Proměny člověka v průběhu života

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VY_32_INOVACE_VkZ.6.06-Vývojové etapy člověka-prezentace
Advertisements

Proměny člověka v průběhu života
VY_32_INOVACE_08_Přírodověda_ 5.ročník_ 10_Soustava rozmnožovací Autor : Ing.Hana Martínková, ZŠ a MŠ Hazlov Období vytvoření : leden 2012.
MY JSME MŠ VYHLÍDKA J.K.Tyla
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Bc. Renáta Bojarská Datum: Název: VY_32_INOVACE_19_PŘÍRODOPIS.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Rostislav Navláčil Název prezentace (DUMu): 1. Vývoj a rozvoj člověka Název sady: Občanská nauka Ročník: 1.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: NÁZEV:VY_32_INOVACE_ TEMA: ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ Markéta Hanzalová.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Státní sociální podpora zákon č. 117/1995 Sb., o státní sociální podpoře, ve znění pozdějších předpisů.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Právní řád ČR a právní ochrana občanů N á zev sady: Výuka občanské nauky.
Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích mladšího školního věku a především změny v dospívání. Výukový materiál.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Rodinné právo 1 N á zev sady: Výuka občanské nauky v 2. ročníku odborného.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Lukavice, okres Ústí nad Orlicí AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV: VY_52_INOVACE_04_05_13_POSTNATÁLNÍ VÝVOJ JEDINCE.
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc. Lucie Chojnová NÁZEV: VY_32_INOVACE_07_Význam a funkce rodiny TÉMA SADY: Občanská výchova.
Základy duševní hygieny. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport, zdraví, svět.
VY_32_INOVACE_08_20_alkohol. Alkohol se vyznačuje různě vysokým obsahem ethanolu. Požití alkoholického nápoje způsobuje v menších dávkách (v závislosti.
Mgr. Michal Oblouk.  chceme-li žít ve společnosti, musíme přijmout předem stanovená pravidla, která vymezují hranice lidského soužití  rozlišujeme 3.
Jednotlivé osobnosti nejsou jedinečné jenom svými psychickými vlastnostmi, ale také tím, jak VNÍMAJÍ, jak PŘEMÝŠLEJÍ, UČÍ SE, PAMATUJÍ SI apod.
O SOBNOST ČLOVĚKA. Člověk se všemi jeho psychickými, biologickými a sociálními znaky společensky významná osoba Individuální jednota biologických, psychologických.
Základní škola a Mateřská škola Libáň, okres Jičín Moderní škola 2010 VY_32_INOVACE_E Mladší školní věk.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Životospráva rodiny.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Celistvost lidského organismu. Šablona : V/2 Sada: 2/36 Ověření ve výuce: Třída: 5 Datum: Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové.
Ontogenetický vývoj. cílová skupina: střední školy anotace : charakteristické znaky puberty klíčová slova : prepuberta, puberta, postpuberta autor: Kamila.
Autor: Mgr.Lenka Preisová
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
SLABIKÁŘ DĚTSKÝCH PRÁV VY_32_INOVACE_01_10
Období života člověka. Období života člověka Etapy lidského života Člověk se během života mění – roste do výšky, tloustne, učí se chodit a mluvit,
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_04_01_ žlázy s vnitřní sekrecí.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
Název projektu: Moderní škola
ETAPY VÝVOJE LIDSKÉHO ŽIVOTA II
Vývojová stádia člověka 5. ročník
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_09 sociální role
Informatorium školy mateřské J. A. Komenský 3.část
Občanská výchova – 7. ročník, Životní cyklus, etapy vývoje
Postnatální období–předškolní věk
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3
PSYCHICKÉ STAVY OSOBNOSTI POZORNOST - VĚDOMÍ.
Kojenecké období od 6. týdnů do 1. roku Andrea Ječmenová 2012.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Stimulace tvořivosti – tvůrčí řízení a vedení lidí,
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Mgr. Pavla Balejová Název materiálu: VY_12_INOVACE_ČJS.2.Bal.21_Etapy_lidskeho_zivota.
Tělesný, funkční a psychický vývoj dětí a mládeže
EU peníze školám Reg. číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor
Předškolní, školní období a dospívání
DUM_003/ ČLOVĚK A JEHO SVĚT/ ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA/ VYDMUCHOV/ŠŤÁSTKOVÁ/ 2012 Střední škola, Základní škola a Mateřská škola, Karviná, příspěvková organizace.
VY_32_Inovace_4.2.9 Práce a volný čas Člověk a jeho svět 3. ročník
Alzheimerova choroba Markéta Suráková.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Životní cyklus.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Tresty a ochranná opatření ( trestní sankce)
Základní škola a Mateřská škola, Baška, p. o. Baška 137, Baška
OSOBNOST.
Fáze vývoje jedince Mgr. Jana Gajdošová
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu
Pracovní výchova – dívky 9.tř. Prezentace č. 18
Domy na půl cesty ve středočeském kraji
Tato prezentace ve stručnosti představuje základní etapy lidského vývoje od početí do stáří. Je doplněním nebo shrnutím výkladu učitele. V krátkých aktivitách.
Diferencované stravování
Předškolní období - 3 až(6 – 7) let
Název školy Základní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod
PRÁVA A POVINNOSTI RODIČŮ
Rekreologie a věk Michaela ŘEPOVÁ
MATEŘSKÁ ŠKOLA Pardubice - Dubina, Erno Košťála 991
Diagnostika dítěte předškolního věku
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_DEN_ZEME Název materiálu: Den Země
Transkript prezentace:

Proměny člověka v průběhu života Mgr. Michal Oblouk

RANÉ DĚTSTVÍ - NOVOROZENEC první měsíc života složitější orgány se stále vyvíjejí (játra, ledviny), nejpomaleji a nejdéle se vyvíjí systém vyšší nervové činnosti adaptace na nové prostředí dítě je odkázáno na péči druhých lidí velká potřeba spánku (20 - 22 hodin denně) je vybaven vrozenými/nepodmíněnými reflexy – sací, obranný a úchopový základem orientace v prostředí je zrakové vnímání (lidský obličej), značný rozsah slyšení (je citlivý na vysoké tóny), preference matčina hlasu, chuťově a čichově vnímá je schopen rozlišovat dotek, teplotu a změny polohy má dobře vyvinutý tukový polštář, narůžovělou kůži, jemné vlasy, velkou hlavu, dlouhý trup, krátké končetiny, páteř tvoří jediný oblouk

RANÉ DĚTSTVÍ - KOJENEC do konce 1. roku dítě je svou výživou odkázáno především na mléko, nejlépe mateřské rychlý tělesný i duševní vývoj dvojesovité prohnutí páteře se tvoří postupně se vzpřimováním dítěte růst dolních a horních řezáků slovní zásoba obsahuje asi 3 – 5 slov prospí 14 hodin denně otáčí hlavičku, uchopí předměty ve své blízkosti, sleduje dění ve svém okolí, sahá po věcech, zvedá hlavičku, převaluje se z jedné strany na druhou, vzpřímí hlavičku, samostatně sedí, leze po čtyřech, chodí, žvatlá, rozlišuje barvy

RANÉ DĚTSTVÍ - BATOLE trvá do 3 let vyvíjí se pohybové schopnosti - dítě leze a chodí do konce 2. roku se prořezávají mléčné zuby, rostou vlasy začíná mluvit, rozeznávat blízké osoby učí se základním hygienickým a společenským návykům a osamostatňuje se v řadě životních funkcí - příjem potravy, udržování čistoty miluje hry s materiálem napodobuje dospělé pozná samo sebe v zrcadle, dovede se pochválit, bývá zklamáno vlastním nezdarem, záleží mu na tom, aby projevilo svou samostatnost, začne o sobě mluvit v první osobě dítě si postupně začíná hrát společně s jinými dětmi do života vstupuje řád s celou soustavou různých „Musíš!“ a „Nesmíš!“, objevuje se i trest

PŘEDŠKOLNÍ VĚK do 6 let mění se tělesné rozměry - rychlý tělesný růst rozvíjejí se paměť, představy, řeč, myšlení dítě touží po činnostech v dětském kolektivu (školka) hlavní činností je hra, velmi dobře chápe pravidla hry a dodržuje je, velká obliba pohádek období prvního vzdoru, často si vymýšlí (bujná fantazie), dítě má pocit, že je středem světa začíná výměna dětského chrupu je šikovnější, pohyblivější a mrštnější rády napodobují činnosti dospělých, chtějí dělat všechno samy, učí se hrát různé role

MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK trvá do 12 let období první vytáhlosti, dále pokračuje období pomalého růstu a vývoje tělesné tvary se zaoblují, začínají se prořezávat trvalé zuby dítě začíná chodit do školy a stává se společenským - musí se soustředit i na věci méně přitažlivé (učení) a podřídit se časovému rozvrhu, zvyknout si, že má také nějaké povinnosti, které musí plnit

PUBERTA od 12 do 15 let, střední školní věk období a proces tělesných změn, při kterých se tělo dítěte mění na tělo fyzicky dospělého člověka schopného se rozmnožovat vstupují v činnost pohlavní žlázy, vytvářejí se druhotné pohlavní znaky, urychluje se růst (mění se proporce těla) dívky - růst poprsí, první chloupky, menstruace, změny kůže (akné) chlapci - začnou růst chlupy na různých místech, začne se vyvíjet sperma (zvětšení varlat), změna hlasu (mutace), změny kůže začne si uvědomovat svou osobnost, napodobuje myšlenky, které jsou charakteristické pro jeho dobu, nebo napodobuje nějaký svůj idol, bouří se proti autoritám, obzvlášť proti rodičům začne navazovat a poznávat přátelství a lásku a v tomto věku pozná také násilí a zklamání, probíhají náhlé změny nálad (podrážděnost, přecitlivělost), usiluje o samostatnost, zvýšená kritičnost neustále pozoruje svoje tělo a jeho změny rozvíjí se samostatné logické a vztahové myšlení dostáváme občanský průkaz, volba povolání

STARŠÍ ŠKOLNÍ VĚK adolescence, od 15 do 18/20 let, návštěva střední školy růst do výšky se výrazně zpomaluje a později se úplně zastaví období kritické a rizikové - radikální a rychlá změna člověka v celé své biologické, psychické a sociální sféře dosažení pohlavní dospělosti, počátek sexuálního života u chlapců se dokončuje vývoj tělesného ochlupení a relativně mohutní a sílí svalstvo, zvyšuje se tělesná výkonnost a zdatnost jsou vyvinuty všechny formy myšlení charakteristické pro dospělost, rozvíjí se sebevědomí, sebejistota, samostatnost mládež hledá vlastní identitu, formuje svoji odlišnost od ostatních a vytváří si svůj vztah ke společnosti trvalejší zájmy a záliby - důležité jsou sport a hudba uvolnění z pevné závislosti na svých rodičích

DOSPĚLOST od 18 do 60 let rodičům končí rodičovská práva, povinnosti i finanční odpovědnost k dané osobě zákonem jsou umožněny: manželství, volby, zaměstnání, řidičský průkaz, konzumace alkoholu založení rodiny, stává se rodičem, později prarodičem, možné krize partnerských vztahů stává se zaměstnancem nebo podnikatelem přebírá odpovědnost za svůj život i za život svých blízkých je zcela zodpovědný za své činy, při provinění může být potrestán a podle zákona odsouzen touha po pohodlí, klidu a životních jistotách

ZDROJE http://cs.wikipedia.org/wiki/Novorozenec http://cs.wikipedia.org/wiki/Kojenec http://cs.wikipedia.org/wiki/Batole http://cs.wikipedia.org/wiki/D%C4%9Btstv%C3%AD http://cs.wikipedia.org/wiki/Adolescence http://cs.wikipedia.org/wiki/Puberta http://cs.wikipedia.org/wiki/Dosp%C4%9Blost http://www.novinky.cz/veda-skoly/vzdelavani/142167-zabavna-metoda-vyuky-anglictiny-pro-deti.html http://www.mimiforum.cz/deti-a-cizi-jazyky-kdy-s-nimi-zacit/ http://najmama.aktuality.sk/clanok/225373/v-puberte-su-kamarati-nadovsetko/ http://www.libereckenovinky.cz/zpravy/z-regionu/bohemia-public-relation-slavi-dospelost/