáčky stejnosměrného sériového motoru lze regulovat (jak vyplývá z rovnice otáčkové charakteristiky ω= U C 1 ⋅ C 2 ⋅ M h − R ab C 1 ⋅ C 2 ): Změnou napětí na motoru (U). Zařazením rezistoru do série s motorem. Změnou velikosti budícího proudu (budícího toku C 2 = Φ I ).

1.5.3 Sériový motor Regulace otáček změnou napětí Změnou napětí se původní charakteristika jen posouvá dál od průsečíku asymptot (při větším napětí - U1) nebo blíž k průsečíku asymptot (při menším napětí - U2), asymptoty charakteristik zůstávají stejné.

1.5.3 Sériový motor Regulace otáček rezistorem do série Zařazením rezistoru do série s motorem se oproti původní charakteristice odsouvá asymptota rovnoběžná s osou momentu dál pod tuto osu (R1 resp. R2).

1.5.3 Sériový motor Regulace otáček rezistorem do série Vzdálenost charakteristiky od průsečíku asymptot se téměř nemění ( ). Otáčky lze regulovat jen směrem dolů.

1.5.3 Sériový motor Regulace otáček buzením Změnou budícího toku F se mění obě části rovnice ( C 2 = Φ I ). Proti původní charakteristice (F)

1.5.3 Sériový motor Regulace otáček buzením se při větším toku (F1) bude charakteristika přibližovat k průsečíku asymptot a zároveň se bude přibližovat i asymptota charakteristiky rovnoběžná s osou momentu blíž k této ose.

1.5.3 Sériový motor Regulace otáček buzením Naopak při zmenšení budícího toku (F2) se bude charakteristika oddalovat od průsečíku asymptot a zároveň se bude oddalovat i asymptota charakteristiky rovnoběžná s osou momentu dál od této osy.

1.5.3 Sériový motor Regulace otáček buzením Velikost budícího toku se dá regulovat přepínáním počtu závitů budícího vinutí nebo zapojením bočníku k budícímu vinutí.

1.5.3 Sériový motor BRŽDĚNÍ Brždění = úmyslné zpomalení nebo úplné zastavení rotoru. Sériové motory se mohou brzdit buď do odporu nebo reverzací (protiproudem).

1.5.3 Sériový motor Brždění do odporu Motor se odpojí od zdroje a připojí se k brzdnému rezistoru zapojenému sériově s vinutím kotvy a hlavních pólů. Tím se motor stane generátorem a změní se směr proudu ( ).

1.5.3 Sériový motor Brždění do odporu Aby se nezměnil i směr magnetického toku hlavních pólů, je nutné přehodit i přívody k budícímu vinutí.

1.5.3 Sériový motor Brždění do odporu Mechanická rovnice ω= U C 1 ⋅ C 2 ⋅ M h − R ab C 1 ⋅ C 2 , se po odpojení zdroje napětí (U = 0) a po připojení brzdného rezistoru (RB) upraví na tvar ω=+ R ab + R B C 1 ⋅ C 2 , (kladné znaménko vychází z konstanty C2, neboť při brždění je proud rotorem opačný, tedy C 2 = Φ −I ).

1.5.3 Sériový motor Brždění do odporu Jedná se o rovnici přímky rovnoběžné s osou momentu. Ve skutečnosti má však zpomalovací charakteristika tvar křivky, která nejdříve mírně a poté stále prudčeji klesá směrem k ose momentu (C2 se při zpomalování motoru zmenšuje).

1.5.3 Sériový motor Brždění do odporu

1.5.3 Sériový motor Brždění do odporu Na charakteristice jsou naznačeny dvě křivky při připojení různých rezistorů (RB1  RB2) a je patrné, že menší rezistor způsobí větší brzdný moment (MB2  MB1), ale obvodem bude také procházet větší proud (mohl by způsobit tepelné poškození vinutí).

1.5.3 Sériový motor Brždění do odporu Musíme tedy volit kompromis mezi velikostí brzdného momentu a brzdného proudu.

1.5.3 Sériový motor Brždění reverzací neboli protiproudem Motor zapojíme na opačný chod (přepólujeme napětí zdroje) = obrátí se směr proudu ( ). Velikost proudu (I= U+ U i R ab ) se často zmenšuje do série zařazeným rezistorem RB (I= U+ U i R ab + R B )

1.5.3 Sériový motor Brždění reverzací Opět musíme přepólovat i budící vinutí, aby se nezměnil i směr magnetického toku hlavních pólů (snaží se roztočit motor opačně).

1.5.3 Sériový motor Brždění reverzací Mechanická rovnice ω= U C 1 ⋅ C 2 ⋅ M h − R ab C 1 ⋅ C 2 , při brždění reverzací přejde na zpomalovací charakteristiku ve tvaru ω= −U C 1 ⋅ C 2 ⋅ M h + R ab + R B C 1 ⋅ C 2 (znaménko + před druhou částí rovnice je opět dáno konstantou C 2 = Φ −I ).

1.5.3 Sériový motor Brždění reverzací Jedná se o rovnici hyperboly, jejíž jednou asymptotou je osa otáček a druhou rovnoběžka s osou momentu posunutá nad tuto osu o R ab + R B C 1 ⋅ C 2 .

1.5.3 Sériový motor Brždění reverzací

1.5.3 Sériový motor Brždění reverzací Na charakteristice jsou opět naznačeny dvě křivky při připojení různých rezistorů (RB1  RB2) a opět menší rezistor způsobí větší brzdný moment (MB2  MB1), ale obvodem bude také procházet větší proud.

1.5.3 Sériový motor Brždění reverzací Musíme opět volit kompromis mezi velikostí brzdného momentu a brzdného proudu.