Daňová teorie a politika

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mikroekonomie I Formování cen na trzích výrobních faktorů
Advertisements

Trh, nabídka, poptávka, tržní rovnováha
Rozhodování firmy v postavení monopolu o výstupu a ceně
Mikroekonomie I Cvičení 11 – Chování firmy v podmínkách monopolu
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Rovnovážný bod, rovnovážná cena
Trh a jeho zákonitosti.
Mikroekonomie I Tržní poptávka, elasticita poptávky
TEORIE VÝROBNÍCH FAKTORŮ A ROZDĚLOVÁNÍ
Mikroekonomie I Chování spotřebitele: užitečnost a poptávka
VY_32_INOVACE_ Tržní mechanismus.
Poptávka na trhu zboží a služeb
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence.
Mikroekonomie II Úvod Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
 V tržním systému se ekonomické subjekty (na jedné straně výrobci, prodávající, na druhé straně nakupující zákazníci (domácnosti, firmy, vláda a státní.
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Podnikatelské prostředí: Makroprostředí
Agregátní poptávka a nabídka
Vize daňové reformy doc. Ing. Alena Vančurová, Ph.D. Vysoká škola ekonomická v Praze Fakulta financí a účetnictví Katedra veřejných financí
Mikroekonomie I Nedokonalá konkurence
Poptávka na nedokonale konkurenčním trhu práce
TRH VÝROBNÍCH FAKTORŮ MIKROEKONOMIE I
HOSPODÁŘSKÝ PROCES.
Daňová teorie a politika
MODEL AS-AD INFLACE V EKONOMICE HYPERINFLACE DEFLACE
nabídka DOKONALe konkurenční firmy Mikroekonomie I
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Seminář 4. Trh a tržní mechanismus
Investiční multiplikátor
Mikroekonomie I Nabídka dokonale konkurenční firmy
Chování spotřebitele, výrobci, efektivnost
Mikroekonomie I Rovnováha na dokonale konkurenčním trhu
CHOVÁNÍ FIRMY V DOKONALÉ KONKURENCI
Daňový dopad a přesun „Žádný daňový subjekt netouží být zdaněn a vždy se bude pokoušet přenést daň na někoho jiného.“
Dokonalá konkurence předpoklady DoKo
Cena a cenová politika. množství peněz, které musíme na trhu zaplatit za výrobek nebo službu a je to jediný nástroj z 4P, který přináší příjmymnožství.
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Trh a tržní mechanizmus Ne chaos, ale ekonomický řád.
 Práce patří mezi výrobní faktory. Na trhu v roli poptávajícího vystupují firmy a v roli nabízejícího domácnosti. Pro většinu domácností představují.
Agregátní poptávka a agregátní nabídka
Národohospodářské soustavy a hospodářská politika Ing. Vojtěch Jindra.
Poptávka na trhu zboží a služeb Ing. Vojtěch Jindra
Daňová teorie a politika
 Kapitál je proti jiným výrobním faktorům považován za faktor již vyrobený. Kapitál se skládá z takových vyrobených statků dlouhodobé spotřeby, které.
Trh práce a politika zaměstnanosti
Trh práce a politika zaměstnanosti
TRH A TRŽNÍ MECHANISMUS Kolektiv žáků 4.I. Nabídka Nabídka je ekonomický pojem vyjadřující objem výstupu výroby, které chce vyrábějící subjekt na trhu.
Název projektu: ICT ve výuce Označení materiálu: VY_32_INOVACE_ZEK_715 Ročník: 2. Vzdělávací obor: M/01 Hotelnictví Téma: Písemná práce, tržní ekonomika,
Podstata přebytku spotřebitele
ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:ICT ve výuce OZNAČENÍ MATERIÁLU:VY_32_INOVACE_EKO_100 ROČNÍK: 4. VZDĚLÁVACÍ OBOR:65-42-M/01 HOTELNICTVÍ.
Teorie výrobních faktorů a rozdělování
Charakteristika a podmínky dokonalé konkurence
1. téma Úvod do daňové teorie.
TRH (tržní mechanismus)
Nabídka a poptávka Nabídka množství zboží, které jsou prodávající ochotni dodat na trh při určité ceně, na určitém místě a v určitém čase tržní nabídka.
Faktory ovlivňující nabídku a poptávku
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_12_11 Název materiáluInflace.
Ekonometrické modely poptávky Spotřeba Poptávka. Typy poptávky  Agregovaná  Desagregovaná – dílčí Poptávka jednotlivých spotřebitelů Poptávka po jednotlivých.
Daně a rozpočty (Státní rozpočet, daňová soustava, hospodaření domácnosti, mzda, ZP + SP) Finanční gramotnost pro 9. ročníky 2016 / 2017 Bc. Tomáš Janda.
nabídka, poptávka, trh, utváření ceny, základní pojmy Michal Janovec
5 FIRMA A SPOTŘEBITEL.
Ing. Yvona Legierská, Ph.D.
Daňová teorie a politika
Základy nabídky a poptávky, trh a tvorba ceny TNH 1 (S-2)
Tržní mechanismus. Tržní mechanismus Tržní rovnováha.
Monopol charakteristika monopolu příčiny jeho vzniku
DAŇOVÁ SOUSTAVA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Alena Hůrková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
5 FIRMA A SPOTŘEBITEL.
Základy nabídky a poptávky, trh a tvorba ceny TNH 1 (S-2)
Tržní síly nabídky a poptávky, elasticita a její aplikace TNH 1 (S-3)
Transkript prezentace:

Daňová teorie a politika 6 Ing. Yvona Legierská

Pro začátek… „Plat se zvyšuje pouze o tolik, aby se zvýšily daně, nikoli čistý příjem.“ MURPHYHO ZÁKON

Témata 1. Fiskální, rozpočtová a daňová politika a její nástroje. 2. Vývoj daňové teorie a geneze daní. 3. Daňové ukazatele uplatňované při mezinárodních komparacích. 4. Efektivnost ve zdanění. 5. Daňové stimuly a makroekonomické důsledky zdanění. 6. Teorie daňové incidence. 7. Teorie daňové spravedlnosti. 8. Teorie důchodových daní. 9. Teorie majetkových daní. 10. Teorie spotřebních a ekologických daní. 11. Daňová konkurence a harmonizace v Evropské unii. 12. Daňové instrumenty uplatňované v EU a v dalších zemích

1.Teorie daňové incidence. Teorie daňové incidence se zabývá problematikou související s dopadem a přesunem daňového břemene na určité subjekty trhu. Zdaňování jednotlivých objektů daně má závažné ekonomické důsledky a účinky, které mohou být : makroekonomické (vliv na ekonomický růst, zaměstnanost a cenovou hladinu); mikroekonomické (vliv na rozdělování důchodů a efektivnost využívání zdrojů). Teorie daňové incidence se pak zabývá zkoumáním uvedených aspektů daňových systémů.

1. Teorie daňové incidence. Daň obecně dopadá na subjekty dvěma způsoby, a to : ze zákona – tzv. zákonný dopad daně; skutečně (tj. až po daňovém přesunu) – tzv. skutečný (efektivní) dopad daně. Z hlediska právního i z hlediska daňové praxe je důležitý dopad zákonný, neboť daňové subjekty jsou povinny platit daň ve správné výši a v zákonem stanoveném termínu, jinak mohou být předmětem uvalení sankce. Z hlediska ekonomického je důležitý skutečný dopad (tj. po provedeném daňovém přesunu). Týká se pouze jednotlivců a determinuje ceny, outputy a důchody.

1. Teorie daňové incidence. Daňový přesun představuje proces, v rámci něhož se daň pohybuje z místa výběru (z místa zákonné incidence, tj. od jednoho subjektu) do místa odběru (do místa ekonomické incidence, tj. ke druhému subjektu), přičemž k tomuto přesunu může docházet : v různých časových horizontech; s různou intenzitou průhlednosti.

1. Teorie daňové incidence. Problematika transferu (přesunu) daňového břemene patří k významným funkcionálním aspektům transferu (přesunu) daňové břemene. To proto, že daně mají v ekonomickém systému významné funkce (fiskální, alokační, redistribuční, stabilizační, edukativní - výchovné, regulační).

1. Teorie daňové incidence. Subjekty trhu usilují o to, aby, pokud je to možné, odsunuly daňové břemeno od sebe co nejvíce, např. : podnikatel se snaží zvýšením ceny přenést daň nepřímo na kupujícího (zákazníka, spotřebitele); majitel domu daň z kapitálového výnosu domu na nájemníka; věřitel daň z úroku na dlužníka; dělník daň ze závislé činnosti (z pracovního výnosu, mzdy) na zaměstnavatele.

1. Teorie daňové incidence. Stát při ukládání daní si musí být vědom účinků, které plynou z přesunu daní. Dokonce s tím i počítá a proto ukládá daň výrobcům a očekává, že výrobci přesunou daňové břemeno na kupující (spotřebitele).

1. Teorie daňové incidence. Rozeznáváme 2 formy daňového přesunu, a to : přesun dopředu; přesun dozadu. Přesun daňového břemene dopředu znamená přesun na kupujícího (spotřebitele) u finálních výrobků nebo na odběratele v dalším stupni výrobního řetězce. Vybrané problémy daňové teorie 2. Teorie daňové incidence

Příklad přesunu daně Dopad daně u a.s. - ponesou FO a domácnosti, v tom: akcionáři odběratelé a spotřebitelé v cenách výrobků (přesun dopředu) dodavatelé výrobních faktorů (přesun dozadu) - tj. zaměstnanci, dodavatelé výrobních zařízení, materiálu apod.

1. Teorie daňové incidence. Podle výše daně, která se přesune do ceny pro kupujícího nebo odběratele, může jít o přesun (typologie daňových přesunů, Vybíhal 1995) : parciální (částečný), kdy zvýšení ceny (Ck) pro kupující (spotřebitele, odběratele) je menší než velikost navýšené daně (Δd), tj. Ck < Δd; plný, kdy se velikost navýšené daně plně (ze 100 %) promítla do zvýšení ceny, tj. Ck = Δd; převislý (neúnosný), kdy cena pro kupující (spotřebitele, odběratele) vzrostla o vyšší částku než činila velikost navýšené daně, tj. Ck > Δd; nulový, kdy k přesunu velikosti navýšené daně na kupující (spotřebitele, odběratele) vůbec nedojde.

1. Teorie daňové incidence. Přesun daňového břemene dozadu znamená přesun na prodávajícího na trhu, tj. na dodavatele, na vlastní zaměstnance nebo na vlastníka výrobních faktorů (např. akcionáře). Věcně logickým projevem tohoto přesunu může být (při zvýšení ceny výrobku) snížení poptávky a omezování výroby, propouštění zaměstnanců, přesun kapitálu do jiných sfér podnikání, snížení tržní hodnoty akcií, aj. Např. zvýšení daně uložené akciové společnosti může vést ke snížení mezd zaměstnanců. Zvýšení daně ukládané právnickým osobám postihne tedy i osoby fyzické.

1. Teorie daňové incidence. Velikost a směr daňového přesunu a dopadu ovlivňuje řada faktorů, a to : pružnost nabídky; pružnost poptávky; charakter trhu (konkurenční, monopolní, oligopolní); míra otevřenosti ekonomiky (čím je ekonomika otevřenější, tím je elasticita poptávky a nabídky vyšší - při zvýšení ceny - přesun do zahraničí či přesun poptávky na cizí výrobky); význam (váha) zdaněného trhu;

1. Teorie daňové incidence. časový faktor - časový horizont, v němž se důsledky přesunu sledují - nabídka a poptávka v delším časovém období je pružnější, není možné ihned přesunout kapitál do jiného odvětví, změnit profesi či spotřební zvyk, daň nese okamžitě daňový subjekt. U spotřebních daní dochází k přesunu dopředu v cenách ihned, někdy i při ohlášení budoucí změny - tzv. oznamovací efekt daně, ve skutečnosti je každá dílčí daňová změna provázena jinou změnou ve veřejných příjmech a výdajích, tj. přesun a dopad jedné daně probíhá souběžně s jinými přesuny a dopady daňovými a výdajovými; rozsah odvětví postižených navýšením daně.

1. Teorie daňové incidence. Daňové přesuny a daňové dopady jsou předmětem zájmu daňové teorie i teorie veřejných financí. Do diskuse k tomuto problému se zapojili především Hariss, Simon, Sanders, Sommers, Gillin, Due, Hallen, Arnold, Gude, Blach, a především Ramsey. Ramsey odvodil pravidlo (tzv. Ramseyovo pravidlo), podle kterého je nejvhodnější zatížit nejvíce zboží a služby, které jsou nabídkově nebo poptávkově nejméně elastické (např. voda, elektrická energie, potraviny, přírodní bohatství).

1. Teorie daňové incidence. Přesné znění Ramseyova pravidla je následující : „Nejtěžší daně uval na vstupy a výstupy, u kterých je poptávka nebo nabídka cenově nejméně elastická. Vysoká daň se nepromítne do výrazného poklesu výroby nebo spotřeby, čímž se dosáhne nejefektivnějšího výběru daně. Tedy takového, kdy ztráta přebytku u spotřebitele je minimální“.

1. Teorie daňové incidence. Z matematického hlediska se Ramseyovy daně rovnají součtu převrácených hodnot cenové elasticity poptávky a nabídky, tj. T/p = k (1/ED + 1/ES), kde : T je analyzovaná jednotková daň; p je rovnovážná cena po uvalení daně; k  je konstanta závisející na celkových vládních příjmech z daní; ED je kompenzovaná cenová pružnost poptávky (poptávka spotřebitelů po jejich kompenzaci zaplacené daně); ES je cenová elasticita nabídky.

1. Teorie daňové incidence. Uplatnění tohoto pravidla v praxi vyspělé tržní ekonomiky je dnes velmi problematické, neboť v sociálně orientované tržní ekonomice je daňová politika nucena najít určitou harmonii mezi střetáváním zájmů na straně efektivnosti a politicky přijatelnou úrovní spravedlnosti ve zdanění.

