OP Meziregionální spolupráce

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Doporučení pro přípravu žádosti;
Advertisements

Strukturální fondy jako zdroj financí pro komunální investice
MOŽNOSTI FINANCOVÁNÍ PROJEKTOVÝCH ZÁMĚRŮ V NOVÉM PROGRAMOVACÍM OBDOBÍ EU
Kohezní politika EU – současnost a perspektiva Radomír Špok Institut pro evropskou politiku EUROPEUM.
MAS Lužnice, o.s. Příprava strategie MAS Lužnice na období
Nástroj pro realizaci IS rozvoje území. Umožňuje koordinaci navzájem provázaných a územně zacílených intervencí z různých prioritních os jednoho či více.
Praha a fondy EU Programové období 2007 – 2013 Markéta Reedová náměstkyně primátora HMP.
CzechInvest Agentura pro podporu podnikání a investic
Tento projekt je spolufinancovaný z Evropského fondu regionálního rozvoje. Akce se koná v rámci Programu cezhraničnej spolupráce SR-ČR pod názvem.
Projekt „Zvyšování projektové absorpční kapacity Jihomoravského kraje“ realizovaný v rámci opatření 3.3. Společného regionálního operačního programu Konference.
Program rozvoje venkova ČR na období Olomouc Šumperk
Potenciál území v oblasti integrace a inovace Ekonomika a zaměstnanost (spolupráce škol a lokálních firem, coworkingová centra, podnikatelské inkubátory,
1 OPERAČNÍ PROGRAM ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ pro období MINISTERSTVO ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ
Projekt 3.3 „Partnerství pro budoucnost“. Úvodní informace o projektu Projekt byl úspěšně předložen Karlovarským krajem v rámci výzvy SROP, priority 3.
Rozvoj kapacit dalšího profesního vzdělávání v Královéhradeckém kraji grantové schéma kraje pro období 2004 – 2006 Olga Zumrová.
Program švýcarsko-české spolupráce Předkládání záměru projektu Konečný termín k předkládání projektových záměrů: ve 14:00 Místo předkládání.
Krajský úřad Libereckého kraje SEMINÁŘ Možnosti spolufinancování projektů ze strukturálních fondů Evropské unie prostřednictvím operačních programů.
Seminář pro žadatele OPPS ČR-PR 2007 – 2013 Seminář pro žadatele OPPS ČR-PR 2007 – 2013 Zpracovala: Bc. Jana Bartošková Datum: 25. října 2010.
ÚŘAD VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY Úřad vlády ČR a Ministerstvo pro místní rozvoj ČR CESTA K INFORMACÍM O EVROPSKÉ UNII V ČESKÉ REPUBLICE.
Způsoby podávání projektů na úrovni krajů Příprava financování projektů internetizace knihoven ze strukturálních fondů Havlíčkův Brod, 18. –
Projekt je spolufinancován Evropskou unií a Českou republikou Atlas Labe na území Královéhradeckého kraje prezentace výsledků projektu.
OP Přeshraniční spolupráce ČR-Rakousko  přímo navazuje na program INTERREG IIIA ;  nově zavádí princip tzv. Vedoucího partnera (Lead.
Jednotný programový dokument pro Cíl 3 regionu NUTS 2 hlavní město Praha Podpora inovací Oddělení řízení a implementace JPD 3, MPSV Ing. Světlana.
Opatření 2.2. Rozvoj informačních a komunikačních technologií v regionech.
Program rozvoje venkova aktuální stav implementace
Grantové schéma Phare 2003 Rozvoj lidských zdrojů Seminář pro auditory Část obsahová Praha, 15. března 2006 Ing. Jarmila Modrá Národní vzdělávací.
FONDY EU Programové období
Program rozvoje venkova ČESKÉ REPUBLIKY na období 2007 – 2013.
Program semináře: 1)Úvod, obecné informace o JPD 2 a výzvách (Mgr. Jakub Benda) 2)Změny ve 4. Výzvě (Mgr. Jakub Benda) 3)Informace o Prioritě 1 (Ing. Johana.
AKTUÁLNÍ SITUACE V PROJEKTU RIS – ČASOVÝ HARMONOGRAM červen 2005 – květen 2006červen 2007 – leden 2008 Fáze 0 – definice projektu Fáze 1 - analýza Fáze.
1 Operační program Výzkum a vývoj pro inovace Programovací období
OPPS ČR-PR Operační program přeshraniční spolupráce Česká republika-Polská republika Seminář pro žadatele Zpracovala: Jana Bartošková.
ICHNOS Plus – INTERREG 4C Ing. Petr Pavlinec – kraj Vysočina.
Znalostní ekonomika Praha, 23. května 2006 Mgr. Tomáš Hruda Generální ředitel.
FONDY EU Programové období
Základní informace o programu PS ESPON Území programu a rozpočet Programové území - 28 států EU + 4 partnerské státy - Švýcarsko, Norsko, Lichtenštejnsko.
Program EU pro zaměstnanost a sociální inovace (EaSI)
Aktuální výzvy z operačních programů. Integrovaný regionální operační program Srpen –silnice II. a III. tříd (průběžná výzva) –Provozní a animační náklady.
Operační program ESPON 2013 Informační den Program ESPON 2013 Projektová partneři Mgr. Milada Hroňková Ministerstvo pro místní rozvoj ČR 21. února 2011.
STRATEGICKÝ PLÁN ROZVOJE STATUTÁRNÍHO MĚSTA JIHLAVY DO ROKU 2020 VYHODNOCENÍ VLIVŮ NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ A SOUSTAVU NATURA 2000.
Územní dimenze a nové nástroje v programovém období Mgr. Jelena Kriegelsteinová Ministerstvo pro místní rozvoj ČR.
Zájmové sdružení právnických osob OK4Inovace Workshop pro zástupce ORP Olomouckého kraje
OP Nadnárodní spolupráce Střední Evropa Helena Kalasová HARMONOGRAM –OP schválen Evropskou komisí –Vyhlášení 1. výzvy 3.3. –
Ministerstvo pro místní rozvoj ČR, Staroměstské náměstí 6, Praha 1 lll INTEGROVANÝ OPERAČNÍ PROGRAM INTEGROVANÝ OPERAČNÍ.
SEMINÁŘ K PROBLEMATICE EVROPSKÉHO SOCIÁLNÍHO FONDU Evropský sociální fond v ČR * Městská knihovna, Praha.
Seminář pro žadatele OP LZZ - Mezinárodní spolupráce: Shrnutí, doporučení, diskuse 29. červenec 2008 Praha.
Program rozvoje venkova aktuální stav implementace Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova: Evropa investuje do venkovských oblastí.
Operační program Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost Kateřina Čočková, regionální projektová manažerka.
Sekce fondů Evropské unie (Sekce 8) Hlavní náplň Zajištění činností Řídicího orgánu operačních programů spolufinancovaných z ESF (OP LZZ a OPZ), Zprostředkujících.
Strategie sociálního začleňování na období let 2012 – 2020 Příspěvek ke konferenci "Sociálně vyloučené lokality - vznik, rizika, možnosti řešení"
Interreg Rakousko - ČR/ Oddělení projektové podpory1 Interreg V-A Rakousko – Česká republika.
Integrovaný regionální operační program Mgr. Jan Veselský, Centrum pro regionální rozvoj České republiky Praha- Dotační možnosti a aktuální výzvy.
Dotační programy v období DRAHOSLAV CHUDOBA, DABONA s.r.o. 1.
Plzeň, 23. dubna 2007 Meziregionální spolupráce INTERREG IIIC, INTERREG IVC.
Školení pro zaměstnance SSČ, v.v.i. Podpora ekonomických systémů na pracovištích AV ČR v oblasti projektového řízení Mgr. Jaroslava Barbara Sporková
Září 2008Ing. Luboš Dobiáš INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Oblast podpory 1.1 Oblast podpory 1.2 Oblast podpory 1.3 Výzvy k předkládání žádostí Individuálních.
Veřejné rozpočty Mgr. Oldřich Hájek.
Regionální politika EU v období
Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST PhDr. Kateřina Pösingerová, CSc.
4. zasedání Výboru České republiky pro programy nadnárodní a meziregionální spolupráce března 2017Praha.
Interreg DANUBE Program nadnárodní spolupráce
Praha, 31. března 2016 Alice Štollová Kovandová
OP Meziregionální spolupráce
Základy pro dobrý projekt
Interreg DANUBE Program nadnárodní spolupráce
Tvorba veřejných projektů – příklad Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Mgr. Bc. David Póč Oddělení pro strategii a rozvoj/Katedra.
Program švýcarsko-české spolupráce Zlín
Operační programy nadnárodní a mezinárodní spolupráce
Centrum pro regionální rozvoj České republiky Územní odbor IROP pro Kraj Vysočina prezentace v rámci semináře „Dotační příležitosti pro obce na rok.
Možnosti spolufinancování vědecké a výzkumné činnosti ČHMÚ
Transkript prezentace:

OP Meziregionální spolupráce 13. ledna 2011 Brno

Základní charakteristika Určeno všem čl.státům EU plus Švýcarsku a Norsku

Základní charakteristika Cíle Programu zlepšovat efektivitu regionálně rozvojových politik přispívat k hospodářské modernizaci a zvyšování konkurenceschopnosti Evropy prostřednictvím výměny zkušeností a znalostí sbližování méně zkušených regionů s více zkušenými

Charakteristika INTERREG IVC rozpočet 321 mil. EUR na celé programové období program určen pro všechny regiony EU princip vedoucího partnera zpětné financování projektu se musí účastnit partneři min. ze 4 zemí (2 z EU) neinvestiční projekty určen pro veřejné a veřejnoprávní orgány míra spolufinacování: 85% z ERDF pro nové čl. státy 75% z ERDF pro staré čl. státy

Priority Programu 1. Inovace a znalostní ekonomika (55%) 2. Životní prostředí a ochrana před riziky (39%) 3. Technická asistence (6%)

Priorita 1 – hlavní podtémata inovace, rozvoj výzkumu a technologie Podpora infrastruktury pro inovaci – vědecká centra/parky Eko-inovace a používání nových šetrných technologií Restrukturalizace oblastí závislých na tradičních prům. odvětvích Rychlejší přenos inovací do praxe (na trh) podnikání a SMEs Podpora rychlejšímu zakládání firem a podniků Podpora SMEs (rizikový kapitál, půjčky) Regionální klastry Podpora mladým lidem a ženám v oblasti podnikání Hospodářská diverzifikace venkovských oblastí Používání eko-inovací SMEs

Priorita 1 – hlavní podtémata informační společnost Rozvoj veřejných služeb založených na IT (přístup na úřady přes internet: e-vláda) Zvyšování počítačové gramotnosti Zlepšení dostupnosti IT v krajích zaměstnanost, lidský kapitál a vzdělání Zvyšování kvalifikace zaměstnanců Tvorba nových pracovních míst v oblastí inovací Uzpůsobit zaměstnaneckou politiku krajů hlavním socio-ekonomickým změnám Zvýšení investic do lidského kapitálu Podpora zaměstnanosti znevýhodněným skupinám obyvatelstva Zvyšovat adaptibilitu zaměstnanců a podniků (lepší školící systém)

Priorita 2 – hlavní podtémata přírodní a technologická rizika Efektivnější monitoring přírodních rizik Zvyšování povědomí o možných rizicích mezi obyvatelstvem Předcházení znečištění ovzduší Vývoj nových strategií pro předcházení přírodním a technologickým rizikům Rozvoj koordinovaného územního plánování v rizikových oblastech Strategie pro předcházení povodním a jejich dopadů Zvyšování povědomí o klimatických změnách a adaptace na ně vodní hospodářství Zvyšování kvality dodávek vody a její úpravy Podpora integrovaného a udržitelného systému řízení vodních cest (infrastruktura) odpadové hospodářství Přechod k „recyklační“ společnosti Efektivnější zacházení s odpady a vytváření inovativních řešení pro zacházení s ním Obnova krajiny, která byla používána jako sládka

Priorita 2 – hlavní podtémata biodiverzita a uchování přírodního dědictví Rozvoj řídících mechanismů pro chráněné oblasti (Natura 2000) Zajištění celkové koherence sítě Natura 2000 Zlepšování kvality ovzduší energie a udržitelná veřejná doprava Snižování energetické spotřeby Předávání knowhow v oblasti energetické účinnosti, energeticky úsporné budovy Předávání knowhow za účel podpory investic do obnovitelných zdrojů energie Podpora dopravních prostředků s nízkou spotřebou a hromadné dopravy Podpora ne-motorovizovaného způsobu dopravy (kola, cyklostezky) kulturní dědictví Ochrana kulturního dědictví a kulturní krajiny Inovativní řešení ochrany půdy, dekontaminace znečištěné půdy a obnova „brown fieldů Podpora rozvoje udržitelného turismu

2 typy intervencí / projektů regionální projekty (Typ 1) kapitalizační projekty včetně projektů Fast Track (Typ 2) (v rámci 4. výzvy nelze předkládat tento typ projektů)

Typ 1: Regionální projekty Definice a charakteristika Typy intervencí Typ 1: Regionální projekty Definice a charakteristika „klasická“ meziregionální spolupráce spolupráce partnerů v projektu v rámci jedné z priorit Intenzita spolupráce od sítí ke složitější realizaci (miniprogramy – nelze v rámci 4. výzvy) Bez ohledu na intenzitu spolupráce 2 požadavky pro všechny projekty Zaměření na výměnu zkušeností/identifikaci dobrých postupů Nutnost „vyprodukovat“ konkrétní výstup (např. good practice guide, Roadmap, Strategic guidelines a nově Implementační plán)

Typ 1: Regionální projekty Typy intervencí Typ 1: Regionální projekty Přehled doporučení Velikost partnerství: Závisí na intenzitě spolupráce - základní stupeň: max 20 partnerů (networking) - vyšší stupeň: max 15 partnerů (pilotní aktivity) Doba trvání Max. 36 měsíců (včetně ukončení projektu) Rozpočet Min ERDF: 500,000 EUR Max ERDF: 5 mil EUR (pouze ve výjimečných případech) Průměrný rozpočet (ERDF) projektu: mezi 1 a 2 mil. Eur

Hlavní projektové aktivity Hlavní aktivity Hlavní projektové aktivity Výměna zkušeností - organizování konferencí, workshopů, seminářů, studijní pobyty, společných školení… Pilotní aktivity (nepovinné) – jedná se o testování vybrané „dobré praxe“ ve vybraném partnerském regionu – pilotní aktivity musí být přínosné pro všechny partnery Publicita – webové stránky projektu, informační brožury, newslettery, konference, tiskové konference… Řízení a koordinace – hlavně úloha vedoucího partnera, ale i ostatní partneři se musí podílet na řízení projektu

Základní požadavky na projektové aktivity Relevance – aktivity musí odpovídat základnímu cíly programu = přispět k větší efektivitě regionálních rozvojových politik Meziregionalita – aktivity musí mít meziregionální dopad a musí mít přínos pro všechny zúčastněné partnery. Nelze realizovat pouze lokální aktivity, které mají přínos pouze pro jednoho nebo dva partnery Přidaná hodnota – aktivity se musí lišit o normálních denních aktivit partnera. Zároveň každý projekt by měl prokázat, že se liší od projektů, které se již na podobné/stejné téma realizovaly.

Role partnera v projektu vývoj/žádost projekt a žádost - jsou společně rozpracovány a dohodnuty mezi partnery, partneři zvolí Lead partnera kofinancování - zabezpečit závazek kofinancování smlouvy - „Partnership Agreement" musí být podepsán všemi partnery realizace - zodpovědnost za plnění aktivit podle žádosti a Partneship Agreementu finance a reporty - zodpovědnost zabezpečit, že vlastní výdaje budou certifikovány schválenými kontrolory a zajistit aby certifikace probíhala včas

Role vedoucího partnera Vedoucí partner Role vedoucího partnera zodpovídá za řízení a koordinaci projektu. Dále za komunikaci s řídícím orgánem/JTS programu a komunikaci a koordinaci ostatních projektových partnerů. zodpovídá za přípravu a předložení projektové žádosti v případě schválení žádosti podepisuje smlouvu o poskytnutí prostředků s řídícím orgánem zodpovídá za rozdělení úkolů mezi partnery a dohlíží nad jejich plněním v souladu projektovou žádostí a smlouvou sestavuje partnership agreement, kde nastavuje vztahy mezi ním a ostatními partnery zajišťuje řádný interní kontrolní a řídící systém zajišťuje, že projekt předkládá zprávy o průběhu projektu v čas žádá o platby z programu a následně přerozděluje platby partnerům

Finance Programu (eur) Finanční a právní rámec Finance Programu (eur) Finance určené na financování projektů (ERDF + Nor): 304.6 mil - Priorita 1: Inovace a znalostní ekonomika: 60% - Priorita 2: Životní prostředí a ochrana před riziky: 40% Finance (ERDF + Nor) určené pro 4. výzvu: cca. 100 mil. Eur Průměrný rozpočet (ERDF + Nor) jednoho projektu: 1.7 mil Průměrný rozpočet (ERDF + Nor) jednoho partnera: 160 000

Finanční a právní rámec Finance: co je dobré vědět. Finance se partnerů vyplácejí zpětně. Nutnost předfinancovat své aktivity! Partner si musí zajistit finance na dofinancování projektu (15%), nesmí jít o finance z jiných EU fondů! Výdaje na zaměstnancem, kteří pracují na projektu (platy) jsou považovány jako finanční příspěvek partnera na projekt! Velice se doporučuje vyvarovat se sdíleným výdajům! Nutnost dodržovat pravidla (evropská, národní, interní dané instituce) pro zadávání veřejných zakázek! Výdaje na vybavení pouze v jasně odůvodněných případech! Předkládání dokladů a výdajů ke kontrole 1. stupně není nejjednodušší, vždy si dobře prostudovat postupy ke kontrole a v případě potřeby zajistit si externě. Jinak hrozí, že výdaje nebudou procertifikovány.

Partneři / aktivity mimo území EU / NO / CH Finanční a právní rámec Partneři / aktivity mimo území EU / NO / CH Mohou se účastnit ale Nemohou získat finance z programu Interreg IVC Partneři mimo území EU / NO / CH mohou získat finance z programu pokud: Jejich rozpočet nepřesáhne 10% rozpočtu celého projektu Náklady těchto partnerů jsou zahrnuty v rozpočtu partnera z EU nebo Norska Tento partner je uveden v AF a jeho účast je plně odůvodnitelná

Způsobilost partnerů? Finanční a právní rámec Veřejný orgán / subjekt Veřejnoprávní subjekt (body governed by public law) a) založený nebo zřízený za zvláštním účelem uspokojování potřeb obecného zájmu, který nemá průmyslovou ani obchodní povahu b) má právní subjektivitu c) - financován převážně státem, regionálními nebo místními orgány nebo jinými veřejnoprávními subjekty; - nebo je těmito orgány řízen; - nebo je v jeho správním, řídícím nebo dozorčím orgánu více než polovina členů jmenována státem, regionálními nebo místními orgány nebo jinými veřejnoprávními subjekty.

Způsobilost výdajů? Finanční a právní rámec Přípravné náklady: - uznatelné pouze u úspěšných projektů - vzniklé v období od 1.1. 2007 do data podání projektové žádosti - Max. 30 000 Eur Náklady spojené s realizací projektu - Vzniklé od data schválení projektu Monitorovacím výborem do konce měsíce uvedeného jako „měsíc ukončení“ ve schválené žádosti

Způsobilost výdajů Zaměstnanci* Cestovní náklady a ubytování * Způsobilé výdaje Způsobilost výdajů Zaměstnanci* Cestovní náklady a ubytování * Administrativa * automaticky vypočítáváno 12% z výdajů na zaměstnance Vybavení * max. 5% rozpočtu Externí expertízy a služby doporučeno max. 50% rozpočtu * Pro zaměstnance partnerských institucí oficiálně uvedených v žádosti

Dokumenty důležité pro podání žádosti Programový manuál (verze z 25. října 2010) Terms of Reference pro 4. výzvu Formulář žádosti (Application Form) Prohlášení o spolufinancování (Co-financing Statement) Application pack ke stáhnutí na: www.interreg4c.eu

Dokumenty Programový manuál Informace o programu Příprava projektu Podání žádosti a výběr projektu Realizace projektu Ukončení projektu

Dokumenty Formulář žádosti Obecné instrukce Kontrolní seznam Shrnutí projektového záměru Detailní popis projektu Komponenty Rozpočet projektu Partnerství

Prohlášení o spolufinancování Dokumenty Prohlášení o spolufinancování Tento formulář nesmí být nijak upraven a musí být doložen každým partnerem, který se účastní projektu. Částka určená k spolufinancování musí být vyšší nebo totožná s částkou uvedenou v projektové žádosti.

Pavel Lukeš DĚKUJI ZA POZORNOST Ministerstvo pro místní rozvoj odbor evropské územní spolupráce Staroměstské nám. 6 pracoviště Na Příkopě 3-5 telefon: +420 234 154 415 e-mail: pavel.lukes@mmr.cz internet: www.strukturalni-fondy.cz www.interreg4c.eu