VY_52_INOVACE_566 Základní škola Luhačovice, příspěvková organizace

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_FY_2E_PAV_01_Světlo.
Advertisements

Základní škola Emila Zátopka Zlín, příspěvková organizace, Štefánikova 2701, Zlín EU PENÍZE ŠKOLÁM OP VK Zlepšení podmínek pro vzdělávání.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Linda Kapounová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
F YZIKÁLNÍ VELIČINY - TEPLOTA Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání.
ČOČKY Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_10_32.
Doprava ROZMĚRY Který obrázek je největší? Který obrázek je nejmenší?
Jméno autora: Tomáš Utíkal Škola: ZŠ Náklo Datum vytvoření (období): listopad 2013 Ročník: devátý Tematická oblast: Elektrické a elektromagnetické jevy.
PASCALŮV ZÁKON Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_15_29.
Základní škola a Mateřská škola generála Pattona Dýšina, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Jitka Křížková, MBA NÁZEV: VY_32_INOVACE_1B_15 TÉMA: VYNÁLEZY.
TRANSFORMÁTOR Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_18_32.
TŘENÍ Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_18_29.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
Základy automatického řízení 1
Skládání rovnoběžných a různoběžných sil-souhrnná cvičení
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Lom světla I. část
VY_52_INOVACE_571 Základní škola Luhačovice, příspěvková organizace
Optický kabel (fiber optic cable)
Polovodiče typu N a P, Polovodičová dioda
DUM:VY_32_INOVACE_IX_1_17 Výkon Šablona číslo: IX Sada číslo: I
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
ARCHIMÉDŮV ZÁKON Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_04_29.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Souhrnné otázky, Světelné jevy
Barva světla, šíření světla a stín
Elektřina VY_32_INOVACE_05-29 Ročník: VIII. r. Vzdělávací oblast:
Autor: Mgr. Svatava Juhászová Datum: Název: VY_52_INOVACE_26_FYZIKA
Poměr Co je poměr. Změna v daném poměru..
OHMŮV ZÁKON Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_07_32.
Výkon, příkon VY_32_INOVACE_59_Vykon_elektrickeho_proudu
Rovinné zrcadlo Název : VY_32_inovace_09 Fyzika - rovinné zrcadlo
Úvod do fyziky opakování
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Lom světla Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Poměr v základním tvaru.
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_NPZ_ZAKON_SETRVACNOSTI
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
VY_32_INOVACE_
Měření elektrického proudu
Základní škola, Jičín, Soudná 12 Autor: PaedDr. Jan Havlík Název:
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Digitální učební materiál
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Libor Zemánek NÁZEV: Lom světla TÉMATICKÝ CELEK: Elektromagnetické.
Čočky Název : VY_32_inovace_13 Fyzika - čočky Autor: Jana Pěničková
ELEKTRICKÝ PROUD.
Světlo a jeho šíření VY_32_INOVACE_12_240
Mechanika VY_32_INOVACE_05-16 Ročník: VI. r. VII. r. VIII. r. IX. r.
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_24_13 Střídavé.
Kontrolní test znalostí
Světelné jevy -shrnutí
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Poměr v základním tvaru.
Závislost elektrického odporu
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Neživá příroda - vzduch
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_24_18 Fyzika,
Skládání rovnoběžných a různoběžných sil-souhrnná cvičení
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_24_19 Fyzika,
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_DEN_ZEME Název materiálu: Den Země
PŘÍRODNÍ POMĚRY ČR – ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ
Transkript prezentace:

VY_52_INOVACE_566 Základní škola Luhačovice, příspěvková organizace Jméno autora Mgr. Pavel Koudelka Datum: 1. 9. 2012 Ročník: 9. Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Vzdělávací obor: Fyzika Tematický okruh: Opakování učiva fyziky Téma: Souhrnné opakování učiva fyziky ZŠ (26/76) Metodický list/Anotace Opakování, procvičování a rozšiřování učiva různými formami + řešení Zdroje: http://cs.wikipedia.org/wiki/Guglielmo_Marconi http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Marconi.jpg

kolikrát se necháš nachytat?) … je to pravda nebo lež? … (následuje 10 výroků, kolikrát se necháš nachytat?)

1. Při určitém zvýšení teploty je teplo přijaté tělesem přímo úměrné hmotnosti tělesa.

PRAVDA

Na rovinném rozhraní dvou optických prostředí nenastává lom světla. 2. Na rovinném rozhraní dvou optických prostředí nenastává lom světla.

LEŽ

Jak to teda mělo být správně?

Na rovinném rozhraní dvou optických prostředí nastává lom světla. 2. Na rovinném rozhraní dvou optických prostředí nastává lom světla.

3. Sílu měříme siloměrem. Měření je umožněno tím, že dočasné prodloužení pružiny siloměru je přímo úměrné působící (měřené) síle.

