Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum: 13.1.2012 Název: VY_32_INOVACE_09_ČESKÝ JAZYK Téma: TVAROSLOVÍ – přídavná jména-cvičení Ročník: 8.-9. Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.2979
PŘÍDAVNÁ JMÉNA CVIČENÍ
Z podstatných jmen v závorce utvoř přídavné jméno v náležitém tvaru. piš (psaní) _______ písmem v (mléko) _______ výrobcích pro (led) ________ medvěda z (prach) ________ husího peří (cukrář) ________ dorty bez (sob) ________ spřežení na (léto) ________ táboře pro (věda) _______ pracovníka
Řešení. piš (psaní) psacím písmem v (mléko) mléčných výrobcích pro (led) ledního medvěda z (prach) prachového husího peří (cukrář) cukrářovy dorty bez (sob) sobího spřežení na (léto) letním táboře pro (věda) vědeckého pracovníka
Doplň y,ý,i,í. losos_ maso, do vos_ho hnízda, sousedov_ koně, pomal_ hlemýžď, domýšliv_ lidé, sov_ mládě, s dědečkov_m deštníkem, Jiráskov_ knihy, rozkvetl_ lipov_ květ, devítihlav_ drak, krokodýl_ slzy, s vesel_m_ dětmi, mil_ úsměv, v nov_ch botách, bíl_m hus_m peřím, Lubošov_ kamarádi, ryb_ kosti, vyhýbej se ciz_m drz_m lidem, do Bezručov_ ulice
Řešení. lososí maso, do vosího hnízda, sousedovy koně, pomalý hlemýžď, domýšliví lidé, soví mládě, s dědečkovým deštníkem, Jiráskovy knihy, rozkvetlý lipový květ, devítihlavý drak, krokodýlí slzy, s veselými dětmi, milý úsměv, v nových botách, bílým husím peřím, Lubošovi kamarádi, rybí kosti, vyhýbej se cizím drzým lidem, do Bezručovy ulice
Spoj a vytvoř vhodná slovní spojení. Doplň koncovky přídavných jmen. pod šípkov_m_ před hladov_m_ ryb_ včel_ mraziv_ žab_ znám_ Nerudov_ pro lékařov_ vlky šupina keři skřehotání med den předpisy skladatelé básně
Řešení. pod šípkovými před hladovými rybí včelí mrazivý žabí známí Nerudovy pro lékařovy vlky šupina keři skřehotání med den předpisy skladatelé básně
V závorce označ správný tvar přídavného jména V závorce označ správný tvar přídavného jména. Sokoli jsou (dravý/draví) ptáci. Šperky byly z (ryzýho/ryzího) zlata. Šlápl do (vosýho/ vosího) hnízda. Koupil si (nový/noví) oblek. Je konec (babýho/babího léta). Z křoví se ozýval (kosý/kosí) zpěv. Mám rád (bylinkový/ bylinkoví) čaj. Přišel se podívat na (Pavlovy/ Pavlovi) holuby. V dáli slyšel (zuřivý/zuřiví) štěkot psa. Přišla v (tmavých/tmavích) šatech.
Řešení. Sokoli jsou (dravý/draví) ptáci Řešení. Sokoli jsou (dravý/draví) ptáci. Šperky byly z (ryzýho/ryzího) zlata. Šlápl do (vosýho/ vosího) hnízda. Koupil si (nový/noví) oblek. Je konec (babýho/babího léta). Z křoví se ozýval (kosý/kosí) zpěv. Mám rád (šípkový/ šípkoví) čaj. Přišel se podívat na (Pavlovy/ Pavlovi) holuby. V dáli slyšel (zuřivý/zuřiví) štěkot psa. Přišla v (tmavých/tmavích) šatech.
Zdroj: Vlastní tvorba Citace: Klíč k češtině: aneb Na češtinu od lesa Zdroj: Vlastní tvorba Citace: Klíč k češtině: aneb Na češtinu od lesa. Praha: Albatros nakladatelství, a. s., právní nástupce, 2005. ISBN 80-00-01593-5. Český jazyk: Přehled učiva základní školy. Praha: Nakladatelství Fortuna, 2000. ISBN 80-7168-527-5.
Anotace: Žáci dokáží vytvořit správný tvar přídavného jména Anotace: Žáci dokáží vytvořit správný tvar přídavného jména. Ve slovních spojeních doplní koncovku přídavného jména. Přídavné jméno spojí s podstatným jménem a doplní koncovku přídavného jména. Ve větách označí správný tvar přídavného jména.