Výchova (definice) celoživotní společenský proces ovlivňování osobnosti…. proces záměrného působení na osobnost člověka… směřující k cíli vzájemné působení.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Personální řízení a jeho úloha v podniku
Advertisements

Motivace 1.úvodní pojmy 2. pracovní motivace 3. stimulace
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
výchova k nekuřáctví pro I. stupeň ZŠ
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ a personální činnosti
Slovníček pojmů Aktivita č.1: Výchova k aktivnímu občanství
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Česká legislativa sociálních služeb – hodnoty a etická dilemata
AKTIVNÍ STÁRNUTÍ A MEZIGENERAČNÍ SOLIDARITA, ČILI JAK VŠTE VEDE STUDENTY K RESPEKTU A CHÁPÁNÍ STARŠÍCH OBČANŮ Mgr. Lenka Hrušková, Ph.D. VŠTE v Českých.
Univerzita Karlova v Praze Filozofická fakulta Katedra psychologie
Etická výchova ve školách – projekt 2010 Začínáme u mladé generace.
Emoce (city).
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Školní výchova ke zdravým stravovacím návykům dětí
Anotace: Výklad spojený s diskusí JMÉNO AUTORA: MGR. VLASTA KOLLARIKOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_32_INOVACE_20_OSZV_ON Ročník: I. Vzdělávací.
Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Zdravá škola.
ZŠ EDEN = ZDRAVÁ SPORTOVNÍ ŠKOLA CO TO ZNAMENÁ? ZŠ EDEN = ZDRAVÁ SPORTOVNÍ ŠKOLA TO ZNAMENÁ: VYTVÁŘÍME PRO DĚTI ZDRAVÉ PROSTŘEDÍ.
UČENÍ = PROCES JEHOŽ VÝSLEDKEM JE ZMĚNA PSYCHICKÝCH JEVŮ, DISPOZIC K NIM A JEJICH VNĚJŠÍCH PROJEVŮ.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Psychologie II Sociální psychologie
Mravní výchova.
Zpracovala: Simona Hyková
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
Vůle.
Profesně pracovní způsobilost člověka a její edukační utváření
Androdidaktika Vzdělávání. Smyslem vzdělání je dosáhnout moudrosti, nejen prostého vědění J. A. Komenský.
Výchova ke zdraví v porodní asistenci
PSYCHOLOGIE VÝCHOVY A VZDĚLÁVÁNÍ
Metodická východiska pro utváření hodnotových postojů ve školní třídě Bc. Jana Kocourková.
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
Nástin dějin pedagogiky a úvod do pedagogiky
Vendula Slámová Markéta Otáhalová Jitka Wagenknechtová
Název školyStřední zdravotnická škola a Vyšší odborná škola zdravotnická Nymburk, Soudní 20 IČO Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuModerní.
Výchova jako proces zpracovala: Kateryna Foinetská.
Vliv společenského prostředí na utváření osobnosti, sociální prostředí, komunikace a socializace.
Negativní tendence ve stylech rodinné výchovy Vypracovala: Monika Arsenjevová Datum:
Autorita Schopnost získat si respekt podřízených. Rozlišujeme formální, neformální a odbornou autoritu Autoritativní styl řízení Styl řízení založený.
Seberegulační vlastnosti osobnosti
SOUČASNÁ RODINA A MOŽNOSTI HODNOCENÍ SITUACE PHDR. HANA PAZLAROVÁ, PH.D Sociální práce s rodinou 1.
Co je to učení?. Učení je jeden ze základních vývojových procesů, jehož výsledkem je relativně trvalá změna vyvolaná zkušeností. (Denglerová, 2009)
PEDAGOGICKÁ PSYCHOLOGIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Výchovné metody Vypracovala: Monika Arsenjevová Datum: 12.října 2012.
Osobní bezpečí. Sebepojetí Sebepojetí - znamená porozumět sám sobě, svému JÁ, svým náladám, chování Sebepojetí – zahrnuje sebepoznávání, sebehodnocení.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
Trocha teorie nikoho nezabije …. VLASTNOSTI OSOBNOSTI OSOBNOST - souhrn vlastností, procesů a stavů, návyků, postojů, které tvoří celistvou strukturu.
 Závazný dokument pro předškolní pedagogy (mateřské školy, přípravné třídy základních škol) a pro zřizovatele vzdělávacích institucí (od )
Osobní bezpečí Název školy: ZŠ Salvátor Název školy: ZŠ Salvátor Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název výstupu:
MIROSLAV PROCHÁZKA Výchova a komunikace v rámci rodiny a školy, stresu a napětí.
Správa sociálního zabezpečení
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Pedagogické disciplíny
Pedagogická Psychologie
PROFESE UČITELE Radek Šír.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Psychologie výchovy a vzdělávání
Lekce 6: Dítě v procesu socializace výchovy a vzdělávání
Současné pojetí školní TV Zážitková pedagogika
ŠKOLNÍ PEDAGOGIKA ZÁKLADY PEDAGOGIKY DPS002 PS 2017
Náročné životní situace
Pedagogika II Mgr. Kateřina Lojdová
Školská sociální práce
Lekce 6: Dítě v procesu socializace výchovy a vzdělávání
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY 2018/19 Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Prvky edukačního procesu
Pedagog.
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Výchova (definice) celoživotní společenský proces ovlivňování osobnosti…. proces záměrného působení na osobnost člověka… směřující k cíli vzájemné působení vychovávajících a vychovávaných, jejich vzájemná interakce, komunikace (děti ovlivňují „vychovávají“ rodiče)

Psychologie výchovy Otázky: jaké jsou účinky výchovných metod a výchovných stylů, jak výchovu ovlivňují vrstevnické skupiny, jak formovat zájmy dětí, postoje ke vzdělávání a hodnoty, výchovné styly jak lze měnit návyky apod.

Cíle výchovy Dlouhodobé cíle výchovy (jaké jsou?) Střednědobé cíle výchovy. Např...? Krátkodobé výchovné cíle. Např....? Co ovlivňuje formulování výchovných cílů?

Výchovné cíle Dlouhodobé.....formování zájmů, postojů, morálních aspektů – hodnot osobnosti, rozvoj vůle, odpovědnosti... (charakteru)… Střednědobé ... Výchova k volbě (profese), pře–výchova..., změny postojů, vztahů.... Krátkodobé .... Převzít úkol, pozdravit....

Výchova v rodině - vlivy životní zkušenost vychovatelů, vzdělání, vlastnosti, zdraví, sociální status, vlastní životní cíle, osobní problémy a životní události, sociokulturní podmínky… S věkem stoupá vliv kamarádů dětí, zájmů, módy.

Výchovné styly Silné řízení Integrační, přísná a laskavá autokratická K. Lewin Autokratický styl ............. Integrační .................. Liberální Schaefer, E.S. Silné řízení Integrační, přísná a laskavá autokratická Kladný vztah Záporný vztah Liberální s nezájmem, zanedbávající Bez požadavků, kamarádská Slabé řízení

Výchovné styly (Čáp, 1994) silné střední slabé rozporné Záporný Řízení Emoční vztah silné střední slabé rozporné Záporný Výchova autokratická, tradiční, patriarchální Liberální s nezájmem o dítě Rozporné řízení, záporný vztah Záporně kladný Výchova emočně rozporná, jeden z vychovatelů zavrhující, druhý extrémně kladný, koalice s dítětem... Kladný Výchova přísná a laskavá Optimální forma se vzájemným porozuměním a přiměřeným řízením Laskavá výchova bez požadavků a hranic Rozporné řízení relativně vyvážené kladným emočním vztahem Extrémně kladný Kamarádský vztah, dobrovolné dodržování norem

Výchovné metody Co pokládáme za výchovné metody? Záměrné a systematické způsoby, postupy a prostředky, které směřují k výchovnému cíli (např.?.................)

Výchovné prostředky a metody Kladení požadavků základní prostředek výchovy. Zprostředkovávání norem - požadavků společnosti. Záleží na míře požadavků, formě příkazu, smysluplnosti, autoritě dospělého,důslednosti, kontrole plnění. Metoda přirozených následků/logických důsledků. Uklidit po sobě... (J. J. Rousseau). Teze: Špatný je čin, který dítě udělalo, dítě špatné není. Povzbuzování. Komunikace – otázky, vyjednávání, smlouvy. Osobní příklad. Emoční projev – výchova vztahem Sebevýchova - cílevědomé a dlouhodobé úsilí o formování sebe sama

Základní styly učitelova výchovného působení (výchovné styly) Výchova ve škole Pedagogický takt: empatie, anticipace, Rogers (centrace na žáka, vztah) Základní styly učitelova výchovného působení (výchovné styly) Výchova v činnostech.

Odměna a trest Odměna: kladné společenské hodnocení, uspokojení potřeb, radost. „Zevšednění” odměny. Trest: negativní společenské hodnocení, omezení potřeb, nelibost, stud, frustrace i bolest. Funkce trestu: ukázat na problém, smýt pocit viny, ukázat lepší cestu. Podmínky trestání. Rizikové: např. zákaz činnosti, ukládání práce, učení, psychické a fyzické tresty. Psychické tresty – odepření projevů náklonnosti, odměřené chování, urážení, ponižování. Mezinárodní úmluva o právech dětí. Fyzický trest – stimulace agresivity.

Účinné trestání ve třídě (Fontana) Rizika trestu: narušuje vztah, silnější si dovoluje na méně silného, vytváření strategií, jak se vyhnout trestu, nemusí nic napovědět o správném chování, vyvolávají úzkost a odpor, krátkodobý účinek, neřeší příčiny. Účel trestu: odplata, odstrašení, náprava. Efektivní trestání: Střídmé užívání, dát žákovi příležitost vysvětlit chování, neodkládat trest (poznámky?), musí být nepříjemný, tón ukládání trestu, domlouvat se s rodiči na postupech (někdy), přirozené následky, být konkrétní – jak se napraví chyba, předcházet, přiměřenost trestu, žák musí trestu rozumět – postup v zájmu žáka, není to učitelova zlovůle, trest v souladu s politikou školy,…