Změny v systému veřejného zdravotního pojištění z pohledu zaměstnaneckých zdravotních pojišťoven Ing. Jaromír Gajdáček, Ph.D., MBA Prezident Svazu zdravotních pojišťoven ČR generální ředitel ZP MV ČR
Zdravotní pojišťovny SZP ČR SZP ČR hájí společné zájmy zdravotních pojišťoven a jejich klientů ve vztahu ke státním organizacím, profesním svazům a poskytovatelům zdravotní péče. Hlavním cílem je zkvalitňování služeb pro své klienty. Zaměstnanecké zdravotní pojišťovny (7) poskytují služby pro cca 4,1 mil. občanů ČR. SZP ČR spolupracuje s Národní ekonomickou radou vlády.
Přerozdělení roku 2009 a 2010
Rozdíl příjmů a nákladů na VS (Kč) Rozdíl příjmů a nákladů ve věkových skupinách za rok 2010 v Kč (muži) - porovnání VZP a ZZP Věková skupina dle rozmezí let Číslo věkové skupiny Rozdíl příjmů a nákladů na VS (Kč) 2010 od do VZP ZZP ZZP 1 ZZP 2 ZZP 3 ZZP 4 ZZP 5 ZZP 6 ZZP 7 ZZP 8 5 1 -24 719 380 31 046 143 14 272 352 17 521 320 -13 551 827 -2 437 269 13 193 401 -3 328 394 5 081 796 294 764 10 2 60 419 853 31 379 106 14 829 311 2 700 503 -21 597 153 1 411 493 12 777 254 4 960 699 7 806 962 8 490 037 15 3 -11 763 636 4 938 170 15 140 222 6 162 146 -22 886 463 998 861 2 978 627 748 471 1 216 201 580 104 20 4 -10 399 816 18 769 080 11 548 005 9 641 659 -14 713 384 3 019 961 -4 388 767 8 187 970 1 904 789 3 568 846 25 23 795 100 41 628 364 21 250 348 7 431 595 -7 699 915 1 118 522 3 022 509 9 628 970 4 088 563 2 787 772 30 6 21 430 929 63 665 611 28 515 115 15 737 932 -7 764 126 333 584 6 628 644 15 594 004 3 375 941 1 244 518 35 7 -14 596 899 59 166 924 43 746 211 4 622 621 -5 944 938 662 298 9 425 164 4 419 606 3 231 502 -995 538 40 8 -84 212 053 125 311 299 80 236 159 12 007 144 -6 191 756 -1 020 771 23 051 647 9 340 440 10 675 223 -2 786 787 45 9 -25 080 058 76 921 079 23 850 206 5 286 451 -7 112 494 5 169 474 40 511 704 9 545 029 4 223 133 -4 552 423 50 52 305 110 71 073 492 17 155 554 13 549 065 2 331 570 1 827 790 32 028 390 727 086 6 548 645 -3 094 608 55 11 97 603 855 50 556 030 23 947 725 11 373 130 4 599 288 -4 907 408 28 671 154 -4 468 009 1 890 476 -10 550 327 60 12 137 876 655 105 314 342 32 044 554 22 544 066 -5 386 747 -10 272 823 60 341 093 -4 582 437 13 377 625 -2 750 990 65 13 51 620 194 -23 400 266 4 152 054 253 882 -27 909 482 -5 722 858 11 671 962 -11 549 377 10 032 693 -4 329 140 70 14 -2 439 889 -118 144 489 -24 837 024 -651 213 -47 305 420 -12 033 804 -5 859 643 -22 533 765 -2 593 983 -2 329 637 75 61 285 453 -47 376 443 -5 527 976 5 655 700 -37 541 240 -787 307 1 200 052 -17 090 967 7 547 685 -832 389 80 16 42 113 876 -71 746 242 -20 371 474 -13 596 383 -22 178 791 -2 748 016 -10 085 694 -2 289 060 -1 384 321 907 497 85 17 4 812 542 -99 985 024 -33 273 507 -13 284 590 -20 722 197 -6 285 622 -20 078 664 -5 465 450 -1 646 408 771 414 a více 18 8 587 188 -57 182 175 -17 510 869 -4 523 660 -5 996 531 -2 705 680 -21 726 988 -2 102 518 -1 783 145 -832 782
Rozdíl příjmů a nákladů na VS (Kč) Rozdíl příjmů a nákladů ve věkových skupinách za rok 2010 v Kč (ženy) - porovnání VZP a ZZP Věková skupina dle rozmezí let Číslo věkové skupiny Rozdíl příjmů a nákladů na VS (Kč) 2010 od do VZP ZZP ZZP 1 ZZP 2 ZZP 3 ZZP 4 ZZP 5 ZZP 6 ZZP 7 ZZP 8 5 1 -32 711 310 24 773 057 9 647 446 8 243 691 -18 479 722 -1 054 452 17 915 383 5 104 114 5 255 885 -1 859 288 10 2 56 217 921 39 585 827 14 905 413 9 445 786 -15 364 760 2 521 954 11 808 689 5 050 601 2 637 000 8 581 145 15 3 16 733 587 31 213 416 16 286 658 8 129 568 -17 345 086 595 173 4 472 764 3 192 616 9 440 830 6 440 894 20 4 4 212 118 -9 500 654 9 247 240 11 080 207 -23 807 644 -1 392 718 -1 063 777 -2 243 895 1 850 638 -3 170 704 25 64 874 071 31 191 945 11 719 780 9 465 891 -12 862 549 2 332 473 14 839 961 7 717 277 -1 082 525 -938 363 30 6 149 757 875 68 291 067 22 528 176 32 054 733 -27 442 068 -2 987 878 7 259 437 18 568 284 13 723 665 4 586 719 35 7 83 214 764 61 818 123 18 072 326 49 499 055 -80 423 185 257 379 9 732 737 32 886 575 24 380 780 7 412 456 40 8 96 227 902 51 046 859 24 192 255 33 524 246 -61 140 199 3 538 610 8 714 276 13 725 583 18 898 425 9 593 662 45 9 162 718 050 62 784 712 8 497 782 22 940 186 -13 335 294 -4 442 495 17 962 715 14 340 197 12 284 867 4 536 754 50 199 941 365 74 499 600 14 554 701 32 060 027 -7 268 808 -6 193 334 13 984 769 8 595 954 16 729 396 2 036 896 55 11 288 728 483 66 895 085 591 889 25 718 071 -10 792 899 -3 236 438 29 791 990 6 045 095 14 849 494 3 927 883 60 12 306 656 021 61 304 520 28 403 053 36 695 512 -34 980 360 -2 115 762 17 355 264 3 660 546 12 649 856 -363 589 65 13 317 641 371 98 450 805 28 261 902 49 394 531 -25 837 065 -4 308 298 29 937 355 2 753 576 18 632 269 -383 465 70 14 194 711 673 -41 793 191 -4 557 493 24 093 592 -53 393 588 -10 749 714 12 326 390 -10 950 157 2 830 741 -1 392 963 75 281 333 851 -59 743 118 -12 398 476 12 935 672 -41 496 975 -9 304 691 -4 840 585 -11 213 630 7 368 361 -792 793 80 16 216 431 798 -140 725 447 -32 707 641 -4 172 164 -42 070 128 -12 440 022 -28 382 969 -15 359 710 -6 902 464 1 309 651 85 17 198 664 705 -125 908 776 -30 694 228 -21 395 969 -32 463 454 -11 361 413 -22 099 967 -8 295 131 -647 272 1 048 658 a více 18 46 783 872 -117 256 719 -34 311 809 -22 856 966 -29 384 608 -11 628 716 -17 103 599 -4 130 991 2 883 642 -723 672
Provozní náklady ZP Nejnižší provozní náklady v Evropě
Fond prevence Vyvíjející se systém prevence a edukace pojištěnců Preventivní programy zaměřeny na cílové skupiny pojištěnců dle rizikových faktorů jejich povolání a věkové struktury. Rozsah preventivních programů je nadstavbou nad národními preventivními programy. Zdravotní pojišťovny jsou často iniciátory zavedení nových preventivních programů zaměřených např. na očkování či screeningová vyšetření nádorových onemocnění. Ověření účinnosti těchto preventivních programů jednotlivými zdravotními pojišťovnami vedlo k zařazení některých z nich do zdravotní péče hrazené z prostředků v. z. p.
Sjednocení podmínek ZZP a VZP nerovné postavení VZP a ostatních zdravotních pojišťoven, dvojí legislativního prostředí- zvýhodněním VZP oproti ostatním zdravotním pojišťovnám. zmocnění VZP k zajišťování centralizovaných agend centrální registr pojištěnců, Informační centrum, zpracovávání Metodik, přerozdělování pojistného. rozdílné definice naplňování některých fondů atd.
Společné činnosti ZP Jde o oblasti, v nichž je nutná centralizace (např. centrální registr pojištěnců, přerozdělení apod.), nebo kde je z jiného důvodu žádoucí, aby zdravotní pojišťovny postupovaly jednotně (např. formuláře pro plátce nebo některé revizní činnosti). Do budoucna i příprava jednotných pravidel pro plátce a poskytovatele zdravotní péče (tvorba číselníků, formulářů a datových rozhraní) tak, aby se snížila administrativní zátěž těchto subjektů.
Komise pro zdrav. prostředky Léková komise SZP ČR Hlavní úkoly: zabezpečování činností souvisejících s procesem stanovování cen, podmínek a výše úhrad léčivých přípravků, sledování efektivního vynakládání finančních prostředků v oblasti lékové politiky (DNC, do budoucna pozitivní listy, generická preskripce) Komise pro zdrav. prostředky Hlavní úkoly: sledování efektivního vynakládání finančních prostředků v oblasti zdravotnických prostředků (e-aukce)
Konkurence ZP pluralita systému = existence konkurenčního prostředí jako garance kvality služeb pojištěncům. konkurenční způsob zajištění dostupnosti zdravotní péče v požadované kvalitě a za podmínek efektivního využití prostředků v. z. p. vede k soutěži mezi zdravotními pojišťovnami o co nejlepší smluvní podmínky s poskytovateli zdravotní péče zejména ve prospěch pojištěnců. kvalitu služeb lze ověřit na základě výsledků agendy stížností u jednotlivých zdravotních pojišťoven.
Projekt JIM projekt není v souladu s navrhovanými reformními kroky v oblasti zdravotnictví zaměstnavatelé nezískají žádnou výhodu navrhovaná úprava nezjednodušuje v žádném případě plátcům pojistného (zaměstnavatelé, OSVČ, OBZP) výpočet výše daní / pojistného, např. v rámci jednoho kumulovaného základu daně, který by byl následně převeden jednotlivým institucím, naopak nadále zůstává zachována trojkolejnost vyměření výše odvodu daně / pojistného pohledávky vzniklé před JIM budou nadále zajišťovat ZP problém informačního servisu občan přijde o možnost odstranění tvrdosti zákona - prominutí penále …
Děkuji za pozornost