Žlázy s vnitřní sekrecí Smyslová soustava

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Žlázy s vnitřní sekrecí
Advertisements

ENDOKRINNÍ SOUSTAVA ( SOUSTAVA ŽLÁZ S VNITŘNÍ SEKRECÍ ) Daniel Chlup.
SOUSTAVA ŽLÁZ S VNITŘNÍM VYMĚŠOVÁNÍM. Funkce: řízení celého organismu (spolu s nervovou soustavou) žlázy s vnitřním vyměšováním = endokrinní žlázy produkují.
Fyziologické vlastnosti lidského sluchu Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastKomunikace hudebního umění se.
Klimakterium Menopauza B. Trojanová. Menopauzální syndrom  Menopauza je přirozený proces, nastává mezi 40 – 60 lety ženy  Ztráta funkčnosti ženských.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lydie Klementová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Hormonální regulace Tematická oblast: Biologie člověka (1. ročník Krajinář)
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: NÁZEV:VY_32_INOVACE_ TEMA: ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ Markéta Hanzalová.
1 Lidské smysly Smysly jsou prostředkem, pomocí kterého vnímáme své okolí. Pět samostatných smyslových systémů reaguje na různé podněty: ooči umožňují.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor:Mgr. Jiří Hajn Název DUM:VY_32_Inovace_ – Trávicí soustava II. (žaludek a dvanáctník) Název sady:Přírodopis.
Základní škola Libina, příspěvková organizace, Libina 548,788 05,IČ: Název projektu: Škola hrou Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním.
Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt LITERACY Řízení lidského organismu Úvod Hormonální.
VY_32_INOVACE_PŘČL.11 Autor: Mgr. Jitka Žejdlíková Datum vytvoření: leden 2012 Ročník: 8. Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Vzdělávací obor: Přírodopis.
NERVOVÁ SOUSTAVA KOMUNIKAČNÍ SÍŤ. FUNKCE NS 1. řídí činnost všech orgánů v těle 2. kontroluje organismus jako celek 3. umožňuje vnímat okolí a získávat.
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_20_01_stavba trávicí soustavy.
Žlázy s vnitřní sekrecí. o uložena : v horní části břišní dutiny o funkce : exokrinní – zevní sekrece endokrinní - vnitřní sekrece – beta buňky  Langerhansovy.
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_21_01_složky potravy.
Předmět:chemie Ročník: 3. ročník učebních oborů Autor: Mgr. Martin Metelka Anotace:Materiál slouží k výkladu učiva o enzymech a hormonech. Klíčová slova:
P ŘÍPRAVA POKRMŮ Hlavní živiny Vypracoval: Lukáš Karlík.
Ústrojí sluchové. N Á ZEV Š KOLY: Gymn á zium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 Č Í SLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ N Á ZEV MATERI Á LU: VY_32_INOVACE_6C_01_sluchové.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA JEVÍČKO, U ZÁMEČKU 784, JEVÍČKO ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_05_AZ kvíz Biologie člověka SADA.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Ontogenetický vývoj. cílová skupina: střední školy anotace : charakteristické znaky puberty klíčová slova : prepuberta, puberta, postpuberta autor: Kamila.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Šárka Svobodová Název materiálu:
Přírodopis - 8. ročník, Sluch
Suroviny pro cukráře I. ročník
Výukový materiál VY_52_INOVACE_27_ Hormony
Žlázy s vnitřní sekrecí
Fylogeneze pohybu živočichů- test
BIOLOGIE ČLOVĚKA TRÁVICÍ SOUSTAVA
Název školy Základní škola Kolín V., Mnichovická 62 Autor
Všechna neocitovaná díla jsou dílem autora.
Třída: Savci Autor: Zuzana Veselíková Vytvořeno: červen 2011
Činnost nervové soustavy
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_04_01_ žlázy s vnitřní sekrecí.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Pohybová soustava ZŠ Hejnice - M. Hradil.
Autor: PaedDr. Hana Hrubcová Název: VY_32_INOVACE_3B_01_Vylučovací
Fyziologické faktory sportovního výkonu
Voda Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lydie Klementová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 
Diabetes mellitus.
Základní škola a Praktická škola Dvůr králové nad Labem
Soustava žláz s vnitřní sekrecí
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Strunatci obratlovci.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Lumír.
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 9_12
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
Tělesný, funkční a psychický vývoj dětí a mládeže
Autor: PaedDr. Hana Hrubcová Název: VY_32_INOVACE_3B_12_Svaly
OP VK Využívání ICT Sada č. 3 - Př - 8
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_28_01_stavba nervové soustavy.
1. DÝCHACÍ SOUSTAVA Funkce dýchací soustavy
Název školy: Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola a Školní jídelna, Dlažkovice 1, příspěvková organizace Třebívlice Autor: PhDr.
Soustava močová Funkce: Tvoří a vylučuje z těla moč.
Potraviny a výživa 1. ročník – kuchař, číšník, servírka
Základní škola, Hradec Králové
Žlázy s vnitřní sekrecí
Jméno autora: PaedDr. Hana Jurásková
Žlázy s vnitřní sekrecí
NERVOVÁ SOUSTAVA.
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Markéta Hanzalová Náprstková N12Smysly
VY_32_INOVACE_ČaJS.5.B Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Štěpánka Beranová Datum: Člověk a jeho svět, člověk a jeho zdraví.
HORMONY Adéla Fantová.
NÁZEV ŠKOLY:ZŠ Dolní Benešov
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
Transkript prezentace:

Žlázy s vnitřní sekrecí Smyslová soustava Praktické cvičení č. 9 Žlázy s vnitřní sekrecí Smyslová soustava

Endokrinní žláza Uložení v těle Produkované hormony Funkce Nedostatek (N - ) Nadbytek (P - ) Šišinka (nadvěsek mozkový, epifýza) Shora připojena k mezimozku Melatonin Ladí cirkadiánní rytmy – 24 h, Ovlivňuje funkci nervové soustavy i celého organizmu, závisí na světle; v dětství brzdí tvorbu pohlavních hormonů, ovlivňuje růst organizmu, působí na psychické projevy v mozku, rozhoduje o stavu imunitního systému. N – nespavost, deprese. Štítná žláza (glandula thyroidea) Pod štítnou chrupavkou, tvoří ji dva laloky spojené můstkem. Váčky s koloidním roztokem; jód Tyroxin Zásobní forma: tyreoglobulin Kalcitonin Tyroxin - zabezpečuje oxidaci živin v buňkách (v tkáních vede k vyšší spotřebě kyslíku a uvolňování energie). Jeho účinkem se zvyšuje spotřeba všech živin, ubývá zásobní tuk, zrychluje se metabolismus bílkovin, mobilizuje se jaterní glykogen a zvyšuje se tvorba tepla. V růstovém období podporuje růst a tělesný a duševní vývoj. Kalcitonin - snižuje koncentraci vápníku v krvi, zajišťuje ukládání v kostech N – vznik strumy – zvětšení (vyklenutí na krku, které tlačí na jícen a dýchací cesty). Vzniká při nedostatku jódu v potravě a vodě. Hypotyreóza – nedostatek vylučování tyroxinu - v dětství - nedostatek oxidace - těžké poruchy tělesného a duševního vývoje, zpomalení a disproporcionalita růstu, ochablost svalstva, snížená základní přeměna látek a duševní opoždění těžkého stupně – kretenismus. V dospělosti vzniká myxedém – snížení látkové přeměny, skleslost, zpomalení srdeční činnosti a vytvoření rosolovitých otoků v pod kožním vazivu obličeje a končetin. P – Basedowa choroba – vystouplé oční koule, zrychlená látková přeměna a srdeční činnost, třes rukou, neklid, dráždivost, vlhká kůže, hubnutí, exoftalmus.

Endokrinní žláza Uložení v těle Produkované hormony Funkce Nedostatek (N - ) Nadbytek (P - ) Příštítná tělíska (glandulae parathyroideae) Při zadní straně laloků štítné žlázy, dva páry hráškovitých útvarů. Parathormon Zajišťuje stálou hladinu vápníku a fosforu v krvi, nutnou pro srážení krve a normální dráždivost nervových a svalových buněk. Uvolňuje Ca z kostí. N – těžké poruchy zdraví, zvyšuje se nervosvalová dráždivost se sklonem k záškubům – křečím svalů (tetanie), postiženo i svalstvo hrtanu a dýchacích svalů – znemožnění dýchání. P – vyplavování vápníku a fosforu z kostí a jejich vylučování v moči – zlomeniny kostí se špatným hojením. Brzlík (thymus) Uložen v dutině hrudní za hrudní kostí, skládá se ze dvou laloků. thymosiny Součást imunitního systému – dozrávání T lymfocytů. Thymosiny – vývoj imunitního systému -

Endokrinní žláza Uložení v těle Produkované hormony Funkce Nedostatek (N - ) Nadbytek (P - ) Nadledvinky (glandulae suprarenales) Nasedají na horní pól ledvin, pyramidový tvar. 1. Kůra - kortikoidy Glukokortikoidy kortizon korizol Kortikosterol Mineralokortikoidy Aldosteron Androgenní h. (mužské) Estrogenní h. (ženské) Přeměna bílkovin na aminokyseliny, které zpracovávají v játrech na glukózu – glukogeneze. Dále mobilizují zásobní tuk a zvyšuje se hladina tuků v krvi – lipémie. Význam stoupá při stresu, popáleninách, operacích, infekcích – připravují k pohotovosti energetické zdroje. Řídí metabolismus Na a K. Zvyšuje zpětné vstřebávání Na (zvýšení koncentrace, vázání vody, zvýšení mimobuněčné tekutiny v tkáních) a vylučování K v ledvinách. Podobné pohlavním hormonům. Hypofunkce kůry nadledvin: - vznik závažných poruch ve stálosti vnitřního prostředí a ztráty vody. Hyperfunkce kůry nadledvin: - pseudohermafroditismus – zvýšená produkce androgenů u plodu ženského pohlaví na začátku jeho vývojového období, získává jejich zevní pohlavní ústrojí mužské znaky. Glukokortikoidy: N – Addisonova choroba – bronzové zabarvení kůže, svalová slabost, veliká únavnost až vyčerpanost P – Cushingova syndromu – při nádorech kůry nadledvin, vzniká hypertenze, pajizévky kůže, zadržování Na v těle a obezita měkkých částí hlavy a trupu.

Endokrinní žláza Uložení v těle Produkované hormony Funkce Nedostatek (N - ) Nadbytek (P - ) Nadledvinky (glandulae suprarenales) Nasedají na horní pól ledvin, pyramidový tvar. 2. Dřeň Katecholaminy Adrenalin Noradrenalin 1. ovlivňují srdeční sval a cévy, 2. působí na hladké svaly (dýchací cesty, děloha, trávící systém), 3. ovlivňuje metabolismus Zrychluje a prohlubuje srdeční činnost, zvětšuje minutový objem srdce, zrychluje tep a zvyšuje krevní tlak. Smrštění kožních cév a cév v kosterních svalech, v srdci a játrech naopak rozšíření – podíl na tělesné práci – přesun krve z nečinných oblastí a krevních zásobáren (sleziny) do pracujících svalů. Vyvolává rozklad glykogenu (glykogenolýzu) v játrech a svalech a zvyšuje koncentraci glukózy v krvi. Zpomaluje srdeční frekvenci přičemž se minutový objem nemění. Vyvolává smrštění cév ve všech orgánech s výjimkou mozku a srdce.

Endokrinní žláza Uložení v těle Produkované hormony Funkce Nedostatek (N - ) Nadbytek (P - ) Slinivka břišní (pankreas) Langerhansovy ostrůvky Skupiny buněk roztroušené v slinivce břišní. Inzulín Glukagon Přenos krevní glukózy k buňkám srdce a svalů, zvyšuje ukládání sacharidů do zásob vytvářením jaterního a svalového glykogenu. V tukových buňkách usnadňuje přeměnu glukózy v tuk, podporuje syntézu bílkovin z aminokyselin a zmenšuje tvorbu cukrů z bílkovin. Má hlavní funkci při snižování hladiny cukru v krvi (glykémii). Podporuje štěpení jaterního glykogenu na glukózu – zvýšení glykémie, stimuluje štěpení tuků v tukové tkáni. N – cukrovka (diabetes mellitus I. a. II. typu. P – při nádorech Langerhansových ostrůvků, nebo vzniká při předávkování inzulínu u diabetiků. Projeví se rychlým poklesem glykémie (hypoglykémie) obvykle ráno před snídaní, po vynechání jídla nebo při těžší tělesné práci.

Endokrinní žláza Uložení v těle Produkované hormony Funkce Nedostatek (N - ) Nadbytek (P - ) Vaječník (ovarium) V dutině břišní. Estrogeny Progesteron V pubertě – vývoj druhotných pohlavních znaků. V době pohlavní dospělosti – cyklické bujení děložní sliznice v proliferační fázi a připravují ji k přijetí oplozeného vajíčka. Uzavírají růstové chrupavky, zadržování vody ve tkáních a snižují množství cholesterolu v krvi. Převádí zbujelou děložní sliznici do sekrečního stádia, udržuje těhotenství a brání předčasnému porodu. N – problémy se zráním pohlavních buněk, menstruací a otěhotněním, opožděný vývoj pohlavních orgánů a druhotných pohlavních znaků. Varlata (testes) V šourku. Testosteron Má vliv na růst a vývoj zevních i vnitřních pohlavních orgánů, druhotných pohlavních znaků a pohlavních buněk. Podporuje tvorbu bílkovin ve svalech – způsobuje jeho růst, dále metabolismus vápníku a fosforu a uzavírání růstových chrupavek. V dospělosti napomáhá udržovat vitalitu spermií. N – problémy se zráním pohlavních buněk, opožděný vývoj pohlavních orgánů a druhotných pohlavních znaků.

Reflex Činnost nervové soustavy je spjata s činností smyslových orgánů - čidel. Ty zprostředkovávají CNS informace o vnějším i vnitřním prostředí. Stavba smyslového ústrojí: Receptor – periferní analyzátor, dostředivá nervová dráha, korové projekční centrum – korový analyzátor Hlavní funkcí receptorů je přijímání podnětů. Počitek – vjem a poznání vzniká však až v mozkové kůře .

Otázky: Co je to reflex? je reakce organizmu na podráždění zprostředkovaná nervovou soustavou. Co je to reflexní oblouk? je dráha, po které je veden vzruch od receptoru přes nervové ústředí k výkonnému orgánu. Jaký je základní biologický význam reflexů? umožňují adaptaci organizmu na změny prostředí.

Reflexní oblouk Receptor – smyslový orgán dostředivá (aferentní) vlákna CNS výkonný orgán (efektor) odstředivá (eferentní) vlákna Reflexní oblouk

Jiří Procházka – zavedl pojem reflex. I. P. Pavlov – rozpracoval reflexní teorii v oblasti podmíněných reflexů. I. P Pavlov (1849 – 1936)

Ve svalech, šlachách a Exteroreceptory kloubních pouzdrech. Zabezpečují informace o poloze a pohybu těla v prostoru. Interoreceptory Přijímají podněty z vnějšího prostředí (receptory pro dotyk, tlak, teplo, bolest, chuť, obraz, zvuk, čich). Proprioreceprory Zachycují podměty z vnitřního prostředí (změny pH, osmotický tlak apod.).

Oční koule (bulbus oculi) Okohybný sval Cévnatka (chorioidea) Bělima (sclera) Duhovka (iris) Čočka (lens crystalina) Zornice (pupilla) Rohovka (cornea) Sítnice (retina) Závěsný aparát (zonula Zinni) Zrakový nerv (nervus opticus)

Normální (emetropické) oko Krátkozraké (myopické) oko Dalekozraké (hypermetropické) oko Korekce rozptylkou Korekce spojkou Oko bez korekce

Ucho (auris) Kost skalní Středoušní kůstky (os petrosum) Zevní zvukovod Bubínek (membrana timpani) Kost skalní (os petrosum) Středoušní kůstky kladívko - malleus kovadlinka - incus třmínek - stapes 3 polokruhovité kanálky ve stř. uchu Hlemýžď (cochlea) Sluchový a rovnovážný nerv

Jazyk (lingua) HOŘKO KYSELO SLADKO SLANO