PRAVDA

4. Na jednom konci cívky s proudem je severní a na druhém konci jižní magnetický pól.

PRAVDA

5. Postupuje-li paprsek do prostředí, ve kterém se světlo šíří větší rychlostí, např. ze skla nebo z vody do vzduchu nastane lom paprsku od kolmice (α < β ).

PRAVDA

6. Napětí ve větvích se rozdělí v obráceném poměru než odpory rezistorů: I1 / I2 = R2 / R1

LEŽ

Jak to teda mělo být správně?

6. Proudy ve větvích se rozdělí v obráceném poměru než odpory rezistorů: I1 / I2 = R2 / R1

7. Dnes se vyvíjejí nové typy jaderných elektráren, které se v případě nebezpečí samy odstaví i bez zásahu člověka.

PRAVDA

Radioaktivita je vyzařování jaderného záření nestabilními jádry atomů. 8. Radioaktivita je vyzařování jaderného záření nestabilními jádry atomů.

PRAVDA

9. Je-li fotorezistor osvětlen méně, jeho odpor se zmenší, při poklesu osvětlení fotorezistoru se jeho odpor zmenší.

LEŽ

Jak to teda mělo být správně?

9. Je-li fotorezistor osvětlen více, jeho odpor se zmenší, při poklesu osvětlení fotorezistoru se jeho odpor zvětší.

10. V důsledku přímočarého šíření světla vzniká za neprůhlednými tělesy stín. Je to místo, kam světlo neproniká.

PRAVDA

A nyní si chvilku započítáme, máme tady dva jednoduché příklady, pojďme se hned mrknout na jejich zadání: (následovat bude samozřejmě řešení, pro názornost vše „růčo“, komplet bez použití kalkulaček).

39. - A Gordon se rád koupe: hydrostatický tlak u dna řeky je 58 kPa. Jak je hluboká řeka v tomto místě?

28. - A Žesťa má zase rád traktory. Pásy jeho nového stroje mají stykovou plochu pásů traktoru se zemí 3,2 m2. Tlak, který traktor způsobuje je 62 kPa. Jak velkou tlakovou silou působí traktor na zem a jaká je vůbec hmotnost jeho nového pásového traktoru?

To musí mít každý už dávno hotovo. Čistě jen pro kontrolu:

39. - A Gordon se rád koupe: hydrostatický tlak u dna řeky je 58 kPa. Jak je hluboká řeka v tomto místě?

28. - A Žesťa má zase rád traktory. Pásy jeho nového stroje mají stykovou plochu pásů traktoru se zemí 3,2 m2. Tlak, který traktor způsobuje je 62 kPa. Jak velkou tlakovou silou působí traktor na zem a jaká je vůbec hmotnost jeho nového pásového traktoru?

… nyní následuje bleskovka, základ základů:

… najde se tu snad bábovka, která by tohle nezvládla…? …

fyzikální veličina značka základní jednotka teplota m °C W dráha Q J A výkon V U práce R I E Ω P elektrické napětí s elektrický proud t elektrický odpor energie teplo

… čistě jen pro kontrolu: ( p. s. jinak by snad musel být obnoven trest smrti ).

fyzikální veličina značka základní jednotka teplota t °C dráha s m výkon P W práce J teplo Q energie E elektrický odpor R Ω elektrický proud I A elektrické napětí U V

… nejen ve fyzice, … ale hlavně v každodenním, běžném životě je zkrátka potřeba umět správně a výstižně definovat pojmy. Učíme se tak přesnému vyjadřování a samozřejmě tím i bystříme svůj mozek…

… tak jako má ruka pět prstů…

… tak jako má ruka pět prstů…

… tak bude následovat pět pojmů…

… dokážete výstižně říct, co znamenají?

Manometr Elektrochemický článek Kondenzor Detektor částic Křemenné hodiny

Manometr

Manometr – přístroj k měření přetlaku.

Manometr – přístroj k měření přetlaku. Elektrochemický článek

Manometr – přístroj k měření přetlaku. Elektrochemický článek – soustava složená ze dvou chemicky různých elektrod ponořených do roztoku elektrolytu, která může být zdrojem elektrické energie.

Manometr – přístroj k měření přetlaku. Elektrochemický článek – soustava složená ze dvou chemicky různých elektrod ponořených do roztoku elektrolytu, která může být zdrojem elektrické energie. Kondenzor

Manometr – přístroj k měření přetlaku. Elektrochemický článek – soustava složená ze dvou chemicky různých elektrod ponořených do roztoku elektrolytu, která může být zdrojem elektrické energie. Kondenzor – optická soustava sloužící k intenzivnímu a rovnoměrnému osvětlení předmětů soustředěním světelných svazků vycházejících z daného zdroje.

