Mobilní aplikace nebo web? Petr Voplakal Internet Advertising Conference 2010
Jak nejlépe dostat obsah k mobilním uživatelům? Mobilní aplikace zatím vítězí - 79% poskytovatelů zvolilo mobilní aplikaci nebo aplikaci + web Obchodní model
Proč šli cestou mobilního webu Jednodušší distribuce - nepotřebujete ničí souhlas Jednodušší a levnější vývoj – 1 web pro všechny mobily
Proč šli cestou mobilní aplikace Lepší uživatelské rozhraní Lepší využití možností mobilního zařízení (GPS atd.)
Další faktory? … nejednoznačné Užívanost – podstatná část (25-30%) vůbec neměří Aplikace - snažší získávání uživatelů (někdy) Web vede k dlouhodobé uživatelské aktivitě Click-rate (míra prokliků) na reklamu Nadpoloviční většína vůbec nemá zatím reklamu 17% má 2x více prokliků na webu, 20% má 2x více proklik na aplikaci
Třetí (střední) cesta Např. prohlížeč Augmented Reality Layar Aplikace využívající maximálně možnosti zařízení (kamera, GPS, kompas, pohybový snímač) Pro různé OS (iPhone, Android, Symbian) Obsah integrovaný přes API Např. prohlížeč Augmented Reality Layar
Aplikace vs. web Zlaté Stránky pro iPhone Mapa, Najdi trasu Najdi nejbližší (GPS) Našeptávač Akcelerometr 38 746 stažení m.zlatestranky.cz Mapa, Najdi trasu 60-70 000 návštěv
Platformy a distribuce Apple + Android= 93% Kritický objem aplikací „Být vidět“ právě ve vaší kategorii „60 000 nových aktivacích Android mobilních zařízení denně, 34 různých modelů od více než deseti výrobců“ 20.4.2010 PCMag.com
Zaplatí to reklama… opravdu?? „Apple představil iAd mobilní reklamní platformu jako součást iPhone OS 4.0… umožní vývojářům vkládat reklamu do svých aplikací…Apple si ponechá 40% výnosu z reklamy“ 8.duben,2010 „Federal Trade Commission ustanovuje interní tým na základě podání týkajícího se návrhu na akvizici reklamní sítě AdMob ze strany Google v hodnotě 750 mil USD…“ 7. Duben, 2010
Vyhraje mobilní web do 3 let ? Technologie WebGL, CCS3, HTML5 Standardizace W3C GPS API je nyní k dispozici pro iPhone OS a Android 2.0+. Brzy má následovat Opera Mini Specifikace, standardizace a implementace jednoho API představuje běžně 1-2 roky
…. nepropadejte falešným nadějím „Klíčovou výhodou webové aplikace není, to že byste ji nemuseli přizpůsobovat, ale to, že to jde jednodušeji… další velkou výhodou je následně jednodušší aktualizace. Dominique Hazael-Massieux, Mobile Web Initiative Lead (W3C)
Lokalizace je klíč… „Každé třetí hledání na mobilním Google souvisí s lokalitou“
Neexistuje správná jedna správná volba… WEB APLIKACE Typ obsahu (lokalizace sítí – jednou snad?) GPS lokalizace Frekvence užití Nízká Vysoká Funkcionalita Jednodušší Složitější, akcelerometr, kamera, 3D kódy Distribuce Síla na propagaci url Rollout z webu Platforma Síla značky Konkurence v sekci
Zdroje Global Inteligence Alliance – Indurstry WP Native or Web Application, April 2010 http://www.fiercemobilecontent.com/ http://www.fiercewireless.com/ http://www.pcmag.com www.distimo.com Interní zdroje Mediatel & European Directories
Děkuji za pozornost