Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338 Hradec Králové Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0245 Číslo DUM: VY_32_INOVACE_14_C_09 Tematická oblast: Organizování a legislativa dopravy Téma: Doby odpočinku Autor: Ing. František Smitka Datum vytvoření: Prosinec 2012
Anotace: Metodický pokyn Materiál je určen pro 3. ročník studijního oboru Provoz a ekonomika dopravy, předmětu Doprava a přeprava, inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek – prezentace s názornými obrázky doplněných textem podporujícím výklad učitele Metodický pokyn Materiál používá učitel při výkladu – pro větší názornost a atraktivnost výuky a zároveň jej mohou využívat žáci pro domácí přípravu na výuku. Pro možnost plného využití materiálu je potřebné být připojen k internetu .
JE DOBA, BĚHEM NÍŽ MŮŽE ŘIDIČ VOLNĚ NAKLÁDAT SE SVÝM ČASEM. DOBA ODPOČINKU JE DOBA, BĚHEM NÍŽ MŮŽE ŘIDIČ VOLNĚ NAKLÁDAT SE SVÝM ČASEM. ROZLIŠUJEME: DENNÍ ODPOČINEK TÝDENNÍ ODPOČINEK
DENNÍ ODPOČINEK Denní dobu odpočinku smí řidič strávit v zaparkovaném vozidle (mimo místo obvyklého odstavení vozidla). !!!!! Podmínkou je, že vozidlo je vybaveno lehátkem pro každého řidiče a tudíž řidič nesmí být při trávení denního odpočinku v jedoucím vozidle.
A) BĚŽNÝ DENNÍ ODPOČINEK DRUHY A) BĚŽNÝ DENNÍ ODPOČINEK
TRVÁ NEJMÉNĚ 11 HODIN V PRŮBĚHU 24 HODIN. P l o v o u c í d e n ŘÍZENÍ + PŘESTÁVKA + NAKLÁDKA + VYKLÁDKA 11 hod. PONDĚLÍ 21 :00 PONDĚLÍ 8 :00 ÚTERÝ 8 :00
B) ZKRÁCENÝ DENNÍ ODPOČINEK
P l o v o u c í d e n 15 hod.=13 hod. +2 hod.přesčas MŮŽE BÝT MAX. 3 KRÁT TÝDNĚ V DÉLCE 9 HODIN. P l o v o u c í d e n 15 hod.=13 hod. +2 hod.přesčas ŘÍZENÍ + PŘESTÁVKA + NAKLÁDKA + VYKLÁDKA 9 hod. PONDĚLÍ 8 :00 ÚTERÝ 8 :00 PONDĚLÍ 21 :00
C) DĚLENÝ DENNÍ ODPOČINEK
TOTO POŘADÍ NELZE MĚNIT. PRVNÍ ČÁST MUSÍ NEPŘERUŠOVANĚ TRVAT NEJMÉNĚ 3 HODINY. DRUHÁ ČÁST MUSÍ NEPŘERUŠOVANĚ TRVAT NEJMÉNĚ 9 HODIN. TOTO POŘADÍ NELZE MĚNIT. Může se použít každý den (např. řidič autobusu čeká na skončení akce, které se účastní všichni cestující a má min 3 hod. pro sebe) P l o v o u c í d e n ŘÍZENÍ + PŘESTÁVKA ŘÍZENÍ + PŘESTÁVKA + NAKLÁDKA + VYKLÁDKA + NAKLÁDKA + VYKLÁDKA 9 hod. 3 hod. PONDĚLÍ 8 :00 PONDĚLÍ 21 :00 ÚTERÝ 8 :00
VÝJIMEČNÉ PŘERUŠENÍ DENNÍ DOBY ODPOČINKU Může nastat pokud je vozidlo přepravováno na trajektu nebo po železnici. Tato přerušení mohou být maximálně dvě dohromady nesmí přesáhnout 1 hodinu. VÝJIMEČNÉ PŘERUŠENÍ DENNÍ DOBY ODPOČINKU
VÝJIMEČNÉ PŘERUŠENÍ DENNÍ DOBY ODPOČINKU Pokud by přerušení denní doby odpočinku mělo přesáhnout 1 hodinu, musí řidič svůj denní odpočinek rozdělit. Zároveň se tím denní odpočinek prodlouží o 1 hodinu. Je-li denní odpočinek rozdělen a čerpán ve dvou částech (3 + 9 hod.), týká se počet přerušení celé doby denního odpočinku, nikoli každého rozděleného úseku. Přerušený denní odpočinek se neprodlužuje,zůstává i nadále 11 hodin.
