Korekce lehké vady sluchu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Komunikace s uživateli knihoven s mentálním postižením Eva Cerniňáková Městská knihovna v Praze.
Advertisements

MUDr. Martin Kučera Mgr. Kateřina Fritzlová
Kulatý stůl-Paliativní medicína evropské zkušenosti
Základní škola, Slavkov u Brna, Malinovského 280
Technické pomůcky pro sluchově postižené
Poruchy sluchu praktický přístup
Nemocnice České Budějovice, a.s. ORL oddělení – foniatrická ambulance
Audiologická vyšetření u poruchy vývoje řeči
Výchova mládeže s více vadami
Audiologická problematika senia
Kvalita sluchu - centrální poruchy zpracování sluchového signálu
Moderní koncepce sluchadel
Sluchové vnímání a jeho fyziologie, patologie sluchového analyzátoru, klasifikace sluchových vad, vlastnosti zvuku.
ZDRAVOTNÍ POŠKOZENÍ Z HLUKU
Komunikace mezi generacemi
Doc MUDr Mojmír Lejska, CSc AUDIO-Fon centr Brno
Poruchy vývoje řeči z materiálu Audio- Fon centra. P. Weberová 6. celostátní odborná konference audiologických sester
Alternativní a augmentativní komunikace
KOMUNIKACE S KLIENTEM MENTÁLNĚ RETARDOVANÝM
Vývoj hlasu Hlasové změny – hlasové poruchy (vady)
Řízení kariéry PhDr. Dana Bernardová, Ph.D.
Diagnostické metody ve speciální pedagogice - Diagnostika SPU v dospělosti Kristýna Balátová.
PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.
Úvod do biomedicínské informatiky
Dítě se sluchovým postižením
Symptomatické poruchy řeči u dětí s mentálním postižením
Vývojová dysfázie.
PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.
Bidrmanová, Rintelová Učitelství praktického vyučování
PORADENSKÁ PSYCHOLOGIE JAKO ODBORNÁ A PROFESNÍ ČINNOST:
centrální porucha zpracování řečového signálu
Zásady zdravé výživy Dagmar Šťastná.
DYSLEXIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Jednostranná nedoslýchavost Doc MUDr M. Lejska, CSc, MBA Brno Myslivna AUDIFON.
Screening sluchu u nejmenších dětí a jednostranný defekt M. Lejska Hradec Králové
Hodnocení kompenzovaného sluchu u nejmenších sluchove postižených detí Lejska, M., Havlík,R., Smisitelová,J, Jíra, T.
Korekce lehké oboustranné senzorineurální vady sluchu Bártková,E., Lejska,M., Havlík,R., Weberová, P. AUDIO-Fon centr. Brno 2007.
Kompenzace sluchových vad nejmenších dětí sluchadly Havlík, R.,Lejska, M., Bártková, E., Weberová, P. Co nového za 10 let (2002 – 2012) 23. celostátní.
Pokyn k vykazování dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami v Libereckém kraji Porada pro obce s rozšířenou působností, 21. listopadu.
Česká iniciativa pro astma obecně prospěšná společnost Prof. MUDr. Petr Pohunek, CSc.
VRA = Visual Reinforcement Audiometry Smisitelová, J., Lejska, M., Havlík, R., Jíra, T. AUDIO-Fon centr. Brno Praha
Problematika vyšetření sluchu u mnohočetně vrozeně postižených dětí Lejska,M., Havlík,R., Bártková,E., Weberová, P., Vacuška,M* AUDIO-Fon centr. Brno AUDIO-Fon.
Úskalí korekce sluchové vady u nejmenších dětí XX.celostátní foniatrické dny E.Sedláčkové a 7. česko-slovenský foniatrický kongres Liberec,
Evropská obchodní akademie, Děčín I, Komenského náměstí 2, příspěvková organizace IČ tel Reg.č. projektuCZ.1.07/1.5.00/
Auditory neuropathy kazuistika M. Lejska AUDIO-Fon centr Brno.
Dopad minimální a lehké sluchové vady na děti. The Impact of Minimal and Mild Hearing Loss on Children Anne Marie Tharpe Nashville, Tennessee, USA.
Mgr. Aleš Peřina, Ph. D.. Fyziologie slyšení Fyzikální podstata hluku Zvuk mechanické kmitání pružného prostředí Hz (Hertz): počet kmitů za sekundu Frekvenční.
Pokyn k vykazování dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami v Libereckém kraji Porada ředitelů škol a zařízení Libereckého kraje, 19.
ČLOVĚK s mentálním postižením Společnost pro podporu lidí s mentálním postižením v České republice, o.s. Barbora Uhlířová.
Beakra  1. význam správné řeči  2. fyziologický a sociální základ výslovnosti  3. nesprávná a vadná výslovnost  4. příčiny a výskyt v populaci.
NÁSLEDNÁ STAROSTLIVOSŤ – MEDICÍNSKÁ
Screening sluchu u nejmenších dětí a jednostranný defekt
Problematika hluku z pohledu audiologie
Korekce velmi těžkých senzorineurálních vad sluchu
12. Česko-Slovenský foniatrický kongres Praha 2014
Starostlivosť pred pridelením slúchadiel – medicínska, cvičná
MUDr. Mgr. Michaela Vojnová
Korekce sluchové vady u nejmenších dětí
Korekce lehké vady sluchu
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_31_01_péče o sluch a zrak.
Základní škola a Praktická škola, Jičín
Principy korekce těžkých sluchových vad
Vyšetření sluchu u nejmenších dětí
Základní principy pro posuzování hlukařů
Sluchový Analyzátor.
Bártková,E., Lejska,M., Weberová,P., Havlík, R., AUDIO-Fon centr. Brno
Sociální čtení.
Základní pojmy speciální pedagogiky
Problematika ušných tvároviek
Speciální andragogika 3 - Diagnostika SPU v dospělosti
Transkript prezentace:

