ŠKOLNÍ DIDAKTIKA.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
TVORBA ŠVP Polanka – červen 2008.
Advertisements

Matika krokem  Proč? - motivy vzniku
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako doplňující výukový materiál pro žáky 3. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika.
Téma 3: Cíle vzdělávání 3. část
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
Zpracování seminárních a kvalifikačních prací
NÁZEV PRÁCE (musí být stručný, výstižný, měl by obsahovat jednoznačné výrazy a slovní spojení) Název školy Jméno autora, třída, místo a rok zpracování.
AUTOEVALUACE neboli VLASTNÍ HODNOCENÍ MŠ Martina Kupcová.
UČEBNÍ ÚLOHY Je to široká škála všech učebních zadání a to od nejjednodušších úkolů, vyžadujících pouhou pamětní reprodukci poznatků, až po složité úkoly,
Bakalářský seminář Úvod BP Závěr BP.
Jaroslava Sýkorová Milena Tomášková Karlovy Vary, 2014
Didaktické prostředky
Typologie vyučovacích hodin v ekonomickém vzdělávání, použitá kritéria a závěry pro zvyšování kvality výuky © prof. Ing. Ondřej Asztalos, CSc.
Jak se stát dobrým právníkem?
Makroekonomie Základní východiska zkoumání. O co se snaží makroekonomická teorie? Cílem makroekonomické teorie je v podstatě –Popsat a teoreticky vysvětlit.
(komentovaný přehled)
Současné teorie finančních služeb Přednáškový kurs Mgr FFS ZS 2008.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
Kritické myšlení Bc. Helena Selucká Podpora čtenářství – podzim 2010.
Diplomový seminář I – 3. hodina Kontrola domácích úkolů – Úvod do DP 2. Návrh výzkumu: Cíle výzkumné práce a formulace výzkumných otázek.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
PLÁNOVÁNÍ CELOROČNÍ VÝUKOVÉ AKTIVITY UČITELE EKONOMICKÝCH PŘEDMĚTŮ
Výchovně vzdělávací cíle
Cíle studia didaktiky pedagogiky
259 Vybrané kapitoly z didaktiky 195 Vybrané kapitoly z didaktiky
Didaktika distančního vzdělávání Základní pojmy a vztahy.
Didaktika přírodopisu 2
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
VYUČOVACÍ METODY V PŘÍRODOPISE
Západočeská univerzita v Plzni
Vyučovací metody Školní pedagogika 2013.
Struktura bakalářské práce
Didaktika přírodopisu 2 Mgr. Libuše VODOVÁ Katedra biologie PdF MU.
DIDAKTIKA FYZIKY I. 1 Fyzikální vzdělávání
DIDAKTIKA FYZIKY I. 7 Fyzikální učebnice
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
DIDAKTIKA FYZIKY I. 2 Vzdělávací cíle ve Fy
„Inovace výstupů, obsahu a metod bakalářských programů vysokých škol neuniverzitního typu.“ CZ.1.07/2.2.00/ EUR. Ing. Petra Bednářová, Ph.D.
Diplomový projekt pro studijní obor Finance – I.část.
Předškolní vzdělávání.  Rámcový vzdělávací program vymezuje hlavní požadavky, podmínky a pravidla.  Školní vzdělávací program vytváří každá mateřská.
Připraveno s podporou programu Erasmus+ Evropské unie. Výsledky učení v pedagogické činnosti vysokých škol Představení metodiky.
ČESKÝ JAZYK A LITERATURA Umělecký styl On-line diskuse k virtuální hospitaci – Gymnázium J. K. Tyla, Hradec Králové Vyučující: Mgr. Lenka Krejsová.
ČESKÝ JAZYK A LITERATURA Praktická aplikace teoretických poznatků z hláskosloví Online diskuse k virtuální hospitaci – Open Gate, gymnázium.
Didaktika přírodopisu 1 Přednáška Úvodní informace, Didaktika přírodopisu jako věda a její historie Mgr. Libuše VODOVÁ, Ph.D. Katedra biologie PdF MU.
Analýza manažerských dovedností ve vybraném podniku
Týmová spolupráce při vedení zájmových činností
Didaktické prostředky
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
Pedagogické disciplíny
Rozvoj týmové spolupráce prostřednictvím pohybových aktivit
Didaktika přírodopisu 1 7. seminář: Formulace VVC
DRAMATURGIE TEAMBUILDINGOVÝCH PROGRAMŮ (seminář)
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ A/ B/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
Projektování Projekt = plán, záměr, úmysl
Strukturace učiva Příprava učitelova.
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 6 didaktických pojmů + zodpovědět 2 otázky.
Školní didaktika.
11. Evaluace/hodnocení Hodnocení škol, školských zařízení a vzdělávací soustavy vymezuje § 12 zákona 561/2005 Sb. o předškolním , základním, středním,
Standardy pro základní vzdělávání
Bc. Helena Selucká Podpora čtenářství – podzim 2011
Pedagogická Psychologie
Vzdělávací cíle Bloomova taxonomie
Pedagogická psychologie
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
DIDAKTICKÉ ZÁSADY obecné požadavky uplatňované v procesu výuky zajišťují kvalitu výchovně vzdělávacího procesu vztahují se na všechny stránky výuky, na.
Kurikulum: obsah školní edukace
Mgr. Helena Hubatková Selucká VIKBB35 Podpora čtenářství – podzim 2013
ŠKOLNÍ PEDAGOGIKA ZÁKLADY PEDAGOGIKY DPS002 PS 2017
Kalhous, Z., Obst, O. a kol. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002.
KMT/DIZ1 Příprava na vyučování Příprava na vyučovací hodinu
Transkript prezentace:

ŠKOLNÍ DIDAKTIKA

Organizace kurzu 4 společná setkání (24. 3., 7. 4., 21. 4., 5. 5.): 8:20 – 11:45, M13 Povinná účast – (50%) Závěrečný test – (5 otevřených otázek, 65%) Literatura (viz IS) Kalhous, Z. & Obst, O. (2002). Školní didaktika Petty, G. (2004). Moderní vyučování Skalková, J. (2007).Obecná didaktika Šeďová, K. & Švaříček, R. & Šalamounová, Z. (2012). Komunikace ve školní třídě Prezentace

Jak bude probíhat výuka

Co je didaktika? teorie vyučování a umění vyučovat teorie vzdělávání (19. stol.) teorie učení, která napomáhá rozvoji člověka teorie vyučování a vzdělávání (Skalková) věda, která po teoretické i praktické stránce studuje procesy vzdělávání (Kalhous, Obst, 1998)

Sedm pravidel kognitivně náročné výuky Nové pojmy by měly být vysvětleny. Komunikační struktura by měla odpovídat momentálnímu průběhu výuky. Aktivizace žáků je předstupněm cvičení v argumentaci. Učení se potřebuje čas. Učitel by měl rozhodovat o tom, kdo bude odpovídat. Učitel by měl být arbitrem výuky. Učitel by měl formulovat standard dobré práce.

Výukové cíle Školní didaktika

Cíle výuky Plán Realizace Vyhodnocení Kafe

Výukový cíl je… představa o kvalitativních a kvantitativních změnách u jednotlivých žáků v oblasti kognitivní, afektivní a psychomotorické, kterých má být dosaženo ve stanoveném čase v procesu výuky. Kalhous (2002)

Dělení výukových cílů - podle míry obecnosti obecné (vzdělávací cíle) specifické (výukové cíle) konkrétní (cíle aktivit) podle obsahového zaměření psychomotorické výukové cíle – Davea afektivní výukové cíle - Krathwohl kognitivní výukové cíle – Bloom

SMART Specifický: vztah ke konkrétní činnosti Měřitelný: stanovení kvality i kvantity Akceptovatelný: v souladu s potřebami Realistický: reálná dosažitelnost cíle Termínovaný: ohraničený v čase

Jak formulovat výukové cíle? Správně formulovaný cíl Žák bude na konci hodiny schopen vyjmenovat tři stěžejní díla Karla Čapka. Žák zvládne samostatně analyzovat rétorické figury v básni Máj. Žák dokáže vysvětlit důvody, které vedly k započetí první světové války. Nesprávně formulovaný cíl Představit žákům výčet nepravidelných sloves. (úkol pro učitele) Žák bude umět hovořit o tématu „moje rodina“ v německém jazyce. (příliš obecný cíl) Žák si zapamatuje co nejvíce slovíček z učebnice. (neměřitelné)

Daveho taxonomie výukových cílů: psychomotorické cíle Naturalizace - činnosti jsou prováděné s minimem vynaložené energie Členění činnosti – provádění několika úkonů současně nebo v požadovaném sledu Precizace – realizace činnosti v podmínkách praxe Manipulace – jednání na základě instrukce učitele Imitace – napodobení učitele

Krathwohlova taxonomie výukových cílů: afektivní cíle Charakterizace hodnotou – vnitřní systém hodnot, automatické jednání Organizace hodnot – žádoucí jednání Přijetí hodnoty – přesvědčením žáka o hodnotě Aktivita - reakce na výchovnou situaci Citlivost – pozornost

Bloomova taxonomie výukových cílů: Kognitivní náročnost Tvorba Hodnocení Analýza a syntéza Aplikace Porozumění Zapamatování

Pomocná slova pro tvorbu cílů Zapamatování – termíny a fakta, jejich klasifikace a kategorizace (definovat, identifikovat, vytvořit seznam, vyjmenovat, opakovat, vzpomenout si, rozpoznat, zapsat, spojit, zopakovat, podtrhnout, zvýraznit) Porozumění – překlad z jednoho jazyka do druhého, převod z jedné formy komunikace do druhé, jednoduchá interpretace, extrapolace (vybrat, uvést příklad, předvést, popsat, určit, rozlišovat, vysvětlit, vyjádřit, říci vlastními slovy, vybrat, přeformulovat, sdělit, přeložit, simulovat, vypočítat, zkontrolovat, změřit) Aplikace – použití abstrakcí a zobecnění (teorie, zákony, principy, pravidla, metody, techniky, postupy, obecné myšlenky v konkrétních situacích) (aplikovat, demonstrovat, interpretovat údaje, načrtnout, zobecnit, uvést vztah mezi, plánovat, použít, prokázat, registrovat, řešit, vyzkoušet, rozlišit, připravit, zaznamenat)

Pomocná slova pro tvorbu cílů Analýza a syntéza – rozbor komplexní informace (systému, procesu) na prvky a části, stanovení hierarchie prvku, princip jejich organizace, vztahů a interakce mezi prvky (analyzovat, provést rozbor, najít vztah, porovnat, shrnout, dát do souvislostí, seřadit do logických posloupností, identifikovat příčiny a následky, kategorizovat, diskutovat, klasifikovat, kombinovat, odhadnout, odvodit, zpochybnit, vyřešit, diagnostikovat) Hodnocení – posouzení materiálů, podkladů, metod a technik z hlediska účelu podle kritérií, která jsou dána nebo která si žák sám navrhne (kritizovat, obhájit, ocenit, posoudit, podpořit názory, oponovat, prověřit srovnat s normou, vybrat, uvést klady a zápory, zdůvodnit, zhodnotit) Tvorba – složení prvků a jejich částí do předtím neexistujícího celku (upravit, organizovat, formulovat, reorganizovat, složit, navrhnout, spravovat, řídit, vytvořit systém, zrekonstruovat, předpovědět, navrhnout)

Příklady náročnosti úkolů Zapamatování - Bez použití poznámek a jiných informačních zdrojů napište, co jste si zapamatovali k těmto pojmům: J. J. Rousseau, J. G. Herder, hnutí Sturm und Drang, žánr balada, preromantická lidová tvorba a báseň Růžička od Goetheho. Porozumění - Přečtěte si báseň Růžička od Goetheho a interpretujte ji, o čem báseň vypovídá, co má sdělit. Aplikace - Podívejte se na nejznámější obraz romantického hrdiny od C. D. Friedricha a vzpomeňte si na to, co už o romantismu víte, a na základě toho charakterizujte romantického hrdinu.

Příklady náročnosti úkolů Analýza a syntéza Porovnejte originál básně Růžička od Goetheho v němčině s překladem v češtině co do zvukové podoby básně a identifikujte, jak se překlad liší od originálu. Hodnocení Jakým způsobem může šestnáctiletého člověka poškodit pornografie (v souvislosti s textem Markýze de Sade)? Tvorba Napište, jak byste postupovali, kdybyste byli autoři děsivého námětu filmu?

Vyučující Mgr. Ingrid Čejková Mgr. Jana Navrátilová, DiS. cejkova@phil.muni.cz Mgr. Jana Navrátilová, DiS. navratilova@mail.muni.cz Mgr. Karla Brücknerová, Ph.D. brucknerova@phil.muni.cz