VNĚJŠÍ GEOLOGICKÉ DĚJE

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zpracoval: ing. Pavel Králík
Advertisements

Vnější geologické děje
Exogenní geologické děje
Polární pás.
Kyselé deště. Co to je? Kyselý déšť je déšť, který má ph>5.5. Normální déšť je mírně kyselý (ph=cca6). Tato mírná kyselost je způsobená oxidem uhličitým.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové číslo projektu:CZ1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Sada:Přírodní prostředí Země2 Ověření ve výuce:Třída:6.C.
Název školy:Základní škola Městec Králové Autor:Ing. Eva Khorelová Název:VY_32_INOVACE_16_Př9 Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Téma:Přírodopis 9.
Anotace Pracovní list k procvičení znalostí o pohybech hmot v zemské kůře, zemětřesení. AutorDagmar Kaisrová JazykČeština Očekávaný výstup Plynulé čtení.
Přírodověda 5. ročník Mgr. Dana Svobodová
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor:Mgr. Jiří Hajn Název DUM:Litosféra IV – test Název sady:Přírodopis – geologie Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/
Poznej, kde lyžuji Uhádněte, ve kterých horách lyžař lyžuje dříve, než dorazí do cíle. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je.
Název školy:Základní škola Městec Králové Autor:Ing. Eva Khorelová Název:VY_32_INOVACE_20_Př9 Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Téma:Přírodopis 9.
VY_32_ INOVACE_ 04_ VLASTIVĚDA 4 Základní škola a Mateřská škola, Potštejn, okres Rychnov nad Kněžnou NADMOŘSKÁ VÝŠKA Autor: Mgr.Renata Viktorinová.
Sféry Země ZŠ Hejnice 2010 Mgr.Jan Kašpar. Sféra = vrstva, „obal“ Země Atmosféra – plynný obal Biosféra – živá hmota na Zemi Hydrosféra – vodní vrstva.
ZÁKLADNÍ PROJEVY ŽIVÝCH ORGANISMŮ Zpracovala : Mgr. Jana Richterová ICT Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR 1 Přírodopis 6. třída.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Hana Ježková Název prezentace (DUMu): 7. Odpadní vody a čistírny odpadních vod Název sady: Základy ekologie.
ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST ŠABLONA ČÍSLO: III/2 NÁZEV: INOVACE A ZKVALITNĚNÍ.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Technické prostředky v požární ochraně
Speciální vzdělávací potřeby - žádné - Klíčová slova
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: NEŽIVÁ PŘÍRODA
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Průřezové téma - Enviromentální výchova Základní podmínky života – Půda I. Anotace: Prezentace slouží jako výukový materiál k průřezovému tématu EV Základní.
Základy ekologie pro střední školy 1. CZ.1.07./1.5.00/
ZÁKLADY ZBOŽÍZNALSTVÍ
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Bez vody není život AUTOR: Mgr. Aleš Skála
ZEMĚPIS - 6. ročník Pedosféra
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace
CHARAKTERISTIKA HORNIN A NEROSTŮ
Člověk a jeho svět 4. ročník
Název školy: Základní škola Městec Králové
VY_52_INOVACE_41_Geologický vývoj ČR
Neživá příroda - voda Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Název školy: Základní škola Městec Králové
Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Základní škola Lednice Břeclavská 510
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
KRAJINA VYSOKÝCH HOR. KRAJINA VYSOKÝCH HOR Ve vysokých horách mrzne a sníh zde padá po celý rok. Sněžná čára je hranice, nad níž v horách již sníh.
Neživá příroda vzduch a voda.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Diana Jančářová NÁZEV: Zvětrávání a činnost větru TÉMATICKÝ CELEK:
6. Využívání a znečišťování vody Základy ekologie pro střední školy 1.
Půdní obal Země = pedosféra Pedologie = věda o půdě
9. ABIOTICKÉ PODMÍNKY ŽIVOTA
Litosféra Anotace: Materiál je určen k výuce zeměpisu v 6. ročníku základní školy. Seznamuje žáky se stavbou litosféry.
Oceány a moře.
PŘÍRODNÍ KATASTROFY POVODNĚ– vznikají, pokud korytem řeky protéká více vody, než kolik je koryto schopno pojmout. POVODNĚ.
VY_52_INOVACE_40_Projevy geologických jevů
HYDROSFÉRA vodní obal Země.
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Název školy: Speciální základní škola, Louny Poděbradova640, příspěvková organizace Autor: Mgr. Erika Pospíšilová Název materiálu: VY__32_INOVACE_20_IV_Z6_Typy_Krajin.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Diana Jančářová NÁZEV: Působení povrchové tekoucí vody TÉMATICKÝ.
Autor: Mgr. Zdenka Zavičáková
HYDROSFÉRA pohyb vody na zemi
ZÁKLADY ZBOŽÍZNALSTVÍ
Technologie Teorie obrábění.
Moře a oceány 26. ledna 2006.
HYDROSFÉRA Mgr. Jana Nováková.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Usazené horniny = sedimenty
Neživá příroda - vzduch
POTRAVNÍ VZTAHY ORGANISMŮ
SPŠ STAVEBNÍ České Budějovice MAPOVÁNÍ
NEŽIVÁ PŘÍRODA Základní škola a Mateřská škola Kateřinice, okres Vsetín projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu VY_12_INOVACE_01_32_Člověk a příroda.
HORNINY Rastislav Švec.
VY_32_INOVACE_Vac_I_19 AZ kvíz
PEDOSFÉRA = půda na Zemi
Pedologie = půdoznalství
ATMOSFÉRA - vzdušný obal Země.
Transkript prezentace:

VNĚJŠÍ GEOLOGICKÉ DĚJE Přírodopis 9. třída Zpracovala: Mgr. Jana Richterová ICT2-1-29 Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

VNĚJŠÍ GEOLOGICKÉ DĚJE se projevují přetvářením zemského povrchu zvnějšku Hlavní vnější geologičtí činitelé: Zvětrávání Zemská tíže Voda Vítr Živé organismy, včetně člověka Mohou působit : Rušivě (rozrušování části zemského povrchu)-eroze Tvořivě (přenos a ukládání zvětralin) ICT2-1-29 Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

ZVĚTRÁVÁNÍ = povrch hornin je narušován a vede k jejich postupnému rozpadu Fyzikální (mechanické) zvětrávání - teplotní výkyvy v průběhu dne a noci - mrazové zvětrávání (působení ledu, který zvětšuje svůj objem a „trhá“ horniny, porušuje jejich soudržnost) Chemické zvětrávání - vede k látkovým změnám nerostů a hornin, mění jejich složení - hlavními činiteli těchto změn jsou voda, kyslík, oxid uhličitý - intenzita tohoto zvětrávání je intenzivnější v teplých a vlhkých oblastech Biologické zvětrávání - kořeny rostlin prorůstají horninami Procesy zvětrávání jsou předpokladem vzniku půdy ICT2-1-29 Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

ICT2-1-29 Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR PŮSOBENÍ ZEMSKÉ TÍŽE = způsobuje pohyb zvětralin, půdy, vody (vč. ledovců a sněhu) z výše položených míst zemského povrchu do nížin Pohyb: náhlý (sesuv, zřícení kamenů či celých bloků hornin) pozvolný PŮSOBENÍ VODY ČINNOST TEKOUCÍ VODY Rušivá činnost: vymílání zemského povrchu a odnos částic půdy a hornin, tzv. vodní eroze, zejména na horním toku řeky Tvořivá činnost : usazování naplavenin Tekoucí voda + zvětrávání = vznik skalních pískovcových měst skalní výklenky, jamky, brány, okna, hřibovité útvary Chemické a mechanické působení vody = vápencové krasové jeskyně, propasti stalaktity – směr dolů, stalagmity – směr vzhůru, stalagnáty – propojení obou předchozích ICT2-1-29 Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

ICT2-1-29 Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR b) ČINNOST MOŘSKÉ VODY Rušivá činnost: nejvíce je znát na pobřeží – neustálý pohyb vody – příliv, odliv, příboj dochází k rozrušování pobřežních skal, podemílání balvanů obrušovány na valouny ->štěrk-> písek -> jílové bahno ukládání úlomků na pobřeží – pláž (směrem do moře se rozměry úlomků zmenšují) c) ČINNOST LEDOVCŮ velehorské a polární oblasti rozsáhlejší jsou pevninské ledovce (Antarktida, Grónsko aj.) Střídání tání a mrznutí = krystalický (zrnitý) firn, který se postupně mění v souvislou ledovou hmotu – ledovec Kar – kotlovitá prohlubeň pohoří, kterou vyplňuje ledovec Ledovcový splaz – sune se do údolí, působí na dno a svahy = vanovitý tvar Morény – nevytříděné nánosy hornin, které s sebou unáší ledovec na dno údolí, kde se hromadí před čelem ledovce Na místě karů a morén se tvoří ledovcová jezera (Šumava - Černé jezero, Čertovo jezero) ICT2-1-29 Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

ICT2-1-29 Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR PŮSOBENÍ A ČINNOST VĚTRU uplatňuje se hlavně v suchých oblastech (stepi, pouště) zemský povrch zde není chráněn rostlinným pokryvem přemisťuje z mořských, říčních i ledovcových nánosů jemné částice přemisťuje je do značných vzdáleností od místa původního Větrná eroze = tvoří členité útvary , např. převisy, dutiny, hřibovité útvary, viklany Přesypy, duny = naváté písky, vznikají ukládáním částic unášených větrem, při snížené rychlosti V ČR – Polabí, CHKO Třeboňsko, Moravský Písek Spraše = větrem přemístěné uloženiny nejjemnějších prachových částic => úrodná půda ICT2-1-29 Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

ICT2-1-29 Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR PŮSOBENÍ ORGANISMŮ, včetně člověka mikroorganismy, houby, rostliny, živočichové uplatňují se zejména při vzniku půd Člověk - výrazné změny zemského povrchu – tvořivá (rekultivace) i rušivá činnost (eroze, lomy) ICT2-1-29 Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

ICT2-1-29 Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Granite2.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Im_Salar_de_Uyuni.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Mountain_Hemlock.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Undewater_formations_Baar.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:%C5%A0kavnica.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Tisk%C3%A9_st%C4%9Bny_%287%29.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Lechuguilla_Cave_Pearlsian_Gulf.jpg http://www.mff.cuni.cz/win/~zakouril/hr99/23.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/b0/Grosser_Aletschgletscher_2342.jpg/320px-Grosser_Aletschgletscher_2342.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/49/Iceberg_Cirque.jpg/320px-Iceberg_Cirque.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Mushroom_in_Timna_Park_in_summer_2011_%281%29.JPG http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:KelsoSand.JPG http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:E_coli_at_10000x,_original.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Eroze_u_Prerova_nad_Labem.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Lom_jiri.JPG http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Ressl_%2B_rekultivace.JPG http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:19.8.12_Hnevin_Mostecke_jezero.JPG ICT2-1-29 Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR