Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0028 Číslo materiálu VY_42_INOVACE_070 Název školy Gymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Věra Bambasová Předmět Matematika Ročník 3. Datum vytvoření 14.02.2013 Anotace Výklad nové látky s problémovými otázkami - výrazy, definiční obor výrazu - prezentace Metodický pokyn prezentace je určena jako výklad do hodiny i jako materiál k samostudiu Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora.
VÝRAZY 26 + 3, a2 – b2,
Ve výrazech se vyskytuje: proměnná – písmena konstanta – čísla - je konstanta, protože její desetinný rozvoj je nekonečný a neperiodický a jedná se vždy o stejné číslo
Definiční obor výrazu - číselná množina, z nichž je možno za proměnné dosazovat (říkáme také, že pro tyto hodnoty proměnných má daný výraz smysl). - značíme – D - určujeme tak, že vyloučíme čísla, pro která nemůžeme výraz vypočítat.
Hodnota výrazu ČÍSLO, které dostaneme, když za proměnné dosadíme čísla z definičního oboru a provedeme předepsané početní operace
Příklady: Urči definiční obory výrazů: a) b)
Urči hodnotu výrazu pro dané hodnoty proměnných: a) b)
Urči definiční obor výrazů. a) d) b) e) C)
Řešení: a) a ≠ 0, D = R - {0} b) x + 4 ≥ 0 x > -4, D = c) -b ≥ 0 b ≤ 0, D = d) y + 2 ≠ 0 y ≠ -2, 2y + 5 ≠ 0 y ≠ , D = R - {-2,5; -2} e) x2 + 2 ≠ 0, x2 ≠ -2, platí vždy D = R
Použité zdroje: BUŠEK, Ivan; BOČEK, Leo; CALDA, Emil. Základní poznatky z matematiky. Praha: Prometheus, 1995, ISBN 80-85849-34-8.