Korekce lehké vady sluchu 14. Česko – slovenský foniatrický kongres 2016 XXVII. Celoštátne foniatrické dni Evy Sedláčkovej 1.12.- 3.12.2016 Horný Smokovec Pavla Weberová, Radan Havlík

Lehká nedoslýchavost dle WHO - dle omezení denních aktivit a účasti na společenském životě Audio - 20 – 40 dB Doporučení WHO – informace , popř. korekce sluchadly

Lehká nedoslýchavost percepční Presbyakuse - v dospělém věku nejčastější - až 30% osob starších 60 let - kochleární složka - maximum postižení ve vysokých fr. - úbytek vl. b. + zhoršená fce. - porušení frekvenční analýzy celé kochley - retrokochleární složka - zhoršení časového zpracování - postižení centrálního zpracování - pokles pozornosti a zhoršení kognitivních fcí. - komunikační + sociální izolace - komunikační nároky se věkem snižují „ chci slyšet lépe jen řeč „

Lehká nedoslýchavost percepční Lehká vada sluchu u ostatních dospělých - dominuje zvýšení prahu sluchu a recruitment fenomen

Lehká nedoslýchavost percepční Komunikační potíže na pozadí rušivých zvuků okolí + při poslechu z větší dálky + při hovoru více osob

Lehká nedoslýchavost percepční Míra komunikačních potíží je výrazně individuální - věk - profese - zájmy - povaha

Lehká nedoslýchavost převodní + smíšená nejčastěji otosklerosa + chronické záněty středouší, pozánětlivé stavy „chyba“ je v přenosu zvuků kochleární poškození žádné, nebo malé není-li chirurgické řešení - audiologická kritéria ,obavy z operace, věk , jiné KI k operaci pak doporučena korekce sluchadly benefit z korekce je vždy velký

Korekce lehké vady sluchu Dospělí X Děti

Základním aspektem při indikaci sluchadla u dospělých je míra komunikačních potíží konkrétního člověka.

Zásady korekce ušní tvarovka skořepina zvukovodové sluchadla - větší kalibr ventu - otevřené nastavení / práh na hloubkách do 25 dB/ skořepina zvukovodové sluchadla - nutný venting - hluboké usazení do zvukovodu pravidla nastavení sluchadel - binaurální korekce - pozvolná adaptace - individuální doladění matem.výpočtu zesílení - ověření přínosu korekce slovní audiometrii

Nejlépe nechat vyzkoušet v reálném prostředí Častý argument proti korekci – dyskomfort poslechu, „potřebuji zesílit jen řeč, nic kolem „ Při váhání pacienta raději nepřemlouvat, doporučit kontrolu dle nárůstu komunikačních potíží

Základním aspektem při indikaci sluchadla u dětí je porucha vývoje řeči + problémy při výuce ve škole.

Lehká vada sluchu u dětí Před zavedením screeningu - většinou diagnostika až ve školním období Dopad na vývoj řeči úměrný tíži vady Vývoj řeči obvykle není aberantní Nutné pravidelné kontroly - k vyloučení ev. převodní složky - sledovat vývoj řeči a rozumění - sledovat prospěch ve škole

Zásady korekce Platí obecné zásady korekce u dětí - závěsná sluchadla binaurálně - optimální využití dynamického rozsahu sluchu - akceptovat menší zbytkový objem zvukovodu - indikace ušních tvarovek Platí obecné zásady korekce lehké vady - u dětí závěsná sluchadla

Závěry / praktická doporučení / Korekce lehké vady sluchu 1. percepční vada - dominuje porucha rozumění - efekt korekce méně jistý - individuální 2. převodní + smíšená vada - dominuje porucha slyšení - efekt korekce vždy dobrý 3. korekce u dospělých - dle subj. komunikačních potíží - je-li pochybnost, raději vyčkat 4. korekce u dětí - dle vývoje řeči a prospívání při výuce ve škole /1. tř. ZŠ/ - je-li opoždění, pak vždy

Děkuji za pozornost