Aktivizace aktérů v oblasti výzkumu, vývoje a inovací v kontextu přípravy a realizace strategie inteligentní specializace ČR Ing. Marek Jetmar, Ph.D.,

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ing. Hana Procházková (Úřad práce Pardubice)
Advertisements

Tvorba OP pro programovací období Kontext a vazby OP •EU jako ek. nejrozvinutější společenství na světě – charakterzované sociálním smírem.
Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání
PŘÍPRAVNÉ ZASEDÁNÍ MONITOROVACÍHO VÝBORU RÁMCE PODPORY SPOLEČENSTVÍ 5. DUBNA 2004 PŘÍPRAVNÉ ZASEDÁNÍ MONITOROVACÍHO VÝBORU RÁMCE PODPORY SPOLEČENSTVÍ 5.
Podpora inovací v Olomouckém kraji. Ekonomická situace kraje  Průměrná mzda : Kč (1.-2. čtvrtletí 2012)  Míra registrované nezaměstnanosti: 10,38.
RIS3 strategie České republiky prezentace pro sympozium INOVACE 2013
Priorita č. 3 Aktivní zapojení výzkumné a vývojové základny do rozvoje podnikání.
Podpora inovací v rámci kohezní politiky
CzechInvest Agentura pro podporu podnikání a investic
Technologické platformy a dopravní výzkum
Projekt 3.3 „Partnerství pro budoucnost“. Úvodní informace o projektu Projekt byl úspěšně předložen Karlovarským krajem v rámci výzvy SROP, priority 3.
Třetí role vysokých škol - spolupráce s průmyslem a soukromým sektorem 10. zasedání předsednictva Rady VŠ 22. března 2007 V. Kebo, B. Tremlová.
Úvod do regionální politiky EU v ČR Eurocentrum Praha,
Vyjednání Národního strategického referenčního rámce a operačních programů na období 2007 – 2013 Jiří Čunek 1. místopředseda vlády a ministr pro místní.
Příprava a realizace kroků k využití strukturálních fondů EU v období 2007 – 13 Jiří Čunek 1.místopředseda vlády a ministr pro místní rozvoj.
Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání.
Národní inovační politika ČR na léta 2005–2010 F. Hronek, sekretariát Rady pro výzkum a vývoj Seminář „Inovační potenciál ČR a program EUREKA“
Jednotný programový dokument pro Cíl 3 regionu NUTS 2 hlavní město Praha Podpora inovací Oddělení řízení a implementace JPD 3, MPSV Ing. Světlana.
INOVACE 2011 Pražská rada pro výzkum a ekonomiku (PRVEK) Bohuslav Svoboda Primátor hl. m. Prahy
1 Regionální inovační strategie RIS. 2 O Regionálních inovačních strategiích Projekty RIS mají za cíl podporu rozvoje regionálních inovačních strategií,
AKTUÁLNÍ SITUACE V PROJEKTU RIS – ČASOVÝ HARMONOGRAM červen 2005 – květen 2006červen 2007 – leden 2008 Fáze 0 – definice projektu Fáze 1 - analýza Fáze.
1 Operační program Výzkum a vývoj pro inovace Programovací období
1 ASOCIACE INOVAČNÍHO PODNIKÁNÍ ČR RIS3 krajů ČR a RIS3 ČR včera, dnes a zítra Pavel Švejda Inovace a technologie v rozvoji regionů Brno, 24. dubna 2014.
REGIONÁLNÍ AKČNÍ PLÁN PRO ÚZEMÍ KRAJE VYSOČINA (RAP)
Příprava programového období Ministerstvo pro místní rozvoj.
Strukturální fondy EU a priority MŠMT Ondřej Liška ministr školství, mládeže a tělovýchovy.
Metodický výklad výzvy Mgr. Filip Týc. Obsah Aktivity Specifika výzvy Cílové skupiny Místo dopadu realizace Monitorovací indikátory
Územní dimenze a nové nástroje v programovém období Mgr. Jelena Kriegelsteinová Ministerstvo pro místní rozvoj ČR.
Datum: Zpracovala: Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Program „Yes, I do“ Strategie pro jazykové vzdělávání v MSK do roku
Strategie spolupráce obcí Společnost pro rozvoj Humpolecka, z. s. 2. Kulatý stůl v Humpolci
STRATEGICKÉ PLÁNOVÁNÍ ROZVOJE VZDĚLÁVACÍ SOUSTAVY LIBERECKÉHO KRAJE (projekt KAP LK) ÚVODNÍ KONFERENCE.
Zájmové sdružení právnických osob OK4Inovace Workshop pro zástupce ORP Olomouckého kraje
Obsah prezentace 1.Co to ITI přesně je? Stručné přiblížení. 2.Jak jsme připravovali strategický plán? 3.Jakou má Ostravsko strategii? 4.Jaké investice.
Zkušenosti s činností ROPu Střední Morava a náhled na implementaci v příštím programovém období aneb od administrace k řízení EU fondů Roztoky.
Kulatý stůl pro NNO k problematice přípravy NRP Ministerstvo pro místní rozvoj ČR Odbor Rámce podpory Společenství.
Místní akční plán vzdělávání ORP Svitavy. Název projektu: Místní akční plán vzdělávání ORP Svitavy Reg. číslo: CZ /0.0/0.0/15_005/ Realizátor.
Aktuální stav přípravy programového období František Kubeš odbor regionální politiky Ministerstvo pro místní rozvoj ČR RSK Pardubického.
Královéhradecký kraj – podpora podnikání Ing. Michal Pultar Hradec Králové,
Integrovaná strategie rozvoje území , Vrbátky.
Regionální interveční rámec pozice AK ČR pro programové období 2014+
Projekt KAP LK. Dohoda o partnerství Základní změny pro nové programové období 2014 – 2020 od podpory všeho ke koncentraci na priority od plošné podpory.
Regionální politika, ano či ne Ing. Marek Jetmar, Ph. D
Vyhlášené programy v roce 2016/2017
Aktualizace Strategie udržitelného rozvoje ČR
Lidské zdroje jako jedna z priorit RIS3 strategie
1. Setkání zájmové skupiny v ČR
Výroční konference OP PIK
Místní akční plán vzdělávání MAP rozvoje vzdělávání na území Prahy 8
Místní plán inkluze + OP VVV
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání Regionální stálá konference
Aktuální otázky v oblasti kohezní politiky a rozvoje měst
STRATEGIE REGIONÁLNÍHO ROZVOJE ČR
Starosti starostů s evropskými fondy, Praha
The Ministry for Regional Development of the Czech Republic (MRD)
Plán činnosti PS na rok 2009 Náměty na činnost PS
OP VVV.
Tvorba veřejných projektů – příklad Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Mgr. Bc. David Póč Oddělení pro strategii a rozvoj/Katedra.
Výjezdní zasedání pracovní skupiny pro evaluaci a HP
Inovační potenciál České republiky Ing. Martin Štícha Sekce VaVaI
Jednání PS Vzdělávání Mgr. Barbora Ledlová
Centrum pro regionální rozvoj České republiky Územní odbor IROP pro Kraj Vysočina prezentace v rámci semináře „Dotační příležitosti pro obce na rok.
„Program RE:START a Platforma Uhelné regiony“
Úřad vlády České republiky Odbor Rady pro výzkum, vývoj a inovace
REGIONÁLNÍ STÁLÁ KONFERENCE LIBERECKÉHO KRAJE
Setkání krajské a národní úrovně RIS3 strategie
REGIONÁLNÍ STÁLÁ KONFERENCE
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání v JčK
Odbor pro udržitelný rozvoj
Úřad vlády České republiky Odbor Rady pro výzkum, vývoj a inovace
Aktuální informace z odboru strategického rozvoje Milan Filip 25. 5
Transkript prezentace:

Aktivizace aktérů v oblasti výzkumu, vývoje a inovací v kontextu přípravy a realizace strategie inteligentní specializace ČR Ing. Marek Jetmar, Ph.D., poradce Pavla Bělobrádka, MPV pro VVI

Koncentrace, specializace x diverzifikace Co je RIS3? RIS3 = Research and Innovation Strategy for Smart Specialization = Výzkumná a inovační strategie pro inteligentní specializaci Primárním smyslem RIS3 strategie je podpořit hospodářský růst a transformaci směrem ke znalostní ekonomice, se zohledněním společenských výzev a podmínek členských států a jejich regionů. Koncentrace, specializace x diverzifikace EK k 29.09. 2016 schválila aktualizaci Národní RIS3 strategie pro ČR a ukončila tak předběžnou podmínku 1.1 – Výzkum a vývoj.

Co je RIS3? RIS3 – politika VaVaI x regionální politika x regionalizovaná politika Rozlišná implikace, přístup, zapojení odlišných aktérů Regulace - existence RIS3 - ex-ante kondicionalita (předběžná podmínka) EK pro čerpání prostředků z ERDF na oblast VaVaI v programovém období 2014+ ovlivňuje cca 80 mld Kč na VaVaI 11.7.2016 byla NRIS3 schválena Vládou ČR 29.9.2016 byla NRIS3 schválena Evropskou komisí EK k 29.09. 2016 schválila aktualizaci Národní RIS3 strategie pro ČR a ukončila tak předběžnou podmínku 1.1 – Výzkum a vývoj.

Programy pod RIS3 Které programové a dotační tituly RIS3 zastřešuje v ČR: operační programy 2014+ : OP VVV OP PIK OP PPR IROP OP Z národní programy : TRIO Centra kompetence Epsilon Gama

1 dokument na národní úrovni Koncepce RIS3 v ČR 1 dokument na národní úrovni Zpracovaný MŠMT - verze nebyla akceptována EK Rozšířený a přepracovaný ÚV – vyjednán s EK Zachování kontinuity prací, adice 14 regionálních dodatků (RIS3 annexů) Zpracované kraji Zajišťují regionální dimenzi, které mj. obsahují zpřesnění národních priorit v návaznosti na specifika výzkumného a inovačního potenciálu daného kraje

Koncepce RIS3 Základní rozpor při implementaci konceptu inteligentní specializaci v ČR: Vládní politika x Aktivita krajů (jednotky NUTS 3) v samostatné působnosti ČR – unikátní situace v kontextu EU – buď jen na národní úrovni, nebo jen regionální – NUTS 1, NUTS 2

Cíl Národní RIS strategie RIS3 strategie má efektivně zacílit finanční prostředky (evropské, národní, krajské i soukromé) do aktivit vedoucích k posílení inovační kapacity a do prioritně vytyčených konkurenceschopných/progresivních oblastí plně využít znalostní potenciál regionů, nastavit tak směr jejich dlouhodobému rozvoji a posílit konkurenceschopnost ekonomiky. Hodnotový rámec: udržitelná rozvoj; vazba na rámcové strategie na úrovni EU - Strategie pro inteligentní a udržitelný růst podporující začlenění (Evropa 2020), a ČR – Národní program konkurenceschopnosti apod.

Nové metodické principy Bottom- up přístup Entrepreneurial Discovery Process – zahrnutí podnikatelů, akademického sektoru, veřejné správy a neziskových organizací do procesu identifikace priorit Identifikace priorit na regionální úrovni TJ. procesy probíhají paralelně, výzva pro koordinaci Prioritizace Silný důraz na implementaci strategie – nutnost akčních a implementačních plánů Důraz na monitoring a evaluaci

NIP Pomineme-li řídicí struktury NRIS3 (řídicí výbor, předsednictvo), které tvoří zainteresovaní představitelé veřejné správy – Úřad vlády, sekce místopředsedy vlád pro vědu, výzkum a inovace zodpovědná za řízení RIS3, zástupci řídicích orgánů OP VVV (MŠMT) a OP PIK (MPO), sekce MŠMT zodpovědné za oblast vysokých škol, výzkumu a vývoje, MMR – sekce pro řízení ESIF (NOK, předběžná podmínka), MF, a představitel krajů, pak klíčový mechanismus pro komunikaci se zástupci VaVaI představují inovační platformy.

NIP Národní inovační platformy jsou konzultační skupiny, které zřizuje Řídicí výbor RIS3 za účelem identifikace potřeb, zpřesnění/usměrnění strategických priorit, identifikaci podnikatelských příležitostí a projednání zacílení navrhovaných opatření (tj. zamýšlených intervencí na podporu identifikovaných oblastí inteligentní specializace). Národní inovační platformy jsou zřízeny pro navrhované domény specializace a představují fórum, které má iniciační a doporučující charakter.

NIP Hlavní proud tvoří: Strojírenství, energetika, hutnictví Elektronika, elektrotechnika a ICT Výroba dopravních prostředků Léčiva, biotechnologie, prostředky zdravotnické techniky, life sciences Následně: Kulturní a kreativní průmysly Zemědělství a životní prostředí Společenské výzvy.

NIP Základní problémy, které se musely překonat při vedení debaty v NIP: Nalezení společného jazyka, kterým by byli schopni mezi sebou komunikovat vědečtí pracovníci, akademici, podnikatelé, inovátoři, úředníci pocházející z rozdílných prostředí s odlišnou vnitřní kulturou, Nalezení hladiny, která bude dostatečně konkrétní, aby priority a zacílení nepůsobily banálně, zároveň však dostatečně generalizující, aby na ně mohli reagovat, respektive jim porozuměli administrátoři, hodnotitelé, předkladatelé projektů – žadatelé, Otevření se debatě, ochota vyslechnout názor kolegů, podělit se o svůj názor, Umění vedení diskuse, schopnost vést jednání k vytčeným cílům (priority výzkum, vývoje a inovací) a získat si respekt, Schopnost vystihnout v diskusi to podstatné.

Závěry Dichotomie řízení RIS3, nastavená MŠMT v letech 2013-2015, vyvolává řadu otázek ohledně vzájemných vztahů mezi národní a regionální úrovní konceptu inteligentní specializace. Základním faktorem je rozpor mezi pojetím vládní politiky a samosprávnou, tj. vlastně samostatnou aktivitou krajů a možnosti koordinace vzájemných kroků. Výzvou je rovněž vztah politické reprezentace a administrativy krajů k animátorům (krajským RIS3 manažerům) a jimi řízeným strukturám, které stojí zpravidla mimo krajský úřad.

Závěry Co se týče spolupráce s partnery z výzkumné, vývojové a inovační sféry, byly na národní a krajské úrovni vytvořeny mechanismy pro vzájemný průběžný dialog. Pro veřejnou správu je výzvou udržet kvalitu diskuse a umět její výstupy promítnout do vládní politiky, do podpůrných programů.

Děkuji za pozornost Ing. Marek Jetmar, Ph.D.