Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
CELKOVÝ ODPOR REZISTORŮ SPOJENÝCH V ELEKTRICKÉM OBVODU
Advertisements

IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Elektrický obvod III..
zpracovaný v rámci projektu EU
EU peníze školám Základní škola a Mateřská škola Tábor, Helsinská 2732 Název projektu: Moderní škola – naše budoucnost Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Výsledný odpor rezistorů spojených v elektrickém poli za sebou
Výsledný odpor rezistorů spojených v elektrickém poli vedle sebe
Tato prezentace byla vytvořena
Elektrické obvody Dělení elektrických obvodů Jednoduchý el. obvod
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Spojování rezistorů Jak se značí odpor a jakou má jednotku
Na obrázku jsou vzájemně propojeny žárovka a baterie. Žárovka svítí
Obecný postup řešení těchto typů jednoduchých příkladů:
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
FY_097_ Rozvětvený elektrický obvod_Výsledný odpor rezistorů za sebou
SESTAVENÍ ELEKTRICKÉHO OBVODU
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Číslo-název šablony klíčové aktivityIII/2–Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Tematická oblastElektřina a magnetismus DUMVY_32_INOVACE_MF_106.
32.1 Elektrický odpor - PROUD A NAPĚTÍ V SÉRIOVÉM ZAPOJENÍ SPOTŘEBIČŮ
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Fyzika + Elektřina. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Sada: 1 Číslo.
Elektronická učebnice - II
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
VY_32_INOVACE_08-12 Spojování rezistorů.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Ivana Brhelová Název šablonyIII/2.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Sériové řazení rezistorů Číslo DUM: III/2/FY/2/2/13 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Elektrické.
DUM:VY_32_INOVACE_VIII_3_15 Moment síly. Šablona číslo: VIII.Sada číslo: 3.Pořadové číslo DUM:15 Autor:Mgr. Milan Žižka Název školyZákladní škola Jičín,
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Ohmův zákon(příklady) Číslo DUM: III/2/FY/2/2/11 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Elektrické.
Řazení rezistorů Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Pavel Kříž. Dostupné z Metodického portálu ISSN
Jméno autora: Tomáš Utíkal Škola: ZŠ Náklo Datum vytvoření (období): duben 2013 Ročník: osmý Tematická oblast: Elektrické a elektromagnetické jevy v 8.
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
CO UŽ VÍME O ELEKTRICKÉM PROUDU Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným.
DUM:VY_32_INOVACE_IX_1_10 Elektrický výkon Šablona číslo: IXSada číslo: IPořadové číslo DUM: 10 Autor:Mgr. Milan Žižka Název školyZákladní škola Jičín,
DUM:VY_32_INOVACE_VIII_3_17 Hydrostatický tlak Šablona číslo: VIII.Sada číslo: 3.Pořadové číslo DUM:17. Autor:Mgr. Milan Žižka Název školyZákladní škola.
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
Paralelní zapojení rezistorů
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
DUM:VY_32_INOVACE_IX_1_16 Práce Šablona číslo: IX Sada číslo: I
Název: Tabulka ve Wordu DUM:VY_32_INOVACE_VII_3_09
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Paralelní řazení rezistorů
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
Elektrické obvody.
07 ZAPOJOVÁNÍ REZISTORŮ - SÉRIOVĚ
Autor: Mgr. Svatava Juhászová Datum: Název: VY_52_INOVACE_36_FYZIKA
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_24_06 Zákony.
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
DUM:VY_32_INOVACE_IX_1_1 Páka Šablona číslo: IX Sada číslo: 1
Fyzika – Jednoduchý elektrický obvod
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Zapojování rezistorů Řazení rezistorů Název školy
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Název školy Základní škola ,Jičín, Husova 170 Číslo projektu
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Ohmův zákon(příklady)
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
DUM:VY_32_INOVACE_VIII_3_1_Co je fyzika.
Paralelní zapojení rezistorů
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
Sériové zapojení rezistorů
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
Transkript prezentace:

Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.2862 Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT DUM:VY_32_INOVACE_IX_1_6 Zapojení za sebou Šablona číslo: IX Sada číslo: I Pořadové číslo DUM: 6 Autor: Mgr. Milan Žižka

Anotace: PowerPointová prezentace určená k prohlubování znalostí elektrických obvodů se spotřebiči zapojenými za sebou a k upevňování dovedností jejich řešení. Druh učebního materiálu Výukový Typická věková skupina 13 – 14 let Klíčová slova Zapojení spotřebičů za sebou, elektrický proud, elektrický odpor, elektrické napětí.

Zapojení za sebou Spotřebiče do obvodu můžeme zapojit za sebou, vedle sebe nebo tato zapojení kombinovat.

Co se stane, když jedna žárovka praskne? Nakreslete elektrický obvod, ve kterém jsou zapojeny dvě žárovky za sebou. Úkol Co se stane, když jedna žárovka praskne? Když jedna žárovka praskne, druhá nebude svítit.

Někdy se může plés,t co je za sebou a co vedle sebe Někdy se může plés,t co je za sebou a co vedle sebe. Pak může být výhodné používat výrazy sériově a paralelně. Žárovky spojeny sériově. Žárovky spojeny paralelně.

Proud při zapojení v sérii (za sebou) Proud je při zapojení v sérii všude stejný. Stejný proud protéká jedním a pak druhým rezistorem.

Na rezistoru s větším odporem je větší napětí. Napětí v zapojení dvou rezistorů v sérii (za sebou) U₂ U₁ V R₂ R₁ U Napětí, které je na zdroji, se v tomto zapojení dělí na jednotlivé rezistory v poměru velikosti jejich odporů. Pro napětí platí U = U₁ + U₂ Na rezistoru s větším odporem je větší napětí.

R = R₁ + R₂ Odpor při zapojení dvou rezistorů v sérii (za sebou). R₁ Odpor obvodu je součtem odporů jednotlivých rezistorů. R = R₁ + R₂

Rezistory jsou zapojeny sériově platí: R = R₁ + R₂ 3. R₁ = 30 Ω V obvodu jsou dva rezistory spojeny sériově. První rezistor má odpor 30 Ω, druhý má odpor 70 Ω. Jaký je odpor obvodu? Rezistory jsou zapojeny sériově platí: R = R₁ + R₂ 3. R₁ = 30 Ω R₂ = 70 Ω R = ? . R = R₁ + R₂ R = 30 + 70 R = 100 (Ω) Odpor obvodu je 100 Ω. Úkol

V osvětlení vánočního stromku je zapojeno šestnáct žárovek za sebou V osvětlení vánočního stromku je zapojeno šestnáct žárovek za sebou. Osvětlení se zapojuje do zásuvky na napětí 230 V. Jsou v osvětlení jednotlivé žárovky zapojeny na napětí menší než 230 V, nebo na napětí 230 V? Podtrhni správnou odpověď. (Svou odpověď odůvodni.) Úkol Pro napětí v sériovém obvodu platí: U = U₁ + U₂. Čili napětí 230 V se rozdělí na 16 žárovek. Na každé žárovce bude napětí menší než 230 V. V osvětlení vánočního stromku je zapojeno šestnáct žárovek za sebou. Osvětlení se zapojuje do zásuvky s napětím 230 V. Máte vyměnit vadnou žárovku. Jakou hodnotu napětí musí mít žárovka, kterou budete kupovat? ? U = 230 V Počet žárovek 16. Napětí se rozdělí na 16 dílů. Napětí na jedné žárovce je šestnáctina 230 : 16 = 14 V. Žárovka je na napětí 14 V.

K osvětlení vánočního stromku koupíte náhradní žárovku. Na žárovce, kterou koupíte je vyraženo 14 V/ 0,1 A. Co tyto veličiny znamenají? Jaký odpor má každá žárovka? U = 14 V Je elektrické napětí. I = 0,1 A Je elektrický proud. R = ? R = U : I; R =14 : 0,1; R = 140 Ω Odpor žárovky je 140 Ω. ? V osvětlení vánočního stromku je zapojeno šestnáct žárovek za sebou. Na každé žárovce je uvedeno 14 V/ 0,1 A. Jaký je odpor celého obvodu? ? Odpor jedné žárovky R = 140 Ω (viz předchozí příklad). Pro sériové zapojení platí, že celkový odpor je součtem odporů. Čili: R = R₁ +….+R₁₆ = 2240 Ω Odpor osvětlení je 2240 Ω.

