Velká didaktika J. A. Komenský 2.část
Didaktika velká - Didaktica magna - vyšla v r. 1657 v I.díle Veškerých spisů didaktických pod názvem „ Didactica magna“ - původně v češtině – Didaktika česká (30 kapitol) - překlad do latiny (33 kapitol) - dílo objevil v Lešně J. E.Purkyně r.1841 - vydáno v Praze r.1849
Obsah: 1. teorie vyučování 2. teorie výchovy 3 Obsah: 1. teorie vyučování 2. teorie výchovy 3. školská organizace jedná se vlastně o obecnou pedagogiku „ Všeobecné umění, jak naučit všechny všemu“
Cíl a úkoly výchovy – cíl veškeré výchovy je formulován nábožensky, příprava k věčnému, posmrtnému životu Má 3. stupně 1. poznat sebe a svět (vzdělání) – rozumová výchova 2. ovládnout sebe (mravnost) – mravní výchova 3. povznést se k bohu ( zbožnost) – náboženská výchova
J. A. Komenský uvádí : Člověk se stává člověkem jen výchovou Školy mají být dílnami lidskosti, kde se mají všichni učit všemu Důležitá je přirozenost ve výchově
Didaktika magna - rukopis uložen v Národním muzeu v Praze
Postup při vyučování: smyslů - nejdříve věcné porozumění, potom paměť, - vycházet od věcí a nikoliv od slov, využití všech smyslů - nejdříve věcné porozumění, potom paměť, jazyk a ruka - od snadnějšího k nesnadnějšímu (před učením cizích jazyků se naučit mateřskému) - od jednoduchého ke složitějšímu - od blízkého ke vzdálenému - od známého ke neznámému - od konkrétního k abstraktnímu
- princip názornosti ( příklady, pravidla) - spojení teorie s praxí - je třeba neustále budit zájem dětí o učení - princip názornosti ( příklady, pravidla) - spojení teorie s praxí - poznatky stavět jeden na druhém a utvrzovat jeden druhým - nezbytné stálé opakování, zkoušky, pokusy a cvičení - zkoušky, pokusy a cvičení
Organizace vyučování: Školní rok – rozděluje na dobu vyučování a prázdniny Střídání práce s tělesným cvičením, odpočinkem Třída – skupina dětí přibližně stejného věku a vědomostí Prosazuje rozvrh hodin a zařazování předmětů dle obtížnosti Ze škol mají být odstraněny tresty, je však nutná kázeň – škola bez kázně je jako mlýn bez vody
- Prosazuje hromadnou výuku - Všichni mají užívat stejných učebnic a pomůcek - Žákům náleží práce, učiteli řízení Ve Velké didaktice upozorňuje J. A. Komenský na hromadné vyučování
Školský systém a organizace - objevuje se tu poprvé myšlenka jednotné školy 4 věková období po 6letech 1. škola mateřského klína – v rodině /v každém domě/ - cvičit představivost - od nar. – 6let - první základy vzdělávání – rozumět lidské řeči, správně ji užívat - správně chodit, být uctivý ke starším poslouchat rodiče
2. škola obecná – škola dětství – v obci, v městečku –česky čtení, psaní, počty, ruční práce, náboženství, mravní výchova 3. škola latinská – škola dospívání - v každém městě- gramatika, rétorika, dialektika, geometrie, astronomie, aritmetika, múzika, zeměpis, historie - základem zůstává latina
4. akademie – věk jinošský - v každém království – bohosloví či vzdělání právnické a lékařské Vrcholem vzdělání - cestování – idea celoživotního vzdělání 4roky – na akademii, 2roky cestování Apodemia – cestování a poznávání
Použitá literatura a zdroje Cipro, Miroslav. Průvodce dějinami pedagogiky. 1. vyd. Praha: Panorama, 1984. 578 s. Opata, Rudolf; Kyrášek, Jiří. Vybrané kapitoly z dějin pedagogiky. 3. vyd. Praha: SPN, 1982. 122 s. Váňa, Josef. . Dějiny pedagogiky. 3.vyd. Praha: SPN, 1961. 379 s. http://www.mjakub.cz/fotka.php?ind=68 http://www.ecured.cu/index.php/Did%C3%A1ctica_Magna http://www3.uma.pt/nunosilvafraga/wp-content/uploads/2008/01/image17.png http://m.denik.cz/denik/c/prepise-epochalni-objev-v-prerove-ucebnice-dejepisu-20120813-2blx.html