Velká didaktika J. A. Komenský 2.část

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Požadavky k získání známky
Advertisements

AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Školství ve 2. pol. 17. st. a počátku 18. st.
Didaktika fyziky jako vědecká disciplína
Maturita 2015.
Maturita 2011? Společná část Společná část 2 zkoušky 2 zkoušky Profilová část Profilová část 3 zkoušky 3 zkoušky.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
DIDAKTIKA EKONOMICKÝCH PŘEDMĚTŮ doc. Ing. Pavel Krpálek, CSc
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Zdravá škola.
Yeovil NEJMENŠÍ FOTBALOVÉ MĚSTO V BRITÁNII. Yeovil MĚSTO Malé, hezké město jihovýchodně od Londýna Malé, hezké město jihovýchodně od Londýna Městečko.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
Maturita 2010 Společná část –2 zkoušky Profilová část –3 zkoušky.
3/ Česká exilová literatura
Jan Amos Komenský.
PLÁNOVÁNÍ CELOROČNÍ VÝUKOVÉ AKTIVITY UČITELE EKONOMICKÝCH PŘEDMĚTŮ
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Příjemce: Doporučeno pro: 6. ročník ZŠ Předmět: Dějepis Autor: Mgr. Tomáš Bicek Základní.
32_04_35 Komenský Anotace Komenský Vzdělávací oblast, vzdělávací obor
259 Vybrané kapitoly z didaktiky 195 Vybrané kapitoly z didaktiky
Didaktika distančního vzdělávání Základní pojmy a vztahy.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
Přetrvává stejný postoj k dítěti
JAN AMOS KOMENSKÝ * v Nivnici v Naardenu.
Rámcové a školní vzdělávací programy
Maturita 2011 Společná část Společná část 2 zkoušky 2 zkoušky Profilová část Profilová část 3 zkoušky 3 zkoušky.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
UČENÍ EVA JEŘÁBKOVÁ.
Jan Amos Komenský 1592−1670 Život Uherský Brod, Nivnice, Komňa
GENETICKÁ METODA ČTENÍ
Postavení pedagogiky mezi vědami
2. Pojetí dítěte a dětství v historickém kontextu, počátky a vývoj institucionálního vzdělávání u nás PRAVĚK Dítě jako pokračovatel rodu, nulová hodnota.
GENETICKÁ METODA ČTENÍ
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Jana Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_PEDAGOGIKA_PSYCHOLOGIE_14.
ZŠ Brno, Řehořova 3 Osobnosti českých a světových dějin Dějepis 7.ročník III
Název:Jan Amos Komenský Autor: Mgr. Andrea Jílková Název SŠ:VOŠ, SPŠ automobilní a technická Tem. oblast:český jazyk a literatura Ročník:první Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Mistr Jan Hus (14. stol.)  kněz, myslitel, reformátor a kazatel  vyučoval na univerzitě v Praze a dva roky byl jejím rektorem  navrhl reformu pravopisu.
Jan Amos Komenský Vypracovala: Mgr. Jana Jelínková.
Pedagogická díla J. A. Komenského - kromě Velké didaktiky a Informatoria školy mateřské 4.část.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Martina Kmentová Název materiálu:
Pedagogické zásady. 1. Zásada cílevědomosti Znamená: - jasně stanovit cíle - cíle zdůvodnit a motivovat - přiměřeně cíle objasnit - důležitá je i aktivní.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Blanka Žánová Název DUM: VY_32_Inovace_5.3.5 Školství v 17. a 18.století Téma: Vývoj školství u nás Číslo.
Literatura období baroka Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kluky, okr. Písek
9. Tvorba individuálního plánu
Mezinárodní standardizace přípravy průvodců CR
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Pedagogické disciplíny
Druh učebního materiálu
O dborné U čiliště a Z ákladní Š kola praktická Holešov
Jan Amos Komenský VY_32_Inovace_9SJ-4
Význam J.A. Komenského 5.část
AUTOR: Bc. Leona Vejrostová
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Obecná didaktika ÚVOD.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Halže,
Jan Amos Komenský
Karolína Hejduková GP3MP_MGP Metodika galerijní pedagogiky 2013
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ A/ B/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 6 didaktických pojmů + zodpovědět 2 otázky.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
9. Tvorba individuálního plánu
JAN ÁMOS KOMENSKÝ Základní škola a mateřská škola Nesovice, příspěvková organizace; CZ.1.07/1.4.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Mezinárodní standardizace přípravy průvodců CR
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
VÝVOJ ŠKOLSTVÍ NA NAŠEM ÚZEMÍ V 19. STOLETÍ
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_19 J.A. Komenský
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Velká didaktika J. A. Komenský 2.část

Didaktika velká - Didaktica magna - vyšla v r. 1657 v I.díle Veškerých spisů didaktických pod názvem „ Didactica magna“ - původně v češtině – Didaktika česká (30 kapitol) - překlad do latiny (33 kapitol) - dílo objevil v Lešně J. E.Purkyně r.1841 - vydáno v Praze r.1849

Obsah: 1. teorie vyučování 2. teorie výchovy 3 Obsah: 1. teorie vyučování 2. teorie výchovy 3. školská organizace jedná se vlastně o obecnou pedagogiku „ Všeobecné umění, jak naučit všechny všemu“

Cíl a úkoly výchovy – cíl veškeré výchovy je formulován nábožensky, příprava k věčnému, posmrtnému životu Má 3. stupně 1. poznat sebe a svět (vzdělání) – rozumová výchova 2. ovládnout sebe (mravnost) – mravní výchova 3. povznést se k bohu ( zbožnost) – náboženská výchova

J. A. Komenský uvádí : Člověk se stává člověkem jen výchovou Školy mají být dílnami lidskosti, kde se mají všichni učit všemu Důležitá je přirozenost ve výchově

Didaktika magna - rukopis uložen v Národním muzeu v Praze

Postup při vyučování: smyslů - nejdříve věcné porozumění, potom paměť, - vycházet od věcí a nikoliv od slov, využití všech smyslů - nejdříve věcné porozumění, potom paměť, jazyk a ruka - od snadnějšího k nesnadnějšímu (před učením cizích jazyků se naučit mateřskému) - od jednoduchého ke složitějšímu - od blízkého ke vzdálenému - od známého ke neznámému - od konkrétního k abstraktnímu

- princip názornosti ( příklady, pravidla) - spojení teorie s praxí - je třeba neustále budit zájem dětí o učení - princip názornosti ( příklady, pravidla) - spojení teorie s praxí - poznatky stavět jeden na druhém a utvrzovat jeden druhým - nezbytné stálé opakování, zkoušky, pokusy a cvičení - zkoušky, pokusy a cvičení

Organizace vyučování: Školní rok – rozděluje na dobu vyučování a prázdniny Střídání práce s tělesným cvičením, odpočinkem Třída – skupina dětí přibližně stejného věku a vědomostí Prosazuje rozvrh hodin a zařazování předmětů dle obtížnosti Ze škol mají být odstraněny tresty, je však nutná kázeň – škola bez kázně je jako mlýn bez vody

- Prosazuje hromadnou výuku - Všichni mají užívat stejných učebnic a pomůcek - Žákům náleží práce, učiteli řízení Ve Velké didaktice upozorňuje J. A. Komenský na hromadné vyučování

Školský systém a organizace - objevuje se tu poprvé myšlenka jednotné školy 4 věková období po 6letech 1. škola mateřského klína – v rodině /v každém domě/ - cvičit představivost - od nar. – 6let - první základy vzdělávání – rozumět lidské řeči, správně ji užívat - správně chodit, být uctivý ke starším poslouchat rodiče

2. škola obecná – škola dětství – v obci, v městečku –česky čtení, psaní, počty, ruční práce, náboženství, mravní výchova 3. škola latinská – škola dospívání - v každém městě- gramatika, rétorika, dialektika, geometrie, astronomie, aritmetika, múzika, zeměpis, historie - základem zůstává latina

4. akademie – věk jinošský - v každém království – bohosloví či vzdělání právnické a lékařské Vrcholem vzdělání - cestování – idea celoživotního vzdělání 4roky – na akademii, 2roky cestování Apodemia – cestování a poznávání

Použitá literatura a zdroje Cipro, Miroslav. Průvodce dějinami pedagogiky. 1. vyd. Praha: Panorama, 1984. 578 s. Opata, Rudolf; Kyrášek, Jiří. Vybrané kapitoly z dějin pedagogiky. 3. vyd. Praha: SPN, 1982. 122 s. Váňa, Josef. . Dějiny pedagogiky. 3.vyd. Praha: SPN, 1961. 379 s. http://www.mjakub.cz/fotka.php?ind=68 http://www.ecured.cu/index.php/Did%C3%A1ctica_Magna http://www3.uma.pt/nunosilvafraga/wp-content/uploads/2008/01/image17.png http://m.denik.cz/denik/c/prepise-epochalni-objev-v-prerove-ucebnice-dejepisu-20120813-2blx.html