Co je to zapojování veřejnosti, co je partnerství FSS MU 2. dubna 2012 Nadpis – název prezentace. Podnadpis – jméno pobočky CpKP.
Demokracie je ten nejhorší způsob vlády, jaký znám Demokracie je ten nejhorší způsob vlády, jaký znám. Až na to, že neexistuje žádný lepší. Winston Churchill Jsme si vědomi omezení naší demokracie, ale techniky na tomto semináři nám dopomohou k tomu aby demokracie lépe fungovala. Možná do opozice můžeme postavit citát TGM. Má-li naše demokracie své nedostatky, musíme překonávat ty nedostatky, ale ne překonávat demokracii. Tomáš Garrigue Masaryk 5.12.2017
CO JE TO ZAPOJOVÁNÍ VEŘEJNOSTI Zapojování veřejnosti je série aktivit sloužících k informování zainteresovaných občanů či organizací a získání jejich podnětů pro připravení a přijetí kvalitního rozhodnutí. Definice: zdůraznit, že se jedná o sérii aktivit, ne jednorázové informování netýká se pouze dotčených subjektů dle zákona, ale všech, kterých by to záležitost mohla dotknout v nejširším slova smyslu, tedy často obecné veřejnsti kde se jedná o veřejné finanční prostředky, tam se jedná o zájem veřejnosti zdůraznit roli spolků a NNO nenahrazuje zastupitelskou demokracii, ale připravuje podklady pro kvalitní rozhodnutí zastupiteli, či úředníkovi jeho odpovědnost nikdo nevezme a záleží na něm, jak své rozhodnutí obhájí před veřejností 5.12.2017
ZAPOJOVÁNÍ VEŘEJNOSTI různá označení, zapojování veřejnosti, komunitní plánování, akční plánování, komunikace s veřejností, participativní přístup přenos zkušeností z USA, Nizozemí velmi těžce přijímaný přístup v post-socialistických zemích V souvislosti se správou věcí veřejných se sekáváme s různými označeními v podstatě téhož. Přístupu, který je založen na konzultacích a respektování partnerství široké škály partnerů. Tak jak bylo definováno výše. Trocha historie – přenos Nadace partnerství, Agora apod. Pomalá změna. Dnes obecněji přijímaný přístup, nicméně potýká se s častou formalizací. 5.12.2017
ÚROVNĚ ZAPOJENÍ VEŘEJNOSTI Delegování rozhodovacích pravomocí na občany Společné plánování či rozhodování Zapojení a konzultace Získávání informací od občanů Poskytování informací PR, přesvědčování, manipulace Přesvědčování a manipulace nejsou stupněm zapojení veřejnosti, ačkoliv za ni je někdy vydáváno. Pokud je o věci rozhodnuto a v procesu komunikace jde jen o prosazení nějakého stanoviska,nelze hovořit o zapojení veřejnosti. Sherry Arnsteinovou (Arnsteim, 1965) 5.12.2017
CO JE TO ZAPOJOVÁNÍ VEŘEJNOSTI rozhodovatel uživatel odborník Grafické vyjádření procesů zapojení veřejnosti Proces zapojení veřejnosti je vlastně procesem komunikace mezi třemi skupinami partnerů. Rozhodovatelem (investor, veřejná správa), odborníkem ( architekt, expert na strategické plánování, poskytovatel sociálních služeb apod.) uživatelem (veřejnost, občané, uživatelé sociálních služeb). Příklad: plánování veřejného prostranství – investor-obec; uživatel veřejného prostranství; architekt 5.12.2017
PRINCIPY ROZHODOVÁNÍ většinové 5.12.2017
PRINCIPY ROZHODOVÁNÍ kompromisní 5.12.2017 kompromisní (všechny skupiny částečně ustoupí ze svých požadavků) nemusí být dostatečné stabilní otupuje jen nejostřejší hrany střetu, podstata zůstává zcela není spokojena ani jedna skupina 5.12.2017
PRINCIPY ROZHODOVÁNÍ konsensuální toto je cílem zapojování veřejnosti konsensuální (dosažení shody v zásadních otázkách) to je cíl procesů zapojení veřejnosti ne vždy se dá dosáhnout musí být ochota hledat nejlepší řešení celého problému, ne jen pro některé skupiny základem je, že jsou vydefinovány a naplněny základní potřeby jednotlvých skupin a ty, pokut to je možné, jsou respektovány. 5.12.2017
Do čeho veřejnost zapojovat? neexistuje téma, kde nelze uplatnit žádnou úroveň zapojení, vhodná jsou především témata: plánování veřejných prostranství strategická rozhodnutí strategické plánování (regionální rozvoj, územní plánování) sestavování investiční části rozpočtu investiční akce Příklad nevhodného tématu pro zapojení veřejnosti: např mandatorní výdaje obecního rozpočtu otázky národní obrany 5.12.2017
ZAPOJOVÁNÍ VEŘEJNOSTI JE PROSTŘEDEK ALE I CÍL k dosažení kvalitního plánu či rozhodnutí cíl mobilizovat občany k tomu, aby se zajímali o veřejné dění protikorupční opatření 5.12.2017
Partnerství FSS MU 2. dubna 2012 Nadpis – název prezentace. Podnadpis – jméno pobočky CpKP.
PARTNERSTVÍ užší spolupráce s partnery místní partnerství mohou být základem pro rozvoj obce či regionu partnerství musí zůstávat otevřené 5.12.2017
PARTNERSTVÍ princip spolupráce obohacující všechny zúčastněné partnerství by mělo být účelné a funkční, jinak přináší více problémů než užitku musí překonat rozdílné zvyklosti, zkušenosti i cíle všech zúčastněných k tomu může dopomoci i vhodné použití facilitace při rozhodování a plánování Pokud partnerství neuspokojuje, nebo dokonce omezuje, některého z partnerů, je ohrožena jeho stabilita a smysluplnost. Možno učinit decentní příklad do mezilidských vztahů. Konec konců partnerství mezi subjekty je v podstatě také partnerství mezi konkrétními lidmi. 5.12.2017
ÚROVNĚ PARTNERSTVÍ Grafické vyjádření posloupnosti kvality partnerství. Faktické partnerství jsou pouze poslední dvě patra pyramidy. 5.12.2017
MÍSTNÍ PARTNERSTVÍ vytvoření místního partnerství metoda Leader MA 21 zapojení různých partnerů veřejná správa neziskový sektor podnikatelé Místní partnerství je dlouhodobě budované partnerství, zpravidla z důvodů obecného rozvoje komunity, či regionu 5.12.2017
MÍSTNÍ PARTNERSTVÍ společná motivace společné cíle vhodná institucionalizace skupina/komise pro MA 21 občanské sdružení obecně prospěšná společnost 5.12.2017