BAJKY úvod ŽOMJ-Bajka-znaky-PL-Výzva 2016.docx Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. L. Gregoríková. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785. Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).
V bajkách mají důležité místo zvířata. Doplň přirovnání ke zvířatům. Mazaný jako ______________________ Pyšný jako _______________________ Pilný jako ________________________ Moudrý jako ______________________ Věrný jako _______________________ Rychlý jako _______________________ Pomalý jako ______________________ Hladový jako _____________________ Znáš další podobná přirovnání?
6. století př. n. l. zakladatel – Ezop původně určeny dospělým VZNIK BAJKY 6. století př. n. l. zakladatel – Ezop původně určeny dospělým
ZNAKY BAJKY hlavní postavy – zvířata mluví lidskou řečí mají lidské vlastnosti – např. liška je vychytralá, mazaná z bajky plyne nějaké poučení kritizují špatné vlastnosti lidí
ZNAKY BAJKY Přečtěte si bajku a najděte jednotlivé znaky. Liška a hrozny Ezop Liška pelášila kolem vysokého vinného keře, obaleného zralými hrozny, a dostala na ně chuť. Přemýšlela, jak se jich zmocnit, ale ať skákala s rozběhem nebo přímo, na hrozny nedosáhla. Když pochopila marnost svého počínání a musela odtáhnout s nepořízenou, pravila uštěpačně: „Dostala bych je hravě, ale co s nimi, když jsou ještě kyselé.“ MĚCHUROVÁ, A. a kol. Čítanka pro 6. ročník základní školy a primu víceletého gymnázia, s. 13
Jaká zvířata zde vystupují? Jaké mají vlastnosti? Vrána a liška Hladová liška se potulovala po kraji. Nikde nebylo nic k snědku. „Kdybych někde sehnala kousek sýra,“ řekla si. A ku podivu, zrovna v té chvíli nad ní zakroužila vrána, a v zobáku měla pěkný kus sýra, který právě ukradla z okna v jednom domě. Sedla si na větev a začala si na sýru pochutnávat. Hladová liška přemýšlela, jak se dostat k chutnému soustu vysoko nad ní. To by ale nebyla mazaná liška, aby si nedovedla poradit. Začala vráně lichotit: „Jaký jsi to krásný pták! Tvé peří se leskne jako stříbro, je hebké jako hedvábí! Tvůj postoj je vskutku královský. Měla bys být králem všech zvířat. Jistě i tvůj hlas je překrásný, umíš zpívat?“ Vrána se pýchou už nadouvala, a chtěla ukázat, že zpívat umí. Jakmile otevřela zobák, kus sýra jí vypadl, liška jej zachytila a utíkala do své nory, aby si na něm pochutnala. Jaká zvířata zde vystupují? Jaké mají vlastnosti? Vyznač v textu přímou řeč. Kdo ji pronáší? Jaké z bajky plyne ponaučení?
sl. 1 téma hodiny + cíl hodiny sl. 2 motivace – přirovnání Metodický postup sl. 1 téma hodiny + cíl hodiny sl. 2 motivace – přirovnání PL – žáci mohou pracovat samostatně – kontrola na IT ŽOMJ – začátečník pojmenuje pouze zvířata, přirovnání opíše z tabule, je-li šikovnější, může se sám pokusit přiřadit. (odklik obrázku = animace) poznámka: přirovnání doporučuji vybrat podle bajek, se kterými se bude v dalších hodinách pracovat, ŽOMJ – přirovnání použije jako oporu při práci s těmito bajkami. sl. 3–4 výklad + zápis sl. 5 práce s bajkou – Liška a hrozny společné čtení ( žáci – čítanka, ŽOMJ – PL) vysvětlení nesrozumitelných slov – důležité zvláště pro ŽOMJ poznámka: i když žáci budou všemu rozumět, přesto některá slova vysvětlit nahlas, např. pelášit, marnost, uštěpačně. Je možné nahradit v PL tato slova jinými – varianta 2. interpretace obsahu textu najít jednotlivé znaky bajky– ústní vysvětlení ŽOMJ – sleduje znaky v PL poznámka: šikovnější – vybarví si do textu znaky sám, popř. doplní hlavní postavu.
sl. 6 práce s bajkou – Vrána a liška – PL Metodický postup sl. 6 práce s bajkou – Vrána a liška – PL motivace – na základě předchozích informací o bajce se žáci pokusí zamyslet, kdo bude mít navrch a proč – zapsat na tabuli společné čtení vysvětlení nesrozumitelných slov interpretace obsahu textu otázky – samostatná práce – společná kontrola ŽOMJ – pracuje s učitelem, asistentem, popř. nadaným žákem poznámka: šikovnější – necháme jej pracovat také samostatně, jen s dohledem zhodnocení výsledku motivace (z tabule) s obsahem bajky. závěr shrnutí znaků bajky reflexe a sebereflexe
Použité zdroje: Učebnice: MĚCHUROVÁ, A. a kol. Čítanka pro 6. ročník základní školy a primu víceletého gymnázia. 1. vyd. Havlíčkův Brod: FRAGMENT, 1997. ISBN 80-7200-121-3. s.13. Obrázky: [cit. 2016-08-06]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: <https://openclipart.org/detail/154945/Fox> <https://pixabay.com/cs/p%C3%A1v-pt%C3%A1k-zv%C3%AD%C5%99e-pe%C5%99%C3%AD-37501/> <https://pixabay.com/cs/v%C4%8Dela-bi-kreslen%C3%BD-film-med-hmyz-1296273/> <https://pixabay.com/cs/sova-o%C4%8Di-dr%C3%A1t-kreslen%C3%BD-film-zv%C3%AD%C5%99e-161583/> <https://pixabay.com/cs/zv%C3%AD%C5%99e-pes-kreslen%C3%BD-film-fido-pet-1296351/> <https://pixabay.com/cs/%C5%A1ed%C3%A1-zv%C3%AD%C5%99e-ocas-ko%C5%BEe%C5%A1ina-kojot-44777/> <https://pixabay.com/cs/kr%C3%A1l%C3%AD%C4%8Dek-zaj%C3%ADc-kr%C3%A1l%C3%ADk-%C5%A1ed%C3%A1-155674/> <https://pixabay.com/cs/%C5%BEelva-krun%C3%BD%C5%99e-zelen%C3%A1-ch%C5%AFze-shell-303732/> <https://pixabay.com/cs/animace-vr%C3%A1na-pohybliv%C3%BD-symbol-1293202/> Odkazy: Ezopovy bajky – Liška a vrána [online]. [cit. 2016-08-06]. Dostupný na WWW: <http://www.jablko.cz/pohadky/pohadky/pohad_14.htm>