Manometr – přístroj k měření přetlaku. Elektrochemický článek – soustava složená ze dvou chemicky různých elektrod ponořených do roztoku elektrolytu, která může být zdrojem elektrické energie. Kondenzor – optická soustava sloužící k intenzivnímu a rovnoměrnému osvětlení předmětů soustředěním světelných svazků vycházejících z daného zdroje. Detektor částic

Manometr – přístroj k měření přetlaku. Elektrochemický článek – soustava složená ze dvou chemicky různých elektrod ponořených do roztoku elektrolytu, která může být zdrojem elektrické energie. Kondenzor – optická soustava sloužící k intenzivnímu a rovnoměrnému osvětlení předmětů soustředěním světelných svazků vycházejících z daného zdroje. Detektor částic – přístroj signalizující přítomnost rychle se pohybujících částic nebo záření.

Manometr – přístroj k měření přetlaku. Elektrochemický článek – soustava složená ze dvou chemicky různých elektrod ponořených do roztoku elektrolytu, která může být zdrojem elektrické energie. Kondenzor – optická soustava sloužící k intenzivnímu a rovnoměrnému osvětlení předmětů soustředěním světelných svazků vycházejících z daného zdroje. Detektor částic – přístroj signalizující přítomnost rychle se pohybujících částic nebo záření. Křemenné hodiny

Manometr – přístroj k měření přetlaku. Elektrochemický článek – soustava složená ze dvou chemicky různých elektrod ponořených do roztoku elektrolytu, která může být zdrojem elektrické energie. Kondenzor – optická soustava sloužící k intenzivnímu a rovnoměrnému osvětlení předmětů soustředěním světelných svazků vycházejících z daného zdroje. Detektor částic – přístroj signalizující přítomnost rychle se pohybujících částic nebo záření. Křemenné hodiny – hodiny využívající kmity elektrického oscilačního obvodu regulované křemenným krystalem.

… a teď malá soutěž na závěr: poznáte našeho neznámého? …

(25. dubna 1874 Griffona u Bologne - 20 (25. dubna 1874 Griffona u Bologne - 20. července 1937 Řím) byl italský fyzik, vynálezce, podnikatel a politik.

Jeho nejdůležitějším vynálezem je bezdrátový telegraf, první způsob radiového spojení. Založil několik úspěšných společností podnikajících v oboru radiotelegrafického spojení. Pro papeže Pia XI. vybudoval Radio Vatikán (provoz zahájilo v roce 1931).

V roce 1909 obdržel společně s Karlem Braunem Nobelovu cenu za fyziku V roce 1909 obdržel společně s Karlem Braunem Nobelovu cenu za fyziku. Od roku 1930 byl předsedou Italské královské akademie, v roce 1936 se stal členem Papežské akademie věd. Následující rok zemřel.

Již během studií v Bologni se zajímal o výsledky pokusů Heinricha Hertze a pokoušel se je zopakovat. 2. června 1896 získává patent na bezdrátový telegraf.

V roce 1897 zakládá telegrafní společnost a vysílá na vzdálenost 15 km V roce 1897 zakládá telegrafní společnost a vysílá na vzdálenost 15 km. V roce 1898 provádí spojení z palub lodí a první sportovní reportáž. 12. prosince 1901 provedl první transatlantické bezdrátové spojení.

Byl autorem mnoha dalších vynálezů (magnetický detektor, duplexní radiotelegrafie, rotační jiskřiště, vodorovná směrová anténa a tak dále).

Přes jasnou patentovou ochranu je ale jeho autorství v některých případech sporné. Americký nejvyšší soud ochranu některých jeho patentů v roce 1943 zrušil s tím, že byly obsaženy v o deset let starších patentech Nikoly Tesly.

Guglielmo Marconi

http://cs.wikipedia.org/wiki/Guglielmo_Marconi http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Marconi.jpg

Červená – hlavní město; Ať si na chvilku odpočineme od fyziky a logického uvažování vůbec, máme tady na odreagování pár jmen z celého světa. Jedná se buď o hlavní město, jiná města, nebo řeku. Fialová – zadání; Červená – hlavní město; Černá – jiná města; Modrá – řeka. (Všechno nepozná asi nikdo, ale v kolika jménech uspějete? Jak velký máte přehled? …)

jméno země světadíl Jerevan Jeruzalém Jihlava Jizera Johannesburg Jokohama Jokulsá Jordán Juarez Jubba Kaba Kábul

jméno země světadíl Jerevan Jeruzalém Jihlava Jizera Johannesburg Jokohama Jokulsá Jordán Juarez Jubba Kaba Kábul

jméno země světadíl Jerevan Arménie Jeruzalém Izrael Jihlava Česká republika Jizera Johannesburg JAR Jokohama Japonsko Jokulsá Island Jordán Jordánsko Juarez Mexiko Jubba Somálsko Kaba Sierra Leone Kábul Afghánistán

jméno země světadíl Jerevan Arménie Asie Jeruzalém Izrael Jihlava Česká republika Evropa Jizera Johannesburg JAR Afrika Jokohama Japonsko Jokulsá Island Jordán Jordánsko Juarez Mexiko Amerika Jubba Somálsko Kaba Sierra Leone Kábul Afghánistán