TÝDENNÍ ODPOČINEK Týdenní doba odpočinku je možná nejpozději po uplynutí šesti 24 hodinových časových úseků (plovoucích dnů) od skončení předchozí týdenní doby odpočinku.
DRUHY BĚŽNÝ TÝDENNÍ ODPOČINEK
MUSÍ TRVAT MIN. 45 HODIN PO SOBĚ NÁSLEDUJÍCÍCH MUSÍ TRVAT MIN. 45 HODIN PO SOBĚ NÁSLEDUJÍCÍCH. V každém týdnu musí být jedna z denních dob odpočinku použita jako týdenní odpočinek.
B) ZKRÁCENÝ TÝDENNÍ ODPOČINEK
!!!!!!!!!!!!! PODMÍNKA Dvě zkrácené týdenní doby odpočinku MUSÍ MÍT DÉLKU TRVÁNÍ MIN. 24 HODIN. !!!!!!!!!!!!! PODMÍNKA Dvě zkrácené týdenní doby odpočinku za sebou nejsou povoleny!
VYROVNÁNÍ ZKRÁCENÉHO TÝDENNÍHO ODPOČINKU Zkrácení týdenního odpočinku o 21 hodin (ze 45 na 24 hodin) musí být vyrovnáno odpovídající dobou odpočinku vybranou vcelku před koncem 3. týdne následujícího po dotyčném týdnu. Náhrada za zkrácení doby týdenního odpočinku musí být připojena k jinému odpočinku trvajícímu nejméně 9 hodin a musí být zajištěna na žádost řidiče na stanovišti vozidla nebo v místě pobytu řidiče.
TÝDENNÍ ODPOČINEK 1.TÝDEN 2.TÝDEN 3.TÝDEN 4.TÝDEN 5.TÝDEN 1.TÝDEN 45hod. 45hod. 45hod. 45hod. 45hod. 1.TÝDEN 2.TÝDEN 3.TÝDEN 4.TÝDEN 5.TÝDEN 45hod. 24 45hod. 45hod. 221 45hod. 1.TÝDEN 2.TÝDEN 3.TÝDEN 4.TÝDEN 5.TÝDEN
DVANÁCTIDENNÍ ODCHYLKA týká se řidičů autokarů a autobusů při jednorázové mezinárodní příležitostné osobní dopravě . (např. zájezdy), jejich týdenního odpočinku a může se označit i jako “ dvanáctidenní pravidlo“ vstoupila v platnost jako změna nařízení 561/2006 dnem 4.6. 2010 předtím platila pro všechny řidiče povinnost zařadit týdenní odpočinek po uplynutí šesti 24 hodinových úsecích Po změně je možnost odložit týdenní dobu odpočinku po 12-ti po sobe jdoucích 24 hodinových časových úseků (plovoucích dnů) od předchozí týdenní doby odpočinku.
DVANÁCTIDENNÍ ODCHYLKA Musí být pro ni splněny tyto podmínky: přeprava musí trvat nejméně 24 po sobě jdoucích hodin na území jiné země, než ve které byla přeprava zahájena po uplatnění pravidla musí řidič čerpat buď - dvě běžné týdenní doby odpočinku (2x45 =90 hodin) nebo - jednu běžnou a jednu zkrácenou týdenní dobu odpočinku (45+24 =69 hodin) !!!!! Zkrácení však musí být vyrovnáno před koncem 3.týdne následujícího po době , kdy je uplatňována odchylka.
DVANÁCTIDENNÍ ODCHYLKA Po 1.1.2014 v případě , že řízení probíhá mezi 22.00 a 6.00 hod., musí být vozidlo provozováno s více řidiči nebo řidič musí zkrátit minimální dobu řízení na 3 hod., tzn. musí zařazovat bezpečnostní přestávku 45 minut už po maximálně 3 hodinách řízení.
!!!!!! Ve vozidle LZE provádět pouze denní a zkrácený týdenní odpočinek !!!! Běžný týdenní odpočinek NELZE provádět ve vozidle
Kontrolní otázky: 1. Vyjmenuj druhy denního odpočinku? 2. Jak velký je denní odpočinek zkrácený? 3. Kolik hodin trvá týdenní odpočinek? 4. Popiš jakým způsobem se nahrazuje zkrácený týdenní odpočinek? 5. Popiš dvanáctidenní odchylku?
Použité zdroje: NAŘÍZENÍ EVROPSKÉHO PARLAMENTU A RADY (ES) č. 561/2006 ze dne 15. března 2006, o harmonizaci některých předpisů v sociální oblasti týkajících se silniční dopravy. BŘEZINA, Jiří. Přehled předpisů v silniční nákladní dopravě. Ostrava: REPRONIS, 2012, ISBN 978-80-7329-230-7 Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora