Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název materiálu: VY_32_INOVACE_6_CLOVEK_ JAKO_ OBČAN_02 Radikalismus (totalitarismus a vůdcovství) Téma sady: Člověk jako občan Obor, ročník: Ekonomické lyceum / Obchodní akademie, 1. / 3. ročník Datum vytvoření: únor 2013 Anotace: Radikalismus, totalitarismus, vůdcovství, negativní a pozitivní vůdci Metodický obsah: Výklad nového učiva, interaktivní úkol
Radikalismu Je směr, teorie či hnutí usilující o zásadní, nekompromisní (často až extrémní) řešení problémů Můžeme rozlišit hnutí, která jsou radikální: Svým cílem (teoretický radikalismus) Svými prostředky (praktický radikalismus) Pod pojmem radikalismus dále můžeme chápat radikální názory, smýšlení či rozhodný postup, rázné řešení
Totalitarismus (totalita) Historicky zatím nejzločinnější typy nedemokratických politických režimů Totalitární státy - fašistická Itálie, nacistické Německo, komunistický SSSR Prospěch má vždy pouze jednotlivec nebo úzká skupina lidí (menšina) na úkor většiny Užití lsti, strachu, posvátné úcty, manipulace Jako hlavní nástroj donucení většiny k poslušnosti slouží menšině násilí a krutost
Znaky totalitního politického systému Jediná vládnoucí skupina, která disponuje monopolem moci Jediná oficiální státní ideologie, světový názor Režim jedné politické strany, která vyžaduje disciplínu Kontrola všech oblastí individuálního i společenského života Policejní režim, jenž dohlíží nad vším a nad všemi (cenzura, informační izolace)
Politické vůdcovství Vůdce může být osoba, která skupinu řídí a vede k něčemu dobrému, ale také existují vůdci, kteří skupinu ovládají Má charisma Manipulativní vůdci dokážou druhé ovládat tak šikovně, že si to ovládaní často uvědomí až později Ti, co se takovému vůdci postaví, jsou vyloučeni ze skupiny Identifikace s vůdcem dává naopak falešný pocit síly
Novodobí vůdci Dnes není důležité jen to, co dotyčný sděluje, ale jakým způsobem to sděluje a jak vypadá Mediální image politika je nesmírně důležitá Moderní politický vůdce musí být schopen artikulovat zájmy střední třídy Ty se týkají hlavně přístupu k informacím, životního prostředí, vzdělání, bydlení, kvalitní zdravotní péče
Znáte minulé a současné vůdce? Vůdci
Političtí a společenští vůdci Skupinová práce: Rozdělte do dvou sloupečků (pozitivní, negativní) uvedené vůdce. Každá skupinka si vybere 1 pozitivního a 1 negativního vůdce a přiblíží ho spolužákům. A. Hitler, F. Castro, Dalajláma, M. Ghándí, V. Havel, Che-Guevara, W. Churchil, Jan Pavel II., JFK, Kim Čong-il, Kim-Čong-un, Kim Ir-sen, M. L. King V. I. Lenin, Mao Ce-tung, TGM, Matka Tereza, B. Musolini, Pol Pot, J. Stalin DÚ: Najděte fotografie alespoň 2 pozitivních a 2 negativních vůdců a vlepte si je do sešitu.
Zdroje a autorská práva DUDÁK, Vladislav. a kol. Občanská nauka pro střední odborné školy. 1. vyd. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 2005, 326 s. ISBN 80-7235-233-4. EMMERT, František. Odmaturuj! ze společenských věd. Vyd. 1. - aktualizované. Brno: Didaktis, 2004, 224 s. Odmaturuj!. ISBN 80-862-8568-5. PEHE, Jiří. Politický vůdce v demokratickém systému [online]. [cit. 26.2.2013]. Dostupný na WWW: http://www.pehe.cz/clanky/1999/politicky-vudce-v-demokratickem-systemu Dílo smí být dále šířeno pod licencí CC BY-SA. Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Všechna neocitovaná autorská díla jsou dílem autora. Všechny neocitované kliparty a další grafické objekty jsou součástí prostředků výukového sw Smart Notebook a MS Office.