Jak vypadá blízký vesmír

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Světelné jevy Je to část fyziky, která se zabývá světlem a jeho šířením. Také se používá názvu optické jevy. (optika) K pochopení souvislostí je zapotřebí.
Advertisements

Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_FY_2E_PAV_01_Světlo.
VESMÍR Štěpán Rakovič 5.A. SLUNEČNÍ SOUSTAVA Sluneční soustava se skládá z 8 planet, 5 trpasličích planet a přes 150 měsíců hlavně u Jupitera, Saturnu,
Slunce, Země, Střídání dne a noci, ročních období
Vznik, kosmické objekty ve sluneční soustavě.  před 4,8 miliardami let společně se Sluncem  spojováním částeček hmoty  prachová zrna  krystalky zmrzlých.
Elektronické učební materiály – 1. stupeň Společnost Autor: Mgr. Lenka Radošová OBJEVUJEME VESMÍR VESMÍRNÁ TĚLESA SLUNEČNÍ SOUSTAVA CESTY DO VESMÍRU.
Země ve vesmíru Vesmír – galaxie – sluneční soustava - Země.
Pozorování denní a noční oblohy. Souhvězdí ekliptiky Ekliptika - průsečnice roviny oběžné dráhy Země s nebeskou sférou (z lat. eclipse = zatmění)
Atmosféra 6. ročník. Motivující otázky Co je to atmosféra plynný obal Země Význam atmosféry umožňuje život na Zemi Vrstvy atmosféry Troposféra – Stratosféra.
ZATM Ě NÍ M Ě SÍCE.  Zatm ě ní M ě síce je astronomický jev, kdy m ě sí č ní kotou č je zastín ě n planetou Zemí. Nastává p ř i úpl ň ku, pokud se Slunce,
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Speciální vzdělávací potřeby - žádné - Klíčová slova
I. Z á k l a d n í š k o l a Z r u č n a d S á z a v o u
Základní škola Lednice Břeclavská 510
Pohyby Země VIDEO Země vykonává 2 základní pohyby:
ČAS.
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Eduard Šram
NÁZEV ŠKOLY:ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Zatmění měsíce Ing. Jan Havel.
Obsah úvod povrch Měsíce pohyby Měsíce polokoule Měsíce
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a příroda, Fyzika, Pohyby těles ve Sluneční soustavě Autor: Kamil.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Vesmír Co uvidíš, zvedneš-li svůj zrak k obloze? mraky, oblohu
TRVÁNÍ DNE A NOCI Jak to vlastně funguje ?.
VY_32_INOVACE_03_STRIDANI_ROCNICH_OBDOBI
Vesmír hvězdy = hvězdná soustava = Galaxie – tvar plochého disku.
VESMÍR.
VESMÍR.
Sluneční soustava 4. ročník/oktáva.
AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV:VY_52_INOVACE_04_05_27_VESMÍR TÉMA:VESMÍR
ČÍSLO PROJEKTU: OPVK AUTOR: Mgr. Jana Neugebauerová
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
VY_52_INOVACE_31_ Slunce ČLOVĚK A JEHO SVĚT 5. ročník
Člověk a vesmír – 5. ročník
Astronomické jednotky délky
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Měsíční fáze
Úvod do astronomie.
Rovnice a graf přímé úměrnosti.
AUTOR: Mgr. Danuše Lebdušková NÁZEV: VY_32_INOVACE_158_Planety
MĚSÍC.
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Ing. Iva Hlásková Číslo
ČÍSLO PROJEKTU: OPVK AUTOR: Mgr. Jana Neugebauerová
Název projektu: Učíme obrazem Šablona: III/2 Název výstupu: Měsíc.
Čas Anotace: Materiál je určen k výuce zeměpisu v 6. ročníku základní školy. Seznamuje žáky s pohyby Země, počítáním času a časovými pásmy.
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Slovní úlohy o pohybu Pohyby stejným směrem..
Měsíc Měsíc Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zdeněk Hanzelín. Dostupné z Metodického portálu ISSN
Souhrnné opakování-VESMÍR
Planeta Země.
3D GIS Vesmíru Naše Galaxie
Základní škola a mateřská škola Bohdalov
MĚSÍC Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu: VY_52_INOVACE_648.
Země ve vesmíru.
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková
Autor: Mgr. Michaela Čapková Datum: Název: VY_52_INOVACE_03_ZEMĚPIS
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
4. Pohyby Země Planeta Země se pohybuje obrovskou rychlostí, kterou lidé vůbec nevnímají.
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Blanka Machovcová
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Matematická gramotnost napříč vzděláváním
CZ.1.07/1.4.00/ Autor Šárka Jurášová Škola
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Proč se střídají roční období
VI. ročník ZŠ (praktická)
4. Pohyby Země stream Planeta Země se pohybuje obrovskou rychlostí, kterou lidé vůbec nevnímají.
4. b I Hraniční dny 21. března: jarní rovnodennost
Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3
Transkript prezentace:

Jak vypadá blízký vesmír

Zatmění Slunce a Měsíce Co vidíme na obloze ? Souhvězdí Planety Komety Meteory Zatmění Slunce a Měsíce Polární záře

Vzdálenosti ve vesmíru Astronomická jednotka AU definována jako střední vzdálenost Země od Slunce 1 AU = 149 597 870,691 ± 0,030 km ≈ 150 milionů kilometrů Světelný rok ly je vzdálenost, kterou světlo ve vakuu urazí za jeden rok 1 ly ≈ 63 241 AU ≈ 9,46 × 1012 km

Vzdálenosti ve vesmíru Astronomická jednotka AU = střední vzdálenost Země od Slunce 1 AU = 149 597 870,691 ± 0,030 km ≈ 150 milionů kilometrů Mars 1,5  AU Jupiter 5,2  AU Pluto 40  AU

Vzdálenosti ve vesmíru Světelný rok ly je vzdálenost, kterou světlo ve vakuu urazí za jeden rok 1 ly ≈ 63 241 AU ≈ 9,46 × 1012 km Proxima Centauri (nejbližší hvězda) …. 4,2 ly Galaxie průměr …100 000 ly

Vzdálenosti ve vesmíru Parsek pc jeden parsek je vzdálenost, z níž má 1 astronomická jednotka (1 AU) úhlový rozměr jedné vteřiny 1 pc ≈ 3,262 ly ≈ 206 265 AU ≈ 3,086 × 1013 km

Vzdálenosti ve vesmíru Najdi v MFCHT vzdálenosti planet Sluneční soustavy od Slunce v astronomických jednotkách. Urči, jak daleko by byly planety od Slunce v modelu, kde průměr Slunce bychom znázornili koulí o průměru 15 cm ( ~ průměr graperfruitu). Průměr Slunce najdi v tabulkách. Vypočti, jak dlouho trvá cesta světlu ze Slunce k Zemi, Jupiteru, Plutu. Za jak dlouho oběhne sluneční paprsek kolem zemského rovníku ?

Pohyby Země Rotace kolem zemské osy Oběh kolem Slunce  denní pohyb slunce a hvězd na obloze (z východu na západ) Oběh kolem Slunce  změna ročních období

Oběh kolem Slunce změna ročních období V důsledku sklony osy rotace se vystavují jednotlivé části povrchu slunečnímu světlu po dobu jednoho oběhu okolo Slunce. Roční období na Zemi jsou dána různými polohami Slunce vzhledem k ekliptice. Na severní polokouli se za první jarní den považuje jarní rovnodennost (21. březen) a léto začíná letním slunovratem (21. červen). Podzim trvá od podzimní rovnodennosti (23. září) do zimního slunovratu (22. prosinec). Zima trvá od zimního slunovratu do jarní rovnodennosti. Jaro na severní polokouli odpovídá podzimu na jižní polokouli, léto zimě, podzim jaru a zima létu.

Jarní rovnodennost Letní slunovrat

Podzimní rovnodennost Zimní slunovrat

Pohyby Země Jaké pohyby vykonává naše Země ? Čím je způsobeno střídání dne a noci ? Kde probíhá západ či východ slunce na Zemi nejrychleji ? Proč ? Kam bys musel(a) zajet, abys viděl(a) slunce celých 24 hodin nad obzorem ? Kde na Zemi a v kolik hodin bys musel(a) stát, aby na celé Zemi bylo stejné datum ? Čím je způsobeno střídání ročních období ? Zjisti, kdy je Země Slunci nejblíže. Co je to slunovrat ? Co je to rovnodennost ?

Ekliptika Při pohledu ze Země putuje Slunce po ekliptice a prochází přitom během roku různými souhvězdími (viz souhvězdí zvířetníku). Blízko ekliptiky najdeme i všechny planety a Měsíc

Zvířetníkové souhvězdí Jedná se o souhvězdí, která se nacházejí na nebeské sféře v pásu, který sahá asi 8° na obě strany ekliptiky, na jehož pozadí se pohybuje Slunce, Měsíc a planety (s vyjímkou Pluta). Jednotlivá souhvězdí jsou označována znameními zvířetníku, která však neodpovídají přesně polohám souhvězdí (jež jsou různě rozsáhlá), ale vztahují se vždy na úseky ekliptikálních délek po 30°, jež vycházejí od jarního bodu. V důsledku precese se již znamení nekryjí se stejnojmenými souhvězdími. Ekliptika také prochází souhvězdím Hadonoše, což není znamení zvířetníku.

Ekliptika Co je to ekliptika ? Jaké znáš souhvězdí ekliptiky ? Kde na obloze (v jakých souhvězdích) bys hledal(a) planety Sluneční soustavy ? V jaké části noci bys mohl(a) spatřit planetu Venuši či Merkur ? Co je to souhvězdí ? Některá souhvězdí jsou vidět po celý rok, protože jsou blízko Polárky a nikdy nezapadnou za obzor. Znáš některá ? Viděli bychom je po celý den, kdyby je sluneční světlo nepřesvítilo ? Dokážeš určit světové strany pomocí hvězd ? Kde bys musel stát, abys souhvězdí Kassiopei viděl zcela jinak? a) v New Yorku, b) na planetě Neptun, c) na nejbližší hvězdě ?

Družice Země přirozená umělé

Umělé družice Země Vědecké družice Vojenské a špionážní družice Navigační družice Meteorologické družice Radioamatérské družice Telekomunikační družice

Umělé družice Země Proč družice nespadnou? Applet z phy.ntnu.edu

Výška nad povrchem Země Umělé družice Země Výška nad povrchem Země ( km) Kruhová rychlost (km/s) Poznámka 7,905 200 7,784 nejnižší dráhy družic 500 7,613 1000 7,350 5000 5,919 10 000 4,933 18 000 4,044 navigační družice GPS 36 000 3,067 stacionární družice 50 000 2,659 100 000 1,936 360 000 1,043 dráha Měsíce

Meteorologické družice

Galileo GPS Navigační družice

Vědecké družice tsunami Paříž - urbanismus požáry – San Diego vysychání jezera Čad New Orleans po záplavách Aceh - tsunami Quebec - impakt

Kosmonautika 1.umělá družice 1. člověk ve vesmíru 1. člověk na Měsíci raketoplán

Kosmodromy Kosmodrom Taiyuan Centre Spatial Guayanais (Kourou) Cape Canaveral Tjuratam (dříve Bajkonur) Shriharikota Kosmodrom Taiyuan

Kosmonautika Jak a kde se vypouštějí umělé družice Země ? K čemu slouží umělé družice Země ? Co je to HST, ISS ? Co je to beztížný stav a kdy jej lze „zažít“ ? Co je to 1. kosmická rychlost ? Na čem závisí její hodnota ? Jak „to vypadá“ na Měsíci ? Proč na Měsíci není žádný život ? Jakou barvu má denní obloha na Měsíci a jakou na Zemi ? Čím je rozdíl způsoben ? Kolik lidí stálo na Měsíci ?

Mgr. Jiří Motis Gymnázium Plasy Zpracoval: Mgr. Jiří Motis Gymnázium Plasy © 2006