VY_32_INOVACE_VO.9.A.03-10 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_VO.9.A.03_Státní občanství ČR Název: Státní občanství ČR Číslo operačního programu: CZ.1.07/1.4.00/21.1693 Název projektu: PRIMA ŠKOLA Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku, slouží k výkladu nového učiva Datum: 18.10. 2011 Ročník: 9. Vzdělávací oblast: Člověk a společnost (Výchova k občanství)
STÁTNÍ OBČANSTVÍ ČR plnoprávné členství jedince v daném státním útvaru na území státu v demokratickém státě zaručuje rovnost = =
Co tedy vlastně smíme a co musíme? garantuje práva a povinnosti „Všichni chtějí rovná práva; rovné povinnosti raději ne. “ Ernst Ferstl Co tedy vlastně smíme a co musíme?
POVINNOSTI: dodržování zákonů, placení daní aj. PRÁVA: bezpečnost, zdravotní péče, vzdělávání, sociální zabezpečení aj.
NABYTÍ STÁTNÍHO OBČANSTVÍ narozením osvojením určením otcovství nalezením na území ČR prohlášením (při rozdělování České a Slovenské federativní republiky si mohl občan zvolit občanství) udělením (občané cizího státu trvale žijící na našem území, kteří splní podmínky mohou požádat o udělení)
POZBYTÍ STÁTNÍHO OBČANSTVÍ prohlášením (člověk, který žije v cizině a má současně cizí státní občanství, se může občanství ČR vzdát) nabytím cizího státního občanství smrtí
NĚKOLIK OTÁZEK NA ZÁVĚR Která lidská rasa je nejhodnotnější? europoidní mongoloidní všechny jsou si rovny negroidní
kouření a pití alkoholu 2) Jaké máme povinnosti? placení daní žádné dodržování zákonů kouření a pití alkoholu
3) Jak lze nabýt státní občanství? narozením nalezením na území ČR udělením krádeží
POUŽITÉ ZDROJE www.zsbarr.cz/download/referaty/lidske_rasy- hanzalova.ppt http://cs.wikipedia.org/wiki/Povinnost http://www.obrazky.cz/?q=d%C4%9Bti http://www.obrazky.cz/?step=20&filter=1&s= &size=any&sId=nX_HiGW9wwOi_dQTBwcH&o rientation=&q=smrt Emmert, F. a kol.: Odmaturuj ze společenských věd. Brno: DIDAKTIS, 2004. ISBN 80-86285- 68-5. Str. 8.
METODIKA: Nejprve provedeme výklad za pomoci jednotlivých slidů. Potom děti zodpoví jednoduché otázky. Nakonec provedeme zápis do sešitů – na slidech podtrháváme důležité, děti si zapisují do sešitu.