Porovnání dat za referenční období 1931–1980 a 1981–2010

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Advertisements

Kraje České republiky Porovnání krajů České republiky dle ekonomických údajů a údajů o obyvatelstvu Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
GEOGRAFICKÁ TOPOGRAFIE A KARTOGRAFIE. KARTOGRAFIE „Věda zabývající se konstrukcí a obsahem map zemského povrchu, jejich používáním, rozmnožování a.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Zeměpis Autor: Mgr. Miluše Džuberová Vodopis České republiky Vltava Morava Labe Orlík.
Zkušenosti města Valašské Meziříčí s rozvojovými projekty Město Valašské Meziříčí Zdeněk Studeník Praha
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Experimentální metody oboru – Pokročilá tenzometrie – Měření vnitřního pnutí Další využití tenzometrie Měření vnitřního pnutí © doc. Ing. Zdeněk Folta,
Publikace klasifikace zdravotního stavu lesa na bázi TM Landsat pomocí webových služeb jako součást OPRL Ústav pro hospodářskou úpravu lesů Brandýs nad.
Vytápění Úprava vody. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiálu:
Studie možného VD Hanušovice Generel LAPV Strana 2 Proč byl Generel LAPV pořízen: za posledních 50 let se postupně zvyšuje průměrná roční.
Hodnocení pedagogických pracovníků manažerská dovednost = účinný nástroj manažerská dovednost = účinný nástroj řízení a kontroly pracovníků řízení a kontroly.
Mechanické vlastnosti dřeva - úvod VY_32_INOVACE_28_565 Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo.
Určeno pro:žáky 2.ročník středních škol Vzdělávací obor: Zeměpis Tematický okruh: Česká republika Téma: Česká republika –fyzickogeografická charakteristika.
1 Obhajoba diplomové práce Sluneční záření a atmosféra Autor: Tomáš Miléř Vedoucí: Doc. RNDr. Petr Sládek, CSc. Oponent: RNDr. Jan Hollan BRNO 2007Katedra.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školyZŠ Elementária s.r.o Adresa školyJesenická 11, Plzeň Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUMu VY_32_INOVACE_ Předmět Zeměpis.
Grafy Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Šablona klíčové aktivityIII/2 SadaMatematika 6 NázevDesetinná čísla_8.
VY_32_INOVACE_Vac_III_03 Vodstvo ČR 1 Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost.
Obsah prezentace Obsah prezentace : DRG a úhrady Úhrady v roce 2012 – úhradová vyhláška Obavy a očekávání poskytovatelů zdravotní péče Obavy a očekávání.
Vnější služba – výsledky v oblasti trestního řízení
Protierozní ochrana 2. cvičení Téma: Analýza území - morfologie terénu, odtokové dráhy 143YPEO ZS 2016/ ; z,zk.
Stavební výkresy CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_OK_TP_01
Hodnocení úspěšnosti hydrologických předpovědí v České republice
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Seminář Evaluace poskytovatelů „Zajištění vybraných služeb sociální prevence na území Jihomoravského kraje“ Tato konference je financována z.
Pojem přeměna obchodní společnosti
Hardware číslicové techniky
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Matematika 3 – Statistika Kapitola 4: Diskrétní náhodná veličina
Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace
STANDARDY KVALITY V SOCIÁLNÍCH SLUŽBÁCH „SKSS“
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_06-01
Jednotné principy klasifikace na GJKT
Základní škola a Praktická škola Dvůr Králové nad Labem
Nejistoty v hydrologii
Základy plošné CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MA_ZP_05
Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/
Základy zpracování geologických dat testování statistických hypotéz
Poměr Co je poměr. Změna v daném poměru..
ESZS Přednáška č.4 Tepelný výpočet RC oběhu
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
zpracovaný v rámci projektu
Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
Poměr v základním tvaru.
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
RIZIKO.
Vykazování postupu nebo stavu
Parametry polohy Modus Medián
Elektrické měřící přístroje
ÚMRTNOSTNÍ TABULKY součást systému tabulek života, které charakterizují řád reprodukce populace logický systém statistických ukazatelů, které charakterizují.
Digitální učební materiál
Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/
Střední hodnoty Udávají střed celé skupiny údajů, kolem kterého všechny hodnoty kolísají (analogie těžiště). Aritmetický průměr - vznikne součtem hodnot.
Pravidla a doporučené postupy pro vytváření studijních programů
Zobrazení polohopisu a vyhotovení lesnických map
ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá Strana
Nesrovnalosti v měření imisí a rozptylových modelech
Porovnání výsledků manuálních a automatických měření meteorologických parametrů na OBK Karel Dejmal Observatoř Košetice.
Text zápatí (edituje se v menu Vložení / Záhlaví a zápatí)
Vytváření podmínek pro podporu populací vranky obecné (Cottus gobio) v EVL Krkonoše Přednášející : Jiří KŘESINA.
Lineární činitel prostupu
HYDROSFÉRA pohyb vody na zemi
Poměr v základním tvaru.
Porovnání modelů SYMOS’97 a ATEM Emisní model MEFA
Rezervy x rezervní fond
Hra (AZ kvíz) ke zopakování či procvičení učiva:
Vývoj prostorové struktury sídel a komunikací Příklad využití starých map a nástrojů GIS Geografické aspekty středoevropského prostoru Brno,
Transkript prezentace:

Porovnání dat za referenční období 1931–1980 a 1981–2010 Petr Šercl, Pavel Kukla

Stanice s úplným pozorováním v obou referenčních obdobích 1931–1980

Stanice s úplným pozorováním v obou referenčních obdobích 1981–2010

Plocha povodí Profil 1931–1980 [km2] 1981–2010 [km2] Labe – Děčín 51103,89 51120,39 Ohře – Louny 4982,78 4979,76 Vltava – Praha-Chuchle 26719,90 26729,97 Berounka – Beroun 8283,79 8286,26 Labe – Brandýs n. L. 13111,40 13110,47 Morava – Strážnice 9146,92 9144,80 Odra – Bohumín 4662,33 4663,77

Plocha povodí

Rozdíly: Plocha povodí zpřesňování mapových podkladů (včetně zahraničních), odlišná metodika určení – použití plochojevné projekce a využití GIS, budoucnost: DMR5G – nový výškopis => změna průběhu rozvodnic plošně na celém území ČR, změny zejména u menších ploch povodí v nížinných oblastech

Při porovnání hydrologických údajů je před učiněním závěrů nutné mít na zřeteli následující skutečnosti: průtoková data (M-denní průtoky QMd) za období 1931–1980 reprezentovala víceméně neovlivněný hydrologický režim, data za období 1981–2010 představují reálný průtokový režim se zahrnutím antropogenního ovlivnění, rozdíly mohou být způsobeny odlišnými metodikami odvození jednotlivých hydrologických údajů (charakteristik) v referenčních obdobích, střední kvadratická chyba dané charakteristiky dle ČSN 75 1400 zahrnuje všechny nejistoty určení, zda jde o údaje (charakteristiky) určené empiricky nebo výpočtem, např. proložením teoretické funkce statistického rozdělení či optimalizačními výpočty.

Změna dlouhodobé roční výšky srážek Pa Rozdíly: změny v režimu dlouhodobých srážek nejsou signifikantní, odlišná metodika zpracování – využití dat ze zahraničních meteorologických služeb, zpracování v GIS, rozdíly v poskytovaných datech vycházejí spíše na menších povodích.

Změna dlouhodobé roční výšky srážek

Změna dlouhodobého průměrného ročního průtoku Qa Rozdíly: antropogenní ovlivnění (odběry): např. Želivka, Svitava, změny v odtokovém režimu povodí s nevýznamným antropogenním ovlivněním nejsou signifikantní.

Změna dlouhodobého průměrného ročního průtoku

Rozdíly: Změna Q355d vliv antropogenního ovlivnění, změna v metodických přístupech, větší nejistota určení této charakteristiky.

Změna Q355d

Tvar funkce překročení průměrných denních průtoků

Vliv větší hustoty staniční sítě

Vliv odlišných metodik zpracování ve vodoměrných stanicích

Vliv zahrnutí dat antropogenního ovlivnění

Závěry

průměrný průtok Qa a kvantily M-denních průtoků jsou odvozovány s určitou nejistotou, která je definována střední kvadratickou chybou dle ČSN 75 1400 „Hydrologické údaje povrchových vod“, metodické přístupy v odvození hydrologických charakteristik ve vodoměrných stanicích i v nepozorovaných profilech byly v rámci obou referenčních období více či méně odlišné, v referenčním období 1981–2010 bylo možné využít empirických dat z nepoměrně hustší sítě vodoměrných stanic oproti období 1931–1980, M-denní průtoky za období 1931–1980 byly odvozeny z dat, u kterých bylo eliminováno antropogenní ovlivnění, zatímco v období 1981–2010 byly údaje o ovlivnění přímo začleněny do zpracování a M-denní průtoky tak plně odpovídají hydrologickému režimu daného toku v referenčním období.