2. Daňový přesun na konkurenčních trzích, v monopolním a oligopolním prostředí. 2. 1 Přesun na konkurenčním trhu Na konkurenčních trzích je cena prodávaného zboží či služby (a tedy i rozsah daňového přesunu) determinována průběhem křivek poptávky a nabídky.

2. 1 Daňový přesun na konkurenčním trhu Graf 3.1 Přesun daně S0 křivka nabídky D křivka poptávky E0 bod rovnováhy (průnik S0 a D Před zdaněním se prodává Q0 zboží za p0 cenu (rovnovážná cena) t – daň (spotřební) na výrobek X sníží se nabídka z So na úroveň S1 za novou rovnovážnou cenu p1. Prodávající odvede státu daň t, realizuje čistou cenu p2= p1-t avšak: došlo k přesunu na kupujícího (cena , za kterou kupuje, vzrostla) jedná se o částečný přesun - z daně o velikosti t se přesunula jen částka p1-p0 část daně p0-p2 se nepřesunula, zaplatil ji prodávající

2. 1 Daňový přesun na konkurenčním trhu Velikost daňového přesunu (tj. podíl přesunuté daně) na konkurenčním trhu závisí na cenových elasticitách poptávky a nabídky, neboť jsou to právě ony, které určují sklon křivek v jednotlivých bodech a také rozdělení daňového břemene mezi subjekty na trhu. Absolutní velikost přesunuté daně závisí navíc na velikosti daně.

2. 1. 1 Elasticita poptávky a přesun daně Velikost daňového přesunu na konkurenčním trhu závisí na cenových elasticitách poptávky a nabídky (sklon křivek) a velikosti daně. Graf 3.2 Závislost daňového přesunu na elasticitě poptávky a) e. poptávky =0 Kupující trvá na stejném množství zboží při jakékoli ceně, prodávající může cenu zvýšit o celou daň => 100 % přesun daně (př. potraviny, alkohol, tabák)

2.1.1 Elasticita poptávky a přesun daně  

2.1.1 Elasticita poptávky a přesun daně Závěr: Čím je poptávka pružnější, tím menší je přesun daně z prodávajícího na kupujícího a naopak.

2.1.2 Elasticita nabídky a přesun daně Graf 3.3 Závislost daňového přesunu na elasticitě nabídky a) e. nabídky =0 Celou daň nese prodávající, daňový přesun = 0 Př. daň z pozemků, staveb aj. - nízká elasticita nabídky, dopadne v krátkém časovém období na jejich vlastníky, kteří mají malé možnosti přesunu na jiné subjekty.

2.1.2 Elasticita nabídky a přesun daně  

2.1.2Elasticita nabídky a přesun daně Závěr: Daňový přesun z prodávajícího na kupujícího na trhu je tím větší, čím vyšší je pružnost nabídky a naopak.

2.1.3 Daň placená na různých stranách trhu Graf 3.4 Daň placená na různých stranách trhu S - křivka nabídky (z S0 na S1) - rozdělení NBD na část placenou kupujícím a prodávajícím D - křivka poptávky (z D0 na D1) E - bod rovnováhy (původní E0, nový E1) Prodávající bude prodávat za cenu p2, kupující zaplatí navíc daň t a jeho kupní cena bude p1. Na konkurenčním trhu nezávisí na tom, kdo ze zákona platí daň - zda prodávající, či kupující. Skutečný dopad daně je totožný, daně jsou ekvivalentní.

2.1.3 Daň placená na různých stranách trhu Závěr: čím je poptávka elastičtější, tím větší část daně nese prodávající, čím je poptávka méně elastická, tím větší část daně nese kupující čím je nabídka elastičtější, tím větší část daně nese kupující, čím je nabídka méně elastická, tím větší část daně nese prodávající

2. 2 Daňový přesun v monopolním prostředí. V monopolním prostředí (např. výroba energie, těžba surovin) výrobce určuje množství a ceny na základě rovnosti svých mezních nákladů a mezních výnosů. Proto daňový přesun může být u monopolu od 10 % až do více než 100 %, a to podle průběhu křivek mezních nákladů a výnosů (tj. nulový, parciální, plný nebo převislý). Ve většině případů však zdaněním výroby monopolního zboží není postižena monopolní výroba, ale kupující (spotřebitelé).

2. 3 Daňový v oligopolním prostředí. Oligopolní trh leží mezi krajními polohami, tj. konkurenčním trhem a monopolním, výrobce nemůže stanovit cenu libovolně, pro výrobce není cena neměnným parametrem, př. autobusová doprava, letecká doprava, výroba železa poptávková křivka nepředvídatelná, vliv ostatních při tvorbě ceny, o chování oligopolní firmy neexistuje žádná teorie, týkající se predikce daňových dopadů.

A na závěr… „Na světě už je to tak zařízeno, že jeden žije ze škody druhého.“ P. BERTOLOY