1. Rezistory jsou zapojeny sériově. V obvodu na obrázku jsou zapojeny dva rezistory. První rezistor má odpor 50 Ω, druhý má odpor 100 Ω. Napětí zdroje je 4,5 V. 1. Jak jsou rezistory zapojeny? 2. Nakresli schéma. 3. Vypočítej odpor obvodu. 4. Vypočítej proud,který prochází obvodem. Úkoly 1. Rezistory jsou zapojeny sériově. R₂ = 50 Ω. R₁= 100 Ω U = 4,5 V 2. Schéma:

Proud v obou rezistorech je 0,03 A. Pokračování - V obvodu na obrázku jsou zapojeny dva rezistory. První rezistor má odpor 50 Ω, druhý má odpor 100 Ω. Napětí zdroje je 4,5 V. 3. Vypočítej odpor obvodu. 4. Vypočítej proud, který prochází obvodem. Pokračování Úkoly Rezistory jsou zapojeny sériově. Odpor R = R₁ + R₂ 3. R₁ = 100 Ω R₂ = 50 Ω R = ? . R = R₁ + R₂ R = 100 + 50 R = 150 (Ω) Odpor obvodu je 150 Ω. (Proud v obvodu je všude stejný; I = I₁= I₂) R = 150 Ω U = 4,5 V I = ? I = U : R; I = 4,5: 150; I = 0,03 (A) Proud v obou rezistorech je 0,03 A.

2. Vypočítej odpor na obou rezistorech. V obvodu jsou dva rezistory spojeny sériově. První rezistor má odpor 60 Ω, druhý má odpor 40 Ω. Napětí zdroje je 100 V. 1. Nakresli schéma. 2. Vypočítej odpor na obou rezistorech. 3. Vypočítej proud, který prochází obvodem. Úkol 1. Schéma R₂= 60Ω R₁ = 40 Ω U = 100 V 2. R₁ = 60 Ω R₂ = 40 Ω R = ? . R = R₁ + R₂ R = 60 + 40 R = 100 (Ω) Odpor obvodu je 100 Ω. 3. R = 100 Ω (Proud dělíme celkovým odporem.) U = 100 V I = ? I = U : R; I = 100 : 100; I = 1 (A) Proud v obou rezistorech je 1 A.

V obvodu jsou dva rezistory spojeny sériově V obvodu jsou dva rezistory spojeny sériově. První rezistor má odpor 60 Ω, druhý má odpor 40 Ω. Napětí zdroje je 100 V. Proud, který prochází obvodem, je 1 A. Jaké napětí bude na jednotlivých rezistorech? Jsou dvě možnosti řešení: R₂, U₂ R₁, U₁ 1. Pomocí vztahu pro napětí: 1. Pomocí vztahu pro napětí: Proud, všude stejný, násobíme postupně jedním a pak druhým odporem. R₁ = 40 Ω R₂ = 60 Ω U = 100 V U₁ = ? U₂ = ? (I = U : (R₁ + R₂) = 100 : 100 = 1 A – Spočítáno v minulém příkladu.) Napětí na prvním rezistoru: U₁ = I . R₁; U₁ = 1.40; U₁ = 40 V. ?

Napětí na rezistorech rozdělíme v poměru velikosti odporu rezistorů. Pokračování: Pokračování: R₂ = 60 Ω I = 1 A U₂ = ? U₂ = I . R₂; U₂ =1 . 60; U₂ = 60 V Napětí na prvním rezistoru je 40 V, napětí na druhém rezistoru je 60 V. . Druhá možnost řešení: Napětí na rezistorech rozdělíme v poměru velikosti odporu rezistorů. R₁ = 40 Ω R₂ = 60 Ω R₁ : R₂ je v poměru 40 : 60 tedy 2:3 Napětí 100 V rozdělíme v poměru 2 : 3 1 díl (100 : 5) je 20 2 díly jsou 40 (V), tedy U₁ = 40 V 3 díly je 60 (V), tedy U₂ = 60 V ?

Řešili jsme obvod se sériovým zapojením (za sebou). Zdroj obrázků: Galerie MS Office: www.office.microsoft.com a vlastní práce.