Vězení jako totální instituce

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Sociálně aktivizační služby pro rodiny s dětmi D.R.A.K., o.s.
Advertisements

V RODINĚ, V RODINNÉM ŽIVOTĚ jsou uspokojovány psychické potřeby dítěte (ale také rodičů): 1. přísun podnětů 2. smysluplný svět 3. životní jistota 4. vlastní.
2. část Zařízení zajišťuje praní prádla, úklid společných i bytových prostor. Zejména uživatelé pobočky jsou podporováni v nácviku péče o domácnost.
Strategické řízení školy s využitím sebehodnocení školy dle modelu CAF RNDr. Hana Žufanová.
Pracovní právo. Pohovor
KONCEPT A MOŽNOSTI PODPORY SOCIÁLNÍHO PODNIKÁNÍ Svatava Škantová MPSV 7. října 2015, Praha.
Nový občanský zákoník - co přinese NNO JUDr. Hynek Pečinka XIV. krajský sněm Unie nestátních neziskových organizací Olomouckého kraje Olomouc /
Pojem a význam práva Souhrn norem, stanovených uznaných státem k dosažení určitých společenských účelů, jejichž zachování je vynucováno státní mocí Objektivní.
Vypracováno kolektivem autorů České společnosti pro technickou normalizaci Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví
NSK A SEKTOROVÉ DOHODY JAKO NÁSTROJE PRO PROVÁZÁNÍ POTŘEB ZAMĚSTNAVATELŮ A VZDĚLAVATELŮ Ilona Šimarová, Svaz průmyslu.
Fokus Praha o.s. Nová struktura vedení Fokusu Praha – rok 2005.
Projekt Zvyšování kvality života uživatelů sociálních služeb se zdravotním postižením ve Zlínském kraji je spolufinancován Evropským sociálním fondem prostřednictvím.
Výzkum efektivnosti fungování veřejné správy Interní grant VŠP Jihlava Měrtlová - Nečadová - Kovář.
Česká společnost pro rozvoj lidských zdrojů Lublaňská 57/5 | Praha 2 | | T | F | |
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu : CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_12.
Základy rodinného práva Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Kvalifikace pracovníka v sociálních službách a sociálního pracovníka.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Ernest Seifert Název materiálu: VY_32_INOVACE_6_CLOVEK_JAKO_OBCAN_05.
Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Škola: Základní škola, Česká Lípa, Školní 2520, p.o. Číslo klíčové aktivity:
Politologie Základní pojmy. Politologie Společenská věda politická věda, věda o politice, teorie politiky, věda o moci. „Je to vědecká disciplína zabývající.
VY_32_INOVACE_Roz_III_17 Práva a povinnosti členů rodiny Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada44 Anotace.
koncepce rodinné politiky Dipl.-Pol. Jana Maláčová
Datum:   Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Pojem přeměna obchodní společnosti
Úřad práce České republiky
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Zákon o sociálním podnikání
Analýza kvality života aneb proč, jak a pro koho …
Vězení jako totální instituce
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Výrobní faktory v organizaci
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Veřejná správa, Regionální rozvoj Litoměřice Jan Jůna 2012
Název projektu: Moderní škola
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Ernest Seifert Název materiálu:
Vznik pracovního poměru
Základní informace o poskytovateli
Další perspektiva prohloubení česko-polské přeshraniční spolupráce z pohledu regionů Výroční konference v rámci Operačního programu přeshraniční spolupráce.
Právo životního prostředí pojem, vývoj, prameny, postavení v systému práva, principy Ivana Průchová.
Společenská odpovědnost organizací Město Třebíč 21. září 2017
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Směrnice OECD pro nadnárodní podniky – význam a role
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Jana Novotná Název materiálu:
Gymnasium Jižní Město Praha
Správa sociálního zabezpečení
kpt. Ing. Tomáš Hoffmann HZS Karlovarského kraje
Kriminalita a sociální práce s pachateli SPR508
Základy pracovního práva a sociálního zabezpečení v ES
Lidská společnost a je obnovovaná sexuální reprodukcí
Autor: Mgr. Yvetta Kałužová
Aktuální právní úprava činnosti školy a nové úkoly zástupce ředitele
Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace
Životní cyklus.
Role a možnosti spolupráce s orgány sociálně-právní ochrany dětí
Závaznost ÚPD pro orgány státní správy lesa
Základy sociální politiky - vymezení - přístup - nástroje - cíle
Vznik a podstata státu Lidstvo prožilo převážnou část své existence bez státu. Počátky státní organizace jsou kladeny do doby rozvinutějšího zemědělství.
Sociální práce a veřejné opatrovnictví
Podnikové dětské skupiny Kristina Zapletalová
Digitální gramotnost Informatické myšlení
Práva a povinnosti členů rodiny
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
Domy na půl cesty ve středočeském kraji
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
SPRÁVNÍ PRÁVO.
v kontextu změn a potřeb moderního trhu práce
Podpora samostatného bydlení
Pěstounská péče na přechodnou dobu (PPPD)
Transkript prezentace:

Vězení jako totální instituce Kriminologie a penologie SPR508, Mgr. et Mgr. Lenka Kříčková 14.3.2016

Instituce – definice Sociologie i sociální antropologie mluví o v zásadě každém obecně praktikovaném a v dané kultuře předávaném způsobu jednání jako o instituci. [Velký sociologický slovník, 1996: 435]

Instituce – definice II Keller za sociální instituci považuje každý obecně praktikovaný způsob jednání sloužící naplnění určité reálné nebo fiktivní potřeby nebo také jako uvědomovaný a na základě minulého jednání ustálený (standardizovaný) způsob řešení problému, jehož uplatňování členové společnosti od sebe vzájemně očekávají [Keller, 1991: 59]

Instituce – definice III Janďourek definuje instituci jako způsob, jak se věci dělají, jako způsob řešení problémů. [Jandourek, 2003: 87]

Instituce – definice IV Instituce je podle P.M.Blaua řešením problému přetrvávání populace v čase. [Blau, 2008: 273]

Instituce – definice V Instituce je podle Malinowskeho shoda na řadě tradičních hodnot, pro něž se lidské bytosti sdružují, zaujímají vztahy k sobě navzájem a ke společné fyzické části svého okolí (umělého i přirozeného). [Malinowski, 1968: 44]

Instituce – definice VI Z hlediska sociální psychologie představují instituce podobně jako v kulturní antropologii především komplex vzorově určených, vzájemně se doplňujících normativních očekávání vymezujících příslušné chování osob plnících určité role. [Velký sociologický slovník, 1996: 435]

Struktura instituce Problém Způsob řešení problému Personál Aktivity Normy Hmotné zařízení Personál Vzájemná očekávání Funkce [Keller 1991, Musil 2013, Malinowski 1968]

Totální instituce Goffman = všezahrnující Jejich členové se na jejich činnosti nepodílejí jen jedním úsekem svého jednání, ale žijí v nich v plném rozsahu, mají v nich svůj domov, pracují v nich nebo jsou v nich objektem působení, tráví v nich svůj volný čas Totální začlenění, umrtvení osobnosti + reakce chovanců [Velký sociologický slovník, 1996: 1306, Nedbálková 2006: 19]

Znaky totální instituce Místo a autorita Kolektivita Den Plán Bariéry časové Zaměstnanci X chovanci Vzájemnost informací Bariéry fyzické [Goffman 1961]

Specifika totální instituce Přejímají veškerou zodpovědnost nad svými cho­vanci po celý čas jejich pobytu Neexistuje zde svobodný smluvně uzavřený kontrakt vymezující vztah mezi odvedenou prací a získanou odměnou. Všechny aktivity, včetně pracovních, mohou být v různé míře vynucovány. Neexistuje zde instituce rodinného života a domácnosti Chovanec nemá možnost získávat žádné informace týkající se rozhodování o jeho vlastních osudech Právem každého příslušníka aparátu instituce je disciplinovat každého chovance [Keller 2001]

Typy totálních institucí 1. Instituce ustavené za účelem péče o ty, o nichž se soudí, že o sebe sami pečovat nedokáží 2. Zařízení pro osoby, které o sebe pečovat nedokáží, a navíc mohou být z různých důvodů pro společnost nebezpečné 3. Instituce zřízené kvůli ochraně společnosti před nebezpečnými osobami 4. Zařízení pro realizaci určitých technických záležitostí souvi­ sejících s provozem společnosti 5. Zařízení, jež mají umožnit svým obyvatelům stáhnout se ze světa [Keller 2001]

Organizace Konkrétní vtělení instituce Jsou tvořeny lidmi, kteří určitou činnost institucionalizovaným způsobem vykonávají [Velký sociologický slovník, 1996: 435]

Totální instituce - Foucault změna režimu v přístupu k řízení a ochraně společnosti a jejich zájmů (mučení – věznění) Mor a lepra Panopticon (Bentham)

Totální instituce – Nedbálková Případová etnografická studie v ženské věznici Podlesí „Spoutaná rozkoš“ Zaměření na vytváření a reprodukci genderu vztahy sexualitu vězeňské subkultury Případová studie „Řád veřejných toalet“

Zdroje BLAU, P. M. 2008. Exchange and power in social life. New Brunswick: Transaction books. FOUCAULT, M. 2000. Dohlížet a trestat. Praha: Dauphin GOFFMAN, E. 1961. Asylums: essays on the social situation of mental patients and other inmates. Anchor Books. JANDOUREK, J. 2003. Úvod do sociologie. Praha: Portál. KELLER, J. 1991. Úvod do sociologie. Praha: SLON. KELLER, J. 2001. Sociologie byrokracie a organizace. Praha: SLON. MALINOWSKI, B. 1968. Vědecká teorie kultury. Brno: Krajské kulturní středisko. MUSIL, L. 2013. Výzvy postmoderní institucionalizace pro vzdělávání v sociální práci. Brno: MU. (rukopis) NEDBÁLKOVÁ, K. 2006. Spoutaná rozkoš. Praha: SLON. NEDBÁLKOVÁ, K. 2009. Řád veřejných toalet. Biograf (49): 50 odst. Dostupné na adrese: http://www.biograf.org/clanek.php?clanek=v4901 Velký sociologický slovník. 1996. Praha: Karolinum.

Děkuji za pozornost